Ombouw middenspanning Haarlem van 6 naar 10 kV

Discussie over netkaarten, waaronder onze eigen HoogspanningsNet Netkaart
Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2491
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Ombouw middenspanning Haarlem van 6 naar 10 kV

Bericht door Shrek » 04 jul 2012 19:25

Ik zie het nut eigenlijk echt niet in van een 20kV-net te gebruiken om een 10kV-net te voeden. Je gaat bijna evenveel onderstations nodig hebben als je er nu hebt op de 10kV. In Frankrijk en Duitsland wordt de 20 kV zelfs gebruikt om rechtstreeks naar 400v te gaan.

Gebruikersavatar
Paullus
220 kV
Berichten: 346
Lid geworden op: 30 jun 2012 19:45
Dichtstbijzijnde trafo: 150/10 kV Haarlem Waarderpolder

Re: Ombouw middenspanning Haarlem van 6 naar 10 kV

Bericht door Paullus » 04 jul 2012 19:49

Ik geef toe dat ik ook in eerste instantie het nut er niet van inzie. 20 kV heeft veel minder distributiecapaciteit dan 50 kV bij gelijke geleiderdoorsnede.
Toch is het al jaren een hot-issue bij de netbeheerder hier in Noord-Holland om 50 kV uit te faseren ten gunste van 20 kV.
Waarschijnlijk om het aantal 10 kV stations op een 20 kV ring te reduceren ten opzichte van 50 kV voeding waardoor storingoplossing eenvoudiger zal zijn en onderbrekingen voor de uiteindelijke laagspanningsverbruikers minder/ korter zullen duren.
Momenteel is een 10 kV ring gevoed door één 150 of 50 kV station. Er is een netopening halverwege de ring, maar beide helften worden gevoed uit hetzelfde onderstation. Middenspanningstoring kan verholpen worden door de boosdoener te isoleren en de rest te verschakelen naar de andere helft van de ring.
Bij de nieuwe configuratie, wordt het 10 kV net gehangen tussen twee verschillende 20/10 kV stations. Als één van de twee 20/10 kV stations uitvalt door storing, kan de hele string worden overgenomen door het nog wel in dienst zijnde 20/10 kV station.
Zo worden niet alleen middenspanningsproblemen opgelost, maar ook als een voedend 20 kV station uitvalt, kan een tweede station dit opvangen.

Vooralsnog is van 20kV infrastructuur in Haarlem geen sprake. De voltooing van de middenspanningsombouw van 6 naar 10 kV is een slag die eerst gemaakt moet worden om eenduidigheid te verkrijgen in de regio waar het oorspronkelijke eilandbedrijf Haarlem nu deel vanuit maakt (lees PEN- gebied).

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1180
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Ombouw middenspanning Haarlem van 6 naar 10 kV

Bericht door Knarvel » 06 jul 2012 20:25

Paullus schreef:Dit houdt in dat 50/6 kV Schalkwijk en Haarlem- West nog even in dienst blijven.
Het zijn ook redelijk moderne stations, West zal nu wel 50 jaar oud zijn en heeft nog een open railsysteem voor 50kV. Om daar railscheiders te bedienen moest je naar de schakelcel toe...
(Dat is beperkt plezierig). Mogelijk heeft men dit nog met persluchtbediening opgewaardeerd.
Paullus schreef:Voor de Oorkondelaan is wel een bouwvergunning afgegeven voor een hekwerk, maar recente inspectie ter plaatse laat nog steeds een vrij toegankelijk terrein zien rondom het 50 kV schakelstation. Door de jaren heen is Oorkondelaan een station gebleken met veel plannen en realisatie nul. In de jaren 90 van de vorige eeuw zou het inderdaad een 150/50/6 kV station worden. Dit is nooit gerealiseerd. Rond 2003 zou het een 50/6 kV station worden voor Heemstede en Haarlem- Zuid. 50/6 kV Haarlem- Zuid zou dan een 6 kV verdeelstation geworden zijn vanuit de Oorkondelaan. Ook dit is niet van de grond gekomen. Momenteel is het plan om 50/10 kV Oorkondelaan te stichten. Wederom is er nog geen enkele concrete activiteit zichtbaar. Het zal mij dan ook niets verbazen als ook dit weer niet door gaat.
Teveel koks bederven het gerecht
Paullus schreef:De inmiddels geamoveerde stations Haarlem- Zuid en Haarlem- Noord worden als onroerend goed nog steeds aangehouden door Liander. Dit zou kunnen duiden om hier op termijn 20/10 kV stations van te maken. Het is goedkoper om bestaande panden aan te houden dan nieuwe grond aan te kopen.
Zuid was een erg oud boeltje, daar heb je helemaal niets meer aan. Noord is redelijk modern met een prima middenspanningsinstallatie. Is die nog in gebruik? Dan hoeven er alleen een paar dikke kabels naar Waarderpolder gelegd te worden en blijft de verdere verdeling op de bestaande schakelbatterij.
Laatst gewijzigd door Knarvel op 06 jul 2012 20:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1180
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Ombouw middenspanning Haarlem van 6 naar 10 kV

