Masttekeningen

Is een hoogspanningsmast voor jou meccano next level? Kan je goed modelleren? Heeft de netfrequentie geen geheimen meer voor jou? Welkom in de doe-het-zelf hoogspanningshoek
Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3820
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Masttekeningen

Bericht door Hans » 12 apr 2012 18:35

Ziet er in principe niet verkeerd uit.

Voor de mastenatlas zaten Jacob en ik te denken aan telkens één mast per schetsveld, omdat iedere mast telkens één pagina in de atlas krijgt. Jeweetwel, het idee van een opzoekgids voor planten of insecten, maar dan digitaal op de site. Per "beestje" een aparte pagina met daarop een foto en schets (van een draagmast, maar liefst ook een hoekmast), wat basic informatie (waar te vinden, waarvoor in gebruik en sinds wanneer) en misschien nog wat andere dingen die van pas kunnen komen.
Een pagina in de atlas lijkt eerder op een factsheet dan op een kaart.

Vandaar dat Jacob ook drie schetsvelden heeft ontworpen. Hier even een preview:
schetsvelden_demo.PNG
schetsvelden_demo.PNG (17.54 KiB) 16364 keer bekeken
In elk schetsveld staat dezelfde mast (die ik er uit de losse hand even ingekladderd heb). Het zou een oude 50 kV-mast van een meter of 18 hoog kunnen zijn, zoals ze tussen Nijkerk en Hardenwijk te vinden zijn. Noem eens wat.

Op het S20-veld komt ie aardig uit de verf en kunnen alle details erin getekend worden. Maar het S60-veld is duidelijk handiger voor de veel grotere ontwerpen die ons land rijk is. De mast is daar slechts een priegelig dingetje op.
Op die manier wouden Jacob en ik te werk gaan, zodat we een beetje eenheid en gevoel voor schaal kunnen behouden op de atlaspagina's, terwijl we dan toch geen concessies hoeven te doen op gebied van detail. Vandaar ook het scaling icon, ofwel het mensfiguurtje in de onderhoek.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
bas380
380 kV + bouwde ZL-MEE in 3D
Berichten: 833
Lid geworden op: 06 apr 2012 19:01

Re: Masttekeningen

Bericht door bas380 » 12 apr 2012 18:57

aha! dat ziet er goed uit!

het doet me overigens wel denken aan deze site:
http://skyscraperpage.com/
maar in plaats van alleen masten en (wat je zei, insecten) zie je ook wolkenkrabbers en al maar dat is niets voor jullie behalve wat mastschetsjes.
Thuis in zijn EGD gebied

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3820
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Masttekeningen

Bericht door Hans » 12 apr 2012 21:41

Scherp opgemerkt, want dat klopt!

Jacob heeft het schetsveld namelijk deels gebaseerd op wat forumlid Max een maand of vier geleden in het topic over bijzondere masttypes heeft geplaatst: namelijk een afbeelding die oorspronkelijk op skyscrapercity stond. Met daarop een schets van de masten van Elbecrossing II en de Yangtzecrossing.
Die manier van schetsen is overzichtelijk en helder. De verticale lijnen in de schetsvelden zijn slechts toegevoegd om de traversen in hun juiste breedte weer te kunnen geven, maar verder is het idee gelijk.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3399
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Masttekeningen

Bericht door Peter » 12 apr 2012 23:18

De mastenatlas gaat een mooi onderdeel van de nieuwe site worden, dat zie ik nu al. Het mooiste is een tekening van een draagmast en een hoekmast met naast beide tekeningen een mooie foto met daaronder de mast-classificatie en eventuele bijnaam. Misschien kan ik ook nog wel wat tekenen en mocht je bepaalde foto's nodig hebben hoor ik het graag

Gebruikersavatar
Max
380 kV + 3D Pylon Modeler
Berichten: 568
Lid geworden op: 07 dec 2011 22:03
Dichtstbijzijnde trafo: Vlaardingen

Re: Masttekeningen

Bericht door Max » 28 apr 2012 14:05

hey bas kan je van dit type een redelijk grote tekening maken misschien?? dit in verband met het maken van google sketch up modellen. Afbeelding als je eens tijd heb moet je maar even kijken of het kan !
'your personal grid modeler'

Gebruikersavatar
bas380
380 kV + bouwde ZL-MEE in 3D
Berichten: 833
Lid geworden op: 06 apr 2012 19:01

Re: Masttekeningen

Bericht door bas380 » 28 apr 2012 16:34

Primeurtje:
dit is de eerste tekening van mijn tweede generatie masttekeningen.

wat is er veranderd:
ik heb het mast schetsveld-proof gemaakt zodat de bepaalde meters kloppen.

en het is inderdaad max's aangevraagte draagmast van de 150KV verbinding Delft-Schiedam.
Bijlagen
mast1.jpg
mast1.jpg (16.29 KiB) 16258 keer bekeken
Thuis in zijn EGD gebied

Gebruikersavatar
bas380
380 kV + bouwde ZL-MEE in 3D
Berichten: 833
Lid geworden op: 06 apr 2012 19:01

Re: Masttekeningen

Bericht door bas380 » 28 apr 2012 16:42

hier in het schetsveld
Bijlagen
mast1.jpg
mast1.jpg (43.27 KiB) 16256 keer bekeken
Thuis in zijn EGD gebied

Gebruikersavatar
Max
380 kV + 3D Pylon Modeler
Berichten: 568
Lid geworden op: 07 dec 2011 22:03
Dichtstbijzijnde trafo: Vlaardingen

Re: Masttekeningen

Bericht door Max » 28 apr 2012 18:01

fantastisch! beter dan dit had ik het niet kunnen wensen! compleet met maatvoering! althans maximale hoogte. de rest komt dan helemaal goed! ik ga van de week weer even aan de slag met het basis model!
bedankt !

t enige wat ik adviseer is het model midden in de tekening te zetten dus zeg maar waar die lijnen elkaar kruisen met de grond en de bovenkant.

Dit om zeg maar symmetrisch te kunnen werken en bepaalde lengtes beter te kunnen berekenen

al met al is het prima! we vullen elkaar allemaal fantastisch aan zo !
'your personal grid modeler'

Gebruikersavatar
bas380
380 kV + bouwde ZL-MEE in 3D
Berichten: 833
Lid geworden op: 06 apr 2012 19:01

Re: Masttekeningen

Bericht door bas380 » 28 apr 2012 20:56

Bedoel je het zo?
Bijlagen
mast1.jpg
mast1.jpg (43.54 KiB) 16236 keer bekeken
Thuis in zijn EGD gebied

Gebruikersavatar
Max
380 kV + 3D Pylon Modeler
Berichten: 568
Lid geworden op: 07 dec 2011 22:03
Dichtstbijzijnde trafo: Vlaardingen

Re: Masttekeningen

Bericht door Max » 28 apr 2012 21:41

Ja! helemaal goed zo!

ik had net al een transparante tekening hiervan kunnen maken voor eventuele texturen voor de masten! ik begin sketch-up steeds beter te begrijpen!

Dankzij jou strakke teken werk gaat t met de vormen ook een heel end komen !

met dit allemaal krijgen we zekerste weten de meest gedetaileerde website over het hoogspanningsnet van de wereld
'your personal grid modeler'

Plaats reactie