Visé en omstreken
Visé en omstreken
Begin dit jaar heb ik een wandelingetje gemaakt in de buurt van Wezet (Visé). Uiteraard met de nodige aandacht voor de plaatselijke elektriciteitsinfrastructuur
Deel 1/3:
Het Albertkanaal ten noorden van Luik. Hier is vandaag nog niet veel te zien, maar over enkel jaren wordt er hier in de linker oever een HVDC-kabel ingegraven als deel van het Alegro-project. Vervolgens hebben we 3 crossingmasten langs het Albertkanaal. vlnr: 150kV Lixhe-Awirs, 15kV distributielijn, 220kV Lixhe-Bernau. De 15kV-mast is hoger dan de 220kV ! Waarom dit zo is is mij een raadsel. Het 15kV-lijntje is niet heel lang. In feite is het gewoon een bovengrondse oversteek van het kanaal en de Maas. Dit soort oversteken zijn vrij duur om te verkabelen, dat verklaart waarschijnlijk waarom dit lijntje er nog staat. Over exotische spanningen gesproken... In de praktijk is dit gewoon deel van het 15kV-net. Dan komen we in Lixhe. Het enige station in België waar 4 spanningen (van het hoogspanningsniveau) bij elkaar te vinden zijn. Eerst een zicht op het 70kV-gedeelte, met de verbindingsmast naar de rest van het station. De 70kV-lijn naar CBR. De aansluiting rechts komt van het 70kV-gedeelte, er staat maar 1 trafo 150-70kV. De reservevoeding 70kV gaat via Bressoux.
Op de achtergrond het 150kV-station. Zeer stevige 150kV-rails. Eén draadstel van de lijn Awirs-Langerlo zit niet aangesloten in Lixhe. Dit zal in de toekomst ongetwijfeld veranderen met de hele herstructurering van het station. Een troep ballonnen die hier waarschijnlijk zijn neergekomen. Let ook op de sokkel van een voormalige 70kV-mast. Voor de komst van de hogere spanningen was hier veel meer 70kV in de buurt. De 220kV-eindmast, op de achtergrond het 220kV-schakelveld. Een kapotte schakelaar, op de achtergrond de 220/150 trafo. Als laatste foto van het eerste deel een overzichtje van het 220kV-veld.
Deel 1/3:
Het Albertkanaal ten noorden van Luik. Hier is vandaag nog niet veel te zien, maar over enkel jaren wordt er hier in de linker oever een HVDC-kabel ingegraven als deel van het Alegro-project. Vervolgens hebben we 3 crossingmasten langs het Albertkanaal. vlnr: 150kV Lixhe-Awirs, 15kV distributielijn, 220kV Lixhe-Bernau. De 15kV-mast is hoger dan de 220kV ! Waarom dit zo is is mij een raadsel. Het 15kV-lijntje is niet heel lang. In feite is het gewoon een bovengrondse oversteek van het kanaal en de Maas. Dit soort oversteken zijn vrij duur om te verkabelen, dat verklaart waarschijnlijk waarom dit lijntje er nog staat. Over exotische spanningen gesproken... In de praktijk is dit gewoon deel van het 15kV-net. Dan komen we in Lixhe. Het enige station in België waar 4 spanningen (van het hoogspanningsniveau) bij elkaar te vinden zijn. Eerst een zicht op het 70kV-gedeelte, met de verbindingsmast naar de rest van het station. De 70kV-lijn naar CBR. De aansluiting rechts komt van het 70kV-gedeelte, er staat maar 1 trafo 150-70kV. De reservevoeding 70kV gaat via Bressoux.
Op de achtergrond het 150kV-station. Zeer stevige 150kV-rails. Eén draadstel van de lijn Awirs-Langerlo zit niet aangesloten in Lixhe. Dit zal in de toekomst ongetwijfeld veranderen met de hele herstructurering van het station. Een troep ballonnen die hier waarschijnlijk zijn neergekomen. Let ook op de sokkel van een voormalige 70kV-mast. Voor de komst van de hogere spanningen was hier veel meer 70kV in de buurt. De 220kV-eindmast, op de achtergrond het 220kV-schakelveld. Een kapotte schakelaar, op de achtergrond de 220/150 trafo. Als laatste foto van het eerste deel een overzichtje van het 220kV-veld.
Re: Visé en omstreken
Mooie reportage! Aan de omgeving van Visé heb ik nog wat herinneringen van mijn reizen met de Ov-Studentenkaart in de jaren '90. Ik was toen nog nooit in België geweest en ben toen met de trein naar het laatste station in Nederland gereisd, Eijsden. Vandaar uit ben ik verder gelopen naar de grens richting Visé. In Eijsden vielen de vele Belgische hoogspanningsmasten in de verte me al op. Ook het station van Lixhe kan ik me nog herinneren
Re: Visé en omstreken
mooie plaatjes. ook heel mooi gebied daarzo.