Bericht door Knarvel » 06 jul 2012 20:29

Shrek schreef:Ik zie het nut eigenlijk echt niet in van een 20kV-net te gebruiken om een 10kV-net te voeden. Je gaat bijna evenveel onderstations nodig hebben als je er nu hebt op de 10kV. In Frankrijk en Duitsland wordt de 20 kV zelfs gebruikt om rechtstreeks naar 400v te gaan.
Ik eigenlijk ook niet. 20kV is wel wereldwijd veel gebruikt, wat voor een relatief breed aanbod aan schakelapparatuur zorgt. Bij Stedin lees je dat die middenspanningsnetten van 25kV en ook 23kV hebben. Dat maakt het allemaal nog ondoorzichtiger.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2491
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Ombouw middenspanning Haarlem van 6 naar 10 kV

Bericht door Shrek » 07 jul 2012 01:53

Knarvel schreef:Ik eigenlijk ook niet. 20kV is wel wereldwijd veel gebruikt, wat voor een relatief breed aanbod aan schakelapparatuur zorgt. Bij Stedin lees je dat die middenspanningsnetten van 25kV en ook 23kV hebben. Dat maakt het allemaal nog ondoorzichtiger.
Maar verschillende spanningen van middenspanning op verschillende plaatsen is helemaal geen probleem (hier in België is het bijna nergens hetzelfde). Een apart net moet je toch met een aparte transfo voeden, dat die dan een andere spanning geeft dan het net daarnaast maakt nu niet veel uit. Maar 2 middenspanningsnetten boven elkaar zijn wel ondoorzichtig imo.

Gebruikersavatar
Paullus
220 kV
Berichten: 346
Lid geworden op: 30 jun 2012 19:45
Dichtstbijzijnde trafo: 150/10 kV Haarlem Waarderpolder

Re: Ombouw middenspanning Haarlem van 6 naar 10 kV

Bericht door Paullus » 12 jul 2012 19:04

Knarvel schreef: Zuid was een erg oud boeltje, daar heb je helemaal niets meer aan. Noord is redelijk modern met een prima middenspanningsinstallatie. Is die nog in gebruik? Dan hoeven er alleen een paar dikke kabels naar Waarderpolder gelegd te worden en blijft de verdere verdeling op de bestaande schakelbatterij.
Daar ben ik nu ook zeer benieuwd naar.
Er liggen een aantal middenspanningsverbindingen van Waarderpolder naar Haarlem- Noord.
In de jaren 80 werd het gebied boven de Jan Gijzenkade gevoed vanuit 50/6 kV Waarderpolder terwijl het gebied er onder tot het station werd gevoed door 50/6 kV Haarlem- Noord. Bron is het GEB-Haarlem zelf in 1988 na telefonisch consult mijnerzijds.
Toen in 1990 het nieuwe 50/6 kV Haarlem- Noord werd gesticht, kwam de hele middenspanning van Haarlem- Noord onder dat station.
De middenspanningsverbindingen van Waarderpolder naar Haarlem- Noord liggen er nog steeds. Maar zijn deze nog bruikbaar of worden ze zelfs gebruikt? Ik kan het niet met zekerheid zeggen.
Het enige wat ik weet, is dat er alleen nieuwe midenspanning circuits gelegd zijn vanuit de Waarderpolder ter hoogte van de Waarderbrug haarlem- Noord in.
Als leek zou ik dan zeggen dat de oorpronkelijke middenspanningcircuits vanuit de Waarderpolder naar Haarlem- Noord in gebruik zijn voor voeding van noordelijk Haarlem- Noord vanuit 150/10 kV station Waarderpolder.
Er zijn diverse graafwerkzaamheden geweest bij het buiten dienst gestelde 50/6 kV station Haarlem- Noord in 2008-2010 ten behoeve van de middenspanning.
Ik ga er dan ook vanuit dat heeft plaatsgevonden om de middenspanningsinstallatie van Haarlem- Noord buiten dienst te stellen en over te zetten naar 150/10 kV Waarderpolder.

