Driedimensionale mastmodellen

Is een hoogspanningsmast voor jou meccano next level? Kan je goed modelleren? Heeft de netfrequentie geen geheimen meer voor jou? Welkom in de doe-het-zelf hoogspanningshoek
Gebruikersavatar
Max
380 kV + 3D Pylon Modeler
Berichten: 568
Lid geworden op: 07 dec 2011 22:03
Dichtstbijzijnde trafo: Vlaardingen

Re: Driedimensionale mastmodellen

Bericht door Max » 24 mei 2012 22:04

mooi ik denk dat ik van het weekend al heel ver zal komen maar het bedraden kost toch flink wat tijd.. zonder fouten misschien 5 a 10 minuten per mast. Daarnaast ga ik 380 verbindingen wss ook maar 1 draad geven want anders gaat t bedraden veel te lang duren.
misschien weet ik tegen die tijd wel een oplossing
'your personal grid modeler'

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3827
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Driedimensionale mastmodellen

Bericht door Hans » 25 mei 2012 08:26

De fasedraden van de draagmasten bestaan uit drie geleiders, en van draagmast tot draagmast maken alle fasedraden dezelfde parabool. Dat klinkt als Ctrl+C Ctrl+V. Maar het zal wel ingewikkelder zijn?
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Max
380 kV + 3D Pylon Modeler
Berichten: 568
Lid geworden op: 07 dec 2011 22:03
Dichtstbijzijnde trafo: Vlaardingen

Re: Driedimensionale mastmodellen

Bericht door Max » 25 mei 2012 08:59

het is wel iets lastiger dan dat. tenzij de modellen echt 100% achter elkaar aan staan. Maar zelfs dan zitten er nog kleine delen die irritant kunnen werken. ik heb al gemerkt dat ik met dit niet te priegelig moet werken want daar komt alleen maar stress van. ik heb nu 4 masten met draden voorzien. en zelfs de boog in de draad krijgen heeft nog zo zijn problemen dus je zal soms zien dat de ene draad verbinding meer hangt dan de ander. ik kan t iig altijd nog proberen met meerdere draden. Maar zoals bij Zwolle-Meeden bijvoorbeeld zal dat ontzettend veel tijd kosten. dan mag ik denk ik blij zijn als ik 6 masten per uur haal. Maar ik denk dat ik tegen die tijd wel wat sneller en handiger geworden ben. ik ga soweiso nog wat rond vragen over handige manieren van bedraden.
'your personal grid modeler'

Gebruikersavatar
bas380
380 kV + bouwde ZL-MEE in 3D
Berichten: 834
Lid geworden op: 06 apr 2012 19:01

Re: Driedimensionale mastmodellen

Bericht door bas380 » 25 mei 2012 16:31

zoals beloofd heb ik vandaag het tekening gemaakt van de aftakmast.
ik heb de normale hoekmast erbij gezet om de verschillen te vergelijken en ik heb ook de zijkant van de mast gemaakt.
omdat onze 3d hoekmast grootendeels is gekopieerd van de draagmast kun je gewoon de extra traversen die je vooral aan de zijkant ziet gewoon lenen. en met deze verbinding ben ik na de draagmast, de hoekmast, de lichtverhoogte draagmast ( zie pagina 4 van deze topic voor de bovenste tekening, want die zal je ook kunnen gebruiken.) en tot slot deze aftakmast qua tekenen klaar mee.
Bijlagen
mast1.jpg
mast1.jpg (29.34 KiB) 7440 keer bekeken
Thuis in zijn EGD gebied

Gebruikersavatar
bas380
380 kV + bouwde ZL-MEE in 3D
Berichten: 834
Lid geworden op: 06 apr 2012 19:01

Re: Driedimensionale mastmodellen

Bericht door bas380 » 25 mei 2012 16:34

dit is trouwens de echte aftakmast,voor als de tekening onduidelijk is (je weet maar nooit. )
Bijlagen
mast1.jpg
mast1.jpg (16.55 KiB) 7440 keer bekeken
Thuis in zijn EGD gebied