Re: Visé en omstreken
Lekker station Shrek.
Eén van de dingen die met name Belgische stations zo interessant maken is het woud aan draden, overkruisingen en aftakkingen. Ik heb zelf de indruk dat men in België wat makkelijker omgaat met constructies en overkruisingen om het station aan te sluiten. In Nederland moet het allemaal min of meer rechtdoor en ordelijk lopen terwijl in België eerder functie voor de vorm wordt gehanteerd. Dat levert spannender stations en meer ontdekkingen op.
Eén van de dingen die met name Belgische stations zo interessant maken is het woud aan draden, overkruisingen en aftakkingen. Ik heb zelf de indruk dat men in België wat makkelijker omgaat met constructies en overkruisingen om het station aan te sluiten. In Nederland moet het allemaal min of meer rechtdoor en ordelijk lopen terwijl in België eerder functie voor de vorm wordt gehanteerd. Dat levert spannender stations en meer ontdekkingen op.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd
Re: Visé en omstreken
En we gaan verder naar het 380kV-veld.
Om te beginnen een zeer stevige 380-220 Trafo. Het schakelveld zelf is voorzien op een verdere uitbouw, maar die zal er in deze vorm niet komen. Het hele 380kV-schakelgedeelte zal immers over enkele jaren vervangen worden door een GIS-installatie. Scheiders, schakelaars, stroomtrafos en spanningstrafos. Meer hoeft dat niet te zijn.
Duidelijk te zien is de ruimte die men voorzien heeft om hier 2 380kV-rails te bouwen. De eerste 2 masten van de lijn richting Herderen, waar deze aantakt op Van Eyck-Gramme. De eindmast heeft een wel heel speciale vakwerkconstructie. Lixhe-Herderen heeft momenteel maar één draadstel, maar wanneer het Alegro-project gebouwd wordt zal hier een tweede draadstel ingehangen worden. Een overzichtje van het hele station, met de mooie cascade van links naar rechts: 380-220-150-70kV.
Het terrein op de voorgrond is nu nog een akker, maar in de toekomst komt hier het AC/DC convertorstation, aangesloten op het 380kV-GIS.
Vanuit dit convertorstation gaat dan de HVDC-kabel richting Duitsland vertrekken. We vervolgen op de brug over het Albertkanaal. Hier zien we links de 150/70 combilijn richting Bressoux, rechts het korte lijntje naar de stuwdam van Lixhe. De stuwdam van Lixhe staat op de Elia-kaart nog aangeduid als Socolie, de vorige eigenaar. Tegenwoordig is de stuwdam van EDF. Van dit type stuwdam met klein verval maar groot debiet zijn er op de Maas wel meer te vinden.
Elektrisch is de centrale met een enkel draadstel 70kV aangesloten op Lixhe. De hoekmast voor het ene draadstel 70kV. Het kleinste kind ziet natuurlijk dat de mast gebouwd is voor veel meer dan dat.
Oorspronkelijk was het de bedoeling om van hieruit een hoogspanningslijn richting Eupen te bouwen. Zo zou er een stevige 150kV-lus in oost-België ontstaan. De 150kV-lijn Lixhe-Eupen is er echter nooit gekomen. Protest van buurtbewoners heeft ervoor gezorgd dat er nu een kabel Jupille-Battice gebouwd is. Deze is echter niet voldoende, waardoor er nog een tweede 150kV-kabel tussen de omgeving van Cheratte en Battice zal bijkomen in de toekomst.
Moest de luchtlijn Lixhe-Eupen er ooit gekomen zijn was dit ongetwijfeld een pracht geweest om te fotograferen in het glooiende landschap van de Voerstreek. Maar ergens begrijp ik natuurlijk dat zo'n ingrijpende wijziging in het uitzicht niet bij iedereen positief onthaald zou worden.
Maar goed, ook zonder hoogspanningslijn is het landschap hier best te pruimen.
Om te beginnen een zeer stevige 380-220 Trafo. Het schakelveld zelf is voorzien op een verdere uitbouw, maar die zal er in deze vorm niet komen. Het hele 380kV-schakelgedeelte zal immers over enkele jaren vervangen worden door een GIS-installatie. Scheiders, schakelaars, stroomtrafos en spanningstrafos. Meer hoeft dat niet te zijn.