Gebruikersavatar
Paullus
220 kV
Berichten: 346
Lid geworden op: 30 jun 2012 19:45
Dichtstbijzijnde trafo: 150/10 kV Haarlem Waarderpolder

Re: Ombouw middenspanning Haarlem van 6 naar 10 kV

Bericht door Paullus » 05 apr 2013 17:37

Om vervuiling tegen te gaan op het forum, heb ik besloten om niet een nieuw topic aan te maken, maar hier verder te gaan.
Ik kwam het onderstaande document tegen waar naast de informatie dat er een nieuwe 10 kV verbinding naar Haarlem-Noord is gelegd vanuit de Waarderpolder, ook duidelijk tot uiting komt dat het 150/10 kV station aldaar, is voorbereid om dienst te doen als 150/20 kV station.

In principe wil Liander naar de cascade 150/20/0.4 kV. Als tussenvorm zullen huidige 10 kV netten worden ingericht als deelnetten van 20/10 kV stations.

Dat is geen eindstation maar een tijdelijke oplossing om uiteindelijk de 10 kV netstructuur naar 20 kV te brengen en de stations op te waarderen naar 20/0.4 kV stations.

Zoals Shrek al terecht opmerkte, is het in principe onzinnig om de cascade 150/50/10/0,4 kV om te zetten naar 150/20/10/0,4 kV.

Het volledige smartgrid met intelligentie en mogelijkheid tot tweeweg verkeer, zal uiteindelijk bestaan uit een cascade van 380 kV inkoppeling in de regio van een stabiliserende opwekking door grote productie eenheden die de grillen van de lokaal duurzame opwekking opvangen, vaak gelegen aan de randen van Nederland, vervolgens transformatie naar 150 kV met lokale inkoppeling van grote (wind) energie, hierna naar 20 kV als compromis tussen huidige tussen- en middenspanning met inkoppeling van kleinschaligere opwekking, zoals kleine windmolenparken, tot 0,4 kV als wijknet met inkoppeling van WKK en zonnencellen bij verbruikers thuis.

In hoeverre dit in Haarlem wordt doorgevoerd op korte termijn is weinig van te zeggen.

De voorbereiding voor moderne smartgrid is er dan al wel, maar tegelijkertijd zijn er nog steeds oudere 50/6 kV stations in dienst en is nog steeds niet definitief duidelijk hoe de transitie zal plaatsvinden.
Wellicht dat het nieuwe capaciteitsplan van Liander uitsluitsel zal gaan geven eind 2013.

Let op: pdf alert.

http://www.compass.nl/content/26858/dow ... aarlem.pdf

Gebruikersavatar
Paullus
220 kV
Berichten: 346
Lid geworden op: 30 jun 2012 19:45
Dichtstbijzijnde trafo: 150/10 kV Haarlem Waarderpolder

Re: Ombouw middenspanning Haarlem van 6 naar 10 kV

Bericht door Paullus » 23 mei 2013 21:16

Er zijn weer nieuwe ontwikkelingen ten aanzien van de ombouw in Haarlem.
Velserbroek en Santpoort-Noord werden gevoed uit 50/10 kV station Overveen. De afgelopen maanden zijn die gebieden echter verschakeld naar 150/10 kV station Waarderpolder. Er is naast de aanleg van diverse middenspanningsverbindingen een middenspanningschakelkast opgericht op de grens van Haarlem-Noord en Velserbroek (Vlietweg) om een en ander gestalte te geven.
Het station 50/10 kV Overveen is dan ook ten dele ontlast en dat biedt ruimte om meer belasting van Haarlem-West en centrum te gaan voeden op 10 kV niveau vanuit Overveen.
Nog steeds is niet duidelijk wat de uiteindelijke netconfiguratie voor Haarlem zal worden. Aanvankelijk zouden Haarlem-West en Schalkwijk buiten dienst worden gesteld en Oorkondelaan een 50/10 kV station worden.
Momenteel is er ook een studie gaande om Haarlem-West en Schalkwijk om te bouwen van 50/6 kV naar 50/10 kV. De stations zullen dan vrijgeschakeld moeten worden van vermogen naar omliggende stations, waarbij tevens 10 kV als middenspanning wordt gerealiseerd. Na ombouw en uitwisseling van transformatoren kan dan vermogen terug verschakeld worden naar de betreffende vernieuwde stations. Oprichting van 50/10 kV Oorkondelaan is dan niet nodig. Voor de zoveelste keer gaan plannen om de Oorkondelaan echt te gaan gebruiken als transformatorstation dan weer de koelkast in.
Het capaciteitsplan van Liander eind 2013 zal hopelijk meer duidelijkheid brengen.

