De keuze: ET-donau of PGEM-ton?

Is een hoogspanningsmast voor jou meccano next level? Kan je goed modelleren? Heeft de netfrequentie geen geheimen meer voor jou? Welkom in de doe-het-zelf hoogspanningshoek

Welk mastontwerp moet het volgende schaalmodel worden?

Peiling eindigde op 18 dec 2014 21:55

PGEM-tonmast (tweede of derde generatie)
8
50%
ET-donaumast
8
50%
 
Totaal aantal stemmen: 16

Gebruikersavatar
Ot
Actief in het mainsite team
Berichten: 561
Lid geworden op: 11 dec 2011 21:59
Dichtstbijzijnde trafo: zwolle weteringkade

Re: De keuze: ET-donau of PGEM-ton?

Bericht door Ot » 13 dec 2014 19:59

waar je al niet een probleem van maken kan, tsjonge jonge.
Sorry hans maar gooi een munt op en laat die beslissen want als je het zelf niet weet is het niet een belangrijke keuze.
en wees blij DAT je een mast kan bouwen, want je weet niet eens half hoe veel geluk je hebt dat je bij de groep mensen zit die bij het maken van iets gewoon alleen maar hoeft de denken van "mwah, laat ik dat en dit eens gaan doen". En dat het dan doodleuk lukt alsof dat totaal vanzelf sprekend is.
50 kV | DENK aan de kleintjes! STOP het UITRUIL BEGINSEL!!

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2491
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: De keuze: ET-donau of PGEM-ton?

Bericht door Shrek » 13 dec 2014 21:08

Ot schreef: en wees blij DAT je een mast kan bouwen, want je weet niet eens half hoe veel geluk je hebt dat je bij de groep mensen zit die bij het maken van iets gewoon alleen maar hoeft de denken van "mwah, laat ik dat en dit eens gaan doen". En dat het dan doodleuk lukt alsof dat totaal vanzelf sprekend is.
Als je in jezelf gelooft kan je veel dingen bereiken die misschien onmogelijk lijken.

Als jij het echt wil en in jezelf gelooft kan jij ook zo'n mast bouwen hoor

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3820
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: De keuze: ET-donau of PGEM-ton?

Bericht door Hans » 13 dec 2014 21:24

Ot, heb jij vanavond soms weer een van je beruchte citroendagen?

We hebben het hier wel eens eerder over gehad. Dingen lijken bij anderen altijd makkelijker te gaan – maar sta je er wel eens bij stil dat anderen dat op hun beurt ook bij jou hebben? Zoals Shrek al zegt, je kan beter proberen en falen, dan het niet proberen en balen.

Schoffel jezelf niet altijd zo weg. Je hebt een natuurtalent voor vormgeving, beeldmerken en alles wat je met een ruim woord 'marketing' kan noemen. Wie heeft ooit het huidige sitelogo bedacht op een leeftijd waarop anderen met blokken spelen? Wie kwam met het idee en de naam voor een stroomcursus? Wie bedacht de motto’s wij gaan tot het draadje alsook alles over hoogspanning op het net? Wie is verantwoordelijk voor minstens de helft van al die spoofs en funpostertjes? En wie heeft zonder dat iemand het vroeg, puur uit zichzelf een heleboel taken van Jacob overgenomen toen die ermee stopte? Allemaal jij, Ot.

De reden waarom ik hier een polletje heb gestart over de mastkeuze is om wat inzichten op te doen waar je in je eentje niet op komt of aan denkt. Het lijkt makkelijk, maar het is een steekspelletje van kosten, realismegehalte, wat te doen met het eindresultaat en beschikbare tijd. Dat zijn misschien luxeproblemen, maar ze zijn wel belangrijk.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Ot
Actief in het mainsite team
Berichten: 561
Lid geworden op: 11 dec 2011 21:59
Dichtstbijzijnde trafo: zwolle weteringkade

Re: De keuze: ET-donau of PGEM-ton?

Bericht door Ot » 14 dec 2014 11:45

Hans schreef:Ot, heb jij vanavond soms weer een van je beruchte citroendagen?
Sorry. Ja ik denk het van wel. Gisteren was het om te janken.