Gebruikersavatar
Max
380 kV + 3D Pylon Modeler
Berichten: 568
Lid geworden op: 07 dec 2011 22:03
Dichtstbijzijnde trafo: Vlaardingen

Re: Driedimensionale mastmodellen

Bericht door Max » 26 mei 2012 12:39

ik vraag me alleen af hoe het 3e fasedraad er aan vast zit. ziet die aan dat bovenste lijntje vast? want dan weet ik meteen hoe ik die verbinding moet gaan maken voor later
'your personal grid modeler'

Gebruikersavatar
bas380
380 kV + bouwde ZL-MEE in 3D
Berichten: 834
Lid geworden op: 06 apr 2012 19:01

Re: Driedimensionale mastmodellen

Bericht door bas380 » 26 mei 2012 13:07

het 3e fasedraad eindigd bij het uiterste puntje van de bovenste traverse van de aftakmast.
de overige twee eindigen bij de extra traversen tussen de verdiepingen.
Thuis in zijn EGD gebied

Gebruikersavatar
Max
380 kV + 3D Pylon Modeler
Berichten: 568
Lid geworden op: 07 dec 2011 22:03
Dichtstbijzijnde trafo: Vlaardingen

Re: Driedimensionale mastmodellen

Bericht door Max » 26 mei 2012 15:45

oh ja ik vat m al ik ga wel wat proberen !

maar ik wacht eerst even op een berichtje van t sketchup forum
want t bedraden duurt wel heel erg lang het moest vast wel sneller kunnen. voor het zelfde geld hebben zij trucs waardoor t in 1x 10x zo makkelijk en snel kan
'your personal grid modeler'

Gebruikersavatar
bas380
380 kV + bouwde ZL-MEE in 3D
Berichten: 834
Lid geworden op: 06 apr 2012 19:01

Re: Driedimensionale mastmodellen

Bericht door bas380 » 26 mei 2012 20:10

laten we dat maar hopen, want zo schiet het niet op.
niet dat ik het erg vind, want ondertussen zit ik met google earth aan het mastenspotten maar straks duurt het wel erg lang voor één verbinding. ik hoef trouwens niet te weten hoe lang het zal duren met de lijn van zwolle meeden.
ik zie m bijna elke dag.
Thuis in zijn EGD gebied

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3827
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Driedimensionale mastmodellen

Bericht door Hans » 27 mei 2012 12:57

Zwolle-Meeden heeft geen verhoogde draagmasten (althans niet significant) zodat iedere draagmast gewoon als een identiek exemplaar kan worden gemodelleerd. Ook de hoekmasten zijn allemaal gelijk, behalve dat er soms keramische isolators worden gebruikt om de bretels op hun plek te houden. De bijzonderheden zijn er echter des te meer. Het begint meteen al met mast 1 en 2 bij Hessenweg: de hoekmast met kattenoren en de hoekmast erna waaronder je het opstijgpunt voor de meeliftende 110 kV-circuits HSW-OMD en HSW-VO vindt. Daarna volgen in totaal niet minder dan negen bijzondere masten op plekken waar de meeliftende 110 V-circuits worden doorverbonden, strakker gespannen staan of waar ze aftakken.
Misschien net als jij ken ik deze hele verbinding ook van mast tot mast uit mijn hoofd. Het zal geen makkelijke verbinding zijn. Misschien handiger om eerst met een minder ambitieuze 380 kV-lijn te beginnen, bij voorkeur eentje die gebruik maakt van de groep bijna identieke mastontwerpen die we met een beetje generalisatie het "standaard 380 kV-mastontwerp" kunnen noemen?

Een tweede reden om het niet al te gedetailleerd aan te willen pakken is de belasting die GE legt op je grafische kaart. Nu ga ik ervan uit dat de meeste mensen tegenwoordig wel een pittige machine op hun bureau hebben staan - maar precies, dat zijn dus niet álle mensen.
Zelf werk ik met een netbookje (student + auto = financiële mayonaise in alle andere kostenposten) en die begint bij tijden al behoorlijk te trippen met de standaardnetkaart.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Plaats reactie