Ruben maakt een hoogspanningsmast

Is een hoogspanningsmast voor jou meccano next level? Kan je goed modelleren? Heeft de netfrequentie geen geheimen meer voor jou? Welkom in de doe-het-zelf hoogspanningshoek
Gebruikersavatar
bas380
380 kV + bouwde ZL-MEE in 3D
Berichten: 833
Lid geworden op: 06 apr 2012 19:01

Re: Ruben maakt een hoogspanningsmast

Bericht door bas380 » 02 mar 2013 23:10

leuke tekeningen, ruben.

ik had deze week nog uit verveling op school de draagmast van zwolle meeden uit mijn hoofd nagetekend, was wel redelijk gelukt maar wijkte qua lattenwerk aan de toren toch wat af van het origineel.
Thuis in zijn EGD gebied

Gebruikersavatar
Jeroen
50 kV
Berichten: 53
Lid geworden op: 16 feb 2013 16:27
Dichtstbijzijnde trafo: Schiedam

Re: Ruben maakt een hoogspanningsmast

Bericht door Jeroen » 03 mar 2013 19:06

Mooi getekend! En veel succes met het bouwen van je mast, Ruben!
Hoogspanningsmast liefhebber

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1553
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Ruben maakt een hoogspanningsmast

Bericht door Ruben » 05 mar 2013 10:18

Vanavond komen er weer foto`s vanaf de modelbouwclub omdat ik daar weer verder ga met het bouwen van de masten.
Waar ik foto`s van ga maken zijn: de plaatsen waar ze komen te staan & hoe ver ze ongeveer zijn.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Jeroen
50 kV
Berichten: 53
Lid geworden op: 16 feb 2013 16:27
Dichtstbijzijnde trafo: Schiedam

Re: Ruben maakt een hoogspanningsmast

Bericht door Jeroen » 05 mar 2013 15:47

Oké, ik ben benieuwd!
Hoogspanningsmast liefhebber

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1553
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Ruben maakt een hoogspanningsmast

Bericht door Ruben » 05 mar 2013 21:40

De foto`s van deze avond komen rond 22:15. Want dan ben ik thuis.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1553
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Ruben maakt een hoogspanningsmast

Bericht door Ruben » 07 mar 2013 10:34

Dinsdag 5 maart 2de dag van het bouwen.

Afbeelding
Dit is mijn werkplek nu een klein hokje achterde bibliotheek bij de modelbouwclub.

Afbeelding
Ik had dinsdag de 2de hoek gemaakt en precies op lengte.

Afbeelding
Ik had ook het 1ste tussen stukje gemaakt tussen de 2 hoeken van de mast.

Eerst had ik ook al afgetekend waar ze komen te staan. In totaal komen er 7 masten er staan.

Afbeelding
Hier zit een gedeelte in de dijk. Hier komt de smalle draagmast te staan vanwege de ruimte.

Afbeelding
Hier komt de eindmast met een portaalmast te staan.

De volgende masten komen er te staan ik zeg ze geleijk op volgorde.
Mast 1 portaalmast
Mast 2 Eindmast
Mast 3 normale draagmast met hoge fundatie.
Mast 4 normale draagmast met hoge fundatie.
Mast 5 smalle draagmast vanwege smalle ruimte.
Mast 6 donau draagmast vanwege de hoogte. Nee er komt geen GSM antenne in (gelukkig) .
Mast 7 eindmast op duitse versie zoals de mast bij Nijverdal.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2661
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Ruben maakt een hoogspanningsmast

Bericht door Tom » 07 mar 2013 11:37

Mooi project Ruben, maar zeven masten dat gaat wel wat tijd kosten als je ruimtelijke modellen wil maken. Met mijn eigen gesoldeerde mast was ik dacht ik toch wel een paar weken druk, waarbij ik de gehele week eraan kon werken als scholier.. Ik vind het wel heel mooi als je het zo kan maken, als een echte hoogspanningslijn. Ik zie wel dat je toch rails gebruikt. Kost dat niet teveel materiaal? Ik zou "gegalvaniseerd draadstaal" kiezen.

