Driedimensionale mastmodellen

Is een hoogspanningsmast voor jou meccano next level? Kan je goed modelleren? Heeft de netfrequentie geen geheimen meer voor jou? Welkom in de doe-het-zelf hoogspanningshoek
Gebruikersavatar
bas380
380 kV + bouwde ZL-MEE in 3D
Berichten: 834
Lid geworden op: 06 apr 2012 19:01

Re: Driedimensionale mastmodellen

Bericht door bas380 » 17 sep 2013 19:34

eens met max.

jullie hoeven niet alleen mij te bedanken, als max die tutorial heeft gemaakt dan had ik nooit een mastmodel gebouwd.

dus eigenlijk gaat alle dank voor Max.
Thuis in zijn EGD gebied

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Driedimensionale mastmodellen

Bericht door Peter » 17 sep 2013 21:06

Max, ik vind het jammer dat je je buiten de boot voelt hier en dat is absoluut niet het geval. Het laatste wat we willen is iemand buiten sluiten. Wat dat betreft ben ik het ook eens met Bas. Aan jouw tutorials hebben we veel gehad en jij hebt ook een aantal fraaie mastmodellen gemaakt. Wat dat betreft zijn de masten die je een tijdje terug van Krimpen - Bleiswijk hebt gemaakt ook echte toppers!

Het enige wat ik had moeten doen is jou ook noemen want jij hoort als pionier zeker bij het Hoogspanningsnet.com 3D team! Ik heb die naam niet voor niets gekozen omdat ik niet zelf met de credits aan de haal wil gaan maar om op deze manier de credits te verdelen aan iedereen die wat heeft bijgedragen aan het 3D project en om daarnaast een stukje reclame te maken voor de mainsite

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Driedimensionale mastmodellen

Bericht door Hans » 18 sep 2013 00:58

Max schreef:Zonder mijn tutorials had het hele project niet eens bestaan.. Maar daar wordt dan niet meer naar gekeken..
Een beetje credits daar voor zou niet verkeerd zijn..

Maar in dat geval heb ik me eigenlijk altijd al een beetje buiten de boot gevoeld hier.
Aan het gevoel buiten de boot te vallen kunnen we niets veranderen. Dat ligt in jezelf.
Het beleid omtrent eretitels (zoals Jacob en ondergetekende het ooit besproken hebben) is dat ze alleen worden toegekend bij zeer opmerkelijke wapenfeiten, bij bijzondere prestaties, aanzienlijke verdiensten of andere positieve extremiteiten. Het is immers een eer.
Het is echter niet het doel van een eretitel dat iemand zich verbitterd of tekortgedaan voelt.

Voor allerlei projecten geldt dat het eindresultaat meer opvalt dan het werk dat eronder ligt. Bij gebouwen zien we vaak de architect met de eer aan de haal gaan terwijl de bouwvakkers snel vergeten worden. Aangezien ikzelf niet bij het 3D-project betrokken ben geweest heb ik me schuldig gemaakt aan hetzelfde feit: teveel naar het eindresultaat kijken en wellicht vergeten wat eronder ligt. Wanneer we sec naar het 3D-project kijken betekent dit dat er twee personen tekort zijn gedaan door hun deel te onderwaarderen: Tom (die mastgegevens en foto's aanleverde) en jij (die de mensen leerde 3D-tekenen). Of er in dit geval te snel naar een eretitel is gegrepen waag ik te betwijfelen, maar waar we ons op verkeken hebben is de plek van de cut-off die nodig was om een glijdende schaal van mate van betrokkenheid in een discrete grens te veranderen.

Voor deze case zal een oplossing moeten worden gevonden. Ik sluit af met de toezegging dit te bespreken binnen het beheer.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Driedimensionale mastmodellen

Bericht door Peter » 18 sep 2013 13:42

Om weer terug te komen op het 3D gebeuren zelf, vandaag ben ik aangekomen in Dodewaard en heb zojuist de eindmast bij het trafostation geplaatst. Nu hebben we in elk geval ruim voor de deadline de 380kV verbinding Dodewaard - Doetinchem ook compleet en dan kan het hele gedeelte Meeden - Zwolle - Hengelo - Doetinchem - Dodewaard "onder spanning". Nu alleen nog hopen dat e.e.a. ook nog daadwerkelijk zichtbaar wordt in Google Earth. Van de andere kant, op grote delen van Zl-Mee hebben we ook bijna een maand moeten wachten voordat er iets van te zien was.

