Goedemiddag!

Schakel het circuit even af voor wat sociaal onderhoud in de OT-hoek
Plaats reactie
ritsjie
middenspanning
Berichten: 22
Lid geworden op: 17 aug 2014 12:15

Goedemiddag!

Bericht door ritsjie » 17 aug 2014 14:59

Goedemiddag allemaal!
Ik heb me zonet aangemeld hier, en wil graag iets over mezelf vertellen. Zie geen voorsteltopic, maar wellicht kijk ik er overheen Mocht dat topic er wel zijn, dan mag dit daar naar verplaatst worden.

Nou, ik ben dus Richard. Woon in Born, en dat is in Limburg. Heb vanaf ik me kan herinneren altijd wel "iets gehad" met hoogspanningslijnen. Ze fascineren me, ik vind (de meeste) mooi. Ik kijk altijd om me heen of ik interessante masten zie in het landschap.
Recent zag ik in een dorpje hier in de buurt een zgn wisselmast. Wist niet dat dat ding zo heette, vond het alleen opmerkelijk dat de draden van positie veranderen. Ik snapte niet waarom men dat zou doen, en ging op onderzoek uit. Ik kwam toen op deze interessante site en forum terecht. M'n vraag is inmiddels helder beantwoord.

Omdat ik in Born woon, ligt een van de oudste lijnen van Nederland erg dichtbij voor mij. Dat is de lijn Maasbracht - Lutterade. Hierin staan nog veel erg oude masten uit de jaren 30. Zo'n mast is een van de eerste die ik me kan herinneren uit m'n jeugd.

Ik ben er vanmiddag even op uit getrokken en heb hier in de buurt een aantal interessante dingen van deze lijn gefotografeerd. Er zijn meerdere bijzonderheden, maar daarvoor ontbrak me de tijd. Wellicht een andere keer.
Ik zal de foto's in een apart topic plaatsen deze week.
Een van m'n grote hobby's is fotografie. Zie hier een foto van de wisselmast die me aan het denken zette.
Bijlagen
1426638_539047229525582_235805203_n.jpg
1426638_539047229525582_235805203_n.jpg (128.98 KiB) 10030 keer bekeken

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3820
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Goedemiddag!

Bericht door Hans » 17 aug 2014 16:18

Goedemiddag Richard,
Het onderwerp is verplaatst naar dit subforum. Daar is het beter op zijn plek.

Welkom. Uit Limburg hebben we nog niet zoveel correspondentie, dus je hebt de voormalige PLEM-concessie nog vrijwel helemaal voor jezelf op dit forum. De foto toont duidelijk dat de wisselmast net weer een beetje anders in elkaar is gezet dan de exemplaren bij Breukelen en Papekop.

ritsjie
middenspanning
Berichten: 22
Lid geworden op: 17 aug 2014 12:15

Re: Goedemiddag!

Bericht door ritsjie » 18 aug 2014 13:24

Dank je wel Hans!
Deze mast staat in de lijn Maasbracht - Rothem. Mastnummer 38. Ter hoogte van Schipperskerk.
Laatst gewijzigd door ritsjie op 18 aug 2014 13:30, 1 keer totaal gewijzigd.

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Goedemiddag!

Bericht door BaDu » 18 aug 2014 13:26

ritsjie schreef:Goedemiddag allemaal!

Een van m'n grote hobby's is fotografie. Zie hier een foto van de wisselmast die me aan het denken zette.
Welkom!
Echt een mooie plaat, ik zet deze in mn favo's
KML-generator generator

ritsjie
middenspanning
Berichten: 22
Lid geworden op: 17 aug 2014 12:15

Re: Goedemiddag!

Bericht door ritsjie » 18 aug 2014 13:31

BaDu schreef:
ritsjie schreef:Goedemiddag allemaal!

Een van m'n grote hobby's is fotografie. Zie hier een foto van de wisselmast die me aan het denken zette.
Welkom!
Echt een mooie plaat, ik zet deze in mn favo's
Dank je wel!

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3399
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Goedemiddag!

