Driedimensionale mastmodellen

Is een hoogspanningsmast voor jou meccano next level? Kan je goed modelleren? Heeft de netfrequentie geen geheimen meer voor jou? Welkom in de doe-het-zelf hoogspanningshoek
Gebruikersavatar
Max
380 kV + 3D Pylon Modeler
Berichten: 568
Lid geworden op: 07 dec 2011 22:03
Dichtstbijzijnde trafo: Vlaardingen

Re: Driedimensionale mastmodellen

Bericht door Max » 20 mei 2012 22:01

op de detail van de latten wil ik niet te diep op in gaan want dat gaat veelste veel tijd kosten zo. maar de verhoogde masten gaan er wel in. ik ben zeer benieuwd hoe het er uit ziet als die lijn met kabels voorzien is. ik denk iig dat ik wel een halve dag bezig ben zo
'your personal grid modeler'

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Driedimensionale mastmodellen

Bericht door Hans » 20 mei 2012 22:45

Eh.. mensen, als we iedere mast tot elke lat nauwkeurig na gaan bouwen kunnen we Max straks afvoeren naar een rusthuis met een acuut donausyndroom - jeweetwel, de hele dag overal hoogspanningsmasten in herkennen, continu wijzen op masten in TV-programma's en de halve dag gebiologeerd staren naar de waslijn en filosoferen wat de zeeg, het veld en de uitzwaai daarvan is.

Té exact is misschien ook niet goed. Een hoektype, draagtype en verhoogd type zou toch voor 95% van de masten moeten voldoen? Anders graven we ons eigen graf (of @Bas: dat van Max )
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Max
380 kV + 3D Pylon Modeler
Berichten: 568
Lid geworden op: 07 dec 2011 22:03
Dichtstbijzijnde trafo: Vlaardingen

Re: Driedimensionale mastmodellen

Bericht door Max » 20 mei 2012 23:17

precies.
het project moet wel een beetje doenbaar blijven

ik denk dat ik al meer met dan een maand bezig zal zijn met 1 provincie.
maar ik heb al een aantal werkaanpakken bedacht.
zoals eerst alle mast types maken voor die bepaalde provincie.

Maar ik heb al gemerkt dat de meeste tijd in het plaatsen zal zitten. en dan heb ik de draden nog niet eens geprobeerd. Maar dat wordt geloof ik ook een werkje waar echt veel tijd in zit.

Maar hoe vaker ik het doe des te hoger het rendement zal worden. voorlopig doe ik rustig aan. Maar ik zal het wel mooi vinden als ik de hele provincie van zeeland aan het eind van de zomer vakantie af heb.
'your personal grid modeler'

Gebruikersavatar
bas380
380 kV + bouwde ZL-MEE in 3D
Berichten: 834
Lid geworden op: 06 apr 2012 19:01

Re: Driedimensionale mastmodellen

Bericht door bas380 » 21 mei 2012 15:55

nee, achteraf vind ik het ook een slecht idee. zoveel masten tekenen en in 3d brengen voor zo'n kleine aanpassingen is voor ons toch een beetje too much

laat ik me maar concetreren op wat er komen gaat. in dit geval een aftakmast direct na het stuk waar we nu bezig zijn
als we de stuk die we nu in 3d brengen klaar is, maak ik dan het tekening van de aftakmast.
er is alleen één vraag: als we die mast af hebben, waar gaan we dan heen? gaan we door met het lijn die we nu doen of gaan we alvast de lijn naar belgie doen?
Thuis in zijn EGD gebied

Gebruikersavatar
bas380
380 kV + bouwde ZL-MEE in 3D
Berichten: 834
Lid geworden op: 06 apr 2012 19:01

Re: Driedimensionale mastmodellen

Bericht door bas380 » 21 mei 2012 16:12

trouwens, ik heb die 3d-masten als achtergrond voor mijn computer
Thuis in zijn EGD gebied

Gebruikersavatar
Max
380 kV + 3D Pylon Modeler
Berichten: 568
Lid geworden op: 07 dec 2011 22:03
Dichtstbijzijnde trafo: Vlaardingen

Re: Driedimensionale mastmodellen

Bericht door Max » 21 mei 2012 16:46

haha vet!

maar voorlopig concentreer ik me volledig op dit mast type en elke lijn die dit mast type heeft.
sowieso moet de mast nog worden aangepast. daarnaast worden de isolatoren waarschijnlijk simpele cilinders. omdat anders google earth gaat trippen van alle polygonen. ik heb een super snelle laptop. maar zelfs die begon moeite te tonen!

daarna wil ik verder met de overige masten dus de 380 verbinding daar tot de grens van zeeland. en de 3 even en 2 even masten. daarna moeten we maar even zien welke provincie het handigst is. ik denk zelf noord-brabant. maar die gaat sowieso meer dan 2 maanden duren dan denk ik. gezien de verschillende lijnen en de hoeveelheid. maar dan begin ik wel gelijk met de machtige portaal mast !
'your personal grid modeler'

Gebruikersavatar
bas380
380 kV + bouwde ZL-MEE in 3D
Berichten: 834
Lid geworden op: 06 apr 2012 19:01

Re: Driedimensionale mastmodellen

Bericht door bas380 » 21 mei 2012 16:54

oké,da's jouw keuze

ik zal misschien de komende tijd bijhouden welke lijnen wel in 3d zijn en welke niet.
zeg max. ik weet nu hoe de draagmasten er uit zien, hoe is het tot zo ver met het eindmast?
Thuis in zijn EGD gebied

Gebruikersavatar
Max
380 kV + 3D Pylon Modeler
Berichten: 568
Lid geworden op: 07 dec 2011 22:03
Dichtstbijzijnde trafo: Vlaardingen

Re: Driedimensionale mastmodellen

Bericht door Max » 21 mei 2012 20:37

nou,
ik was eerst nog even bezig met de draag mast. die ziet er nu beter uit en de isolatoren zijn door isolatortextuur vervangen. wat veel beter is.

ik ben wel even bezig geweest met de eind/hoekmast. maar die is toch al een stuk lastiger vanwege ze vorm. daar moet ik later dus even wat beter naar kijken

het is lastiger dan ik gedacht had maar we geven niet op natuurlijk!
want we gaan tot het draadje! (of niet hans ? )
'your personal grid modeler'

Gebruikersavatar
bas380
380 kV + bouwde ZL-MEE in 3D
Berichten: 834
Lid geworden op: 06 apr 2012 19:01

Re: Driedimensionale mastmodellen

Bericht door bas380 » 21 mei 2012 20:50

oké, de nogal vreemde traversen (kattenoren everyone?) in nog een probleem, maar dat komt wel goed.

het is een begin

en de lijn Oostburg-Sluiskil zal ons eerste 3d lijn worden
op naar sluiskil! en schrik niet van de afwijkende ontwerp van de lijn naar terneuzen ernaast, want die tekening heb ik ook alvast voor de zekerheid gemaakt.
Bijlagen
mast1.jpg
mast1.jpg (48.97 KiB) 9722 keer bekeken
Thuis in zijn EGD gebied

Gebruikersavatar
Max
380 kV + 3D Pylon Modeler
Berichten: 568
Lid geworden op: 07 dec 2011 22:03
Dichtstbijzijnde trafo: Vlaardingen

Re: Driedimensionale mastmodellen

Bericht door Max » 21 mei 2012 21:05

vind de hoekmast van het aangepaste type overigens wel een mooie. maargoed morgen gaan we verder met het project
'your personal grid modeler'

Plaats reactie