Pagina 31 van 34

Re: Masttekeningen (afgesplitst van het 3D-topic)

Geplaatst: 28 mei 2013 23:08
door Peter
Bij Meeden is het verschil in hoogte van Eemshaven - Meeden en de oostring masten goed te zien. De S+4 ga ik t.z.t. wel een keer over doen met een andere foto. Vanavond heb ik eens een totaal andere mast getekend, de 380kV steunmast uit de verbinding Krimpen - Bleiswijk. Van dit masttype heb ik een redelijk gedetaileerd mastbeeld uit een document van Petersburg over de 380kV lijn ter hoogte van Nesselande te Rotterdam - Prins Alexander. De hoekmast staat daar ook bij, dus die volgt ook nog In dit document heeft men het overigens over de masttypes FD en CU en niet over S+0 of HB. Ik hoop alleen dat de kleur een beetje klopt aangezien deze niet standaard zinkmenie grijs zijn.

Nu we het toch over bijzettafeltjes hebben, deze mast is daar ook weer een mooi voorbeeld van.

Re: Masttekeningen (afgesplitst van het 3D-topic)

Geplaatst: 29 mei 2013 13:09
door Max
Mooiste standaard 380 type als je het mij vraagt!
Maar ik heb zon idee dat de textuur in het masten lichaam niet helemaal klopt. Zijn die 'balkjes' tussen de ruiten niet te dik?

Kwam dit schot tegen op Google earth!
Afbeelding

Op het moment vind ik de tekening iets van zijn forsheid missen. Misschien veranderd dit als de tekening 3D is.

Re: Masttekeningen (afgesplitst van het 3D-topic)

Geplaatst: 29 mei 2013 13:11
door Tom
Mooi Peter. Is dit weer zo'n geval evenwijdige randstaven in het bovenstuk, wat voor het oog lijkt alsof de mast breder wordt naar boven toe. .

Ik dacht dat ze groen waren deze masten, maar mogelijk zijn ze grijs net als andere (tennet-eenheidskleur) masten.

Re: Masttekeningen (afgesplitst van het 3D-topic)

Geplaatst: 29 mei 2013 16:38
door Peter
@Max: De balkjes tussen de ruiten lijken op jouw foto inderdaad dunner te zijn. Heb ik aangepast op de tekening. Heb de mast toch exact overgenomen van de tekening in de bijlage van het Petersburg document over de masten bij Nesselande.

@Tom: De toren tussen de traversen is inderdaad recht. Het optische bedrog dat de toren naar boven toe breder wordt zie ik ook in de tekening. Ik heb de kleur van de masten aangepast d.m.v. een zonfoto en het kleurpipetje. Deze masten zijn zeker niet standaard zinkmenie grijs maar er zit iets groen in.

Uit hetzelfde document heb ik ook de hoekmast nagetekend. Met 3D versies van deze masten kan ik t.z.t. mast 19 t/m 30 alvast bouwen in 3D

Re: Masttekeningen (afgesplitst van het 3D-topic)

Geplaatst: 29 mei 2013 16:55
door Hans
Tot zover ik weet zijn ze inderdaad groengrijzer dan de meeste andere masten. Een voorbeeld daarvan zien we op de Mast van de Maand van september vorig jaar.

Afbeelding

Re: Masttekeningen (afgesplitst van het 3D-topic)

Geplaatst: 29 mei 2013 16:56
door voltron
het kleurverschil is wel goed te zien als je de oude mast vergelijkt met dat nieuwe gedrocht wat ze daar tussen hebben geplaatst

Re: Masttekeningen (afgesplitst van het 3D-topic)

Geplaatst: 29 mei 2013 17:53
door bas380
nice, ik ga binnenkort mee aan de slag.

Re: Masttekeningen (afgesplitst van het 3D-topic)

Geplaatst: 19 jun 2013 21:35
door Peter
Na een tijdje druk te zijn geweest met het plaatsen van 3D masten heb ik m.b.v. de foto's die Tom bij Hasselt gemaakt heeft nu de oostring combinatiehoekmast HC-3 getekend. Bij Hasselt komt die aan het eind van de combinatielijn voor, maar deze is ook 3x te vinden bij Hengelo. Het is niet zo zeer de hoogte maar vooral de breedte die de mast imposant maakt

Edit: een paar kleine details aangepast.

Re: Masttekeningen (afgesplitst van het 3D-topic)

Geplaatst: 19 jun 2013 22:12
door Tom
Wel opvallend breed is die ondertraverse ja, zeker als je het vergelijkt met de steunmasten. Daar is de ondertraverse nagenoeg even breed als de middentraverse. Ik zie inderdaad dat de ondertraverse verschilt van de HA en HB: er zitten twee diagonalen tussen de faseophangingen ipv. één. Behalve dan bij de eerste, beetje slordig van de ontwerper .

Re: Masttekeningen (afgesplitst van het 3D-topic)

Geplaatst: 20 jun 2013 09:57
door Peter
Het was inderdaad mooier geweest als er tussen de toren en de eerste fase-ophanging ook twee diagonalen waren toegepast. Bij de combinatie steunmasten hebben ze dat wel goed gedaan. Wel is bij de HC-3 de eerste diagonaal steviger uitgevoerd.

Met de gedetailleerde foto's van Tom heb ik ook een nieuwe tekening van de HA+0 gemaakt die hier in Twente ook 3x voorkomt, bij Tusveld, Borne en Hengelo pal naast de A1. Kijk en vergelijk