Masttekeningen (afgesplitst van het 3D-topic)

Is een hoogspanningsmast voor jou meccano next level? Kan je goed modelleren? Heeft de netfrequentie geen geheimen meer voor jou? Welkom in de doe-het-zelf hoogspanningshoek
Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Driedimensionale mastmodellen

Bericht door Tom » 10 jan 2013 21:40

haha, ja dat van die nummertjes is wel een teken dat je ver heen bent.
Omdat ik de lijn nog bij de bouw heb meegemaakt zitten de nummers van de hoekmasten nog steeds in mijn hoofd.

Edit: onderstaande klopt niet als je de mast met lage broekstuk S+0 noemt.Nog even voor de duidelijkheid. Het straatje van 109 t/m 112 noem je nu de S+0, terwijl dat S-2 moet zijn, omdat dan de mast met het hoge broekstuk met rechte diagonaal, de S+0 is. Dan heb je 113, dat is dacht ik een S+2, met vier ruiten en laag broekstuk. En dan 114, de vier ruitenmast met het hoogste broekstuk.

Zo zijn er dus twee lagere masten en twee hogere, in trapjes van 2 meter.
Edit: er is dan een lagere mast en drie hogere.
Laatst gewijzigd door Tom op 10 jan 2013 21:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Driedimensionale mastmodellen

Bericht door Peter » 10 jan 2013 21:50

De S-2 heb ik inmiddels al gemaakt, de S+2, S+4 en S+6 volgen nog maar die verzamel ik wel in het zip-bestand. Dan valt het aantal verschillende masten van dit type nog wel mee, op de bijzondere aftakmasten na.

Van de Oost-NL hoekmast zijn meer verschillende masten waarbij bij de twee verlaagde masten de traversen ook nog smaller zijn. Ook zijn er van dit type verhoogde hoekmasten en masten met bredere traversen omdat ze in een scherpere hoek staan. Daar moet ik er dus ook nog een aantal van maken.
Bijlagen
Zl-Mee draagmast S-2.png
Zl-Mee draagmast S-2.png (14.63 KiB) 8378 keer bekeken

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Driedimensionale mastmodellen

Bericht door Hans » 11 jan 2013 01:05

Nu moet ik echt mijn meerdere in je gaan erkennen als het gaat om Zwolle-Meeden. Ik dacht altijd dat er behalve de architect geen enkele freak bestond die zo diep op een bepaalde verbinding inging, maar niets blijkt minder waar.
TomBorger schreef:haha, ja dat van die nummertjes is wel een teken dat je ver heen bent.
Omdat ik de lijn nog bij de bouw heb meegemaakt zitten de nummers van de hoekmasten nog steeds in mijn hoofd.
Tsja. De bouw heb ik ook nog meegemaakt, maar toen was ik eh.. zeven of acht jaar oud. Het hele gebeuren herinner je je dan nog prima, maar de echte details over de mastnummers zijn dan natuurlijk wat minder goed gelukt. Daarvoor was ik te jong. Nog tot 1999 heb ik toen niets begrepen van die maffe klokgetallen.
TomBorger schreef:Edit: onderstaande klopt niet als je de mast met lage broekstuk S+0 noemt.Nog even voor de duidelijkheid. Het straatje van 109 t/m 112 noem je nu de S+0, terwijl dat S-2 moet zijn, omdat dan de mast met het hoge broekstuk met rechte diagonaal, de S+0 is. Dan heb je 113, dat is dacht ik een S+2, met vier ruiten en laag broekstuk. En dan 114, de vier ruitenmast met het hoogste broekstuk.
Inderdaad, natuurlijk is dat zo. Wel wel, dat doe je weer goed Hans. Eerst de S-2 definiëren aan de hand van een foto van nota bene hetzelfde lijnvak als waar je later in een volgend bericht doodleuk S+0 bij schrijft. Wijt deze maar aan teveel koffie, en dan kom ik er nog net mee weg.

Maar dat wegkomen gaat echter absoluut niet meer lukken bij de S+2-discussie.
Dat nummer 113 niet gelijk is aan nummer 114 is iets dat ik nooit eerder heb geweten. Terwijl ik er potdorie bijna onder woon. Maar een nauwkeurige blik toont inderdaad een iets ander broekstuk. Hier zien we 113:

Afbeelding

Vier schoorlagen onder het kruis.

