Masttekeningen (afgesplitst van het 3D-topic)

Is een hoogspanningsmast voor jou meccano next level? Kan je goed modelleren? Heeft de netfrequentie geen geheimen meer voor jou? Welkom in de doe-het-zelf hoogspanningshoek
Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3399
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Driedimensionale mastmodellen

Bericht door Peter » 28 dec 2012 19:50

Ik moet eigenlijk ook nog even een setje portaalmasten maken want die hebben we toch nodig bij Muiderberg en Lelystad (waar de driecircuits 150kV lijnen over de 380kV lijn gaat).

@Bas: Misschien is de polder Mastenbroek een leuke plek voor het mastenmuseum?

Ik heb van de "middelgrote" crossingsmast ook de brede versie gemaakt die gebruikt is voor de Waalcrossing bij Dodewaard. De enorme fundering die deze mast heeft heb ik niet meegenomen.
Bijlagen
1e gen crossing Waal.png
1e gen crossing Waal.png (54.61 KiB) 19875 keer bekeken

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3820
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Driedimensionale mastmodellen

Bericht door Hans » 29 dec 2012 16:00

Juist. Die hebben een wat 'dikkere kont' dan de crossingsmasten in het westen.

Voor de echte uitdaging hebben we ook nog mast 248, een eveneens verhoogd exemplaar maar dan minder extreem dan de beide crossingsmasten. Helaas heb ik daar geen detailfoto's van. Voor toevallige passanten die geen idee hebben wat er bedoeld wordt, bij dezen een stukje service.

Afbeelding
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1553
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Driedimensionale mastmodellen

Bericht door Ruben » 29 dec 2012 17:31

Die crossingmast bij Dodewaard ziet er goed uit.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2661
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Driedimensionale mastmodellen

Bericht door Tom » 29 dec 2012 19:18

Volgens mijn gegevens is de hoogte van zowel de overspanning van de Lek als de Merwede 143 meter. Het boekje waarin 163 meter vermeld staat, is denk ik niet correct op dit punt.
2000-08-24_Dia35 bew kl.jpg
2000-08-24_Dia35 bew kl.jpg (426.76 KiB) 19830 keer bekeken
Hier is nog een andere kruisingsmast te zien, die van de Maas bij Geertruidenberg. Die heeft weer een ander broekstuk. Verder lijkt hij wel op de hoge versie van de Ketelmeerkruising.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3399
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Driedimensionale mastmodellen

Bericht door Peter » 29 dec 2012 19:51

@Hans: Die verhoogde mast op de achtergrond lijkt weer sterk op de masten bij Standdaarbuiten. Waarschijnlijk kan ik daarvoor mijn eerdere tekening (grotendeels) gebruiken. Ik moet alleen bij Dodewaard dan nog een aparte afspanmast maken waarbij beide verdiepingen verder uit elkaar staan.

@Tom: Volgens mij is de overspanning van de Merwede inderdaad 143 meter en dat komt goed overeen met de tekening die ik heb uit een document van Petersburg. De overspanning van de Lek is volgens mij wel echt 163 meter. Op dit forum staat ergens een scan over de 380kV verbinding tussen Krimpen en Geertruidenberg en daar komt de Lek-crossing ook ter sprake. De overspanning bij Geertruidenberg is inderdaad weer net iets anders maar als ik het zo bekijk hoef ik daarvoor alleen een ander broekstuk te tekenen. Mooie scherpe foto overigens!

@Bas: De combinatiemast ziet er ook weer erg goed uit! Ik zie alleen één klein puntje, volgens mij zijn de traversen in werkelijkheid aan het uiteinde wat breder dan dit model. Ik denk dat als je de traverse aan het uiteinde voor de helft smaller maakt dan bij de toren je aardig goed zit.

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2661
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Driedimensionale mastmodellen

Bericht door Tom » 29 dec 2012 20:15

Aha, die kruisingsmasten zijn dus niet gelijk, die bij Lekkerkerk zijn inderdaad hoger. Zie onderstaande vergelijking. Dan zal de 163 meter wel kloppen.
Vergelijking kruisingsmastkopie kl.jpg
Vergelijking kruisingsmastkopie kl.jpg (30.3 KiB) 19811 keer bekeken

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3399
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Driedimensionale mastmodellen

Bericht door Peter » 31 dec 2012 14:57

Dit begint er inderdaad heel erg realistisch uit te zien. De bundelgeleiders zien er zeker goed uit. Ook de isolatorkettingen vind ik er heel mooi uitzien. Ik hoop alleen dat het op deze manier een beetje te doen is om een lijn in 3D te bouwen zodat het natuurlijk geen jaren gaat duren voordat je bij Diemen bent aangekomen, laat staan de ring rond bent

Het tekenwerk aan de 163 meter hoge crossingsmast bij Lekkerkerk ging zelfs nog sneller dan verwacht, mede dankzij de foto's van Tom. De tekening is inmiddels klaar en is 1010x2600 pixels groot geworden, dus te groot om op het forum te plaatsen. Om jullie toch een beeld te geven van het resultaat heb ik hem de helft kleiner gemaakt. Ik zal binnenkort mijn zip-bestand weer even bijwerken met de laatste tekeningen en dan zit deze er in de volledige grootte bij
Bijlagen
Crossing Lekkerkerk verkleind.png
Crossing Lekkerkerk verkleind.png (71.04 KiB) 19795 keer bekeken

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1553
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Driedimensionale mastmodellen

Bericht door Ruben » 31 dec 2012 14:59

Hallo wat een beauty zeg die crossing mast van Lekkerkerk. Mijn hemel wat is dat ding groot & prachtig.
Prahctig gedaan Peter geweldig.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3399
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Driedimensionale mastmodellen

Bericht door Peter » 01 jan 2013 13:54

Ik heb het bestand inmiddels bijgewerkt en iets anders ingedeeld. De crossingsmasten staan nu in een apart mapje en de tekening van de enorme masten bij Lekkerkerk zit er natuurlijk op de volledige grootte van 1010x2600 pixels bij. Het bestand is nog steeds op mijn webspace te downloaden.

Voorlopig ga ik ook zeker door het met tekenen. Wat dat betreft valt er op 380kV gebied nog heel wat te tekenen. In de planning staan nog meer varianten van de Klassieke en Oost-NL donaumast, alle varianten van het Enschede type, de tonportaalmasten van Geertruidenberg - Eindhoven en natuurlijk Zwolle - Meeden - Eemshaven gaat ook zeker nog getekend worden

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1553
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Driedimensionale mastmodellen

Bericht door Ruben » 01 jan 2013 15:15

Goed bezig Peter. Ben benieuwd naar je volgende tekeningen.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Plaats reactie