Hans bouwt een Hoogspanningsmast: Zwolle-Meeden 1:30

Is een hoogspanningsmast voor jou meccano next level? Kan je goed masttekeningen, computermodellen of stations maken? Welkom bij de modelbouwers
Mastbeeld van deze aangeslotene
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Load: 1340
Ingelust: 07 dec 2011 15:20
Favoriete mastsoort: drie-evenmast
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Deel 15. Detailwerk

Load Ingevoed door Ruben » 30 dec 2013 21:33

Veenoordse bokjes hoekmast.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Mastbeeld van deze aangeslotene
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Load: 2903
Ingelust: 07 dec 2011 20:02
Favoriete mastsoort: Donaumast
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Deel 15. Detailwerk

Load Ingevoed door Peter » 30 dec 2013 22:17

Ik dacht inderdaad ook aan een Veenoords bokje Het origineel staat er gelukkig nog, al is het de vraag hoe lang nog...

Mastbeeld van deze aangeslotene
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Load: 2764
Ingelust: 03 dec 2011 20:49
Favoriete mastsoort: Tonmast
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord en Wageningen

Re: Deel 15. Detailwerk

Load Ingevoed door Hans » 30 dec 2013 22:24

Veenoords bokje
Faak. Afbeelding
Onderschat nooit collega-mastengekken. Hoe in vredesnaam zien jullie het?

Mastbeeld van deze aangeslotene
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Load: 1340
Ingelust: 07 dec 2011 15:20
Favoriete mastsoort: drie-evenmast
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Deel 15. Detailwerk

Load Ingevoed door Ruben » 30 dec 2013 23:57

Ik heb oog voor detail en ik had al zo'n vermoeden

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Mastbeeld van deze aangeslotene
Paullus
220 kV
Load: 291
Ingelust: 30 jun 2012 19:45
Favoriete mastsoort: Als het maar onder spanning is
Dichtstbijzijnde trafo: 150/10 kV Haarlem Waarderpolder

Re: Deel 15. Detailwerk

Load Ingevoed door Paullus » 23 jan 2014 19:19

Ik heb het verloop naar het eindresultaat weer eens bekeken en kan niet anders dan zeggen: diep respect voor het uiteindelijk gewordene.
Het heeft veel moeite gekost, telkens een nieuwe uitdaging, denken over oplossingen. Verwondingen hebben ook nog eens plaatsgevonden, maar het eindresultaat is gewoon geweldig.
Oprecht zou ik willen dat de theoretische kennis die ik heb op het gebied van elektrische energiedistributie, liever wat minder was geweest en ik de capaciteiten had gehad om in de praktijk te kunnen bouwen aan zo'n project. Het resultaat is dan gewoon zichtbaar.

Mastbeeld van deze aangeslotene
Ot
Actief in het mainsite team
Load: 562
Ingelust: 11 dec 2011 21:59
Dichtstbijzijnde trafo: zwolle weteringkade

Re: Deel 15. Detailwerk

Load Ingevoed door Ot » 30 jan 2014 11:29

Paullus voegde de load toe:Oprecht zou ik willen dat de theoretische kennis die ik heb op het gebied van elektrische energiedistributie, liever wat minder was geweest en ik de capaciteiten had gehad om in de praktijk te kunnen bouwen aan zo'n project. Het resultaat is dan gewoon zichtbaar.
ik ken het gevoel.
De modelbouwers hierzo beseffen zelf niet hoe gezegent ze zijn dat ze dit kunnen. voor hen lijkt het vanzelfsprekend en alsof het de normaalste zaak van de wereld is om dit gewoon te kunnen, maar dat is het helemaal niet.

Zo'n mast op je kamer is echt iets prachtigs, zeker als je hem zelf hebt gebouwd. en de hoogspanningshobby wordt er vast veel rijker door. Maar ik weet ook dat ik het zelf niet kan, ik ben een tekenaar en geen bouwer. Bij het in elkaar zetten van mijn IKEA bed moest mijn broer me helpen. ik ben best wel jaloers op die jongens die met gouden handjes zijn geboren en die kunnen maken wat ze willen of het nu metaal, hout of elektronica is of wat dan ook. Ze kijken eens goed en gaan gewoon aan de gang en het lukt ze dan ook nog! wat moeten die rijk leven hebben, voor hen is de enige grens slechts hun eigen verbeelding. de fysieke wereld moet voor hen een soort speeltuin zijn waarin ze overal mee kunnen doen. En ze beseffen dat zelf niet eens, dat is het stomste.

