150/50/13kV Middelharnis

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1184
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: 150/50/13kV Middelharnis

Bericht door Knarvel » 17 jun 2015 23:56

Het valt mij op dat op dit station de schakeltuin op een "zwevend" plateau is ingerich. Weet je toevallig waarom hiervoor gekozen is?

Gebruikersavatar
Johan
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 607
Lid geworden op: 12 sep 2014 20:15

Re: 150/50/13kV Middelharnis

Bericht door Johan » 18 jun 2015 11:02

Ik weet ook niet waarom hiervoor gekozen is.

Wat ik mij afvraag is, bij wie hoort deze schakeltuin.
De 150/50 kV trafo's zijn/ of waren van Stedin (ze komen uit Arkel waar nieuwe 150/23/13kV trafo,s zijn geplaatst).
Ik kan me indenken dat schakeltuintjes (staat eigenlijk alleen maar een scheider, spanning en stroomtrafo's en overspanningsbeveiliging) bij Stedin horen en bedoeld zijn om een zichtbare scheiding te kunnen maken voor het werken aan de trafo's.

Weet iemand waar de echte overgang tussen Tennet en de andere netbeheerders zit?

Johan

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: 150/50/13kV Middelharnis

Bericht door BaDu » 18 jun 2015 21:14

Knarvel schreef:Het valt mij op dat op dit station de schakeltuin op een "zwevend" plateau is ingerich. Weet je toevallig waarom hiervoor gekozen is?
Ik vermoed dat het station is aangemerkt als "gevoelig voor overstroming".
In tegenstelling tot wat ergens op de main-site wordt beweert wordt er door Tennet en andere Netbeheerders wel degelijk bij nieuwbouw van stations aandacht besteed aan overstromingsgevaar. Zo'n station wordt dan meestal zo gebouwd dat spanningvoerende delen op voldoende hoogte komen om bij een evt overstroming in bedrijf te kunnen blijven.
KML-generator generator

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: 150/50/13kV Middelharnis

Bericht door BaDu » 18 jun 2015 21:16

Johan schreef:Weet iemand waar de echte overgang tussen Tennet en de andere netbeheerders zit?
Dat is vraag die ik mezelf ook wel eens gesteld heb, ik vermoed dat dit per situatie kan verschillen, maar misschien heb ik het mis. Misschien iets om eens aan onze contacten bij Tennet te vragen
KML-generator generator

Gebruikersavatar
power cut
50 kV
Berichten: 62
Lid geworden op: 12 jun 2015 21:48
Dichtstbijzijnde trafo: Middelharnis

Re: 150/50/13kV Middelharnis

Bericht door power cut » 19 jun 2015 01:00

BaDu schreef:
Karvelen schreef:Het valt mij op dat op dit station de schakeltuin op een "zwevend" plateau is ingerich. Weet je toevallig waarom hiervoor gekozen is?
Ik vermoed dat het station is aangemerkt als "gevoelig voor overstroming".
In tegenstelling tot wat ergens op de main-site wordt beweert wordt er door Tennet en andere Netbeheerders wel degelijk bij nieuwbouw van stations aandacht besteed aan overstromingsgevaar. Zo'n station wordt dan meestal zo gebouwd dat spanningvoerende delen op voldoende hoogte komen om bij een evt overstroming in bedrijf te kunnen blijven.
Ik begrijp je strekking, maar zo te zien staat alleen het 150KV deel op een verhoging. Bovendien is de laatste overstroming in dit gebied al geruime tijd geleden, namelijk de watersnood van 1953. Het station is overigens omringd door meerdere dijken.
Dus ik sta ook open voor een verklaring van deze opbouw.

Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1190
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Re: 150/50/13kV Middelharnis

Bericht door Mark » 19 jun 2015 01:19

BaDu schreef:
Knarvel schreef:Het valt mij op dat op dit station de schakeltuin op een "zwevend" plateau is ingerich. Weet je toevallig waarom hiervoor gekozen is?
Ik vermoed dat het station is aangemerkt als "gevoelig voor overstroming".
In tegenstelling tot wat ergens op de main-site wordt beweert wordt er door Tennet en andere Netbeheerders wel degelijk bij nieuwbouw van stations aandacht besteed aan overstromingsgevaar. Zo'n station wordt dan meestal zo gebouwd dat spanningvoerende delen op voldoende hoogte komen om bij een evt overstroming in bedrijf te kunnen blijven.
Hmm, als ik de foto's zo zie is het net aan een meter. Ik betwijfel erg of dat wel voldoende is. Wil je zeker van zijn dat het droog blijft moet je denk ik toch wel een dijk van een meter of 3-4 hoog omheen bouwen.

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: 150/50/13kV Middelharnis

Bericht door BaDu » 19 jun 2015 09:02

Mark schreef:Hmm, als ik de foto's zo zie is het net aan een meter. Ik betwijfel erg of dat wel voldoende is. Wil je zeker van zijn dat het droog blijft moet je denk ik toch wel een dijk van een meter of 3-4 hoog omheen bouwen.
De spanningvoerende delen liggen nog veel hoger natuurlijk, het gevaar zit denk hier meer in het schakelhuisje. Maar inderdaad ik zou hier een iets hogere ligging wel verwachten.
KML-generator generator

Henk
150 kV
Berichten: 184
Lid geworden op: 19 mei 2013 18:31
Dichtstbijzijnde trafo: Steenwijk Onna

Re: 150/50/13kV Middelharnis

Bericht door Henk » 19 jun 2015 19:52

volgens mij is de plaatsing op een verhoogd plateau van ca. 1 m bedoeld om met vrachtwagens e.d. gemakkelijker onderdelen te laden of te lossen.

Gebruikersavatar
power cut
50 kV
Berichten: 62
Lid geworden op: 12 jun 2015 21:48
Dichtstbijzijnde trafo: Middelharnis

Re: 150/50/13kV Middelharnis

Bericht door power cut » 28 jun 2015 15:53

Dat zou kunnen, maar de delen op het verhoogde plateau zijn nou ook weer niet de zwaarste. Ook worden dit soort onderdelen toch ook weer niet zo vaak vervangen.
Alhoewel de afgebrande spanningstrafo dan wel weer vervangen is.

Gebruikersavatar
Johan
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 607
Lid geworden op: 12 sep 2014 20:15

Re: 150/50/13kV Middelharnis

Bericht door Johan » 04 aug 2017 11:37

Opnieuw problemen in 150/50/13 kV station Middelharnis.
Lijkt op een 150kV eindsluiting maar niet goed te zien.

http://igo.nl/nieuws/actueel/artikel/20 ... ddelharnis

Johan

Plaats reactie