Tips voor het bouwen van een Donaumast 1:87 (modelbaantje)

Is een hoogspanningsmast voor jou meccano next level? Kan je goed modelleren? Heeft de netfrequentie geen geheimen meer voor jou? Welkom in de doe-het-zelf hoogspanningshoek
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Silvester
Nieuw forumlid. Wees vriendelijk voor 'm ;-)
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 jul 2014 12:01

Tips voor het bouwen van een Donaumast 1:87 (modelbaantje)

Bericht door Silvester » 21 jul 2014 14:24

Goedemiddag heren,

Wat hebben jullie een super forum. Ik ben hier nieuw en zocht naar een mooie mast voor mijn modelbaantje.
Nu wil ik dat graag zo natuurgetrouw maken. Stiekem vind ik de masten altijd wel erg imposant. Hierdoor wil ik deze graag op het modelbaantje.

Ik heb in het verleden al best veel dingen gebouwd in model. Nu zou ik ook graag een mooie mast willen maken.
Vermoedelijk door de grote zal het voor de modelbaan een halve worden. Om dit zo mooi mogelijk te kunnen doen heb ik echt jullie hulp nodig.

De situatie, een enkelsporig diesellijntje in friesland, 45 cm diepte tot de beschikking.
Op de achterzijde wil ik een aantal masten (Donaumasten) "tekenen" dit start achter bomen vandaan.
deze moet dan eigenlijk diagonaal "over" het spoor heen. Dan relatief dichtbij het spoor een mast in het gras.
Een aantal schaapjes eronder en klaar.

De mast wil ik gaan maken uit messing profielen in de schaal 1:87.
Heipalen wil ik maken uit DAS klei.
Het begint nu eerst met wat maten en tips hoe ik mogelijk het beste op de achtergrond kan gaan tekenen.

Ik hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen.

Groet, Silvester

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3820
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Tips voor het bouwen van een Donaumast 1:87 (modelbaantj

Bericht door Hans » 21 jul 2014 15:23

Beste Silvester,
Welkom. Nog meer modelbouwers, dat is altijd leuk.

Op de mainsite staan enkele pagina's over modelbouw en hoe dat aan te pakken. Er staat beschreven hoe je mastmodellen kan maken door ze te solderen. Voor de meeste bezitters van modelbouwbanen is dat de beste oplossing. Solderen kan met draadijzer, maar ook met messing hoekprofielen.

Nu is ons bekend dat de link tussen de mainsite en het forum, of eigenlijk überhaupt het bestaan van de mainsite, niet altijd even duidelijk is. (Daar wordt overigens aan gewerkt.) Dus wat dat betreft geen verwijten.
Kijk gerust eens door die pagina's heen en daarna zien we eens verder. Als je vragen opgaan, stel ze gerust. Daar is een forum voor.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Ot
Actief in het mainsite team
Berichten: 561
Lid geworden op: 11 dec 2011 21:59
Dichtstbijzijnde trafo: zwolle weteringkade

Re: Tips voor het bouwen van een Donaumast 1:87 (modelbaantj

Bericht door Ot » 24 jul 2014 14:19

Silvester schreef:Het begint nu eerst met wat maten en tips hoe ik mogelijk het beste op de achtergrond kan gaan tekenen.
moet de lijn weglopen naar de horizon of heb je een soort hoekmast idee zodat je er schuin tegenaan kijkt? anders kan je misschien het beste een foto natekenen of zelfs gebruiken.

Als je wel zelf tekenen wil dan kan dat ook, mijn broer heeft een keer bij een modelbouwclub gezien dat ze daar een beamer gebruikten om een foto op de achtergrond te projecteren en die dan over te trekken zodat het perspectief klopte. maar dan moet je wel een beamer zomaar eventjes bij de hand hebben natuurlijk
50 kV | DENK aan de kleintjes! STOP het UITRUIL BEGINSEL!!

Plaats reactie