Random foto's van Mark

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1190
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Random foto's van Mark

Bericht door Mark » 13 jan 2013 00:37

Zo af en toe maak ik gewoon een losse foto in plaats van serie van een verbinding. Leek mij wel aardig om ze in dit topic te verzamelen, als het beheer het goed vind .

Aftrap: een plaatje uit archief. Een deltamastje in de 150kV lijn tussen schakelstations Nijmegencentrale en Nijmegen. Deze lijn bestaat uit 3 deltamastjes en vormt de voeding van het station Nijmegen waar de portaalmasten staan over de Waal. De foto is genomen op de Wisselingseweg, vlakbij waar de nieuwe stadsbrug over de rivier wordt gebouwd tussen Nijmegen en Nijmegen-Lent.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1190
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Re: Random foto's van Mark

Bericht door Mark » 13 jan 2013 00:53

Wat gedraaid richting het noorden: een blik op een van de roemruchte Waalportalen. De foto is eigenlijk een beetje onscherp. Dit komt omdat ik me camera door een bouwhek heb gefrutseld en zo de foto heb gemaakt, op 300mm (niet echt de meest stabiele houding dus). Wegens de cropfactor van de camera is de daadwerkelijke zoom van zo'n 420mm, een flinke uitvergroting dus van het originele beeld. Het stukje groen rechts hoort tot de bouw van die nieuwe brug.

Afbeelding

Een opvallend detail is trouwens de niet gelijke ophanging van de isolatoren aan deze verbinding. Op de foto is te zien dat ze trapsgewijs oplopen naar het midden van de portaal en zo een piramide vormen als het ware.

Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1190
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Re: Random foto's van Mark

Bericht door Mark » 13 jan 2013 01:09

Op 2 mei 2012 in de namiddag was er een onweersbui op koers naar Spijkcity en omdat ik wat geruchten hoorde van een shelfcloud ging ik even op pad. Echter kwam ik van een kale kermis thuis, er was niks bijzonders te zien helaas behalve een grijze lucht. Terwijl ik naar huis snelde (vlak erna begon het te hozen), nog even deze wisselmast op de plaat gezet in de 150kV verbinding Geervliet - Waalhaven. Deze verbinding loopt dwars door de zuidelijke wijken van Spijkenisse, een typisch geval van de stad die over/onder de verbinding door is gegroeid. Een opmerkelijk feit is, is dat deze korte verbinding 3 wisselmasten telt.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Max
380 kV + 3D Pylon Modeler
Berichten: 568
Lid geworden op: 07 dec 2011 22:03
Dichtstbijzijnde trafo: Vlaardingen

Re: Random foto's van Mark

Bericht door Max » 07 feb 2013 19:18

Tevens kan je zeggen dat die laatste foto nog een variant is op een ET-mast. Alleen is zou ik denken dat dit wel de modernste van t de groep is.
'your personal grid modeler'

Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1190
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Re: Random foto's van Mark

Bericht door Mark » 09 jul 2014 01:55

// Omdat het er niet zoveel zijn zal ik geen nieuw topic ervoor openen.

Wat kiekjes uit Parijs, waar ik een week heb doorgebracht in verband met Japan Expo. Had niet echt de mogelijkheid om er specifiek op uit te gaan om wat lijnen te fotograferen, maar heb toch nog wat plaatjes. Dit mede dankzij het prachtige uitzicht vanuit het (niet zo prachtige) hotel waar ik verbleef .

Vanuit de Thalys had ik al zicht op dit schitterende spanningsstation waar Geertruidenberg vermoedelijk bij in het niet valt. Bekijk vooral even dit Streetview beeld. Enfin, ik geloof dat dit het station Terrier is op de ENTSO-E netkaart. Vanuit dat punt lopen een aantal hoogspanningslijnen waaronder twee 380 kV lijnen richting Charles de Gaulle. Even ten zuiden van Roissy-en-France komt er ook een midden(?)spanningslijn bij. Dit zaakje loopt dan langs het vliegveld naar het station van Carrieres (?). Het deel tussen de twee beschreven stations is laag uitgevoerd, met schoormasten en en kleine deltamastjes waarvan sommige wat weg hebben van de Bokjes bij Veenoord.

