Het hoogspanning vervangings project voor Simcity, met Max

Is een hoogspanningsmast voor jou meccano next level? Kan je goed modelleren? Heeft de netfrequentie geen geheimen meer voor jou? Welkom in de doe-het-zelf hoogspanningshoek
Gebruikersavatar
Max
380 kV + 3D Pylon Modeler
Berichten: 568
Lid geworden op: 07 dec 2011 22:03
Dichtstbijzijnde trafo: Vlaardingen

Het hoogspanning vervangings project voor Simcity, met Max

Bericht door Max » 09 dec 2011 13:13

Hallo allemaal

zoals jullie al wisten ben ik bezig met een hoogspanningsproject voor simcity.
ik ben hier mee begonnen omdat ik de electrische distributie van simcity nogal onrealistisch vond.
Daar wisten ze niks van hoekmasten afspanmasten etc. ze hadden zelfs geen substations!

Dus ik dacht ik waag er eens een poging aan en zie hoe ver ik kom.

nu ongeveer een jaar en een aantal maanden later heb ik al 5 sets vrijgegeven. waar je bij elke set wel een vorm van vooruitgang kan zien!

voor de geintreseerde is hier de lijst :
Europese masten:

1ste set:

specificaties:
Wordt gebruikt in: Frankrijk
type: dubbelfasedraads, twee circuits, donau configuratie.
voltage: 380KV*(or 380,000 volt) (* deze voltage klopt alleen niet. want deze hoort eigenlijk 400 te zijn aangezien ze in Frankrijk geen 380 hebben.)
maximale hoogte: 48 meter hoog
http://www.simtropolis.com/stex/details.cfm?id=25198

2e set:

specificaties:
Wordt gebruikt in: Frankrijk, Belgie(Vooral in het franse gedeelde. het is mij niet bekend of deze ook in Vlaanderen te vinden zijn.),Luxemburg en Spanje
type: enkelvoudig circuit, Delta achtige palen.
voltage: 20kV(or 20,000 volt)
maximale hoogte: 13 meter hoog
http://www.simtropolis.com/stex/details.cfm?id=25321

3e set:
Specificaties:
Wordt gebruikt in: Nederland
type: Enkelvoudige fasedraden. Dubbele circuits, Donau configuratie
Voltage: 150KV (or 150,000 volt)
Maximale hoogte: ongeveer een meter of 30 hoog.
http://www.simtropolis.com/stex/details.cfm?id=25243

4e set:
Specificaties:
Wordt gebruikt in: Ongeveer overal in de wereld. behalve in Duitsland, Groot Brittannie, Nederland en Belgie(Als het over groot gebruik gaat. als het goed is heeft elk van de opgenoemde landen minstens 1 verbinding. maar ik heb ze er verder niet bijgerekend aangezien ze in de andere landen vele malen meer gebruikt worden.
type: doubele fasedraden, Enkel circuit, Delta configuratie
Voltage: 400kV (or 400,000 volt)
Maximale hoogte: 42 meter hoogl
link: http://www.simtropolis.com/stex/details.cfm?id=25576

5de set:
Wordt gebruikt in: Duitsland
type: Dubbele fasedraden, Dubbele circuits, Een-even configuratie.
Hoogte: 32 echte meters, 64 simcity-meters* (* vanaf deze mast heb ik de hoogte verdubbeld aangezien de mensen in simcity 4 meter hoog schijnen te zijn. de masten ogen nu inderdaad veel realistischer. al zijn sommige gebouwen van het orginele simcity nog gebasseerd op mensen van 2 meter hoog.)
Voltage: 220kV* (or 220,000 volt) (* al zie je deze mast bijna nooit met dit voltage heb ik dit toch gedaan. De rede is omdat ik deze wil combineren met een eventuele denneboom mast die ik van plan was later te bouwen.)
link: http://www.simtropolis.com/forum/files/ ... -pylons-hd

Dit is tot nu toe alles wat ik heb

de laatste tijd heb ik helaas helemaal niet kunnen werken aan het project vanwege school en verandering van opleiding dus een achterstand die ik in moest/moet halen. ik ben van plan de vollebak er weer in te zetten tijdens de kerst vakantie.

het project waar ik nu mee bezig ben is het vernieuwen van de 20kV delta mastjes van Frankrijk en omstreken.

hier bij geef ik 1 versie met draad:
Afbeelding

en 1 'heuvel vriendelijke' versie met 10 verschillende types:
Afbeelding

Het probleem alleen met simcity is dat je de masten met draden niet heuvel vriendelijk kan hebben. Aangezien de draden op het model worden gemonteerd.
De orginele masten hebben hier geen last van aangezien die de draden er automatisch op 'renderen'.
Helaas is dit Hard-Coded. Dat houd dus in dat je dit niet kan aanpassen. Vandaar dat ik heuvel vriendelijke varianten maak.
al heb ik gezien dat mensen op hele creatieve manieren toch masten met draden in heuvel achtige situaties kunnen plaatsen.

