Zoekplaatje

Schakel het circuit even af voor wat sociaal onderhoud in de OT-hoek
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Zoekplaatje

Bericht door Hans » 14 apr 2015 17:09

Toe aan een beetje uitdaging?
Plekken herkennen door de hoogspanningslijnen die op de foto's als bijvangst zijn vastgelegd, daar draaien we onze hand niet meer voor om. Andersom ook niet, want we kennen voormalige concessiegebieden en hun gebiedseigen ontwerpen. Maar het kan moeilijker, zo bleek gisteren.
Chiel_Koekstad_STCNL_zoekplaatje.jpg
Zoekplaatje
Chiel_Koekstad_STCNL_zoekplaatje.jpg (202.18 KiB) 8207 keer bekeken
Deze afbeelding kreeg ik gisteren van iemand anders in een besloten onweerchasergroep op Whatsapp, waar meerdere mensen in zitten met (naast onweer) ook een andere weinig voorkomende niche-interesse. In die zin echte gelijken. Het bijschrift bij de foto luidde: "Hans, zoekplaatje!". Dan weet je al hoe laat het is en waar de vraagsteller op uit is: Wat, Waar en Welke.
Het griezelige is dat deze werkelijk is gelukt en dat het correcte antwoord door de vraagsteller is bevestigd. De vraag is nu of dat daadwerkelijk eng is, of dat het voor hobbyisten op dit gebied tot de normale basic skills gerekend kan worden.

Wat, Waar en Welke. Wie durft een poging te wagen? Alles op de foto kan worden gebruikt voor informatie, zoals de scherpte van het bos en de manier waarop de verlichting reflecteert in de ruit die tussen de camera en de buitenlucht in staat. Succes!
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Zoekplaatje

Bericht door Peter » 14 apr 2015 18:37

Deze is eigenlijk niet eens moeilijk, vaak gezien vanuit de trein. Ik denk dat deze foto bij Amersfoort Vlasakkers is genomen en het is een 150kV hoekmast uit de verbinding Soest - Lage Weide.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Zoekplaatje

Bericht door Shrek » 14 apr 2015 19:30

De trein is volgens mij een VIRM, 2e klasse benedenverdiep

Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1190
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Re: Zoekplaatje

Bericht door Mark » 14 apr 2015 20:29

Peter schreef:Deze is eigenlijk niet eens moeilijk, vaak gezien vanuit de trein. Ik denk dat deze foto bij Amersfoort Vlasakkers is genomen en het is een 150kV hoekmast uit de verbinding Soest - Lage Weide.
Dat was inderdaad ook mijn eerste gedachte (alleen niet zó exact :p). Een hoogspanningslijn met Donaumasten vlak langs een spoorlijn. En wat Shrek zegt klopt ook. Aan de vorm van de lampen is duidelijk te zien dat het om een VIRM gaat onderste verdieping.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Zoekplaatje

Bericht door Hans » 15 apr 2015 09:06

Ja hoor, dat klopt. In één keer raak Peter.
correcte locatie zoekplaatje.JPG
Correcte locatie zoekplaatje.
correcte locatie zoekplaatje.JPG (94.51 KiB) 8162 keer bekeken
Hans schreef:of dat het voor hobbyisten op dit gebied tot de normale basic skills gerekend kan worden.
Mooi. Dat het ook in dit topic gewoon een paar mensen lijkt te lukken is er in elk geval een teken van dat ik me nog niet direct grote zorgen moet gaan maken. Maar dat de foto is gemaakt vanuit een VIRM vanuit de onderste verdieping... daar moet ik toch afhaken,en echt de meerdere erkennen in de treinspotters hier.
In plaats van die treinverlichting heb ik op dezelfde foto juist gebruik gemaakt van de zonshoogte en kompasroosrichting die daar in dit jaargetijde bij hoort om de kijkrichting van de foto te bepalen. Treinspotters of meteo studerende boerenzoons... ieder zijn hulpmiddelen.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Zoekplaatje

Bericht door Peter » 16 apr 2015 08:53

Het scheelt dat het VIRM op vrijwel alle hoofdlijnen rijdt, anders had het treintype ook nog een aanwijzing kunnen zijn. Had ook wel gezien dat het VIRM was, maar vond het minder relevant in dit zoekplaatje

Gebruikersavatar
Peetz0r
middenspanning
Berichten: 15
Lid geworden op: 28 mar 2015 23:15
Dichtstbijzijnde trafo: Voorburg

Re: Zoekplaatje

Bericht door Peetz0r » 17 apr 2015 01:16

Precies, de VIRMvorm ( ) herkende ik ook meteen. Ik ben geen treinspotter maar er rijden gewoon erg vel VIRMs langs mijn huis en ik zit er dan ook vaak in.

Moet zeggen dat ik moeite had om de mast op de foto terug te vinden in de eerste plaats. Goed verstopt achter een boom De locatie had ik sowieso niet zo snel gevonden.

Plaats reactie