Driedimensionale mastmodellen

Is een hoogspanningsmast voor jou meccano next level? Kan je goed modelleren? Heeft de netfrequentie geen geheimen meer voor jou? Welkom in de doe-het-zelf hoogspanningshoek
Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Driedimensionale mastmodellen

Bericht door Tom » 14 sep 2013 21:44

Nee, die ringen waren me nog niet opgevallen Peter, knap gezien.
Het vordert al mooi, op de achtergrond wordt er hard gewerkt aan de hobby zo te zien, zelf ben ik met de rapporten bezig.
Ruben, ik ben benieuwd naar je foto.

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1554
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Driedimensionale mastmodellen

Bericht door Ruben » 14 sep 2013 21:51

Afbeelding
Dit is de betreffende foto van mast 43. Genomen vanaf voor het 50kV station Bredelaar.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Driedimensionale mastmodellen

Bericht door Hans » 16 sep 2013 00:08

TomBorger schreef:op de achtergrond wordt er hard gewerkt aan de hobby zo te zien, zelf ben ik met de rapporten bezig.
Dat is inderdaad het geval. Aan de voorkant lijkt het momenteel een beetje stil te zijn (ik zal de voorpagina deze week weer eens van een nieuw bericht voorzien), maar op de achtergrond gebeurt van alles. Peter is aan het bouwen wat er te bouwen valt, Tom en ET zijn beiden diep in de nethistorie bezig, Ot is aan het tekenen geslagen (meer informatie volgt) en ondergetekende heeft vandaag (naast wat finishing touch-schroefwerk aan het schaalmodel) het CMS van de site een update gegeven en nu ben ik met een schuin og op de TV bezig met het inbouwen van de deelnetten op de netkaart V4.0. Conclusie: het gaat zeker niet slecht zo.

@Peter: je status is opgewaardeerd.
En wat betreft de mate van details in de mastmodellen: eergisteravond was ik op bezoek bij mijn broer in Emmen en daar hebben we Google Earth even aangezwengeld, met de 3D-modus aan. Bas en jij krijgen van hem nog een serie complimenten plus een positief bedoelde bastaardvloek, of ik dat even door wou geven. Bij dezen.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Driedimensionale mastmodellen

Bericht door Peter » 16 sep 2013 20:24

@Hans: Bedankt voor de update van mijn status, maar vanaf Ter Apel en verder richting Meeden is door Bas geplaatst. Zl-Mee in 3D had ik zonder de mastmodellen van Bas en de lijst van Tom niet kunnen maken...

Wat wel leuk is dat de zoon van m'n kameraad helemaal gek is van wegen en ook hoogspanningsmasten. Als we onderweg zijn en we langs Zl-Mee komen heeft hij het altijd over de "Drentse hoogspanningslijn". Toen ik een keer bij hun thuis was heb ik hem Zl-Mee in 3D laten zien en dat vond hij ook erg mooi. Die jongen is 12 en weet al precies waar de hoogspanningslijnen heen gaan. Ik heb nog niet verteld dat ik de masten geplaatst heb.

Ondertussen ben ik nog steeds met stoom en kokend water bezig met het plaatsen van nieuwe masten in 3D nu het nog kan, want 1 oktober komt al aardig in zicht. Ik ben vandaag bij Elst bezig geweest. Ik heb naast de verhoogde masten bij de 150kV lijn ook een aantal masten van de 150kV lijn geplaatst. Bas heeft van de P.G.E.M. drievlaksmasten in het verleden al eens een fraai 3D model gemaakt en dan mag dat model niet ontbreken in Google Earth. Ik heb de texturen vandaag nog wel jpg-vrij gemaakt en ik heb er een verhoging onder gemaakt omdat de meeste masten daar een kleine verhoging hebben.

380kV:
30 http://sketchup.google.com/3dwarehouse/ ... 944b3ecb18
31 http://sketchup.google.com/3dwarehouse/ ... 944b3ecb18

150kV:
16 http://sketchup.google.com/3dwarehouse/ ... 944b3ecb18
17 http://sketchup.google.com/3dwarehouse/ ... 944b3ecb18

Het enige wat ik me af vraag is of en wanneer de nieuwe masten zichtbaar worden. Er is al weken geen update van de 3D gebouwenlaag geweest maar de nieuwe modellen kijken nog wel de status 'geaccepteerd voor de laag 3D-gebouwen; wordt binnenkort weergegeven' maar het grootste gedeelte van de oostring heeft al weken die status
Bijlagen
Elst.jpg
De P.G.E.M. drievlaksmasten bij de afrit Elst van de A15 met op de achtergrond de 380kV verbinding die bovenlangs passeert en daarachter de Betuweroute.
Elst.jpg (90.68 KiB) 6533 keer bekeken

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1554
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Driedimensionale mastmodellen

Bericht door Ruben » 16 sep 2013 20:48

Geweldig Peter dit blijft leuk om te zien dat de 150kV lijn onder de 380kV lijn gaat. Ook leuk dat je de verhoogde 150kV draagmasten hebt gemaakt.

