Driedimensionale mastmodellen

Is een hoogspanningsmast voor jou meccano next level? Kan je goed modelleren? Heeft de netfrequentie geen geheimen meer voor jou? Welkom in de doe-het-zelf hoogspanningshoek
Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3399
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Driedimensionale mastmodellen

Bericht door Peter » 24 sep 2014 23:06

Sinds dat Google is gestopt met het publiceren van nieuwe modellen in Google Earth ben ik zelf niet verder gegaan. Als het aan mij had gelegen was ik verder gegaan en had ik t.z.t. de hele 380kV ring nagebouwd

Gebruikersavatar
bas380
380 kV + bouwde ZL-MEE in 3D
Berichten: 833
Lid geworden op: 06 apr 2012 19:01

Re: Driedimensionale mastmodellen

Bericht door bas380 » 24 sep 2014 23:22

Ik ben zelf sinds Oktober ook niet meer bezig geweest met Sketchup maar liever had ik er mee door willen gaan, het zijt zo.
Thuis in zijn EGD gebied

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Driedimensionale mastmodellen

Bericht door BaDu » 24 sep 2014 23:54

Wanhoop niet er is een methode om de boel toch in de GE-kaart te krijgen.
Ik even kort gekeken of deze modellen ook in onze netkaart opgenomen zouden kunnen worden.
Ik zie op dit moment geen onoverkomelijke problemen om dit vanuit een MySQL database te trekken.
KML-generator generator

Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1188
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Re: Driedimensionale mastmodellen

Bericht door Mark » 21 nov 2014 12:33


Gebruikersavatar
Wattson
laagspanning
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 dec 2014 14:10

Re: Driedimensionale mastmodellen

Bericht door Wattson » 04 dec 2014 15:52

Ben onder de indruk van de arbeid die er in is gestoken....
Heeft iemand al eens geprobeerd zon 3d model te (laten) printen met een 3d printer?

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3820
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Driedimensionale mastmodellen

Bericht door Hans » 04 dec 2014 16:39

Ja en nee. Er is recentelijk wel wat geëxperimenteerd met 3D-prints. Maar tot nu toe alleen met het sitelogo. Een stap verder zit wel in de planning (isolators, bruggen en coronaringen voor schaalmodelbouw), maar nog niet uitgevoerd.

Of de modellen die hier gemaakt zijn voor gebruik in Google Earth het toelaten om 3D te worden uitgeprint vraag ik me af. De modellen bestaan uit vier aanzichten die op de plek van de knikverscherpingen aan elkaar geplakt zijn, waarna er met de hand een traversebodem en soms een platform is toegevoegd. Alle latten zelf zijn in feite tweedimensionale lijnstukken. Voor de prints van het sitelogo was het nodig om de afbeelding eerst een Z-coördinaat mee te geven in de vorm van 2 mm dikte.

Het resultaat laat zich leuk aan je autospiegel hangen, maar het is nog niet een "echt" 3D-model.

3D-printen van een object dat reeds driedimensionaal is in plaats van een plat plaatje zal minder eenvoudig zijn. Maar wellicht kan de kennis met de 3D-printer die een paar prints van het sitelogo gemaakt heeft daar wel meer over vertellen. Ik heb het dus ook maar uitbesteed aan een vriend met de juiste middelen, want je moet wel zo'n apparaat hebben en om kunnen gaan met CAD-software. Het klinkt in elk geval wel als een leuke uitdaging, dus wie weet.
3Dprin_sitelogo.JPG
3Dprin_sitelogo.JPG (12.36 KiB) 14213 keer bekeken
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Wattson
laagspanning
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 dec 2014 14:10

Re: Driedimensionale mastmodellen

Bericht door Wattson » 04 dec 2014 20:47

Ok dank je wel, heb weleens in 3ds een mast gemaakt zal die eens sturen naar een 3d print service kijken of ze er wat mee kunnen. Een keer een werkend trace op schaal bouwen lijkt mij een leuk projectje, wel praktisch om componenten te printen.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3399
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Driedimensionale mastmodellen

Bericht door Peter » 04 dec 2014 21:16

Misschien wel een nieuwe vorm van modelbouw? Eerst het onderdeel of t.z.t. zelfs wel het hele model in 3D in een CAD programma bouwen en daarna printen met een 3D printer. De 3D modellen voor Google Earth zijn in elk geval niet gedetailleerd genoeg voor een 3D printer.

Leuk dat geprinte sitelogo

Gebruikersavatar
Wattson
laagspanning
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 dec 2014 14:10

Re: Driedimensionale mastmodellen

Bericht door Wattson » 20 jul 2015 10:52

Ondertussen weer wat verder met mijn digitale modelbouw. Ben aan een VR omgeving aan het klussen om uiteindelijk een interactieve leeromgeving te bouwen.

Zal ook graag van wat cursus materiaal van deze site gebruik maken.

Ik hou een blog bij om de vorderingen bij te houden.

vreducation.eu/wordpress

Tips, opmerkingen, ideeen altijd welkom.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3820
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Driedimensionale mastmodellen

Bericht door Hans » 20 jul 2015 21:45

Voor gebruik van content van de mainsite: beoordeel aan de hand van de Creative Commons BY-NC-ND licentie of het beoogde gebruik daarin past. In een notendop: educatief, non-profit of illustratief gebruik is vrijwel altijd in orde, zuiver commercieel gebruik mag niet zomaar, en in het grijze gebied daartussenin geldt de CC BY-NC-ND-licentie als leidraad bij gebruik.

De webGL op je site werkt overigens niet vlekkeloos in Chrome 43. Bepaalde onderdelen van de 3D-weergave (of digitaal model?) van de vermogensschakelaar verschijnen niet en na enige tijd verschijnt een foutmelding met crash.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Plaats reactie