Belgische hoogspanningsmasten

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Gebruikersavatar
Powerlion
150 kV
Berichten: 215
Lid geworden op: 20 okt 2012 11:49
Dichtstbijzijnde trafo: Lint

Re: Belgische hoogspanningsmasten

Bericht door Powerlion » 24 jun 2014 23:04

Peter schreef:Het verder uit elkaar staan van de traversen viel me ook meteen op. De isolatorkettingen lijken zo vrij kort voor een 380kV lijn. Is dit het gedeelte dat een aantal jaren met een zware onweersbui omging?

Dat was inderdaad deze lijn, maar niet dit gedeelte. Dit is al verder in Boechout. Het ongeval was in Lint.

Ik denk dat de isolatorkettingen ongeveer even lang zijn als bij jullie, maar onze masten zijn gewoon groter. :p

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Belgische hoogspanningsmasten

Bericht door Hans » 25 jun 2014 00:02

Ze zijn in ieder geval gemiddeld bezien wel flink hoger. Maar die tussenafstand tussen de verdiepingen is interessant. Elia heeft toch niet ooit stiekem plannen gehad om er 500 kV in te hangen?
(Dat klinkt bizar, maar dat idee is niet geheel ondenkbaar. In Frankrijk staan chats die momenteel als dubbelcircuit 400 kV in gebruik zijn, maar die met grote waarschijnlijkheid ooit als enkelcircuit 700- of 750 kV-masten bedoeld zijn. Misschien dacht Elia: dat kunnen wij ook?)

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Belgische hoogspanningsmasten

Bericht door Shrek » 25 jun 2014 00:32

Hans schreef:Ze zijn in ieder geval gemiddeld bezien wel flink hoger. Maar die tussenafstand tussen de verdiepingen is interessant. Elia heeft toch niet ooit stiekem plannen gehad om er 500 kV in te hangen?
(Dat klinkt bizar, maar dat idee is niet geheel ondenkbaar. In Frankrijk staan chats die momenteel als dubbelcircuit 400 kV in gebruik zijn, maar die met grote waarschijnlijkheid ooit als enkelcircuit 700- of 750 kV-masten bedoeld zijn. Misschien dacht Elia: dat kunnen wij ook?)
Plannen voor >380kV zijn er bij mijn weten nooit geweest.
En zeker niet in de tijd dat deze lijnen gebouwd zijn. Toen was 380kV al een gigantische overkill. Het is pas vanaf de jaren '80 dat er een beetje deftig vermogen getransporteerd moest worden. Daarvoor waren productie en consumptie geografisch op mekaar afgestemd.

Ik zie trouwens ook niet goed hoe je aan zo'n mast een 500kV zou kunnen hangen, de traversen zijn toch gewoon te kort daarvoor?
Dat maakt het net zo vreemd, de kabels hangen wel hoog boven elkaar, maar wel even dicht tegen de mast als normaal...

Gebruikersavatar
Ot
Actief in het mainsite team
Berichten: 561
Lid geworden op: 11 dec 2011 21:59
Dichtstbijzijnde trafo: zwolle weteringkade

Re: Belgische hoogspanningsmasten

Bericht door Ot » 25 jun 2014 10:44

Shrek schreef:
Hans schreef:Het is pas vanaf de jaren '80 dat er een beetje deftig vermogen getransporteerd moest worden. Daarvoor waren productie en consumptie geografisch op mekaar afgestemd.
geografish op elkaar afgestemd, betekent dat dat in belgie zelfs het 380 kV net niet is "uitgerold" of op de tekentafel is bedacht, maar dat het net als alle netten eronder spontaan is gegroeid zonder eerst een hoger plan?
Belgie heeft net als nederland een 380 kV ring. In nederland is de vorming van die ring al heel lang geleden op de teken tafel bedacht en uiteindelijk veel later voltooid. maar in belgie zien we ook een ring en is het dan min of meer omdat het zo uit kwam dat die ring is ontstaan?
dat kan toch bijna niet?
50 kV | DENK aan de kleintjes! STOP het UITRUIL BEGINSEL!!

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Belgische hoogspanningsmasten

Bericht door Shrek » 25 jun 2014 11:19

Ot schreef:
Shrek schreef:
Hans schreef:Het is pas vanaf de jaren '80 dat er een beetje deftig vermogen getransporteerd moest worden. Daarvoor waren productie en consumptie geografisch op mekaar afgestemd.
geografish op elkaar afgestemd, betekent dat dat in belgie zelfs het 380 kV net niet is "uitgerold" of op de tekentafel is bedacht, maar dat het net als alle netten eronder spontaan is gegroeid zonder eerst een hoger plan?
Belgie heeft net als nederland een 380 kV ring. In nederland is de vorming van die ring al heel lang geleden op de teken tafel bedacht en uiteindelijk veel later voltooid. maar in belgie zien we ook een ring en is het dan min of meer omdat het zo uit kwam dat die ring is ontstaan?
dat kan toch bijna niet?
Dat heb ik niet gezegd he.
Men wist in de jaren 70 natuurlijk wel dat er 4 kernreactoren in aanbouw waren, maar totdat deze in dienst kwamen waren er nergens in België grote vermogens te transporteren.
De 380kV werd dus al aangelegd met de voorziene vermogens van die kerncentrales in het achterhoofd. Maar zelfs dan was het nog enorm overgedimensioneerd.
Dat bleek bij de vrijmaking van de markt in de jaren '90-'00 heel mooi meegenomen, want sindsdien worden de 380kV-lijnen echt op serieus niveau belast.
Maar het lijkt mij dus quasi uitgesloten dat men in de vroege jaren 70 al uitging van een scenario waarin 380kV te weinig zou zijn.