Bericht door Peter » 18 aug 2014 17:03

Deze foto is inderdaad een fraaie binnenkomer! Welkom!

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Goedemiddag!

Bericht door ElektroThriller » 18 aug 2014 18:47

ritsjie schreef:Omdat ik in Born woon, ligt een van de oudste lijnen van Nederland erg dichtbij voor mij. Dat is de lijn Maasbracht - Lutterade. Hierin staan nog veel erg oude masten uit de jaren 30. Zo'n mast is een van de eerste die ik me kan herinneren uit m'n jeugd.
Eerder deze zomer reden wij bij Born noordwaarts via de A2. Voorbij de autofabriek (Born to be wild) meende ik richting Susteren een paar van die oude masten te zien, inclusief een hoekmast - die er duidelijk anders uitziet. In het geschiedenistopic is ook het een en ander van Lutterade - Herten te vinden.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1188
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Re: Goedemiddag!

Bericht door Mark » 19 aug 2014 12:36

Fraaie foto! Welkom!

@ ET: Ik denk dat je dit bedoelt?

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Goedemiddag!

Bericht door ElektroThriller » 19 aug 2014 12:53

Zeker Mark, en ietsje noordelijker voor de hoekmast.
Die bevindt zich precies op de gemeentegrens van Born (Holtum) en Susteren.
Schermafbeelding 2014-08-19 om 12.50.17.png
Detail Bonneblad 752 (Susteren) uit 1937.
Schermafbeelding 2014-08-19 om 12.50.17.png (729.57 KiB) 9936 keer bekeken
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

ritsjie
middenspanning
Berichten: 22
Lid geworden op: 17 aug 2014 12:15

Re: Goedemiddag!

Bericht door ritsjie » 19 aug 2014 12:59

Dank je Peter!
ElektroThriller schreef:
ritsjie schreef:Omdat ik in Born woon, ligt een van de oudste lijnen van Nederland erg dichtbij voor mij. Dat is de lijn Maasbracht - Lutterade. Hierin staan nog veel erg oude masten uit de jaren 30. Zo'n mast is een van de eerste die ik me kan herinneren uit m'n jeugd.
Eerder deze zomer reden wij bij Born noordwaarts via de A2. Voorbij de autofabriek (Born to be wild) meende ik richting Susteren een paar van die oude masten te zien, inclusief een hoekmast - die er duidelijk anders uitziet. In het geschiedenistopic is ook het een en ander van Lutterade - Herten te vinden.
Dat is een erg interessant topic ja! Heb de wetenswaardigheden van de lijn Maasbracht - Lutterade doorgenomen, erg interessant! Heb er wat vraagjes over, meer van technische aard. DIe zal ik stellen in het topic met de foto's die ik afgelopen zondag heb gemaakt. Topic zal ik vanavond openen.
De hoekmast die jij waarschijnlijk bedoelt staat inderdaad vlak na de portaalmasten (zeg ik dat goed zo) direct ná Born, wanneer je in noordelijke richting gaat. Maar, de wisselmast die daarna staat is pas echt een gaaf ding! Je ziet 'm al vanaf de autoweg, maar als je ervoor staat maakt ie best wel indruk! Al is het al doordat de draden op dat punt heel erg laag hangen. Uiteraard heb ik foto's gemaakt.
Mark schreef:Fraaie foto! Welkom!

@ ET: Ik denk dat je dit bedoelt?
Thanx! De foto die je laat zien is gemaakt nét na de splitsing A2 / A73, in noordelijke richting. Dit is een paar kilometer vóór de Clauscentrale. Helemaal links op de foto zien we de 380kV lijn naar Belgie. In het midden de 150kV lijn naar Rothem, die dus als een 380kV lijn is gebouwd. Helemaal rechts een nieuw model hoekmast in de 150kV lijn Maasbracht - Lutterade. Op deze plek is de lijn iets verlegd en/of verhoogd door de komst van de A73. Daarom zijn op sommige plekken in de lijn dus nieuwe masten geplaatst.

Plaats reactie