Ruben maakt een hoogspanningsmast

Is een hoogspanningsmast voor jou meccano next level? Kan je goed modelleren? Heeft de netfrequentie geen geheimen meer voor jou? Welkom in de doe-het-zelf hoogspanningshoek
Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1553
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Ruben maakt een hoogspanningsmast

Bericht door Ruben » 28 feb 2013 11:30

Ik ben net als Hans bezig met een hoogspannigsmast. Ik ben deze voor een modelbouwvereniging aan het bouwen want ze hebben nog een masten voor op hun baan.

Keuze welke mast gaat het worden.

Eerst moest ik een keuze maken. Wat voor een mast gaat het worden. Ik zat met een beperking qua ruimte dus een grote portaalmast van Geerhuidenberg - Eindhoven gaat hem niet worden. Een mast met een grote broekstuk zoals de 380kv masten gaan het ook niet worden. Dus ik moet een mast hebben met een smalle toren. Toen viel mijn keuze op een drie-evenmast maar welke je hebt er zo veer verschillende van.

Welke 3-evenmast?

Afbeelding
De 50kv masten van de PGEM tussen Dod & Wg gaan het niet worden vanwege de gecompliceerde broekstuk. Toen dacht ik aan de 150kv masten van de PGEM tussen Nm - Dod. Dat leek mij wel een uitstekende keus vanwege hun smalle toren en het makkelijke ontwerp wat hun hebben. De draagmast en hoekmast zijn bijna identiek dus dat is wel een makkie.
Afbeelding

Toen ben ik de tekeningen gaan maken voor de masten. En met de baancommesaris over mijn project gehad. Het was heel positief opgevat en hij zei "Ga ze maar bouwen". Toen daarna ben ik het materiaal wezen verzamelen voor de masten. Ik gebruik voor de masten uit rails van HO dat is 1:87 rails en dan aan elkaar solderen. Maar toen ben ik andere masten tegen gekomen die mijn interesse trokken.

Welke mast wordt het nu echt
Afbeelding

Toen ik de masten van de voormalige 220kv lijn tussen Hengelo & Harculo zag toen zag ik ook een vergelijking met de 150kv mast van de PGEM: ze hebben een smalle toren & de draagmasten & hoekmasten zijn ook identiek. Toen naar de baan keek van de modelbouwvereniging toen zag ik de ruimte die er was en de ruimte die de masten nodig hebben & de masten van Harculo - Hengelo passen er precies in. Dus ik heb de nieuwe tekeningen laten zien en die waren ook goed gekeurd.

Afgelopen dinsdag op de wekelijkse clubavond ben ik begonnen met de masten te bouwen. De 1ste hoekgedeelte van de mast zit al in elkaar als ik 1 zijkant af heb worden de scharen er in verwerkt.

Ik hou in dit topic jullie op de hoogte van de vooruitgang.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3399
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Ruben maakt een hoogspanningsmast

Bericht door Peter » 28 feb 2013 11:40

Klinkt goed Ruben, ik ben benieuwd naar het resulaat. Leuk dat je een oude foto uit Almelo gebruikt

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1553
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Ruben maakt een hoogspanningsmast

Bericht door Ruben » 28 feb 2013 11:45

De mensen van de modelbouwvereniging zijn ook allemaal heel benieuwd. Ik ben zelf ook benieuwd ernaar want dit is voor het eerst dat ik een mast ga maken (ik heb het al op papier gedaan ).

@Peter vanwege deze reden vroeg ik om foto`s van de masten tussen Tusveld & Mosterdpot. Als je nog goede foto`s van vooraf zou kunnen maken van de hoekmast & draagmast dan zou dat top zijn.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3399
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Ruben maakt een hoogspanningsmast

Bericht door Peter » 28 feb 2013 11:51

Een draagmast zou nog wel kunnen maar een originele hoekmast wordt lastig. De hoekmast die bij de Mosterdpot staat is volgens mij ook niet helemaal origineel meer. Bij Zwolle staan nog wel een aantal originele masten inclusief hoekmast (m.u.v. de isolatorkettingen).

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2661
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Ruben maakt een hoogspanningsmast

Bericht door Tom » 28 feb 2013 11:55

Leuk Ruben, en goede keuze wat betreft de mast!
Ik heb jaren geleden van de steunmast een model 1:64 gemaakt, van gesoldeerd draadstaal. Van de hoekmast heb ik een 1:10 model van aluminium profiel . Van de steunmast en hoekmast heb ik eventueel het originele mastbeeld voor je, moet je even een pb'tje sturen.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3820
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Ruben maakt een hoogspanningsmast

Bericht door Hans » 28 feb 2013 11:57

Hopla, als vliegen op de stroop duiken we er allemaal bovenop.

Not that bad! Leuk project. En wat jij dadelijk wel hebt en ik niet is dat je echt een hoogspanningslijn hebt, met meerdere masten. Zo is een hoogspanningslijn bedoeld.
Je ziet het, er zijn meer modelbouwers.Het begint zowaar tijd te worden voor een modelbouw-subforum hier op deze stek. Dan kunnen we een en ander effectief bundelen.

De masten tussen Tusveld en Mosterdpot (het "oude" 220 kV-type die iets iets breder uitloopt dan de versie naar Hoogeveen) staat als ik me niet vergis ook nog naast de portaalstraat van Harculo.
Als deze het is heb je alvast nog een foto.

Afbeelding

We zijn heel benieuwd!
Van de 'blog' over Zwolle-Meeden staat overigens morgen ook een nieuw deel op stapel.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1553
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Ruben maakt een hoogspanningsmast

Bericht door Ruben » 28 feb 2013 11:58

Opzich ziet de hoekmast bij Mosterdpot er nog orgineel uit. Dus ik heb ook wat aan die mast. Ik weet nog niet precies op welke spanning ik ze ga maken.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3820
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Ruben maakt een hoogspanningsmast

Bericht door Hans » 28 feb 2013 12:03

Ruben schreef:Ik weet nog niet precies op welke spanning ik ze ga maken.
Het is voor een modelbouwbaan? 12V HVDC natuurlijk. Niemand ziet het verschil met wisselstroom aan de buitenkant en je kan er dan drie 'circuits' overheen laten lopen zodat je ook werkelijk iets hebt aan de lijn. Oude bowdenkabels (remkabels van fietsen) kunnen het als realistisch lijkende geleiders uitstekend doen, maar voor Half Nul zijn ze waarschijnlijk te dik.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1553
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Ruben maakt een hoogspanningsmast

Bericht door Ruben » 28 feb 2013 12:45

Bedankt voor de positieve reacties.

@Hans ik bedoelde in welke spanning ze gebouwd zijn of de siruatie anno nu.

@TomBorger ik heb je een PB gestuurd.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3820
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Ruben maakt een hoogspanningsmast

Bericht door Hans » 28 feb 2013 17:46

Oja, dat kan natuurlijk ook. De schaalspanning.
Het mastmodel is ontworpen voor 220 kV, dus het lijkt me het meest eervol en voor de hand liggend om die spanning op schaal na te bootsen. De (stiekem) meest begaafde modelbouwer by far op dit forum (je hebt hem al aangeschreven) kan je vast wel helpen met de lengte van de isolatorkettingen.

Bij schaal 1:30 voldoen bepaalde lego-onderdelen, die gifgroene parabolische schoteltjes, uitstekend als glaskap-isolators (daarover meer bij mijn eigen project), maar bij Half Nul gaat dat niet lukken. Maar daar is vast wel wat op te vinden. Het leuke van modelbouw is dat je creatief moet proberen te zijn.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Plaats reactie