Ddw-Dtc:
1 http://sketchup.google.com/3dwarehouse/ ... 944b3ecb18
2 http://sketchup.google.com/3dwarehouse/ ... 944b3ecb18
3 http://sketchup.google.com/3dwarehouse/ ... 944b3ecb18
4 http://sketchup.google.com/3dwarehouse/ ... 944b3ecb18
5 http://sketchup.google.com/3dwarehouse/ ... 944b3ecb18

Het grootste gedeelte van het masten plaatsen zit er nu op. Nu ga ik nog even kijken of ik met de bestaande mastmodellen elders nog wat kan plaatsen
Bijlagen
Hemmen.jpg
Hemmen.jpg (78.96 KiB) 14385 keer bekeken
Dodewaard.jpg
Dodewaard.jpg (88.99 KiB) 14385 keer bekeken

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1554
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Driedimensionale mastmodellen

Bericht door Ruben » 18 sep 2013 16:47

Mooi dat je mijn 380kV hebt afgerond Peter. Mooi dat je binnen de deadline de 380kV Oostring hebt afgerond. Ik heb ook al gezien op Warehouse dat je weer 3 150kV masten hebt gemaakt.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Driedimensionale mastmodellen

Bericht door Peter » 18 sep 2013 17:05

Goed gezien Ruben! Ik heb bij Herveld ook nog drie 150kV masten geplaatst omdat deze dichtbij de 380kV lijn staan en dat wel een leuk gezicht is.

Overigens de hele Oostring gaat niet lukken, van Ens - Zwolle missen nog veel masten en ik heb geen 3D model van de crossingsmasten bij Ramspol. Ik ga nog wel kijken of ik bij Zwolle een stukje richting Ens kan werken. Verder doe ik ook nog een stuk 380kV lijn van Lelystad naar de Ketelmeercrossing. De 3D modellen heb ik, ik hoef ze alleen nog maar te plaatsen.
Bijlagen
Herveld150kV.jpg
Herveld150kV.jpg (80.93 KiB) 14379 keer bekeken

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1554
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Driedimensionale mastmodellen

Bericht door Ruben » 18 sep 2013 19:12

Dat stukje bij Herveld heb ik altijd al leuk gevonden.

Ik wist niet dat Ens - Zwolle nog niet compleet was. Ik vind de 380kV crossingmast daar een mooi exemplaar ook als die in 3D komt. Maar zo`n 80% van de Oostring is denk ik wel compleet.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Driedimensionale mastmodellen

Bericht door Peter » 27 sep 2013 19:33

Gisteren en vandaag heb ik nog net voor de deadline een paar masten van de mammoetlijn geplaatst in de buurt van Noordbroek. Aangezien van deze lijn Bas ook een paar modellen heeft gemaakt mogen deze masten uiteindelijk niet ontbreken. Hopelijk worden deze t.z.t. nog zichtbaar maar ik heb er een hard hoofd in Alle masten die ik zo'n beetje vanaf half augustus geplaatst heb zijn nog steeds niet zichbaar geworden in Google Earth. Wel zijn al mijn modellen goedgekeurd, dus blijkbaar zit er nog steeds iemand die de modellen keurt...

Wie de masten in 3D wil zien kan ze toch beter even downloaden:
58 http://sketchup.google.com/3dwarehouse/ ... 944b3ecb18
59 http://sketchup.google.com/3dwarehouse/ ... 944b3ecb18
60 http://sketchup.google.com/3dwarehouse/ ... 944b3ecb18
61 http://sketchup.google.com/3dwarehouse/ ... 944b3ecb18
Bijlagen
Noordbroek.jpg
Bij Noordbroek heb ik vier masten geplaatst inclusief de indrukwekkende mammoet-hoekmast.
Noordbroek.jpg (87.53 KiB) 14333 keer bekeken

Gebruikersavatar
Ot
Actief in het mainsite team
Berichten: 561
Lid geworden op: 11 dec 2011 21:59
Dichtstbijzijnde trafo: zwolle weteringkade

Re: Driedimensionale mastmodellen

Bericht door Ot » 12 dec 2013 19:52

het is toch wel heel erg leuk dat er toch nog zoveel masten in google earth staan hoor!

Ze trekken echt wel de aandacht! op school hier in zwolle weet niemand dat ik deze hobby heb want ik kijk wel uit na vorig jaar in gieten maar toen we vandaag Google earth nodig hadden voor een kaartje bij een werkstuk en de 3D gebouwen stonden aan. Een klasgenoot zag meteen een hele straat staan vlakbij hessenweg.
hij zei iets van "[forumcensuur], daar heeft iemand onwijs veel werk in gestopt man". En daarna wou hij de muis en heeft hij van top tot teen het model van mast 2 en 3 wel een minuut bekeken.

ik heb verder mijn mond maar stijf dicht gehouden om niks te riskeren want ik ben als de dood dat ze erachter komen. Dit kwam eng dichtbij, ik schrok me dood. maar aan de andere kant is het wel prachtig dat hoogspanning echt op de kaart is gezet door deze modellen
50 kV | DENK aan de kleintjes! STOP het UITRUIL BEGINSEL!!

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Driedimensionale mastmodellen

Bericht door Peter » 12 dec 2013 20:01

@Ot: Leuk om te horen dat de masten ook bij jullie op school in de smaak vallen Hebben we er toch niet voor niets veel werk in gestoken afgelopen jaar. Het is inderdaad jammer dat de gebouwenlaag niet meer wordt bijgehouden (zelfs al voor de deadline van 1 oktober), maar Zl-Mee is gelukkig compleet

Plaats reactie