Driedimensionale mastmodellen

Is een hoogspanningsmast voor jou meccano next level? Kan je goed modelleren? Heeft de netfrequentie geen geheimen meer voor jou? Welkom in de doe-het-zelf hoogspanningshoek
Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Driedimensionale mastmodellen

Bericht door Hans » 15 apr 2012 21:07

Peter schreef:Dat 3D model is inderdaad erg goed en zeer gedetailleerd maar het zal nog heel wat werk zijn om bijvoorbeeld een lijn als Zwolle - Meeden na te bouwen, al zou je met een paar standaard masten (hoekmast, draagmast, draagmast S+4 etc) al een heel eind moeten kunnen komen.
Even tussendoor, zouden we ons dan wel moeten bezondigen aan licht verhoogde draagmasten (zoals S+4 of S+6)? In dat geval is het einde zoek. Riviercrossings zijn nogal obvious , maar neem bijvoorbeeld de redelijk anonieme 150 kV-verbinding Doetinchem-Zutphen. Niemand van ons weet precies waar verhoogde draagmasten zitten. Nu ben ik wel bezig dergelijke dingen uit te zoeken voor de Hotspotkaart (een nieuwe Google Earth-kaart die ergens deze zomer online gaat, maar het bouwen van de minstens zes verschillende subtypes masten die dan voor een 100% accurate weergave nodig zijn is misschien wel wat te hoog gegrepen.

Desalniettemin stelt het beheer graag wat serverruimte of een apart aan te leggen subforum ter beschikking, mocht dit (geweldige) idee werkelijk van de grond komen.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Driedimensionale mastmodellen

Bericht door Peter » 16 apr 2012 10:36

Ik ben ook maar hard op aan het denken In eerste instantie zul je toch moeten beginnen met alleen draag- en hoekmasten. Andere varianten kunnen eventueel in een veel later stadium en dit lijkt me toch meer iets voor in de verre toekomst.

Gebruikersavatar
Max
380 kV + 3D Pylon Modeler
Berichten: 568
Lid geworden op: 07 dec 2011 22:03
Dichtstbijzijnde trafo: Vlaardingen

Re: Driedimensionale mastmodellen

Bericht door Max » 20 apr 2012 12:50

inderdaad dat is ook precies de werkmethode die ik aanpas in simcity.

om nou ook voor elke draag mast de verschillende isolatoren te doen zou denk ik toch wel teveel werk worden. en das ook niet goed in te schatten.

maar als ik het zo gezien heb is het echt heel eenvoudig. ik hoef alleen maar de buitenste randen te tekenen met rechthoeken etc. zodat je zeg maar het model heb maar dan als een massief blok.
Afbeelding << zoals je hier kan zien.

De texturen worden als het waren transparant erop geprojecteerd waardoor het lijkt alsof de mast zeer ingewikkeld in elkaar zit. terwel dat reuze meevalt. Zon model als je daar ziet ben ik waarschijnlijk geen 15 minuten mee bezig. zeker niet als het modellen zijn zoals het standaard type donau mast.

Jongens ik heb hier een goed gevoel over! Ik heb nog steeds mail contact met chris en hij kan me op de juiste weg helpen!
'your personal grid modeler'

Gebruikersavatar
Max
380 kV + 3D Pylon Modeler
Berichten: 568
Lid geworden op: 07 dec 2011 22:03
Dichtstbijzijnde trafo: Vlaardingen

Re: Driedimensionale mastmodellen

Bericht door Max » 20 apr 2012 17:11

ik heb gelijk een tweede test gedaan en die heb ik ook met succes kunnen afronden.

namelijk het plaatsen van meerdere masten in google earth. Ik heb hier ook weer de belgische mast als voorbeeld gebruikt.
het is wel zo dat alleen ik dit model kan zien aangezien het een preview is.

ik kan je zeggen met dit systeem is rap te werken. als ik de isolatoren apart kan maken is het een kwestie van in de goede richting zetten bij hoekmasten en het karwei is klaar.

hier de foto:
Afbeelding

ik gebruikte schiedam als test gebied.
Ik denk dat t handig is om per provincie te gaan werken.
maar. eerst maar eens kijken of ik zelf een mast kan fabriceren. want hoe het met die texturen zit is mij nog een raadsel.
'your personal grid modeler'