Duidelijk te zien is de ruimte die men voorzien heeft om hier 2 380kV-rails te bouwen. De eerste 2 masten van de lijn richting Herderen, waar deze aantakt op Van Eyck-Gramme. De eindmast heeft een wel heel speciale vakwerkconstructie. Lixhe-Herderen heeft momenteel maar één draadstel, maar wanneer het Alegro-project gebouwd wordt zal hier een tweede draadstel ingehangen worden. Een overzichtje van het hele station, met de mooie cascade van links naar rechts: 380-220-150-70kV.
Het terrein op de voorgrond is nu nog een akker, maar in de toekomst komt hier het AC/DC convertorstation, aangesloten op het 380kV-GIS.
Vanuit dit convertorstation gaat dan de HVDC-kabel richting Duitsland vertrekken. We vervolgen op de brug over het Albertkanaal. Hier zien we links de 150/70 combilijn richting Bressoux, rechts het korte lijntje naar de stuwdam van Lixhe. De stuwdam van Lixhe staat op de Elia-kaart nog aangeduid als Socolie, de vorige eigenaar. Tegenwoordig is de stuwdam van EDF. Van dit type stuwdam met klein verval maar groot debiet zijn er op de Maas wel meer te vinden.
Elektrisch is de centrale met een enkel draadstel 70kV aangesloten op Lixhe. De hoekmast voor het ene draadstel 70kV. Het kleinste kind ziet natuurlijk dat de mast gebouwd is voor veel meer dan dat.
Oorspronkelijk was het de bedoeling om van hieruit een hoogspanningslijn richting Eupen te bouwen. Zo zou er een stevige 150kV-lus in oost-België ontstaan. De 150kV-lijn Lixhe-Eupen is er echter nooit gekomen. Protest van buurtbewoners heeft ervoor gezorgd dat er nu een kabel Jupille-Battice gebouwd is. Deze is echter niet voldoende, waardoor er nog een tweede 150kV-kabel tussen de omgeving van Cheratte en Battice zal bijkomen in de toekomst.
Moest de luchtlijn Lixhe-Eupen er ooit gekomen zijn was dit ongetwijfeld een pracht geweest om te fotograferen in het glooiende landschap van de Voerstreek. Maar ergens begrijp ik natuurlijk dat zo'n ingrijpende wijziging in het uitzicht niet bij iedereen positief onthaald zou worden.
Maar goed, ook zonder hoogspanningslijn is het landschap hier best te pruimen.
Re: Visé en omstreken
Het laatste deel van de reportage is gemaakt bovenop de heuvelrug, weg van de Maas.
Als eerste zien we de scherpe hoek in zowel de 220kV als de 150/70kV-lijn. De volgende mast is de 70kV aftak richting het tractieonderstation van Infrabel in Visé. Inderdaad, de 150/70kV hoekmast staat scheef, en geen klein beetje. De 220kV-masten tussen de scherpe hoekmast en de post van Lixhe zijn recenter dan de andere masten in de omgeving. Ook de 220kV hoekmast staat niet helemaal recht. Duidelijk is te zien dat de lijn als één draadstel wordt uitgebaat. De 220kV-hoekmast leidt de kabels naar het opstijgpunt "Longue Vue" oftewel vergezicht in het Frans. Geen gekke naam in dit landschap. Het opstijgpunt is enkele jaren geleden gebouwd om de hoogspanningspost van het gascompressiestation van Berneau in te lussen in de 220kV-lijn. Aan de andere kant van het opstijgpunt gaat de lijn verder op stokoude masten van het Duitse type. Rechts op de foto zie je nog net de 70kV aftak naar Visé. Detail van de geklinknagelde mast. Op deze plek zit de (voorlopig) zwaarste grondkabel van Elia in de grond, maar liefst 678MVA kan hierdoor gejaagd worden. Al zal het record niet lang standhouden, gezien de grote Stevinplannen aan de andere kant van het land. Vervolgens een rariteit in België: een voormalige wisselmast ! Een Belg vind dat soort masten maar overbodig, de Duitsers destijds dachten er anders over. Tot slot nog een zicht op de 220kV-lijn Berneau-Jupille. Ooit liep deze lijn verder rechtdoor richting Nederland, maar door de oprichting van het 380kV-net was deze grensovergang niet meer gewenst en is de lijn ingekort tot Jupille-Lixhe, en later Berneau. De uitsmijter van de reportage is een erg originele 400v aansluiting. In plaats van een eigen kabeltje te graven heeft men hier een oud 15kV-lijntje omgebouwd tot privé-aansluiting.