Nou ken ik Hans al jaren dus ik weet best dat hij de lat voor zichzelf niet bepaalt laag legt maar dat doen alle modelbouwers. zal wel bij die hobby horen, mijn broer is ook modelbouwer maar dan met rijdende dingen en hij is erg perfectionnistisch. Hij zei dat ik mijn hele leven al aan mezelf twijfel en daarom nieuwe dingen niet aandurf die ik toch wel leuk zal vinden en dat ik alleen mezelf daarmee naai. ik werd toen best wel boos op Lars maar misschien heeft hij toch wel gelijk en is het inderdaad nooit te laat om het gewoon eens te proberen.

wie weet kunnen wij er ook nog een moie hobby bij leren, toch?
50 kV | DENK aan de kleintjes! STOP het UITRUIL BEGINSEL!!

Mastbeeld van deze aangeslotene
Mark
Globale moderator
Load: 1136
Ingelust: 25 jan 2012 01:06
Favoriete mastsoort: Donaumast
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse
Contact:

Re: Deel 15. Detailwerk

Load Ingevoed door Mark » 30 jan 2014 11:32

Ot, een ding is zeker. Of je nu 10, 42 of 100 jaar oud ben. Het is nooit te laat om te leren. Oftewel, sluit jezelf niet direct uit voor nieuwe uitdagingen maar geef het een kans .

Mastbeeld van deze aangeslotene
Max
380 kV + 3D Pylon Modeler
Load: 566
Ingelust: 07 dec 2011 22:03
Favoriete mastsoort: gtb - ehv portaalmast
Dichtstbijzijnde trafo: Vlaardingen

Re: Deel 15. Detailwerk

Load Ingevoed door Max » 31 jan 2014 10:43

Daarnaast. Ik ben dan wellicht 3D bouwer. Het is vooral gewoon veel doen vallen en op staan.
Nou is het zo dat je met 3D bouwen makkelijk fouten kan maken en deze heel gemakkelijk met een paar handelingen ongedaan kan maken. Maar het verschil tussen een jaar is bizar!

Kijk maar eens:
Afbeelding

Die kleine is toen ik net begon en die grote is een jaar later! Bizar hoe ver ik er toen met de schaal naast zat.

Er is een gezegde dat gaat zo:
'Anything worth having doesn't come easy.'

Mensen kunnen ergens wel talent voor hebben. Maar ze hebben er ook keihard voor gewerkt en Gefaald en weer opgestaan.
Zoals Mark al zei. Het is nooit te laat om te leren.

Mijn andere hobby is zoals de meeste al weten het maken van muziek via de computer. Hier moet je denken aan geluiden programmeren en Optimaliseren als een geheel plaatje (een liedje dus.) Pas na een aantal jaar begin ik een beetje in de buurt te komen van muziek dat goed te luisteren is maar we zijn er nog lang niet!

Je moet natuurlijk vooral naar je zelf kijken! Ik maakte vroeger veel de fout dat ik altijd dacht van 'ja maar hun zijn al daar en ik ben pas hier.' Nee focus op jezelf! T is geen race! gewoon lekker op je gemakje proberen en oefenen.
'your personal grid modeler'

Mastbeeld van deze aangeslotene
Mark
Globale moderator
Load: 1136
Ingelust: 25 jan 2012 01:06
Favoriete mastsoort: Donaumast
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse
Contact:

Re: Deel 15. Detailwerk

Load Ingevoed door Mark » 18 apr 2016 17:25

Psssst Hans.
Hoewel het schaalmodel nu af is, krijgt de ZL-MEE-blog nog één volgend deel waarin het accent ligt op terugkijken en waarin wat getallen de revue passeren.
Hoeveel materiaal zit erin? Klopt dat met de schattingen (nee)? Hoeveel tijd kost een en ander? Wat ging er goed? Wat ging er mis? Wat valt er te leren met betrekking tot de volgende mast die gebouwd gaat worden? En wat was nou de hoogte van het mistery budget waar in de eerste delen zo geheimzinnig over werd gedaan?
Wellicht leuk deze te beantwoorden gezien de volgende maand?

Plaats reactie

Wie is er onder spanning

Aangeslotenen op dit net: Geen aangeslotenen en 1 klantaansluiting