Masttekeningen (afgesplitst van het 3D-topic)

Is een hoogspanningsmast voor jou meccano next level? Kan je goed modelleren? Heeft de netfrequentie geen geheimen meer voor jou? Welkom in de doe-het-zelf hoogspanningshoek
Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2680
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Driedimensionale mastmodellen

Bericht door Tom » 09 jan 2013 19:55

Mooi model van een mooie mast. Alleen de diagonaaltjes van de twee laatste driehoekjes in de ondertraverse kloppen misschien niet helemaal, maar dan moet je wel heel kritisch kijken

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3827
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Driedimensionale mastmodellen

Bericht door Hans » 09 jan 2013 20:51

Peter schreef:@Hans: Zou je me deze foto ook in een grotere resolutie willen sturen? Deze heeft precies de goede hoek voor een tekening. Als het goed is heb je mijn mailadres nog.
Glad vergeten. Zie ik nu pas.
Pardon voor de nalatigheid. Gelukkig was de foto van Tom er ook nog.
TomBorger schreef:Die foto is van mast 55 uit de lijn Zwolle-Meeden. Die heeft bredere traverses. Misschien moet je eerst de basisversie tekenen?
Kijk, en zo wordt je zelfs binnen de lijn waar je zelf naast woont toch nog verrast. Een vermoeden dat ik eerder heb verworpen ("dat kan toch niet waar zijn") is nu opeens bevestigd. Dank Tom.

Als je alsnog belangstelling hebt voor het beeldorigineel van nummer 55 met bredere traversen: je kunt hem ook hier van de server plukken. Dat scheelt email.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3409
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Driedimensionale mastmodellen

Bericht door Peter » 09 jan 2013 23:57

Ik kan het verschil van de laatste diagonaaltjes zo snel nog niet vinden maar met de pixeltelmethode zullen er altijd wel enkele minimale afwijkingen in blijven zitten. Daar komt nog bij dat de 380kV masten nieuwe stijl een stuk lastiger zijn om na te tekenen dan de klassieke 380kV donaumasten. Wat ik overigens nog vergeten was om erbij te melden, ik heb de ophangpunten voor de isolatorkettingen ook meegenomen. Als de digitale 3D modelbouwers dat prettiger vinden kan ik de rest van mijn hoekmasten er ook mee uitrusten.

Ik had ook al wel een tijd het vermoeden dat de traversen van een hoekmast in een scherpere bocht langer waren maar dit is voor mij nu ook de bevestiging. Ik zal mast 55 eens nakijken m.b.v. de pixeltelling, dus die kan ik alsnog gebruiken Hans Dan ben ik wel benieuwd of er veel verschil in zit.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3827
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Driedimensionale mastmodellen

Bericht door Hans » 10 jan 2013 00:36

Peter schreef:Ik had ook al wel een tijd het vermoeden dat de traversen van een hoekmast in een scherpere bocht langer waren maar dit is voor mij nu ook de bevestiging. Ik zal mast 55 eens nakijken m.b.v. de pixeltelling, dus die kan ik alsnog gebruiken Hans Dan ben ik wel benieuwd of er veel verschil in zit.
Ik ook. De illusie dat "de kattenoorloze hoekmast" slechts in één variant bestond is in ieder geval doorgeprikt. Moraal van dit verhaal: zelfs als je denkt een bepaalde hoogspanningslijn lijnvak na lijnvak en zelfs mast voor mast op je duimpje te kennen, dan nog wordt je zo nu en dan verrast. Dat houdt je scherp en de hobby spannend. En nu eens kijken hoe groot (breed) de schade is.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3409
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

samenvoegen

Bericht door Peter » 10 jan 2013 18:17

Naast de hoekmasten ben ik ook de draagmasten van Zwolle - Meeden eens goed aan het bekijken en ik vraag me af of de getekende draagmast wel de S+0 is. In het Petersburg document komt een S-2 versie voor. Ik krijg het vermoeden dat dit geen S+2 is zoals in de tekst bij de combinatiemastfoto's maar de S-2. Dan zou de mast met dit broekstuk de standaardmast moeten zijn. Ik heb ook in het blog van Hans gekeken maar daar kon ik het ook niet uithalen. Alleen de S+4 variant is duidelijk

Misschien kan onze Zwolle - Meeden expert Hans hier uitsluitsel over geven?

