Masttekeningen (afgesplitst van het 3D-topic)
Re: Masttekeningen (afgesplitst van het 3D-topic)
Ik zal straks nog even kijken Peter ik zal aan drzenpunten werken.
Cheers Ruben
Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: Masttekeningen (afgesplitst van het 3D-topic)
Ik ben zelf vandaag ook weer aan het tekenen gegaan, je moet toch wat nu het moessonseizoen weer is aangebroken Met de 3D-lijnen kan ik momenteel ook even niet verder.
Vandaag heb ik aan de hand van een documentje over de 150kV hoogspanningslijn bij Wehl de eerste generatie PGEM tonmast nagetekend. Deze zal Ruben ongetwijfeld bekend voorkomen
Vandaag heb ik aan de hand van een documentje over de 150kV hoogspanningslijn bij Wehl de eerste generatie PGEM tonmast nagetekend. Deze zal Ruben ongetwijfeld bekend voorkomen
- Bijlagen
-
- PGEM 150kV ton draagmast 1955.png (6.78 KiB) 5585 keer bekeken
Re: Masttekeningen (afgesplitst van het 3D-topic)
Haha deze mast zie ik al sinds mijn geboorte natuurlijk komt deze mij bekend voor. Ik hoef alleen naar het spoor te fietsen een kleine 1 km en dan ben ik daar al.
Heel mooi gedaan Peter. Je hebt ook een verhoogde versie van de draagmasten ik denk dat die masten een S+3 is. En je hebt ook een crossingmast versie bij het pannerdensch kanaal.
Cheers Ruben
Heel mooi gedaan Peter. Je hebt ook een verhoogde versie van de draagmasten ik denk dat die masten een S+3 is. En je hebt ook een crossingmast versie bij het pannerdensch kanaal.
Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: Masttekeningen (afgesplitst van het 3D-topic)
Tonmasten
Weet je, ergens is de oudste generatie tonmasten ja zo aantrekkelijk als modernere exemplaren. Waarom? Omdat ze de laatste ambassadeurs zijn die nog het 'air' hebben van de masten waar de PGEM mee begon: brede top, korte traversen en een stoer uiterlijk.
Wat dat betreft is het bijzonder jammer dat deze zeer korte bliksemtraversen niet het beoogde resultaat hadden - iets wat de PGEM waarschijnlijk donders goed wist gezien de (lange) bliksemtraversen op de oudere drievlaksmasten, maar ook kostenbesparing bleek toen al een sterke motivatie in mastontwerpen. Maar dat is een andere discussie die we hier misschien beter niet kunnen voeren om het topic niet net zo krom als een wintrackhoekmast te trekken.
Weet je, ergens is de oudste generatie tonmasten ja zo aantrekkelijk als modernere exemplaren. Waarom? Omdat ze de laatste ambassadeurs zijn die nog het 'air' hebben van de masten waar de PGEM mee begon: brede top, korte traversen en een stoer uiterlijk.
Wat dat betreft is het bijzonder jammer dat deze zeer korte bliksemtraversen niet het beoogde resultaat hadden - iets wat de PGEM waarschijnlijk donders goed wist gezien de (lange) bliksemtraversen op de oudere drievlaksmasten, maar ook kostenbesparing bleek toen al een sterke motivatie in mastontwerpen. Maar dat is een andere discussie die we hier misschien beter niet kunnen voeren om het topic niet net zo krom als een wintrackhoekmast te trekken.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd
Re: Masttekeningen (afgesplitst van het 3D-topic)
Inderdaad, na het bovenstaande ontwerp ging men alweer vrij snel over op bredere bliksemtraversen. We zien dit voor het eerst gedeeltelijk in de lijn van Dodewaard naar Ede maar daarna ook in de lijn van Dodewaard naar Tiel, Ede - Harderwijk en Doetinchem - Zutphen. Op de bliksemtraversen na is de mast verder identiek aan de eerste generatie dus de tekening aanpassen stelde niet veel voor Overigens zien we nog een iets ander topstuk in de lijnen tussen Woudhuis en Zutphen en Zutphen - Lochem. Deze lijnen zijn van de tweede helft jaren '60.
- Bijlagen
-
- PGEM 150kV ton draagmast 1959.png (7.01 KiB) 5573 keer bekeken
-
- PGEM 150kV ton draagmast 1967.png (6.94 KiB) 5573 keer bekeken
Re: Masttekeningen (afgesplitst van het 3D-topic)
Deze masten staan ook nog op het stukje van Zevenaar - Doetinchem net bij de wijk De Huet deze masten zijn in de jaren `90 gekomen. Deze hebben dezelfde topstuk als de masten uit 1969.
Ziet er weer goed uit Peter.
Cheers Ruben
Ziet er weer goed uit Peter.
Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: Masttekeningen (afgesplitst van het 3D-topic)
Leuk, ik wist niet dat die omleiding bij Doetinchem de Huet pas in de jaren '90 is aangelegd. Op zich wel logisch vanwege de aansluiting op het 380kV trafostation Langerak. Grappig dat ze dan het ontwerp van 1967 weer hebben gebruikt en niet het daaropvolgende ontwerp zoals te vinden in de lijn Doetinchem - Ulft.
Re: Masttekeningen (afgesplitst van het 3D-topic)
Mooi! sinds mijn school periode in Harderwijk ben ik dit type echt gaan waarderen!
'your personal grid modeler'
Re: Masttekeningen (afgesplitst van het 3D-topic)
Ik kwam vroeger regelmatig bij een tante in Doesburg en we reden er altijd via Lochem en Zutphen naartoe. Zodoende heb ik de Gelderse tonmasten ook al vroeg weten te waarderen. Ze zijn gewoon onderdeel van het Gelderse landschap
Re: Masttekeningen (afgesplitst van het 3D-topic)
Leuke info Peter, ik had nog niet opgemerkt dat de modernere mast het laatste vakje boven het topstuk mist. Als Dennenboommastliefhebber had ik natuurlijk helemaal geen boventraverse gezien