Ruben maakt een hoogspanningsmast
Geplaatst: 28 feb 2013 11:30
Ik ben net als Hans bezig met een hoogspannigsmast. Ik ben deze voor een modelbouwvereniging aan het bouwen want ze hebben nog een masten voor op hun baan.
Keuze welke mast gaat het worden.
Eerst moest ik een keuze maken. Wat voor een mast gaat het worden. Ik zat met een beperking qua ruimte dus een grote portaalmast van Geerhuidenberg - Eindhoven gaat hem niet worden. Een mast met een grote broekstuk zoals de 380kv masten gaan het ook niet worden. Dus ik moet een mast hebben met een smalle toren. Toen viel mijn keuze op een drie-evenmast maar welke je hebt er zo veer verschillende van.
Welke 3-evenmast?
De 50kv masten van de PGEM tussen Dod & Wg gaan het niet worden vanwege de gecompliceerde broekstuk. Toen dacht ik aan de 150kv masten van de PGEM tussen Nm - Dod. Dat leek mij wel een uitstekende keus vanwege hun smalle toren en het makkelijke ontwerp wat hun hebben. De draagmast en hoekmast zijn bijna identiek dus dat is wel een makkie.
Toen ben ik de tekeningen gaan maken voor de masten. En met de baancommesaris over mijn project gehad. Het was heel positief opgevat en hij zei "Ga ze maar bouwen". Toen daarna ben ik het materiaal wezen verzamelen voor de masten. Ik gebruik voor de masten uit rails van HO dat is 1:87 rails en dan aan elkaar solderen. Maar toen ben ik andere masten tegen gekomen die mijn interesse trokken.
Welke mast wordt het nu echt
Toen ik de masten van de voormalige 220kv lijn tussen Hengelo & Harculo zag toen zag ik ook een vergelijking met de 150kv mast van de PGEM: ze hebben een smalle toren & de draagmasten & hoekmasten zijn ook identiek. Toen naar de baan keek van de modelbouwvereniging toen zag ik de ruimte die er was en de ruimte die de masten nodig hebben & de masten van Harculo - Hengelo passen er precies in. Dus ik heb de nieuwe tekeningen laten zien en die waren ook goed gekeurd.
Afgelopen dinsdag op de wekelijkse clubavond ben ik begonnen met de masten te bouwen. De 1ste hoekgedeelte van de mast zit al in elkaar als ik 1 zijkant af heb worden de scharen er in verwerkt.
Ik hou in dit topic jullie op de hoogte van de vooruitgang.
Cheers Ruben
Keuze welke mast gaat het worden.
Eerst moest ik een keuze maken. Wat voor een mast gaat het worden. Ik zat met een beperking qua ruimte dus een grote portaalmast van Geerhuidenberg - Eindhoven gaat hem niet worden. Een mast met een grote broekstuk zoals de 380kv masten gaan het ook niet worden. Dus ik moet een mast hebben met een smalle toren. Toen viel mijn keuze op een drie-evenmast maar welke je hebt er zo veer verschillende van.
Welke 3-evenmast?
De 50kv masten van de PGEM tussen Dod & Wg gaan het niet worden vanwege de gecompliceerde broekstuk. Toen dacht ik aan de 150kv masten van de PGEM tussen Nm - Dod. Dat leek mij wel een uitstekende keus vanwege hun smalle toren en het makkelijke ontwerp wat hun hebben. De draagmast en hoekmast zijn bijna identiek dus dat is wel een makkie.
Toen ben ik de tekeningen gaan maken voor de masten. En met de baancommesaris over mijn project gehad. Het was heel positief opgevat en hij zei "Ga ze maar bouwen". Toen daarna ben ik het materiaal wezen verzamelen voor de masten. Ik gebruik voor de masten uit rails van HO dat is 1:87 rails en dan aan elkaar solderen. Maar toen ben ik andere masten tegen gekomen die mijn interesse trokken.
Welke mast wordt het nu echt
Toen ik de masten van de voormalige 220kv lijn tussen Hengelo & Harculo zag toen zag ik ook een vergelijking met de 150kv mast van de PGEM: ze hebben een smalle toren & de draagmasten & hoekmasten zijn ook identiek. Toen naar de baan keek van de modelbouwvereniging toen zag ik de ruimte die er was en de ruimte die de masten nodig hebben & de masten van Harculo - Hengelo passen er precies in. Dus ik heb de nieuwe tekeningen laten zien en die waren ook goed gekeurd.
Afgelopen dinsdag op de wekelijkse clubavond ben ik begonnen met de masten te bouwen. De 1ste hoekgedeelte van de mast zit al in elkaar als ik 1 zijkant af heb worden de scharen er in verwerkt.
Ik hou in dit topic jullie op de hoogte van de vooruitgang.
Cheers Ruben