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3827
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Driedimensionale mastmodellen

Bericht door Hans » 10 jan 2013 19:13

Peter schreef:Misschien kan onze Zwolle - Meeden expert Hans hier uitsluitsel over geven?
Do not loop to hard from stapel. Ik denk dat Tom zo mogelijk nog meer van deze verbinding weet dan ondergetekende. De S+2 ken ik overigens niet, tenzij ik me vergis tussen S+0 en iets anders. Maar dat lijkt me sterk.

Tot zover ik weet is dit de situatie:

ZL-MEE S-2 (verlaagd). Twee kruisen in de wand, broek met één schoor boven het kruis en zes schoorlagen onder het kruis. Deze zien we het meest.
Afbeelding

ZL-MEE S+0 (de standaardvariant). Twee kruisen in de wand, broek met twee schoren boven het kruis. Deze komt ook veel voor en ik heb er een hele partij betere foto's van, voor als daar behoefte aan is.

Afbeelding


ZL-MEE S+4 (de iets pittiger verhoogde variant, zie je zo af en toe). Drie kruisen in de wand, broek met één schoor boven het kruis en vier onder het kruis. Deze wordt dus gemodelbouwd.

Afbeelding


ZL-MEE S+6 (de meest verhoogde variant, tot zover ik weet slechts enkele exemplaren). Drie kruisen in de wand, broek met twee schoren boven het kruis en vijf onder het kruis. Bij Slagharen staat er eentje die ik op deze foto heb:

Afbeelding


En in meer detail (ik heb er wel meer foto's van, alleen niet zo bij de hand):

Afbeelding


Tot zover ik weet zijn dit de "standaard"varianten van de draagmasten. Je hebt nog wat special editions zoals de onderstaande (met een versterkte broek, rare armen of wat al niet meer), maar dat zijn telkens eenlingen.

Afbeelding

Hopelijk helpt dit wat.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2680
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Driedimensionale mastmodellen

Bericht door Tom » 10 jan 2013 19:50

Leuke serie Hans.
Er is inderdaad nog een extra lager type, die twee meter lager is dan de variant met het lagere broekstuk. Dit laagste exemplaar heeft een kniksteun minder, dus vijf in plaats van zes. Uit mijn hoofd staan ze vooral tussen hoekmast 65 en 71 en tussen 116 en 121, bij jou in de buurt door het stukje natuur . Persoonlijk vind ik de S+0 het fraaist, met de rechte lijn van de diagonalen in het broekstuk. Die heb ik dan weer nagebouwd

De hoekmasten hebben geen variatie in hoogte, maar in breedte en zwaarte. Het mastlichaam verschilt alleen in de profielzwaarte, er zijn drie varianten. De traverses zijn er in drie breedtes.

Bij de mast met de breedste traverses, lopen de hoekstaven van de toren als kruisvormig profiel door tot bij de middentraverse, bij de gewone is dat niet. Voorbeelden zijn: 54, 65, 81, 85, 116, 136, 138, 169, 171. Dan heb je nog de aftakkingshoekmast, die slechts vier keer voorkomt. Mast 2, 28, 121 en 201. Mast 121 is een speciaal geval, want die heeft brede traverse, maar niet het verzwaarde mastlichaam, maar juist het "aftakmastlichaam".
Op de foto mast 69 bij Slagharen. De masten staan hier dichter bij elkaar, vandaar de lagere mast.
Bijlagen
1997-03-09 Mast 69 Zl-Mee 800.jpg
1997-03-09 Mast 69 Zl-Mee 800.jpg (62.58 KiB) 8612 keer bekeken

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3409
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Driedimensionale mastmodellen

