Geen bliksemafleider bovenleiding?

Voor al je vragen over het elektriciteitsnet, hoog- en middenspanningstechniek waarop je het antwoord maar niet kunt vinden. Wellicht kan iemand je helpen
Plaats reactie
geomario
110 kV
Berichten: 142
Lid geworden op: 14 mei 2012 14:48
Dichtstbijzijnde trafo: Utrecht

Geen bliksemafleider bovenleiding?

Bericht door geomario » 27 jun 2012 16:21

Na het zien van deze video (http://www.youtube.com/watch?v=y5G6UMaxegY) vroeg ik mij af waarom de bovenleiding van de spoorwegen geen bliksemafleiders heeft. Heeft dit technische of economische redenen?

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Geen bliksemafleider bovenleiding?

Bericht door Shrek » 27 jun 2012 16:43

geomario schreef:Na het zien van deze video (http://www.youtube.com/watch?v=y5G6UMaxegY) vroeg ik mij af waarom de bovenleiding van de spoorwegen geen bliksemafleiders heeft. Heeft dit technische of economische redenen?
Het is niet echt nodig denk ik. De bovenleidingen hebben( toch in België) heel veel overspanningsbeveiligingen. De bliksem gaat dus gewoon meteen naar de grond. Ook de treinen zelf zijn hier tegen beveiligd, dus niet nodig die kost te maken lijkt mij.

Gebruikersavatar
Remy Brandt
70 kV
Berichten: 70
Lid geworden op: 05 jun 2012 11:22
Dichtstbijzijnde trafo: Stadskanaal

Re: Geen bliksemafleider bovenleiding?

Bericht door Remy Brandt » 27 jun 2012 18:17

Meestal is de sein en wissel apparatuur het haasje,het gebeurt eigenlijk zelden dat een inslag op de rijdraad directe gevolgen heeft.
Stroomfetisjist.

geomario
110 kV
Berichten: 142
Lid geworden op: 14 mei 2012 14:48
Dichtstbijzijnde trafo: Utrecht

Re: Geen bliksemafleider bovenleiding?

Bericht door geomario » 27 jun 2012 18:20

Ah, oke. Maar ik zie in dit filmpje wel gelijk het sein op rood springen, wat duidt op een storing.

Gebruikersavatar
Paullus
220 kV
Berichten: 346
Lid geworden op: 30 jun 2012 19:45
Dichtstbijzijnde trafo: 150/10 kV Haarlem Waarderpolder

Re: Geen bliksemafleider bovenleiding?

Bericht door Paullus » 12 jul 2012 18:41

Tussen de beide benen van het spoor, zijn op bepaalde afstanden condensatorkoppelingen aan gebracht.
Normaal doen deze niets. De capaciteit en de doorslagspanning zijn zodaning dat de capacitieve reactantie voldoende hoog is om geen effect te hebben bij de gebruikte frequenties en spanningen van de tractie, het seinwezen en de ATB.
Echter bij blikseminslag op een bovenleidingportaal, slaat de capacitieve koppeling tussen de benen van het spoor door, vanwege de de enorme spanning. Elke mast is namelijk geaard aan een been van het spoor.
Om de schade aan de infrastructuur te beperken wordt gebruik gemaakt van die doorslag.
Dat heeft dan wel tot gevolg dat de betreffende spoorsectie zich gaat gedragen als Bezet Spoor. De seinen die de betreffende sectie dekken zullen ten gevolge van dit proces terugvallen in de stand stop.

geomario
110 kV
Berichten: 142
Lid geworden op: 14 mei 2012 14:48
Dichtstbijzijnde trafo: Utrecht

Re: Geen bliksemafleider bovenleiding?

Bericht door geomario » 09 aug 2012 15:08

Paullus schreef:Tussen de beide benen van het spoor, zijn op bepaalde afstanden condensatorkoppelingen aan gebracht.
Normaal doen deze niets. De capaciteit en de doorslagspanning zijn zodaning dat de capacitieve reactantie voldoende hoog is om geen effect te hebben bij de gebruikte frequenties en spanningen van de tractie, het seinwezen en de ATB.
Echter bij blikseminslag op een bovenleidingportaal, slaat de capacitieve koppeling tussen de benen van het spoor door, vanwege de de enorme spanning. Elke mast is namelijk geaard aan een been van het spoor.
Om de schade aan de infrastructuur te beperken wordt gebruik gemaakt van die doorslag.
Dat heeft dan wel tot gevolg dat de betreffende spoorsectie zich gaat gedragen als Bezet Spoor. De seinen die de betreffende sectie dekken zullen ten gevolge van dit proces terugvallen in de stand stop.
Bedankt voor de uitleg!

Plaats reactie