Op het Ketelmeer is het vannacht misgegaan:
http://www.omroepflevoland.nl/Nieuws/10 ... nningsmast
Vrachtschip vaart tegen hoogspanningsmast
Re: Vrachtschip vaart tegen hoogspanningsmast
Zie ook AD
http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/a ... mast.dhtml
Maar wel een vreemde foto keuze! De bekende Concordemast staat toch veilig op droog land in Wateringen ver van het Ketelmeer.
http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/a ... mast.dhtml
Maar wel een vreemde foto keuze! De bekende Concordemast staat toch veilig op droog land in Wateringen ver van het Ketelmeer.
Re: Vrachtschip vaart tegen hoogspanningsmast
Stockfoto's....
(Foto van een NS trein als het eentje uit India betreft, foto van een snelweg in Afrika als het gaat om een dorpsstraat, foto van een rechtbank bij een verjaardagsfeestje etc etc).
(Foto van een NS trein als het eentje uit India betreft, foto van een snelweg in Afrika als het gaat om een dorpsstraat, foto van een rechtbank bij een verjaardagsfeestje etc etc).
Re: Vrachtschip vaart tegen hoogspanningsmast
Kijk en daarvoor hebben wij dus eigen werk en/of (uiteraard met verwijzing) zo nu en dan een foto van een forumlid op de voorpagina. In dit geval is de bewuste mast in het Ketelmeer eerder dit jaar al netjes vastgelegd door ET.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd
- Paullus
- Berichten: 346
- Lid geworden op: 30 jun 2012 19:45
- Dichtstbijzijnde trafo: 150/10 kV Haarlem Waarderpolder
Re: Vrachtschip vaart tegen hoogspanningsmast
Gelukkig valt de schade mee.
Je moet er niet aandenken als de mast om was gegaan. Dan zou de grote 380 kV ring door Nederland volledig verbroken zijn geweest op beide circuits. Verder herstel zoiets ook niet even in een uurtje.
Als je de constructie zo op het eerste oog ziet, zo'n breed uitlopende mast op een klein pilaartje, dan verwacht je niet veel van de degelijkheid. Maar alles is natuurlijk berekend en geschikt bevonden, dus voldoende sterk voor harde wind en zo'n aanvaring.
Je moet er niet aandenken als de mast om was gegaan. Dan zou de grote 380 kV ring door Nederland volledig verbroken zijn geweest op beide circuits. Verder herstel zoiets ook niet even in een uurtje.
Als je de constructie zo op het eerste oog ziet, zo'n breed uitlopende mast op een klein pilaartje, dan verwacht je niet veel van de degelijkheid. Maar alles is natuurlijk berekend en geschikt bevonden, dus voldoende sterk voor harde wind en zo'n aanvaring.
Re: Vrachtschip vaart tegen hoogspanningsmast
Paullus schreef:
Dit is ook de redenen dat in de uiterwaarden bij de Waal masten op een ronde voet zijn gezet.
Ook bij dec reconstructie van de lijnen bij Wapenveld gebeurd hetzelfde.
Wat te denken van kruiend ijs!.dus voldoende sterk voor harde wind en zo'n aanvaring.
Dit is ook de redenen dat in de uiterwaarden bij de Waal masten op een ronde voet zijn gezet.
Ook bij dec reconstructie van de lijnen bij Wapenveld gebeurd hetzelfde.
- Paullus
- Berichten: 346
- Lid geworden op: 30 jun 2012 19:45
- Dichtstbijzijnde trafo: 150/10 kV Haarlem Waarderpolder
Re: Vrachtschip vaart tegen hoogspanningsmast
Kruiend ijs, daar had ik nog niet eens aan gedacht. Inderdaad een extra reden om er vanuit te gaan dat de "pilaar constructies" echt wel wat kunnen hebben. In de vorige eeuw hebben we in 1986 en 1987 volop kruiend ijs gehad en dat gaf geen enkel probleem voor de masten in het Ketelmeer.
Re: Vrachtschip vaart tegen hoogspanningsmast
Ja, kruiend ijs is wel een goede reden om enkele ronde buis te nemen. Die heeft minder weerstand dan vier aparte fundaties. Ik denk dat in dit geval de aanvaarbeveiliging de botskracht heeft opgenomen. Een schip kan enorme krachten uitoefenen als je geen "kreukelzone" erbij hebt.
- ElektroThriller
- Berichten: 3162
- Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
- Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart
Re: Vrachtschip vaart tegen hoogspanningsmast
Het viel allemaal wel mee
Soms moet je gewoon Tennet vragen hoe het allemaal verder is gegaan. Praktisch per kerende post kwam het antwoord. Dit is trouwens een van mijn recente positieve ervaringen met Tennet: gewoon beleefd vragen stellen en ze niet om hun pincode vragen.
Attentie Tom: Ook de mastnummering van de drie masten in het Ketelmeer is nu bekend! Scheelt mij een roeibootje huren!
Die Roemeen is trouwens bijna op de dijk van de NOP gevaren...
Zie ook http://www.hoogspanningsforum.com/viewt ... 1350#p7314
Soms moet je gewoon Tennet vragen hoe het allemaal verder is gegaan. Praktisch per kerende post kwam het antwoord. Dit is trouwens een van mijn recente positieve ervaringen met Tennet: gewoon beleefd vragen stellen en ze niet om hun pincode vragen.
Attentie Tom: Ook de mastnummering van de drie masten in het Ketelmeer is nu bekend! Scheelt mij een roeibootje huren!
Die Roemeen is trouwens bijna op de dijk van de NOP gevaren...
Zie ook http://www.hoogspanningsforum.com/viewt ... 1350#p7314
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013