Als eerste zien we de scherpe hoek in zowel de 220kV als de 150/70kV-lijn. De volgende mast is de 70kV aftak richting het tractieonderstation van Infrabel in Visé. Inderdaad, de 150/70kV hoekmast staat scheef, en geen klein beetje. De 220kV-masten tussen de scherpe hoekmast en de post van Lixhe zijn recenter dan de andere masten in de omgeving. Ook de 220kV hoekmast staat niet helemaal recht. Duidelijk is te zien dat de lijn als één draadstel wordt uitgebaat. De 220kV-hoekmast leidt de kabels naar het opstijgpunt "Longue Vue" oftewel vergezicht in het Frans. Geen gekke naam in dit landschap. Het opstijgpunt is enkele jaren geleden gebouwd om de hoogspanningspost van het gascompressiestation van Berneau in te lussen in de 220kV-lijn. Aan de andere kant van het opstijgpunt gaat de lijn verder op stokoude masten van het Duitse type. Rechts op de foto zie je nog net de 70kV aftak naar Visé. Detail van de geklinknagelde mast. Op deze plek zit de (voorlopig) zwaarste grondkabel van Elia in de grond, maar liefst 678MVA kan hierdoor gejaagd worden. Al zal het record niet lang standhouden, gezien de grote Stevinplannen aan de andere kant van het land. Vervolgens een rariteit in België: een voormalige wisselmast ! Een Belg vind dat soort masten maar overbodig, de Duitsers destijds dachten er anders over. Tot slot nog een zicht op de 220kV-lijn Berneau-Jupille. Ooit liep deze lijn verder rechtdoor richting Nederland, maar door de oprichting van het 380kV-net was deze grensovergang niet meer gewenst en is de lijn ingekort tot Jupille-Lixhe, en later Berneau. De uitsmijter van de reportage is een erg originele 400v aansluiting. In plaats van een eigen kabeltje te graven heeft men hier een oud 15kV-lijntje omgebouwd tot privé-aansluiting.
Laatst gewijzigd door Shrek op 27 aug 2015 12:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Visé en omstreken
hoort deze mast ook bij de lijnen uit deze topic? stond in de buurt van Aubel.
- Bijlagen
-
- bbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbb.jpg (626.29 KiB) 8550 keer bekeken
Re: Visé en omstreken
Mooie foto's, ik had al gehoopt dat je dit punt ook zou meepakken na je bezoek aan Lixhe. Zelf zou ik ook nog wel eens willen kijken bij de "Duitse" 220 kV-lijn. Afgelopen vakantie was ik er vlakbij, maar het zat er helaas niet in. Heel aardig om te zien hoe klein de oude masten eigenlijk zijn vergeleken met de nieuwere Belgische masten. De staat van de verf is nog best goed. Ze kunnen nog wel een tijdje mee hoop ik.
Re: Visé en omstreken
Leuke bbbbbbbbbbbbbestandsnaam Voltron.
Een mooie reportage van het gebied net oostelijk van Luik, Shrek. Tikje onbekend gebied, hoewel de geschiedenis van de voormalig grensoverschrijdende lijn en de 220 kV-grondkabel naar Berneau een paar keer eerder voorbij zijn gekomen op het forum.
Wat me het meest verbaast is dat ik er nooit een tel bij stil heb gestaan dat de wisselmasten in België blijkbaar goeddeels ontbreken. Dat maakt de discussie over nut en noodzaak van deze masten alleen maar relevanter, want als het argument dat ze vroeger (met oude regel- en bewaakapparatuur en zonder compensatiemiddelen) blijkbaar toch niet strikt noodzakelijk waren... waarom kozen de Duitsers er dan toch voor ze te bouwen terwijl de Belgen het niet deden?
Ik ruik het nodige research.
Een mooie reportage van het gebied net oostelijk van Luik, Shrek. Tikje onbekend gebied, hoewel de geschiedenis van de voormalig grensoverschrijdende lijn en de 220 kV-grondkabel naar Berneau een paar keer eerder voorbij zijn gekomen op het forum.
Wat me het meest verbaast is dat ik er nooit een tel bij stil heb gestaan dat de wisselmasten in België blijkbaar goeddeels ontbreken. Dat maakt de discussie over nut en noodzaak van deze masten alleen maar relevanter, want als het argument dat ze vroeger (met oude regel- en bewaakapparatuur en zonder compensatiemiddelen) blijkbaar toch niet strikt noodzakelijk waren... waarom kozen de Duitsers er dan toch voor ze te bouwen terwijl de Belgen het niet deden?
Ik ruik het nodige research.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd
Re: Visé en omstreken
Weet je de juiste locatie van die mast?voltron schreef:hoort deze mast ook bij de lijnen uit deze topic? stond in de buurt van Aubel.