Af en toe is er echt zo'n rot dag waarop niets lukt. Gisteren dacht ik zeur niet zo met je modelbouw want mij lukte het gisteren niet eens om mijn fiets zadel hoger te zetten. ik had de bout vernield door een niet goed passende steeksleutel te pakken zodat de zeshoek rond was gesleten en ik hem op geen enkele manier nog los kreeg. Toen ik mijn vader dat durfde te vertellen werd die niet boos maar ging hij juist lachen.
Dat was eigenlijk nog veel erger. ik heb de fiets omver geschopt en die steek sleutel door de garage gegooid en dat heb ik anders echt nooit, dus dat maakte alles alleen maar erger voor mezelf. En toen kon ik de dag wel opgeven. Ik had gisteren gewoon de computer niet aan moeten zetten en beter moeten weten, dus echt sorry.
Shrek schreef:Als jij het echt wil en in jezelf gelooft kan jij ook zo'n mast bouwen hoor
Ik ga liever tekenen want daar is een nieuwe uitdaging, hans zei deze zomer tegen me dat als ik niet wil bouwen maar wel kan tekenen, of ik dan niet kan proberen een bouwtekening te maken. Hoe simpel is het soms. Een niet te moeilijke maar wel leuke mast zoals die donaumast van dit topic. er is vraag naar in de hoogspanningsmail en andere model bouwers hebben dan nog meer aan de site. Eerst moet ik wat meer wiskunde en hoek meetkunde leren maar ik ga het wel doen.
50 kV | DENK aan de kleintjes! STOP het UITRUIL BEGINSEL!!

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3820
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: De keuze: ET-donau of PGEM-ton?

Bericht door Hans » 15 dec 2014 23:33

Houd moed, Ot. Dat je vader erom ging lachen is niet sportief, maar je weet dat hij het beste met je voor heeft. Misschien herkende hij zijn vroegere zelf wel in je. Zoiets zal niet voor het eerst zijn en het gaat steeds leuker worden om in de komende jaren te gaan beseffen dat jullie meer op elkaar lijken dan je ooit voor mogelijk hield.

Wat dat fietszadel betreft, vraag eens aan je vader of die met een slijptol aan twee kanten van de bout (tegenover elkaar) een laagje eraf kan slijpen, zodat een iets kleinere maat steeksleutel er daarna op past alsof ie ervoor gemaakt is. En wat een tekening betreft, zo mag ik het horen. Pythagoras, geduld en enig inzicht, meer is niet nodig. Het gaat je lukken, dat weet ik zeker.
Peter schreef:Mijn voorkeur blijft een tweede generatie PGEM tonmast. Je zou zelfs de twee verschillende topstukken kunnen maken en afwisselend op het model zetten
Dat zou wel een heel geinige kers op de taart zijn. Voor je het weet is de mast net een zorgverzekering: een basis, een eigen risico en de hele zaak aangevuld met allemaal blokken en modules. Wéér staat het trouwens fifty-fifty. Of seven-seven eigenlijk. Wat het ook wordt, het is een close call.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3820
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: De keuze: ET-donau of PGEM-ton?

Bericht door Hans » 18 dec 2014 15:20

Gisteren kwam het bericht vanuit Veenendaal dat de nieuwe vracht van 50 meter hoekprofielen klaar waren. Precies op tijd. In principe is alles nu weer binnen... behalve de mastkeuze.

Er blijft voor beide ontwerpen wat te zeggen. Vandaag, even heen en weerom Veenendaal gereden met de chasemobiel vanuit Wageningen, was er de mogelijkheid om nog eens in het veld te gaan staan en beide mastmodellen in het echt te aanschouwen. Niet helemaal nauwkeurig, want de PNEM-donaumasten hebben hier van die afzichtelijke kattenoortjes die eigenlijk niet eens echte kattenoren zijn, en de PGEM-tonmasten zijn een generatie te oud. Maar dat doet er niets aan af dat ik het nog steeds niet weet. Eén stem verschil is niet echt een overweldigende meerderheid.