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1553
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Ruben maakt een hoogspanningsmast

Bericht door Ruben » 07 mar 2013 12:01

Bedankt voor de positieve reactie Tom. Ik kan zo via andere mensen vragen om oud rails die ze niet meer gebruiken. Ik denk dat ik aanstaande dinsdag 1 zijkant (zonder scharen) afheb. Ik denk dat ik in later als de masten er staan de kabels er tussen ga hangen.
Ik probeer het gewoon met het materiaal te werken wat ik nu gebruik. Ik krijg het nu ook gauw onder de knie te krijgen.

Maar ik ga zondag toch richting polder Sekdoorn met Stefan (die foto`s worden in een andere topic geplaatst).

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3820
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Ruben maakt een hoogspanningsmast

Bericht door Hans » 07 mar 2013 14:21

Aha, het begin is er. De werkplaats is nog netjes en het derde handje heeft zijn vergrootglas (lees contragewicht) nog. Je soldeerbout staat er professioneler bij dan die ouwe van mij. Die staat al jaren in een appelmoespot met een steen onderin.

We zijn benieuwd hoe het verder gaat.
Ruben schreef: Mast 6 donau draagmast vanwege de hoogte. Nee er komt geen GSM antenne in (gelukkig) .
Best leuk dat je onderweg toch rekening houdt met moderne thema's zoals een verlaagde en een versmalde mast.
En wat die GSM-antenne betreft... het klinkt heel apart, maar wanneer het modelbouwlandschap in de tegenwoordige tijd staat kan het in dit geval misschien zelfs een toevoeging zijn om één mast met een ontvanger (HVI < 3) uit te rusten. Het druk besmartphonede landschap met 4G wordt er realistischer op en wie echt goeie modelbouw wil doen, neemt ook de slechte dingen uit de realiteit over. Gevaarlijke bochten, rommelige volkstuintjes in de spoorberm en een groot bordje met "Dertig luxe appartementen in aanbouw - reeds 70% verkocht, wees er snel bij!" op een leeg grasveldje waarvan iedereen weet dat ze door de crisis toch nooit gebouwd gaan worden.
TomBorger schreef:Met mijn eigen gesoldeerde mast was ik dacht ik toch wel een paar weken druk, waarbij ik de gehele week eraan kon werken als scholier.
Haha, ik herinner me inderdaad ook de zeeën van tijd als scholier. Maar een beetje fatsoenlijke hoogspanningsmast solderen heb ik toen helaas niet gedaan. Dat is de prijs van het opgroeien op een boerderij: waarom solderen als je ook kan lassen? Het opvoeren van een skelter met een oude kettingzaagmotor of het timmeren van een weerhut lag meer in de lijn wanneer je een heel erf de ruimte hebt.
...rondijzertjes... spoorrails...
Heus waar Ruben, rondijzertjes kosten maar zo weinig dat de enige drempel hem in het verkrijgen ervan zit. 10 meter soldeertin met harskern kost net zoveel als 50 meter rondijzertjes. Voor 1 meter rondijzer Ø 2mm zat ik in 2005 op maar 20 cent en de Ø 1,5 mm was 10 cent voor een meter, gewoon bij de Jopie Goedkopie ijzerhandel in het dorp.

En het kan zelfs voor niets, want je kan ook een oud fietswiel van zijn spaken beroven of (voor korte stukjes) Ø 1mm blank binddraad voor tuinplanten halen bij de plaatselijke intratuin. Bij stukjes onder de 5 cm is dat zodanig recht te buigen dat niemand ooit zal zien dat het oorspronkelijk op een rolletje zat.

Inclusief tin, met 2mm rondijzers als randstaven en 1mm binddraad als wandstaven en trekschoren, moet het makkelijk mogelijk zijn om per mast onder een kostprijs van € 4,- te blijven.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1553
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Ruben maakt een hoogspanningsmast

Bericht door Ruben » 07 mar 2013 14:54

@Hans ik weet niet zo snel waar een ijzerhandel zit in Zevenaar of in de omgeving ervan. Ik vind het wel aardig dat jullie mij tips geven voor andere materialen maar dan moet ik wel weten waar je ze kunt halen.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Plaats reactie