Afbeelding
Paris by Mark van der Meer, on Flickr
01. Twee (?) 380 kV lijnen ten zuiden van Roissy-en-France in het avondlicht. De kantoren van La Defense in west Parijs zijn op de achtergrond in het dal zichtbaar. Echter, vanaf links zijn de eerste twee kleiner uitgevoerd dan masten 3 en 4. Dit zou suggereren dat 1-2 op lagere voltage zitten, maar kan zo op de netkaart even niet uit wat het anders zou zijn...

Afbeelding
380 kV lines near Paris by Mark van der Meer, on Flickr
02. Hoek-schoormasten. De lijn op de voorgrond komt van een vermoedelijke middenspanningslijn (geen idee welk voltage).

Afbeelding
380 kV lines near Paris by Mark van der Meer, on Flickr
03. Wat verderop vlak naast de Franse A1. De lijnen gaan hier over wat hotels heen. De lijn gaat hier met Deltamastjes verder richting het oosten, de overgang naar schoormasten is zichtbaar.
Laatst gewijzigd door Mark op 15 dec 2014 01:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Random foto's van Mark

Bericht door Peter » 09 jul 2014 09:57

Mooie foto's! Deze lijnen heb ik bij Parijs ook al eens vanuit de Thalys gezien. Lijkt me gewoon 2x 230kV en 2x 400kV plus een lijn op 70kV? Het zijn wel aparte modellen die buis/schoormasten.

Gebruikersavatar
Max
380 kV + 3D Pylon Modeler
Berichten: 568
Lid geworden op: 07 dec 2011 22:03
Dichtstbijzijnde trafo: Vlaardingen

Re: Random foto's van Mark

Bericht door Max » 12 jul 2014 11:24

Mooie fotos, Mark! Zag ze al voorbij komen op je Flickr-account.

Zeer interessant gezicht die 4 lijnen op een rij.
'your personal grid modeler'

Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1190
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Re: Random foto's van Mark

Bericht door Mark » 13 dec 2014 21:46

Foto uit het hogere noorden. De twee 110 kV lijnen ten zuiden van Leeuwarden, gezien vanaf de (over een week ex) N31. De linkerlijn die naar het zuiden afbuigt is de verbinding Louwsmeer naar Rauwerd en de rechter Louwsmeer - Herbaijum.

Afbeelding
110 kV lines near Leeuwarden
Laatst gewijzigd door Mark op 15 dec 2014 00:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1190
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Re: Random foto's van Mark

Bericht door Mark » 13 dec 2014 22:34

De lijn Louwsmeer - Herbaijum tussen Leeuwarden en Deinum (wat een namen) vanaf het nieuwe N31 tracé, in het avondlicht. Wat betreft is er als je de nieuwe autoweg volgt genoeg hoogspanning te zien van 110 en 220 kV (zie ook de foto's van captain007).

Afbeelding
IMG_EOS550D_37922

Bijzettafeltjes kennen ze ook in Friesland (in dezelfde lijn als hierboven, lelijke telefoonfoto).

Afbeelding

Edit: nog een zonsondergang .

Afbeelding
Sunset at motorway N31 at Leeuwarden
Laatst gewijzigd door Mark op 15 dec 2014 00:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Random foto's van Mark

Bericht door Hans » 14 dec 2014 14:31

Haha, leuke joint venture, heren. Beiden ook een andere interesse delen en vervolgens collectief hoogspanning als bijvangst binnenhalen.

Vorig jaar precies rond deze tijd was het in dat gebied nog een grote chaos van modder, stormschade en regen toen ik naar Minnertsga moest voor de aanschaf van een tweedehands computertje (bedrijvendump). En er stonden toen op meerdere plekken verkeersregelaars te verkleumen op de smalle, maar drukke stroken asfalt die als tijdelijke omlegging dienden. Het was op de weg zo'n bende dat we geen enkele mogelijkheid was om in mijn eentje een foto te maken, maar ook toen vielen die tafels onder sommige masten al op. Die waren er een jaar of zes geleden allemaal nog niet, en we zien ze ook op veel andere plekken in het 110 kV-gebied. Wat deze tafeltjes betreft staat de NEN wellicht voor Niet Echt Nodig, om het nog even netjes uit te drukken...
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Plaats reactie