Gebruikersavatar
bas380
380 kV + bouwde ZL-MEE in 3D
Berichten: 834
Lid geworden op: 06 apr 2012 19:01

Re: Driedimensionale mastmodellen

Bericht door bas380 » 20 apr 2012 22:33

ziet er goed uit. ik ben benieuwd
Thuis in zijn EGD gebied

Gebruikersavatar
Max
380 kV + 3D Pylon Modeler
Berichten: 568
Lid geworden op: 07 dec 2011 22:03
Dichtstbijzijnde trafo: Vlaardingen

Re: Driedimensionale mastmodellen

Bericht door Max » 20 apr 2012 22:48

ik ben even bezig geweest met het proberen van het maken van zo'n model en het valt echt niet mee. het is een totaal andere manier van modellen! dat wordt dus veel oefenen. maar ik denk dat ik het redelijk snel te pakken kan krijgen
'your personal grid modeler'

Gebruikersavatar
Max
380 kV + 3D Pylon Modeler
Berichten: 568
Lid geworden op: 07 dec 2011 22:03
Dichtstbijzijnde trafo: Vlaardingen

Re: Driedimensionale mastmodellen

Bericht door Max » 18 mei 2012 23:45

Zo. laten we zeggen dat ik even weer wat meer onderzoek gedaan heb naar het maken van modellen met google earth.
Ik heb in iedergeval goeie ideeen gekregen om dingen aan te pakken.
Ik wil vanaf de zomer vakantie een serieuze poging wagen aan het project.

Ik wil toch beginnen met Zeeland
Waarom? omdat deze nagenoeg alleen maar uit donaumasten van het zelfde type bestaat. met uitzondering van de 3 even masten. Dit maakt het dus ook een goed testgebied.

Ik heb nog even goed naar de modellen van Chris gekeken en hij heeft het erg goed aan gepakt.
Hij heeft meteen aan het einde van de draden de isolator ringen bevestigd. Het is niet het mooiste resultaat maar wel diegene met de het meeste rendement.
Ook zal ik texturen nodig moeten hebben.
Ik ga de komende tijd in iedergeval veel oefenen want daar bereik je het meeste mee.
Ik hoop gauw een beetje goeie updates te kunnen plaatsen
'your personal grid modeler'

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Driedimensionale mastmodellen

Bericht door Hans » 19 mei 2012 00:22

Knap werk Max. We zijn benieuwd.
Overhaast niks, het is allemaal vrijwilligerswerk en het moet wel leuk blijven. Hoewel dat laatste nu niet bepaald een probleem lijkt.

BTW: dat screenshot in het vorige bericht laat trouwens zien dat het embleempje met het Hoogspanningsnet.com-logo nog steeds niet netjes onder de legenda eindigt. GRR, ik dacht dat ik dat probleem verholpen had, maar nee dus. Omdat ik zelf met een netbook (10.1 inch scherm) werk, is me dat niet eerder opgevallen, dus ook in die zin is het screenshot nuttig. Dat verbeterpunt gaat opnieuw mee naar de volgende netkaart.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Max
380 kV + 3D Pylon Modeler
Berichten: 568
Lid geworden op: 07 dec 2011 22:03
Dichtstbijzijnde trafo: Vlaardingen

Re: Driedimensionale mastmodellen

Bericht door Max » 19 mei 2012 21:04

Met dank aan bas380 presenteer ik u de eerste serieuze poging tot het maken van een mast

dit is het model voor het zeeland type donaumast.

wat vinden jullie ervan?

Afbeelding

voor een eerste poging vind ik hem erg goed gelukt! en graag wil ik Bas380 nogmaals bedanken voor de getekende texturen !
ik begin google sketch up steeds beter te begrijpen!

morgen ga ik eens kijken hoe ik de isolatoren inelkaar ga zetten.

Max
'your personal grid modeler'

Gebruikersavatar
bas380
380 kV + bouwde ZL-MEE in 3D
Berichten: 834
Lid geworden op: 06 apr 2012 19:01

Re: Driedimensionale mastmodellen

Bericht door bas380 » 19 mei 2012 21:07

de mast ziet er voorbeeldig uit, je zult niet denken dat ik erbij betrokken was


veel succes met het project en voor een nieuwe tekening, meld me.
Thuis in zijn EGD gebied

Plaats reactie