Gebruikersavatar
Paullus
220 kV
Berichten: 346
Lid geworden op: 30 jun 2012 19:45
Dichtstbijzijnde trafo: 150/10 kV Haarlem Waarderpolder

Re: Ombouw middenspanning Haarlem van 6 naar 10 kV

Bericht door Paullus » 04 dec 2013 16:11

Het nieuwe KCD van Liander is uit, versie 2013. Een tegenvaller omdat de netontwikkelingen in de diverse regio's er wel heel karig vanaf komen. Netkaarten ontbreken zelfs volledig.

Toch is wel te herleiden waar men voor kiest ten aanzien van de resterende ombouw in Haarlem van 6 naar 10kV.

In Vijfhuizen wordt 80 MVA extra opgesteld op 20 kV om verouderde 50/6 kV stations te kunnen vervangen. Het zou dan moeten gaan om OS Haarlem-West en OS Schalkwijk.

Het oorspronkelijke plan om Oorkondelaan een 50/10 kV station te laten worden en OS Overveen te verzwaren, om Haarlem-West en Schalkwijk te kunnen amorveren, is blijkbaar van tafel.

Voor de rest wordt geen enkele informatie gegeven, hoe de 20 kV in Haarlem geïmplementeerd gaat worden. Men kan er voor kiezen om 20/10 kV stations te stichten, maar men kan ook de verouderde 6 kV middenspanning meteen naar 20 kV brengen.
Het laatste is alleen maar mogelijk als de kabels vervangen zijn door exemplaren die 20 kV kunnen hebben. In principe zijn de huidige 6 kV kabels al wel geschikt voor 10 kV.

Meest voor de hand liggend binnen deze context is dan ook dat de 6 kV wordt opgewaardeerd naar 10 kV. Dat kan met de bestaande kabels. 20/10 kV stations gaan de ringen dan voeden.
Waar deze 20/10 kV stations gesticht gaan worden, is helaas totaal niet te herleiden uit het KCD.

Verder is de planning weer jaren vooruit geschoven, richting 2016/17. Begrijpelijk aangezien de verdere ombouw geen haast heeft. OS Haarlem-West is al aardig ontlast door verschakeling van nieuwe 10 kV naar OS Overveen en OS Vijfhuizen. OS Schalkwijk is ontlast door wegvallen van de belasting van Heemstede. De onderstations kennen dan ook geen capaciteitsprobleem en voor de verbruikers maakt het ook niet uit. Men betrekt 400/230 Volt en het maakt dan niet of dat nu uit 6 of 10 kV middenspaning komt.

Alleen met betrekking tot de kwaliteit van de spanning kan er een beperking zijn. Bij 6 kV middenspanning is het gevaar van langzame spanningsvariatie groter bij hetzelfde aantal stations op een streng. 10 kV zorgt voor minder stroom en dus minder spanningsverlies over dezelfde kabel bij gelijke vermogensoverdracht.

Gebruikersavatar
Paullus
220 kV
Berichten: 346
Lid geworden op: 30 jun 2012 19:45
Dichtstbijzijnde trafo: 150/10 kV Haarlem Waarderpolder

Re: Ombouw middenspanning Haarlem van 6 naar 10 kV

Bericht door Paullus » 17 dec 2013 18:44

De afgelopen jaren heeft 150/10 kV station Waarderpolder weldegelijk de regiofunctie gekregen waarom het gesticht is, aanvankelijk met 106 MVA maar al snel naar 159 MVA.

In aanvang, 2008, was het de vervanging van 50/6 kV Haarlem-Noord en Waarderpolder. Men kon het middenspanningsnet van 6 naar 10 kV brengen.

Vervolgens is in de loop van de jaren, 2012-2013, ook de regio bediend door dit station.
Het dreigende capaciteitstekort van 50/10 kV Overveen, is opgevangen door verschakeling van belasting naar OS Waarderpolder.

Als eerste zijn de Velserbroek en Santpoort-Noord overgegaan.
Vervolgens is ook het grootste deel van Bloemendaal, boven de Kleverlaan, verschakeld naar de Waarderpolder.

Dit alles om OS Overveen te ontlasten en zelfs ruimte te geven om belasting in Haarlem-West en Centrum te kunnen overnemen, zodat een verzwaring van Overveen niet nodig is de komende jaren.

Plaats reactie