De keuze: ET-donau of PGEM-ton?

Is een hoogspanningsmast voor jou meccano next level? Kan je goed modelleren? Heeft de netfrequentie geen geheimen meer voor jou? Welkom in de doe-het-zelf hoogspanningshoek

Welk mastontwerp moet het volgende schaalmodel worden?

Peiling eindigde op 18 dec 2014 21:55

PGEM-tonmast (tweede of derde generatie)
8
50%
ET-donaumast
8
50%
 
Totaal aantal stemmen: 16

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3820
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: De keuze: ET-donau of PGEM-ton?

Bericht door Hans » 21 dec 2014 14:47

Mensen, iedereen dank voor het meedenken (en de niet-normale 8-8-uitslag). De keuze is gemaakt.

Overigens wil de keuze niet zeggen dat ik het andere model in de toekomst niet alsnog een keer ga bouwen, hetzij precies het beschreven type, hetzij een net iets andere. Maar op dit moment is er een voorkeur ontstaan. Uiteindelijk is de keuze gevallen op de PGEM-tonmast, de klassieke van generatie II. Zo karakteristiek als voor de PGEM maar kan, iets wat Tom, Ruben en Peter al aanhaalden. Welke top erop komt is nog niet besloten, want er is een nieuw, urgenter probleem waar ik vandaag eigenlijk nog een keuze in maken wil. Dat is de schaalgrootte. Een PGEM-tonmast van generatie II is ongeveer 33 meter hoog, en dat geeft drie mogelijkheden wanneer je op een min of meer manshoog resultaat mikt.

Schaal 1:15 (waar Tom me erg warm voor heeft laten lopen) zorgt ervoor dat de profieldikte en de verhouding tot de eerder gebouwde modellen van 1:30 mooi in balans is. Maar de mast wordt dan circa 2,25 meter hoog, en dat is net te hoog voor een deur. Uit praktisch oogpunt is dit dus net weer lastig.
Schaal 1:20 past veel beter in mijn piepkleine studentenkamer - iets wat met grote waarschijnlijkheid niet lukt bij een één-op-vijftien. Maar dan is de profieldikte weer net te zwaar, iets wat ik juist deze keer wil proberen te vermijden, zols Tom dat ook reeds doet.

Een mooi compromis is chaal 1:17,5, dan blijft de mast keurig rond de twee meter, er is nog net te leven met de profieldiktes en ik krijg hem nog precies naar binnen in mijn hok. Nadeel daarvan is dat 1:17,5 een schaalmaat is die nergens anders gebruikt wordt: ik heb er nooit eerder van gehoord. Vergelijking met de bestaande modellen is dan ook moeilijker, hoewel het geen breekpunt is.

Het is wel een extreem gevalletje van keuzes, keuzes, keuzes... Gedachten hieromtrent?
(Sjonge, wat ben ik een twijfelk.. euh, vul dat laatste zelf maar in. )
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: De keuze: ET-donau of PGEM-ton?

Bericht door ElektroThriller » 21 dec 2014 16:39

Hans, als we nou eens op een ander (Bommeliaans) denkraam overstappen:
Waarom plaats je het nieuwe model niet buiten, in plaats van binnen? En dat kan natuurlijk alleen in jouw Drentse vestiging. Je kunt dan uitgaan van de ideale, door Tom gesuggereerde maatvoering. Een weerbestendige afwerking is dan vereist, maar dat is ook wel weer spannend.
Je kunt natuurlijk lacherig doen over secundair gebruik als vogelverschrikker, en dat molentjes en kaboutertjes ook leuk zijn, maar ik ben best wel serieus.
Eventuele diefstalbeveiliging: Kensington(s) plus een redelijk groot betonblok.
Trouwens: jou en iedereen fijne feestdagen toegewenst!
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2661
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: De keuze: ET-donau of PGEM-ton?

Bericht door Tom » 21 dec 2014 22:45

Goede keuze Hans, Wat betreft de schaal.
Als je dan twijfelt, zou ik schaal 1:18 kiezen, dat is een schaal waarop ook modelauto's te krijgen zijn, google maar eens. Dan kun je in ieder geval nog een bijpassend modelautotje nemen.
Maar door een deur.. je kan hem via de boutverbindingen toch nog demonteren? Waar je denk ik meer hinder van hebt is het brede broekstuk. Wat dat betreft kun je beter een dennenboommast maken.
Buiten zetten vraagt een hoge corrosiebescherming vanwege de slechte combinatie van galvaniseerde boutjes en aluminium.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2491
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: De keuze: ET-donau of PGEM-ton?

Bericht door Shrek » 21 dec 2014 23:10

veel plezier met het bouwen alvast

Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1188
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Re: De keuze: ET-donau of PGEM-ton?

Bericht door Mark » 18 apr 2016 17:26

* Blaast stof af *

Heb je toevallig nog wat gebouwd het afgelopen jaar of niet?

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3820
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: De keuze: ET-donau of PGEM-ton?

Bericht door Hans » 18 apr 2016 22:27

Euh.. ja! Dit jaar is er een Italiaanse Schone in aantocht.
PGEM-Flevodelta staatsie.jpg
Staatsieportret PGEM-flevodelta
PGEM-Flevodelta staatsie.jpg (28.53 KiB) 12110 keer bekeken
Klopt, dat is geen donaumast. Het werd gewoon een keer tijd voor iets met flinke balktraversen.

Inmiddels is het broekstuk af en wordt er aan de toren gewerkt, maar het hardcore mastmodelbouwseizoen eindigt langzaamaan nu de bomen weer in blad komen. In de zomer zijn er heel veel andere dingen te doen, dan gaat het bouwen beduidend langzamer dan in de winter, wanneer het lege koude platteland je er bijna toe dwingt.
PGEM-Flevodelta (broekstuk gereed).jpg
Broekstuk is al gereed
PGEM-Flevodelta (broekstuk gereed).jpg (52.85 KiB) 12110 keer bekeken
Vroeger zette ik nog wel eens wat op Facebook onder de vaste titel 'Ondertussen, in de constructiewerf'. Tijd om dat een keer te hervatten.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Plaats reactie