Masttekeningen (afgesplitst van het 3D-topic)

Is een hoogspanningsmast voor jou meccano next level? Kan je goed modelleren? Heeft de netfrequentie geen geheimen meer voor jou? Welkom in de doe-het-zelf hoogspanningshoek
Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Driedimensionale mastmodellen

Bericht door Tom » 01 jan 2013 15:52

Over de oostelijke 380 kV donuamasten: is het je weleens opgevallen dat de kleine versies ervan, bijvoorbeeld in de polder mastenbroek, maar ook de middelgrote versie, smallere traverses hebben en dat de kabels dichter bij elkaar hangen? Op onderstaande foto is dat te zien bij de ondertraverse. Het eerste diagonaaltje in de traverse heeft links een andere helling dan rechts. Ook kun je door de lengte van de isolatorkettingen te vergelijken met de tussenafstand zien dat ze dichter bij elkaar hangen in horizontale zin.
Vergelijking mastbreedte kl.jpg
Vergelijking mastbreedte kl.jpg (204.7 KiB) 8907 keer bekeken

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Driedimensionale mastmodellen

Bericht door Peter » 01 jan 2013 16:12

Klopt! Dat is mij inderdaad opgevallen bij de kleinere versies, van de S-3 en de S-6 zijn de traversen smaller en zijn daaraan makkelijk te herkennen. Dit heb ik ook verwerkt in de tekeningen. Bij de versie die is gebruikt tussen Meeden en de Duitse grens is de tussenafstand nog kleiner!

Even een klein overzichtje van de tussenafstand van de onderse twee fasedraden:
Type Meeden - Diele: 6 meter
Type S-3 en S-6: 6,5 meter
Type S+0 en hoger inclusief combinatiemasten: 7 meter
Crossing Ramspol: 8 of 8,5 meter

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Driedimensionale mastmodellen

Bericht door Peter » 03 jan 2013 23:33

Na alle crossingsmasten ben ik maar verder gegaan met de wat normalere masten Ik ga nu eerst verder met de klassieke donaumast en heb de licht verhoogde S+9 gemaakt.

Ik ben overigens nog op zoek naar een goede foto die van voren is genomen van de verhoogde masten bij de Hollandsebrug en de afspanmast bij de Waalcrossing.
Bijlagen
Donau klassiek draagmast S+9.png
Donau klassiek draagmast S+9.png (26.71 KiB) 8828 keer bekeken

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Driedimensionale mastmodellen

Bericht door Hans » 04 jan 2013 15:23

Peter schreef:Ik ben overigens nog op zoek naar een goede foto die van voren is genomen van de afspanmast bij de Waalcrossing
Zo'n foto heb ik. Alleen er stond ook een herkenbaar gezicht op die foto. In verband met het portretrecht heb ik die foto dus nooit ergens gebruikt. Maar als we een beetje censuur (lees: knipwerk in de marge) toepassen moeten we een heel eind kunnen komen. Zoiets?

Afbeelding
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Driedimensionale mastmodellen

Bericht door Peter » 04 jan 2013 21:38

Prima, deze is mooi recht van voren. Bedankt Hans! Daar heb ik hem van kunnen maken. Deze afspanmast wijkt toch meer af van de standaard afspan/hoekmast dan je op het eerste gezicht zou zeggen. De toren is bovenaan smaller en ook zijn de kattenoren spitser. Met Streetview heb ik de rest van het broekstuk kunnen aanvullen. Volgens mij staat dit type mast ook tussen de twee Merwede crossings in. Ook komt dit verhoogde broekstuk vaker voor bij hoekmasten van het klassieke donautype.
Bijlagen
Donau klassiek afspanmast crossing.png
Donau klassiek afspanmast crossing.png (26.44 KiB) 8884 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Peter op 04 jan 2013 21:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1554
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Driedimensionale mastmodellen

Bericht door Ruben » 04 jan 2013 21:42

Mooi die afspanmast. En volgens mijn foto`s staat hij tussen die grote crossingmasten in bij Sliedrecht.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Driedimensionale mastmodellen

Bericht door Peter » 06 jan 2013 19:49

En dan nu weer even een hele andere masttekening. Deze mag ook zeker niet ontbreken aangezien het hier een populair mastmodel is. Hans zal hem zo langzamerhand wel uit het hoofd kennen Ik heb de standaard Zwolle - Meeden draagmast gemaakt. Aangezien deze verbinding nu over de gehele lengte bestaat uit volledig benutte combinatiemasten scheelt dat alweer een boel varianten De broekstuk varianten volgen t.z.t. wel.

Het scheelde enorm dat ik de maten van de mast al had uit het Petersburg document. De rest heb ik ingevuld aan de hand van de masttekening uit de folder die ElektroThriller een tijdje terug op het forum gepost heeft.
Bijlagen
Zl-Mee draagmast S+0.png
Zl-Mee draagmast S+0.png (29.52 KiB) 8851 keer bekeken

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Driedimensionale mastmodellen

Bericht door Hans » 06 jan 2013 21:25

Wat een feest van herkenning, Peter. Meteen BOEM hetzelfde gevoel als mijn tekening en ook als van het ding dat nu drie meter verderop achter de computer staat. We hebben geen hartjes-emoticon, maar ik val als een blok voor die tekening.

(Edit: voor de indicatie, jij bent al verder dan ik. Vandaag is hier net begonnen met de traversen, maar daarover hebben we het wel in de bouwblog om scheeftrekken van dit topic te voorkomen.)

Afbeelding
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Driedimensionale mastmodellen

Bericht door Peter » 06 jan 2013 22:11

Mooi dat mijn tekening in de smaak valt Zo te zien is jouw mast inmiddels op de juiste hoogte gekomen. Ben benieuwd naar de eerste traversen, maar dat zie ik dan wel in jouw bouwblog.

Het was in het begin toch wel even met een aantal zaken goed kijken want het ontwerp van Zwolle - Meeden is toch wel radicaal anders dan van de masten van de 380kV ring. Nu moet ik eens kijken of ik komende week de bekende kattenoorloze hoekmast van Zwolle - Meeden kan maken.

Ik ben overigens benieuwd of er nog mensen zijn die vorderingen hebben gemaakt met 3D-masten/lijnen

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1554
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Driedimensionale mastmodellen

Bericht door Ruben » 06 jan 2013 23:26

Mooi dat het opschiet met de modelbouw mast Hans.

En die tekening ziet er weer top uit Peter.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Plaats reactie