Kennismaken

Schakel het circuit even af voor wat sociaal onderhoud in de OT-hoek
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Johan
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 607
Lid geworden op: 12 sep 2014 20:15

Kennismaken

Bericht door Johan » 13 sep 2014 10:57

Goede morgen allemaal,

Hierbij wil ik mij even voorstellen, mijn naam is Johan en ik ben al meerdere jaren gepensioneerd.

Ik heb 42 jaar bij Eneco/ Stedin en zijn voorgangers in laag en middenspanning netten gewerkt, verantwoordelijk voor onderhoud, nieuwe aanleg, en het zelf in het veld oplossen van middenspanning storingen als VDer . Dit in het gebied liggend onder de Maas.

Ik volg al zo'n twee jaar de berichten op Hoogspanningnet.com en omdat ook de 25 en 23 kV in de belangstelling komen, en ik daar mogelijk wel wat kan bijdragen heb ik me aangemeld.
Bij Stedin zijn de netten over twee afdelingen gesplitst,

Transport beheert de volgende netten met bijbehorende spanningen,
66 kV - Tweede Maasvlakte
50 kV - Transportspanning gebied van v/h RED
25 kV - Transportspanning gebied van v/h GEB Rotterdam
25 kV - Klantaansluitingen
23 kV - Transportnetten

Voor mij en onze teams waren de volgende netten in beheer,
23 kV - In Stedin gebied de distributiespanning
13 kV - In oud RED gebied de distributiespanning
10 kV - In oud GEB Rotterdam gebied de distributiespanning
6 kV - Nog voor één station in gebruik als distributiespanning
5 kV - Nog voor één klantaansluiting in gebruik
3 kV - In gebruik in dun bevolkte gebieden van v/h RED
Buiten de norm netspanning zijn de volgende laagspanningen in gebruik,
690V - Bij enkele windmolenparken in gebruik.
500V - Bij oude scheepswerven enz als spanning, nog op enkele plaatsen in gebruik.

Ik ben bezig met een lijst van aanvullingen en enkele aanpassingen op de laatste Netkaart die stuur ik binnenkort.

Vol verwondering voor wat jullie met elkaar tot stand hebben gebracht en met vriendelijke groet,
Johan

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3820
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Kennismaken

Bericht door Hans » 13 sep 2014 21:00

Van harte welkom Johan,

Het is altijd interessant om opnieuw iemand te zien verschijnen die een deel van de sector van binnenuit kent, zeker als dat een jarenlange werkervaring is.

Middenspanning is inderdaad een relatief nieuwe ontwikkeling binnen dit geheel. We zijn ooit begonnen als een hobbysite over hoogspanningsmasten en dat is in een aantal jaar steeds breder geworden tot wat het nu is. Ook het bouwen en onderhouden van de netkaart is zo'n subproject. Meerdere mensen met verschillende kennisgebieden (technisch, geografisch, et cetera) leveren bijdragen. Zo is er een jaar geleden reeds wat werk verricht op 25/23 kV-niveau, maar op de productiekaart is daar tot nu toe nog niets mee gedaan.

Vanuit de concessie van Stedin hebben we maar weinig informatie. Stedin is weinig scheutig met informatie (helaas keer op keer nul op rekest bij emails).
De netkaart leunt op het gebied van middenspanning en klantaansluitingen in toenemende mate op crowdsourcing. Iedereen die een bijdrage kan leveren doordat hij of zij over informatie beschikt is welkom om mee te doen.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Plaats reactie