Gebruikersavatar
Powerlion
150 kV
Berichten: 215
Lid geworden op: 20 okt 2012 11:49
Dichtstbijzijnde trafo: Lint

Re: Belgische hoogspanningsmasten

Bericht door Powerlion » 25 jun 2014 11:22

Is 500 kV of een hogere spanning niet bedoeld om echt over grote afstanden te transporteren? Zoals in Frankrijk en USA of zo wel het geval is. Aangezien er in België niet echt grote afstanden te overbruggen zijn, lijkt mij dat ook niet nodig om boven 380kV te gaan. Tenzij er op Europees niveau plannen zijn buiten de HVDC lijnen of zo?

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Belgische hoogspanningsmasten

Bericht door Shrek » 25 jun 2014 11:42

Powerlion schreef:Is 500 kV of een hogere spanning niet bedoeld om echt over grote afstanden te transporteren? Zoals in Frankrijk en USA of zo wel het geval is. Aangezien er in België niet echt grote afstanden te overbruggen zijn, lijkt mij dat ook niet nodig om boven 380kV te gaan. Tenzij er op Europees niveau plannen zijn buiten de HVDC lijnen of zo?
Vroeger waren die heel hoge spanningen inderdaad de enige manier om over lange afstanden te gaan. Maar dat was voor HVDC uitgevonden was.
Je kan gerust stellen dat de komst van HVDC de >380kV AC-lijnen voorgoed van de kaart geveegd heeft.

Gebruikersavatar
Powerlion
150 kV
Berichten: 215
Lid geworden op: 20 okt 2012 11:49
Dichtstbijzijnde trafo: Lint

Re: Belgische hoogspanningsmasten

Bericht door Powerlion » 25 jun 2014 11:46

Shrek schreef:
Powerlion schreef:Is 500 kV of een hogere spanning niet bedoeld om echt over grote afstanden te transporteren? Zoals in Frankrijk en USA of zo wel het geval is. Aangezien er in België niet echt grote afstanden te overbruggen zijn, lijkt mij dat ook niet nodig om boven 380kV te gaan. Tenzij er op Europees niveau plannen zijn buiten de HVDC lijnen of zo?
Vroeger waren die heel hoge spanningen inderdaad de enige manier om over lange afstanden te gaan. Maar dat was voor HVDC uitgevonden was.
Je kan gerust stellen dat de komst van HVDC de >380kV AC-lijnen voorgoed van de kaart geveegd heeft.
Dus die 1150kV lijn in Kazachstan en die mega masten in Japan zijn de laatste van hun soort?

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Belgische hoogspanningsmasten

Bericht door Shrek » 07 jul 2014 20:05

De centrale van Bevercé.
Deze centrale ligt midden in de bossen en is daarom heel moeilijk te fotograferen, dit was het beste shot mogelijk.

Links zie je het centrale-gebouw. Deze hydraulische centrale krijgt zijn energie door een hogedruk waterleiding vanuit het stuwmeer van Robertville, 6 km verder gelegen. Het riviertje (de Warche) is dus tussen Robertville en Bevercé in feite omgeleid door deze buis.
De centrale is één van de oudste operationele centrales van België, in gebruik sinds 1929. Met een vermogen van 10MW is het tevens de 5e grootste hydraulische centrale van België.

In het midden zie je dan de oude 70kV-post. Zelfde jaren '30 architectuur als het oude station van Wilsele (zie mijn vorige topic). De parallel valt zelfs verder door te trekken: ook in Bevercé zal deze prachtige vakwerk-installatie binnenkort afgebroken worden.
Vanuit deze post vertrekken 3 70kV-lijnen. Oorspronkelijk was er enkel de lijn naar Luik, later werden de lijnen naar Comblain en St-Vith bijgebouwd.

Rechts op de foto zie je tenslotte het 110kV-GIS in aanbouw. De 70kV-lijnen richting Bronrôme/Comlain en St-Vith/Bûtgenbach worden op termijn vernieuwd en geschikt gemaakt voor 110kV, met het oog op enkele windmolenparken die gepland zijn. De nieuw post speelt daar al op in, al zal hij voorlopig op 70kV bedreven worden.

Ik vond nog deze foto van tijdens de bouw, vandaag zou door de bebossing een dergelijk foto niet meer mogelijk zijn.
Bijlagen
beverce.jpg
beverce.jpg (724.55 KiB) 7981 keer bekeken

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Belgische hoogspanningsmasten

Bericht door Tom » 07 jul 2014 23:35

Oh, wat jammer dat het oude station afegbroken gaat worden, gelukkig blijft het gebouw wel, maar zo'n elektrische installatie heeft toh ook historische waarde? Als ik er in alle bescheidenheid mijn eigen foto's bij mag plaatsen in betere tijden (2009):
Het station.
DSD_4409 800.jpg
DSD_4409 800.jpg (157.31 KiB) 7965 keer bekeken
Het indrukwekkende gebouw.
DSD_4413 800.jpg
DSD_4413 800.jpg (99.32 KiB) 7965 keer bekeken
En plaatje met uitleg. Het water komt dus van ver!
DSD_4420 800.jpg
DSD_4420 800.jpg (108.67 KiB) 7965 keer bekeken
Het station nog eens, de eindmasten staan er nu bij, als ik het goed zie zijn ze beide weg of vervangen door een nieuwe?
DSD_4416 b 800.jpg
DSD_4416 b 800.jpg (145.79 KiB) 7965 keer bekeken
De prachtige geklonken buis voor de watertoevoer.
DSD_4425 800.jpg
DSD_4425 800.jpg (117.83 KiB) 7965 keer bekeken

Plaats reactie