Alle nog komende updates zal ik hier voortaan ook plaatsen! met uitgebreide informatie!
Ik hoop dat jullie het naar jullie zin zullen hebben !

Max
'your personal grid modeler'

Gebruikersavatar
Max
380 kV + 3D Pylon Modeler
Berichten: 568
Lid geworden op: 07 dec 2011 22:03
Dichtstbijzijnde trafo: Vlaardingen

Re: Het hoogspanning vervangings project voor Simcity, met M

Bericht door Max » 13 dec 2011 12:39

ik heb alles wat ik nodig heb eindelijk op de laptop staan
dus de komende tijd kun je updates verwachten!
ik hoop deze set aan het einde van het jaar af te hebben
'your personal grid modeler'

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3820
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Het hoogspanning vervangings project voor Simcity, met M

Bericht door Hans » 13 dec 2011 20:43

De links in het eerste bericht zijn soms wat traag. Als je er niet op prime time op klikt doen ze het wel. Ondergetekende is geen Simcity-speler (ben te druk met GE ), maar ik ben benieuwd naar de nieuwe sets. Stel dat er een aantal Nederlandse ontwerpen in verschijnen, dan is een afbeelding daarvan natuurlijk snel te implementeren in toekomstige GE-kaarten.

Max, succes met het bouwen en neem de tijd.
(Het zou wel interessant zijn als we ook met Simcity-modellen tot het draadje kunnen gaan.)
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Max
380 kV + 3D Pylon Modeler
Berichten: 568
Lid geworden op: 07 dec 2011 22:03
Dichtstbijzijnde trafo: Vlaardingen

Re: Het hoogspanning vervangings project voor Simcity, met M

Bericht door Max » 14 dec 2011 00:07

ja dat zou best nog eens mogelijk kunnen zijn!

ik heb hier iig een voorbeeldje
ik heb vanavond dit model verbeterd ten opzichte van de oude. ik zal morgen een plaatje maken met het verschil.

hier is hij een donau type mast die je vind tussen schiedam en delft (hij lijkt niet helemaal precies maar ik heb mn best gedaan )
Afbeelding
zitten nog wat schoonheids foutjes aan maar dit is nu het niveau waar ik mee werk
'your personal grid modeler'

Gebruikersavatar
Ot
Actief in het mainsite team
Berichten: 561
Lid geworden op: 11 dec 2011 21:59
Dichtstbijzijnde trafo: zwolle weteringkade

Re: Het hoogspanning vervangings project voor Simcity, met M

Bericht door Ot » 14 dec 2011 15:31

Ik ben ook geen speler van simcity maar ze zien er nu al mooi uit max
Helaas heb ik zelf alleen maar van die niet zo mooie een-evenmasten in de buurt van Gieten.

komen er nog meer dwarse latten in de armen?
50 kV | DENK aan de kleintjes! STOP het UITRUIL BEGINSEL!!

Gebruikersavatar
Max
380 kV + 3D Pylon Modeler
Berichten: 568
Lid geworden op: 07 dec 2011 22:03
Dichtstbijzijnde trafo: Vlaardingen

Re: Het hoogspanning vervangings project voor Simcity, met M

Bericht door Max » 14 dec 2011 16:15

dankjewel!
ja ik vind die masten ook vreselijk.. moest laatst me tas ophalen in leeuwarden(Vanaf rotterdam!!) en toen had ik ze ook gezien.. vond ze niet bepaald mooi!

ik heb overigens hier overigens een vergelijkings foto het oude type links en het nieuwe rechts.(die is 2x zo groot omdat ik ben gaan werken met realistische maten. die ander is feitelijk 2x te klein.)

