Het algemene weertopic

Schakel het circuit even af voor wat sociaal onderhoud in de OT-hoek
Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Het algemene weertopic

Bericht door Peter » 07 mar 2013 22:07

Het is inderdaad weer typisch Nederland, een paar mooie dagen worden weer keihard afgestraft

Maandag, dinsdag en woensdag waren gelukkig eindelijk weer eens dagen met flink wat zon waarbij ik maandag de mooiste dag vond vanwege de helderheid. Daarvoor was 11 december 2012 de laatste dag met de volledige hoeveelheid zon, echt lang geleden dus...

Wat betreft het weer de laatste jaren vallen me een aantal zaken ook op, de winters worden weer kouder en de zomers wisselvalliger. Door de opwarming van de aarde lijkt het hoe tegenstrijdig het ook klinkt in West-Europa juist af te koelen. Ik heb het idee dat dit mede komt door het vaker voorkomen van een sterk hogedrukgebied bij Groenland waarbij aan de oostflank koude lucht rechtstreeks naar West-Europa kan stromen. Dit proces zagen we in 2012 meerdere malen terug komen. Dat zorgde voor een slecht voorjaar (met name april) en een veel te koele en wisselvallige start van de zomer. Alleen de Pinksterdagen waren een echte uitzondering waarbij dit patroon tijdelijk werd doorbroken met een paar fantastische zonnige dagen en azuurblauwe luchten. Daarna werden deze mooie dagen zoals gewoonlijk afgestraft met zes weken koel, nat en somber weer...

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1554
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Het algemene weertopic

Bericht door Ruben » 07 mar 2013 22:35

Op 11 september & 14 oktober hadden we ook nog mooie dagen. Ik ben toen deze 2 dagen in Opheusden & Wageningen geweest.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Het algemene weertopic

Bericht door Tom » 08 mar 2013 15:33

Misschien krijgen we dit weekend een spectaculaire sneeuwsituatie in Nederland. Veel sneeuwval en gezien de overgang in temperatuur kan er ook IJzel optreden. Maart 1987 ga ik dan al snel aan denken!

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1554
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Het algemene weertopic

Bericht door Ruben » 08 mar 2013 16:05

Ik ben benieuwd hoe het zondag gaat bij Sekdoorn. Want ik hou nu elke dag buienradar in de gaten.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Het algemene weertopic

Bericht door ElektroThriller » 08 mar 2013 16:15

Die botsing van luchtsoorten heb ik vandaag ook goed ervaren.
Vanochtend reed ik in redelijk dikke soep de A27 op. Bij de brug van Keizersveer kon ik de koeltoren van de Amercentrale geeneens zien. Daar gaan de foto's, dacht ik. Na mijn ding in Tilburg te hebben gedaan kwam de zon een beetje schuchter door. Ik besloot naar Geertruidenberg te rijden*. Gaandeweg werd het beter**.
* Reisasdvies. Doe dat via de afrit Raamsdonksveer van de A59. Daar kom je via knooppunt Hooidonk.
** Via wijlen Martin Bril kennen we al Rokjesdag. Laten we de eerste massaal zonnige dag met fotografieweer Broekjesdag noemen. En dan heb ik het over die dingen op vier betonnen poeren natuurlijk.
Schermafbeelding 2013-03-08 om 16.04.29.png
Er staat (c) Buienradar, maar het KNMI heeft exact dezelfde plaatjes!
Schermafbeelding 2013-03-08 om 16.04.29.png (148.82 KiB) 10670 keer bekeken
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Het algemene weertopic

Bericht door Peter » 11 mar 2013 11:22

Maandag 4 maart was voor mij in elk geval de eerste zonnige fotografeerdag van 2013. De dag daarna was ook mooi maar het viel me al wel op dat de lucht al niet meer zo helder was als de dag daarvoor. Wellicht dat het met luchtvervuiling en/of pollen te maken had. Dinsdag en woensdag had ik last van geirriteerde ogen van alle pollen in de lucht en ik kan me niet herinneren dat ik eerder in het jaar last had van hooikoortsverschijnselen. Omdat van langdurig koud ineens naar vrij warm weer ging is er waarschijnlijk een pollenexplosie geweest waardoor mijn lichaam er niet langzaam aan kon wennen. Ik kan me jaren herinneren dat ik nauwelijks last van hooikoorts had.