En hier zien we 114:

Afbeelding

Vijf schoorlagen onder het kruis, precies zo als in mijn schaalmodel ook het geval is. En het meest aparte daaraan? Ik heb beide foto's zelf gemaakt en al heel vaak bekeken, maar dit had ik nog niet eerder opgemerkt.

Van de S+4 weet ik dat hij 4 meter hoger is dan het exemplaar met de mooiste broek, waarvan we weten dat dat de S+0 is. Een nog hogere versie (Slagharen, S+6) en een lagere variant (de S-2) zijn eveneens aanwezig. De S+0 was al langer geïdentificeerd en nummer 113 bewijst nu waarschijnlijk ook het bestaan van S+2. Dat maakt het rijtje S-2, S+0, S+2, S+4 en S+6 en daarmee compleet.

Vooralsnog blijft Zwolle-Meeden daarmee keurig op koers als het gaat om verrassingskracht, maar de langste verbinding van Nederland kan voor de 3D-tekenaars ook wel eens de langste nachtmerrie van het hele project gaan worden.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Driedimensionale mastmodellen

Bericht door Peter » 11 jan 2013 09:49

Sterker nog, ik denk dat mast 113 dan de echte S+4 is en 114 de S+6. Ik heb net even gekeken en als ik het aantal schoorlagen in de broek tel is mast 114 gelijk aan de mast in de buurt van Slagharen. Mast 113 is dan geen S+2, dat is dan deze. De ongein van Zwolle - Meeden is dat het met stappen van twee meter gaat en dat het daarom bijna niet opvalt.

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Driedimensionale mastmodellen

Bericht door Tom » 11 jan 2013 10:09

Ja, de 113 is dan de een-na-hoogste en 114 de hoogste.
Afhankelijk wat je definieert als S+0 zijn die masten dan de S+4 en S+6.
Ik zal nog eens kijken welke vier-ruiters welk broekstuk hebben in de lijn, ik ben nou ook wel nieuwsgierig

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Driedimensionale mastmodellen

Bericht door Hans » 11 jan 2013 14:43

Bij deze de oplossing voor de nieuwsgierigheid... Dat kunnen we doodsimpel even oplossen door beide exemplaren naast elkaar te zetten. (Zou in het echt een hoop rommel geven, maar hier kan het. )
S+4 of S+6.JPG
Vergelijking tussen twee eerder verschillend geachte exemplaren ZL-MEE. Niet zo verschillend dus!
S+4 of S+6.JPG (53.92 KiB) 8448 keer bekeken
Duidelijk dat Peter gelijk heeft. Ik ben dus doodleuk een S+6 aan het bouwen.

Blijft over de vraag waar het misging bij het benoemen van S+4 (wat ik voor het model zo gedaan heb). De betiteling S+4 was gebaseerd op de aanname dat deze mast 4 meter hoger is dan de S+0 variant. Dat is dus géén 6 meter verschil. Maar ook daar heeft Peter iets op gevonden.
Het aangehaalde exemplaar is nummer 122. En die is inderdaad identiek aan wat ik denk/dacht dat S+0 was. Twee masten verderop (124) is identiek, en 124 is het exemplaar dat ik vergeleken heb met nummer 114 om tot 4 meter hoogteverschil te komen. Zoals we zien komt nummer 124 uit hetzelfde lijnvak als het screenshot van Google Earth. Als dat een S+2 blijkt te zijn in plaats van een S+0, dan klopt het verschil van 4 meter opeens weer wel.
Daarmee zou de misvatting verklaard kunnen worden. Eh.. denk ik althans, want blijkbaar weet je het bij Zwolle-Meeden pas zeker als Tom is langsgeweest.

Afbeelding
(Nee, die datum klopt inderdaad niet. Groene bomen in maart is wel vrij ambitieus.)

