Het hoogspanning vervangings project voor Simcity, met Max

Is een hoogspanningsmast voor jou meccano next level? Kan je goed modelleren? Heeft de netfrequentie geen geheimen meer voor jou? Welkom in de doe-het-zelf hoogspanningshoek
Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3399
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Het hoogspanning vervangings project voor Simcity, met M

Bericht door Peter » 21 feb 2012 23:25

Ziet er erg gedetailleerd uit Max!

Alleen bij de v-ophanging worden in de praktijk de traversen niet verlengd, je ziet dan dat de fasedraden dichter bij de toren komen te hangen. Vaak krijgt zo'n mast dan een ladder midden in de toren i.p.v. de bekende klimhaken omdat de monteurs anders te dicht bij de fasedraden komen met het gevaar van overslag.

Gebruikersavatar
Max
380 kV + 3D Pylon Modeler
Berichten: 568
Lid geworden op: 07 dec 2011 22:03
Dichtstbijzijnde trafo: Vlaardingen

Re: Het hoogspanning vervangings project voor Simcity, met M

Bericht door Max » 22 feb 2012 14:41

bedankt voor de tip!
dit zal ik meenemen in het vervolg

De reden dat ik dat hier gedaan heb is omdat de draden natuurlijk vast objecten zijn
en ik wil dat bij de bochten alle varianten verbinding met elkaar maken
als ik de V ophanging verander in de manier hoe jij dat zegt dan zou dat dus betekenen dat de draden in het spel niet zouden raken
dit is ook een nadeel voor berg gebieden waar mijn masten dus niet gebruikt kunnen worden.
maar daar ga i draadloze versies voor maken. daar was nog aanzienlijk veel vraag naar op het simcity forum
'your personal grid modeler'

Gebruikersavatar
Max
380 kV + 3D Pylon Modeler
Berichten: 568
Lid geworden op: 07 dec 2011 22:03
Dichtstbijzijnde trafo: Vlaardingen

Re: Het hoogspanning vervangings project voor Simcity, met M

Bericht door Max » 08 mar 2012 23:11

vandaag had ik even 2 vrije uurtjes en ben begonnen met het frame van de 380kV donau mast van nederland

Afbeelding

dit is een cruciaal onderdeel van het modellen hier moet ik alles zo goed mogelijk hebben gemaakt
en ik kan jullie hulp als jullie dat willen verlenen goed gebruiken.

dus wat denken jullie er nu van? is hij goed of niet?
ik heb zon gevoel dat er iets niet helemaal klopt maar ik kan het niet thuis brengen.
heb t idee dat de bovenkant te smal is

Edit:
ik heb ondertussen zelf nog even lopen kloten en de mast was in de eerste instantie veelste groot. ik denk dat hij in het spel tegen de 140 meter zou zijn (simmeters he dus keer 2 dus ong 70 echte meters).
verder was het tussen stuk tussen de 1e paar en 2e paar traversen te lang

dit is het resultaat wat ik nu heb naast de 150kV mast. de mast zelf is wss nog steeds een slag te groot.
Maar de 150kV toren zelf klopt ook niet 100% broekstuk is anders etc maar het vooral de bedoeling dat het top stuk herkenbaar is.

het resultaat zo ver:
Afbeelding
op of aanmerkingen hoor ik graag!

Max
'your personal grid modeler'

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3820
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Het hoogspanning vervangings project voor Simcity, met M

Bericht door Hans » 09 mar 2012 00:27

Wel wel. In dat opzicht (de schaal en puur het frame) kan de publicatie die Peter juist vanavond in het duo-tonmastenonderwerp aanhaalde voor jou nog wel eens nuttig zijn. Voor mij als ouderwetse analoge modebouwer zijn de tekeningen niet bruikbaar, maar voor jou allicht des te meer. Alle Nederlandse soorten 380 kV-masten staan erin en voor wie alleen de hoofdmaten en het mastbeeld nodig heeft kan de publicatie heel nuttig zijn.