Ondanks de hooikoorts hou ik nog steeds van het voorjaar Ondertussen zijn we weer helemaal terug bij af. Gisteren lag er alweer sneeuw en was de koude wind terug Vandaag is het voor het gevoel nog kouder Ook deze winterse periode zou wel weer eens taai kunnen zijn. Een nieuwe lenteperiode is jammer genoeg niet in zicht...

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1554
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Het algemene weertopic

Bericht door Ruben » 11 mar 2013 11:29

Ik had ook de laatste dagen last van hooiekoorts verschijnselen bij mij. Het was inderdaad 4 & 5 maart mooie zonnige dagen maar daarna verandere het weer in koude dagen met veel wind.

Gisteren vond ik het ergst omdat er een sterke noord-ooster wind stond en daardoor hadden Stefan & ik last ervan tijdens het fietsen in Zwolle.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Het algemene weertopic

Bericht door Peter » 20 mar 2013 13:37

De mooie dagen aan het begin van de maand bleken een korte onderbreking te zijn van een winter waar maar geen eind aan weet te komen. Vandaag is de lente begonnen en staat de zon weer aan de goede kant van de evenaar maar buiten is er nog helemaal niets van te merken. Het is weer eindeloos grijs met een doorstaande doordringende koude wind. In plaats van 20 maart 2013 kunnen we beter spreken van 79 januari 2013

Inmiddels is er toch wel een bijzondere situatie op weergebied, Reinier van den Berg liet het gisteravond goed zien. De luchtdruk boven het Poolgebied is ongewoon hoog met standen tot 1070 hPa en in plaats van een westcirculatie is er nu een oostcirculatie die bijna het hele noordelijk halfrond bestrijkt. Opwarming van de aarde of niet maar het klimaat is nu wel heel erg van slag.

Vorig jaar was voor mijn gevoel ook helemaal niet zo'n geweldig jaar met veel koele periodes en te weinig zon. Op weerwoord vond ik een grafiek die de te koele periodes goed weergeeft. Voor wat betreft de hoeveelheid zon lijkt 2013 het nog beroerder te gaan doen dan 2012. We zitten nu langs de oostgrens al op een tekort van zo'n 100 uur t.o.v. normaal. Vorig jaar kwamen we zo'n 100 uur te kort op het jaartotaal. Dit jaar is hard op weg om het tegengestelde van 2003, het warmste en zonnigste jaar uit mijn herinnering, te worden.
Bijlagen
4596039546756.jpg
4596039546756.jpg (108.68 KiB) 10611 keer bekeken

Gebruikersavatar
bas380
380 kV + bouwde ZL-MEE in 3D
Berichten: 834
Lid geworden op: 06 apr 2012 19:01

Re: Het algemene weertopic

Bericht door bas380 » 22 mar 2013 23:15

wordt er niet vrolijker van als ik naar het weer kijk.

laat het op pasen ALSJEBLIEFT gedaan zijn met dit wintermeuk.
Thuis in zijn EGD gebied

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Het algemene weertopic

Bericht door ElektroThriller » 23 mar 2013 11:22

De gevoelstemperatuur van masten
Onderaan iedere forumbijdrage van mij staat tekst waarbij ik (ironisch, dat wel) menselijke eigenschappen aan masten toedicht.
Ook masten ondergaan vandaag de effecten van de gevoelstemperatuur/chillfactor! Zij kunnen geen muts opzetten, denk aan hen. (In esthetisch opzicht trouwens wel een geluk bij een ongeluk.) Ze kunnen nu een paar honderd extra ampères verstouwen, maar zaterdag, dus onnodig. Shit happens.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Plaats reactie