archief RWS

Schakel het circuit even af voor wat sociaal onderhoud in de OT-hoek
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

archief RWS

Bericht door Tom » 21 mei 2013 21:09

Weet iemand of het archief van Rijkswaterstaat via een truc of iets dergelijks toch raad te plegen is? Tot mijn grote ongenoegen krijg ik alleen waardeloze verkleinde venstertjes van de historische foto's. Als je klikt op digitaal bestellen komen ze met bedragen van tientallen euro's aanzetten . Ze hebben bij RWS zelfs het archief uitbesteed zie ik trouwens, ze kunnen echt niets meer zelf.

Ik was aan het kijken bij bouwfoto's van de A50 tussen Woeste Hoeve en Arnhem, voor beelden van de 50 kV lijn. Dat lukte, maar verder dan een postzegelformaat kom je niet. Ik zag onlangs op het forum betere foto's, bv die bij Den Bosch en Lage Zwaluwe.

Hier is een voorbeeld:
https://beeldbank.rws.nl/MediaObject/Details/33168

Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1190
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Re: archief RWS

Bericht door Mark » 21 mei 2013 21:34

In de beeldbank heb je onderscheid tussen digitale en analoge foto's. De digitale foto's (cq ingescande foto's) zijn gratis beschikbaar. Daarbij heb je de keuze voor groter formaat. Bij de analoge foto's zijn het vaak dia's die (nog) niet gedigitaliseerd zijn, daarvoor moet je betalen omdat ze dan ingescand worden door een bedrijf. Het merendeel wat nu online komt zijn digitale, gratis, foto's dus dat is een goede zaak. Begrijp echter wel je frustatie dat de foto waarin je geintresseerd bent net zo'n analoge dia is (spreek uit ervaring). Hopen dat in de toekomst een digitale foto van beschikbaar komt.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: archief RWS

Bericht door Peter » 21 mei 2013 22:44

Op de beeldbank heb ik ook al eens foto's gezien van de bouw van de A1 bij Hengelo waarbij de oude 220kV en 110kV lijnen richting Almelo nog goed te zien zijn. Helaas ook op hetzelfde postzegelformaat

Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1190
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Re: archief RWS

Bericht door Mark » 21 mei 2013 23:22

Desondanks mogen wij ons wel gelukkig prijzen met de beeldbanken van RWS en regionale varianten. In anderen landen zijn dit namelijk een zeldzaamheid...

Gebruikersavatar
Ot
Actief in het mainsite team
Berichten: 561
Lid geworden op: 11 dec 2011 21:59
Dichtstbijzijnde trafo: zwolle weteringkade

Re: archief RWS

Bericht door Ot » 22 mei 2013 10:44

soms helpt het om niet zo groot te denken. voor de verbinding tussen hoogeveen en veenoord hebben hans en ik een poosje terug geprobeerd foto's van tussen 1951 en 1960 te vinden om er zo achter te komen hoe de onderste armen van de masten eruit zagen toen er maar een circuit op hing.
We hebben het toen bij de lokale historische verenigingen van hoogeveen en veenoord geprobeerd door er gewoon een email heen te sturen.

helaas is het toen niet gelukt omdat er simpelweg geen foto uit die tijd was van een lijn die nergens in de buurt van de dorpen kwam, maar ze wisten wel wat we bedoelden en de tref kans is vast groter als je een hoogspanningslijn hebt die dichtbij een dorp komt.
50 kV | DENK aan de kleintjes! STOP het UITRUIL BEGINSEL!!

geomario
110 kV
Berichten: 142
Lid geworden op: 14 mei 2012 14:48
Dichtstbijzijnde trafo: Utrecht

Re: archief RWS

Bericht door geomario » 22 mei 2013 19:51

Wat je zou kunnen proberen is via de dorpskrant in Nieuw-Amsterdam/Veenoord een oproep voor foto's plaatsen. Dorpskrant De Schakel, heet dat krantje en als je daar op Googled heb je zo een emailadres te pakken.

Plaats reactie