De donaumast blijkt traverseranden te hebben die niet uit een U-profiel bestaan. Dat maakt hem modelbouwkundig nog iets eenvoudiger dan eerst beraamd, net zoals de enkelvoudig gelaste voetplaten. De tonmast heeft zeer complexe voeten waarvan het een waagstuk zal zijn om die na te maken. Maar bouwkundige eenvoud is niet iets wat ik de doorslag wil laten geven, dus an sich kan dat argument genegeerd worden.

Tijd om mijn huisgenoten op de studentenflat er eens op te laten schieten. Die zijn wel wat gewend: er zit gelukkig nog een tweede freak hobbyist op de gang, om het eens zo te noemen. Morgen is het tijd om naar Holsloot te vertrekken, zodat ik dan onderweg (helaas in de regen) nog wat last minute fotografiewerk kan doen aan mast ton dan wel donau. Dus vanavond valt de beslissing... hoop ik.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2491
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: De keuze: ET-donau of PGEM-ton?

Bericht door Shrek » 18 dec 2014 15:44

Ik heb ET-gestemd. De Donaumast is zowat de oerhollandse mast bij uitstek, die moèt iedere modelbouwer gewoon in zijn collectie hebben.
De 3-vlaks heeft iets weg van een slechte kopie van een belgische dubbelvlag, dat hoef je niet na te maken :

de knip
150 kV
Berichten: 167
Lid geworden op: 10 apr 2013 13:51
Dichtstbijzijnde trafo: Emmeloord 110kV

Re: De keuze: ET-donau of PGEM-ton?

Bericht door de knip » 18 dec 2014 17:38

Ook ik heb voor het "oer-ontwerp" van de ET mast gekozen. ik heb destijds ook vaak naar de naam Donau mast gezocht en de betekenis. Het antwoord wat Hans destijds gaf van een lezer uit Duitsland heeft mij nooit helemaal bevredigd.
Het zal ongetwijfeld met de lijn van Regensburg naar Passau via het Donaudal te maken hebben maar de advertentie?/embleem? van een scheepswerf in Regensburg (zie link onder) geeft mij meer houvast daar hier sprake is van grote aantallen omstreeks 1927 voor zowel de Reichsbahn als de Zuidduitse elektriciteitsbedrijven.
http://www.benl.ebay.be/itm/Donau-Eisen ... 1429324992

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3820
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: De keuze: ET-donau of PGEM-ton?

Bericht door Hans » 18 dec 2014 20:25

de knip schreef:Ook ik heb voor het "oer-ontwerp" van de ET mast gekozen. ik heb destijds ook vaak naar de naam Donau mast gezocht en de betekenis. Het antwoord wat Hans destijds gaf van een lezer uit Duitsland heeft mij nooit helemaal bevredigd.
Het zal ongetwijfeld met de lijn van Regensburg naar Passau via het Donaudal te maken hebben maar de advertentie?/embleem? van een scheepswerf in Regensburg (zie link onder) geeft mij meer houvast daar hier sprake is van grote aantallen omstreeks 1927 voor zowel de Reichsbahn als de Zuidduitse elektriciteitsbedrijven.
http://www.benl.ebay.be/itm/Donau-Eisen ... 1429324992
Dan heb ik goed nieuws, want de persoon die ons aan het antwoord heeft geholpen is tegenwoordig ook actief op het forum en ik denk dat je wel kan raden wie het is. Wie weet kan je het hem zelf vragen, we staan immers altijd open vooreer achtergronden. De Duitstalige bronsite is overigens via het nieuwsbericht op de voorpagina gelinkt.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2661
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: De keuze: ET-donau of PGEM-ton?

Bericht door Tom » 18 dec 2014 21:44

Ik heb ET-gestemd. De Donaumast is zowat de oerhollandse mast bij uitstek, die moèt iedere modelbouwer gewoon in zijn collectie hebben.
Maar dan zou ik toch voor het oermodel ET-mast kiezen, de lijn Geertruidenberg - Dordrecht - Rotterdam en Den Haag - Leiden. De nu voorliggende mast is een gestroomlijnde versie daarvan. Aan de andere kant is het misschien ook een kwestie van smaak. Opgevoed in het IJsselmij-gebied, hebben de masten uit het westen me nooit echt kunnen raken.

Plaats reactie