Keep up the good work!
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Max
380 kV + 3D Pylon Modeler
Berichten: 568
Lid geworden op: 07 dec 2011 22:03
Dichtstbijzijnde trafo: Vlaardingen

Re: Het hoogspanning vervangings project voor Simcity, met M

Bericht door Max » 09 mar 2012 01:09

fantastisch! dit is precies wat ik nodig heb!
Ik ga als ik vrije tijd heb meteen opnieuw beginnen!
hardstikke bedankt! dit gaat het realisme heel veel goed doen!

edit: is zoiets ook te verkrijgen voor de 150kV masten?
'your personal grid modeler'

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3399
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Het hoogspanning vervangings project voor Simcity, met M

Bericht door Peter » 09 mar 2012 13:10

Leuk dat je een 380kV donaumast maakt! Ook al is dit de meest voorkomende mast in heel Nederland, ik vind dit toch een van de mooiste en karakteristieke masten van Nederland. Toch heb ik al eens een keer een 380kV donaumast in Simcity gezien van een andere maker en die zag er vrij goed uit. Het nadeel van zijn versie was dat er geen hoekmasten waren, alleen een eindmast met opstijgpunt en een draagmast met isolatoren in halfverankering.

Als ik naar jouw frame kijk vallen me twee dingen op, de onderste traversen zijn naar mijn idee te lang en de isolatorkettingen te kort. Verder kan ik je net als Hans voor dit onderwerp doorverwijzen naar het document met de meest voorkomende mastbeelden en natuurlijk goed kijken naar het origineel in het veld. Succes!

Gebruikersavatar
Max
380 kV + 3D Pylon Modeler
Berichten: 568
Lid geworden op: 07 dec 2011 22:03
Dichtstbijzijnde trafo: Vlaardingen

Re: Het hoogspanning vervangings project voor Simcity, met M

Bericht door Max » 09 mar 2012 21:06

niet alleen dat type ga ik ontwerpen !
zeker weten de eindhoven geertruidenberg mast de zwolle meeden mast en dit type dan. en misschien ook nog het enschede type.

Maar ondertussen is simcity 5 in de maak. Dus dat kan beteken dat ik het project daar overzet. Aangezien die meer mogelijkheden gaat bieden.
Ondertussen ga ik nog wel gewoon door!

ik zal hier alles up to date houden
'your personal grid modeler'

Gebruikersavatar
Max
380 kV + 3D Pylon Modeler
Berichten: 568
Lid geworden op: 07 dec 2011 22:03
Dichtstbijzijnde trafo: Vlaardingen

Re: Het hoogspanning vervangings project voor Simcity, met M

Bericht door Max » 11 mar 2012 22:49

ik ben onder tussen al heel ver met het nieuwe model die ik via de tekening heb ontworpen. ik hoef alleen de traversen nog voorzien van wat latten. en dan is hij klaar
morgen zet ik een foto op t forum!
'your personal grid modeler'

Gebruikersavatar
Max
380 kV + 3D Pylon Modeler
Berichten: 568
Lid geworden op: 07 dec 2011 22:03
Dichtstbijzijnde trafo: Vlaardingen

Re: Het hoogspanning vervangings project voor Simcity, met M

Bericht door Max » 22 mar 2012 18:27

het model is eindelijk klaar
aangezien het een rustig tijd was vandaag met school heb ik in de namiddag het model kunnen afronden. alleen nog draden eraan
het model is gebasseerd op het type tusse de maasvlakte en Crayenstein, wat overigens ook het grootste type donau mast is van zijn soortgenoten (met een paar meter).

de foto:
Afbeelding
de afmetingen wijken nu enig zins wel een stuk af vanwege het uitrekken en versmallen/breden van het model zodat hij er niet te plat in simcity uit ziet.

ik ben er tevreden mee zo!
wat denken jullie?
'your personal grid modeler'

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3820
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Het hoogspanning vervangings project voor Simcity, met M

Bericht door Hans » 22 mar 2012 18:51

Nou nou, die ziet er lang niet verkeerd uit. Ik wist niet dat de toren van dit specifieke 380-ontwerp zo'n Duitse aanblik had. De grote ruitvormen en tweede-orde diagonalen lijken niet aanwezig. Niettemin zal het kloppen. De traversen zien er in elk geval al best goed uit: de dimensies kloppen nu.

Even de sfeer bederven: meestal is juist de traversebodem het zwaarst versterkt met diagonalen en de bovenzijde is soms zelfs bijna geheel open. Ik weet niet hoe dat zit met dit bewuste ontwerp (in dat deel van het land moet ik nodig nog eens een dagje masten gaan spotten , maar wat me wel opviel is het broekstuk. Komen er ook nog diagonalen in het broekstuk?
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Plaats reactie