Bericht door Peter » 10 jan 2013 20:26

Bedankt Tom en Hans! Nu is het voor mij een stuk duidelijker geworden Dat betekent dat mijn draagmast dus toch klopt. Deze heb ik overgenomen van de tekening uit de folder die ET een tijdje terug heeft gepost en ik was er vanuit gegaan dat dit de S+0 zou zijn. Ik heb nu ook het verschil gezien tussen de standaard mast en de S-2. Het zit hem inderdaad soms in de kleinste details

Verder zal ik eens goed op de hoekmasten letten. De speciale masten hebben voor de 110kV lijnen soms ook extra brede traversen zoals bijvoorbeeld de bekende mast 28.

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1557
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Driedimensionale mastmodellen

Bericht door Ruben » 10 jan 2013 20:44

Mooie foto's weer Hans & Tom. Je kunt inderdaad het verschil zien de draagmasten.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3827
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Driedimensionale mastmodellen

Bericht door Hans » 10 jan 2013 21:08

TomBorger schreef:Leuke serie Hans.
Er is inderdaad nog een extra lager type, die twee meter lager is dan de variant met het lagere broekstuk. Dit laagste exemplaar heeft een kniksteun minder, dus vijf in plaats van zes. Uit mijn hoofd staan ze vooral tussen hoekmast 65 en 71 en tussen 116 en 121, bij jou in de buurt door het stukje natuur . Persoonlijk vind ik de S+0 het fraaist, met de rechte lijn van de diagonalen in het broekstuk. Die heb ik dan weer nagebouwd
Hiero, dat bedoel ik. Er zijn altijd mensen die méér weten.

De profielzwaarde van de hoekmasten (en het verschil erin) was me ook wel eens opgevallen (het is inderdaad te zien aan de lengte van de X-profielen bij de onderste traversen, maar ook aan de afknotting ervan: recht afgezaagd of met een schuine hoek!), maar ik dacht altijd dat dat gewoon met de scherpte van de hoek die de geleiders maken te maken had. Dat de traversen in lengte kunnen verschillen was tot nu toe bij slechts een vermoeden gebleven.

De masten tussen pakweg nummer 95 en 140 ken ik zo goed dat het me per stuk bekend is wat voor subtype het is, misschien op de hoekmasten na. En dat soort kennis is iets dat je maar beter niet kan ventileren, want voor je het weet drukken ze je met je rug op de bank, leggen ze een nat washandje op je hoofd en bellen ze de dokter omdat ze denken dat je aan het trippen bent. Dat is het lot van elke expliciete hobby, maar hoogspanning is er desondanks betrekkelijk sterk in.

Inderdaad zie ik vanuit mijn raam in Holsloot een kort straatje S+0 (109 tot 112), waarna er twee stuks S+4 volgen (113 en 114) vanwege de kruising met de N34 en het viaduct van Eldijk. We ontkomen er niet aan om de inmiddels beroemdste foto van de hele hoogspanningslijn er voor de elfendertigste keer erbij te pakken:

Afbeelding

Hier zien we nummer 114, een S+4 en een van de exemplaren die model hebben gestaan.
De reden waarom ik de S+4 heb gekozen om na te bouwen is in dit opzicht misschien grappig om te noemen: ik zag nogal op tegen al die diagonalen die boven en onder de kniksteun in het broekstuk van de S+0 zitten. Dat zijn er beduidend meer dan in de S+4. Toegegeven, persoonlijk vind ik ook de broek van de S+0 het mooist. Lekker hoog ingesneden en niet zo op half zeven als die van de S+4. En inderdaad de rechte lijn die het broekstuk strakker en voor het gevoel sterker maakt.

Het is dat de mast nu redelijk opschiet, maar als ik opnieuw kon beginnen zou ik niet meer voor de S+4 gekozen hebben maar ook voor de S+0. Want als we het werkelijk sec bekijken is dát natuurlijk het grondtype van de ZL-MEE draagmast, en is de S+4 iets dat we als een subvariant op dat thema moeten zien.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Plaats reactie