Allicht is het laatste woord hier nog niet over gesproken. Maar de balans is vooralsnog dat we drie hoekmasten, vier en mogelijk zelfs vijf draagmasthoogten, een hoekmast met kattenoren, een stuk of negen special editions en nog een paar andersoortig opgetuigde exemplaren hebben staan in deze verbinding...
3D modellers, good luck.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Driedimensionale mastmodellen

Bericht door Peter » 11 jan 2013 21:45

@Hans: Wel grappig dat ineens blijkt dat jouw schaalmodel de S+6 variant blijkt te zijn Gelukkig klopt desondanks de schaal wel door de meting bij de S+2 variant en dat is het belangrijkste.

Er zijn nu in elk geval 5 draagmast hoogte's bekend, S-2, S+0, S+2, S+4 en S+6. Zoals ik al eerder zei, omdat het bij deze verbinding met stappen van twee meter gaat valt het niet zo op. Door het maken van de masttekeningen is me van alles op gaan vallen, ook aan de masten bij mij in de buurt. De Oost-Nederland 380kV masten gaan met stappen van drie meter.

Ik heb mijn zip-bestand vanavond bijgewerkt en er zitten van Zwolle - Meeden nu twee draagmasten in, de hoekmast en mast 1 met kattenoren. Voor wie dit weekend zin heeft in het bouwen van 3D modellen

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Driedimensionale mastmodellen

Bericht door Hans » 11 jan 2013 22:00

Peter schreef:@Hans: Wel grappig dat ineens blijkt dat jouw schaalmodel de S+6 variant blijkt te zijn
Ik kan er minder om lachen - hoewel.. waarom ook niet eigenlijk? Dit is pas echt de hobby beleven zoals het bedoeld is.
Peter schreef:Er zijn nu in elk geval 5 draagmast hoogte's bekend, S-2, S+0, S+2, S+4 en S+6. Zoals ik al eerder zei, omdat het bij deze verbinding met stappen van twee meter gaat valt het niet zo op. Door het maken van de masttekeningen is me van alles op gaan vallen, ook aan de masten bij mij in de buurt. De Oost-Nederland 380kV masten gaan met stappen van drie meter.
Het mooie van die tekeningen is dat we straks alle vijf varianten letterlijk op een rij kunnen zetten. Ik zie er haast een nieuwe pagina in voor de main site, want nog nergens op de site staat beschreven hoe het systeem van S+X (en mogelijk ook andere letters) in zijn werk gaat. Dat kan natuurlijk echt niet zo blijven als we pretenderen tot het draadje te gaan.
Een verhoogde steunmast (draagmast is een iets oudere term maar ook correct) is natuurlijk een S, maar er zijn ook verhoogde hoekmasten zoals het exemplaar vlakbij de portaalstraat bij Harculo in Hessenweg-Hengelo 380. De latter zal een A (afspan) of misschien gewoon simpelweg een H zijn, vermoed ik.
Maar eigenlijk moeten we dat voortzetten in een ander topic.

[edit: aldus topic gestart.]
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Mastcodes bij verhogingen en verlagingen

Bericht door Tom » 11 jan 2013 22:15

Wat ik ooit gezien heb is dat ze bij de SEP de hoekmasten inderdaad de "H"-code gaven. Steunmasten de "S". Volgens mij is er dan een tweede letter voor de lijnhoek, dus HA voor 180°, HB voor bijvoorbeeld 165°, HC voor 150° etc. Bij de andere elektriciteitsbedrijven is dat mogelijk anders, zeker bij de oudere lijnen. Maar als je niet het precieze type weet, werkt de SEP- of Tennet-methode prima, die is inzichtelijk. Momenteel ben ik bezig om alle masttypes van deze lijn in een spreadsheet te stoppen. Is wel een werkje .

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Driedimensionale mastmodellen

Bericht door Peter » 11 jan 2013 22:27

Ik heb in een document over een aantal masten bij Almen (Gelderland) bij een tekening van een hoekmast staan 180º-160º HA. Uitgaande van stappen met 20º zou HB wel eens 160º-140º kunnen zijn en HC voor de scherpste hoek 140º-120º maar dat is een wilde gok. Scherpere hoeken zijn er volgens mij niet, dan worden er twee hoekmasten toegepast.

Plaats reactie