Dit stuk oostring is voor mij ook heel bekend.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Driedimensionale mastmodellen

Bericht door Hans » 16 sep 2013 21:06

Peter schreef:@Hans: Bedankt voor de update van mijn status, maar vanaf Ter Apel en verder richting Meeden is door Bas geplaatst. Zl-Mee in 3D had ik zonder de mastmodellen van Bas en de lijst van Tom niet kunnen maken...
Voor wie het nog niet was opgevallen: ook Bas heeft een statusupdate ondergaan.
Jullie hebben 'm alle twee.
Peter schreef:Wat wel leuk is dat de zoon van m'n kameraad helemaal gek is van wegen en ook hoogspanningsmasten. Als we onderweg zijn en we langs Zl-Mee komen heeft hij het altijd over de "Drentse hoogspanningslijn". Toen ik een keer bij hun thuis was heb ik hem Zl-Mee in 3D laten zien en dat vond hij ook erg mooi. Die jongen is 12 en weet al precies waar de hoogspanningslijnen heen gaan.
Je hebt het toch niet toevallig over onze Ot, toch? De leeftijd en interesse in zowel wegen als hoogspanning die je noemt komen namelijk exact overeen. Hoewel, op één ding na: Ot heeft juist een beetje last van Zwolle-Meedenmoeheid.
Peter schreef:Bas heeft van de P.G.E.M. drievlaksmasten in het verleden al eens een fraai 3D model gemaakt en dan mag dat model niet ontbreken in Google Earth. Ik heb de texturen vandaag nog wel jpg-vrij gemaakt en ik heb er een verhoging onder gemaakt omdat de meeste masten daar een kleine verhoging hebben.
Afgelopen zomer ging de chaser convergence door (nare) omstandigheden uiteindelijk niet door, dus de Mammoetlijn lag niet zomaar meer op de route op een dag met mooi weer. Dat is op zich jammer, want anders had ik gegarandeerd een serie foto's van de mastnummers gemaakt waar je het over had. Anderzijds is het leuk dat er op het nippertje ook nog wat masten en lijndelen van andere netspanningen komen. Er is een leven na 380 kV.
Peter schreef:Het enige wat ik me af vraag is of en wanneer de nieuwe masten zichtbaar worden.
Laten we hopen dat ze op 1 oktober nog een laatste ronde doen. Het zou bijzonder vervelend zijn wanneer ze de laatste maand iets denken zoals mêh, laat maar.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1554
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Driedimensionale mastmodellen

Bericht door Ruben » 16 sep 2013 21:40

@Peter Ik weet trouwens wel ongeveer waar de PGEM masten verhoogd zijn of niet want ik ken de lijnen vanuit Nijmegen naar Apeldoorn en Dodewaard onderhand uit m`n kop. Als je nog wat info nodig hebt Peter je kunt me een PB of een mail sturen.

Leuk dat je de verhoogde versie hebt gemaakt hij lijkt er sprekend op.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Driedimensionale mastmodellen

Bericht door Peter » 17 sep 2013 09:39

@Hans: Dat zou wel heel toevallig zijn geweest als de zoon van m'n kameraad Ot was maar dat is zeker niet het geval. De mammoetlijn in 3D gaat helaas niet lukken gezien de beperkte tijd. Het enige wat ik kan doen is met de masten die Bas al heeft gemaakt een klein stukje lijn nabouwen

Natuurlijk is er meer dan 380kV maar dat zijn wel de blikvangers in het veld en dus erg geschikt voor de 3D gebouwen laag in Google Earth. Met Google weet je maar nooit of en wanneer ze iets in Google Earth updaten

@Ruben: Dit blijft wel het enige vak van de 150kV lijn tussen Nijmegen en Arnhem aangezien ik geen hoekmast heb. Ik kon hem doen omdat er al een 3D model van beschikbaar was.

Vandaag ga ik maar eens verder bij knooppunt Valburg. Er gaat iets meer werk in de hoekmasten zitten omdat die niet helemaal de juiste kant op staan. Normaal meet ik de hoek op via watwaswaar.nl als een lijnhoek bijvoorbeeld 30º is weet ik dat ik aan beide kanten de isolatorkettingen 15º moet draaien. Nu gaat dat even niet op omdat de 380kV lijn daar verplaatst is vanwege de Betuweroute.

Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1190
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Re: Driedimensionale mastmodellen

Bericht door Mark » 17 sep 2013 15:31

Respect mensen voor jullie monnikenwerk. Ik zou daar het geduld niet voor hebben. Goed bezig!

Gebruikersavatar
Max
380 kV + 3D Pylon Modeler
Berichten: 568
Lid geworden op: 07 dec 2011 22:03
Dichtstbijzijnde trafo: Vlaardingen

Re: Driedimensionale mastmodellen

Bericht door Max » 17 sep 2013 19:11

Peter schreef:@Hans: Bedankt voor de update van mijn status, maar vanaf Ter Apel en verder richting Meeden is door Bas geplaatst. Zl-Mee in 3D had ik zonder de mastmodellen van Bas en de lijst van Tom niet kunnen maken...
Zonder mijn tutorials had het hele project niet eens bestaan.. Maar daar wordt dan niet meer naar gekeken..
Een beetje credits daar voor zou niet verkeerd zijn..

Maar in dat geval heb ik me eigenlijk altijd al een beetje buiten de boot gevoeld hier.
'your personal grid modeler'

Plaats reactie