Afbeelding
zie het verschil tussen toen ik net begonnen was en een jaar verder! is toch een mooi verschil!
ook qua realisme ben ik voorruit gegaan!

en ik ben wss wel van plan de traversen wat meer latten te geven. hij ziet er nu inderdaad te kaal uit.

maar 1st maak ik me 20kV project af dan is deze jongen aan de beurt
'your personal grid modeler'

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3820
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Het hoogspanning vervangings project voor Simcity, met M

Bericht door Hans » 20 dec 2011 23:42

Max schreef: Hoogte: 32 echte meters, 64 simcity-meters* (* vanaf deze mast heb ik de hoogte verdubbeld aangezien de mensen in simcity 4 meter hoog schijnen te zijn. de masten ogen nu inderdaad veel realistischer. al zijn sommige gebouwen van het orginele simcity nog gebasseerd op mensen van 2 meter hoog.)
Mensen van vier meter hoog. Okee, Hollanders zijn de kortsten niet, maar waarom zijn de mensen in de huidige editie zo lang? Zouden de (ongetwijfeld Amerikaanse) ontwerpers van het spel bij de Europese versie soms vergeten zijn om hun onlogische maten (inches, feet) om te zetten in metriek? Het komt in elk geval over als een behoorlijk vreemde blunder als het bewust zo is ontworpen.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Max
380 kV + 3D Pylon Modeler
Berichten: 568
Lid geworden op: 07 dec 2011 22:03
Dichtstbijzijnde trafo: Vlaardingen

Re: Het hoogspanning vervangings project voor Simcity, met M

Bericht door Max » 22 dec 2011 23:28

ja het was bewust zo gedaan omdat de mensen anders te klein zouden worden met het in en uit zoemen.

er is idd veel verwarring over gekomen. de 1 denkt dat ze 3 meter zijn de ander 3.5 en de ander 4.

zo heeft veel user content dus verschillende scalen. en zo komen mijn masten vrij groot over.
sommige simcity gebouwen zijn zelfs berekend op een normale 2 meter.
en andere weer niet.
maar als ik zwolle meeden na ga maken zouden die dus 120 meter hoog worden. en naast die 2 meter gebouwen vallen ze dus veel groter.
dus bij die masten ben ik waarschijnlijk vanplan een menselijke lengte van 3 meter te gebruiken.
want ik heb anders t idee dat vrij weinig mensen de content zullen downloaden omdat de masten zo groot zijn
'your personal grid modeler'

Gebruikersavatar
Max
380 kV + 3D Pylon Modeler
Berichten: 568
Lid geworden op: 07 dec 2011 22:03
Dichtstbijzijnde trafo: Vlaardingen

Re: Het hoogspanning vervangings project voor Simcity, met M

Bericht door Max » 19 feb 2012 17:51

aangezien ik vakantie heb heb ik ook weer eventjes gewerkt aan mijn nieuwe 150kV lijn.

Het leuke aan het modelen is is dat je allemaal aanpassingen kan verrichten die niet in het echt te zien zijn.

De lijn tussen schiedam en delft bijvoorbeeld heeft alleen maar /\ type isolatoren.
Wat heb ik gedaan? even gekeken hoe het eruit ziet als je andere types probeerd:

Afbeelding

Voor de V type isolatoren had ik wel de traversen moeten verlengen.

alle 4 de types komen soweiso in het spel met de beschrijving over dat type isolatorophanging (met dank aan Hoogspanningsnet natuurlijk!)

meer updates binnenkort!
'your personal grid modeler'

Gebruikersavatar
Max
380 kV + 3D Pylon Modeler
Berichten: 568
Lid geworden op: 07 dec 2011 22:03
Dichtstbijzijnde trafo: Vlaardingen

Re: Het hoogspanning vervangings project voor Simcity, met M

Bericht door Max » 21 feb 2012 01:43

ik had vanavond weer een creatieve avond dus ik heb vandaag gewerkt aan het punt waar de Mast de grond in gaat.

Hier zijn 2 foto's:
op de 2e foto kan je al zien dat ik weer wat veranderingen aan sommige texturen heb gedaan.
Afbeelding

Afbeelding

dat blokje gebruik ik als 'mens' zodat ik beter de bematingen kan inschatten.

Het ziet er nu nog allemaal kaal uit maar dat komt goed. Via het spel kan ik allerlei kleine details in dit model implimenteren.
Maar tot zover is hij wel zo goed als af!


Brand maar los ik hoor graag jullie mening
'your personal grid modeler'

Plaats reactie