Het algemene weertopic

Schakel het circuit even af voor wat sociaal onderhoud in de OT-hoek
BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Het algemene weertopic

Bericht door BaDu » 05 feb 2018 12:35

michel schreef:
05 feb 2018 00:36
:uunk: Dat mag zeer zeker gezegd worden,B.Ik vind dat dit echt meer dan een vermelding waard is... :leraar: iets met een etentje in de zeer nabije toekomst.
Ruben schreef:
05 feb 2018 10:57
Ik voel weer een meeting aankomen. :DD
Oeh goed plan!
Wil ik weer een meeting bij mijn werkgever plannen (incl. pizza)?
KML-generator generator

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3399
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Het algemene weertopic

Bericht door Peter » 06 feb 2018 22:59

Vandaag eindelijk eens geen donker weer met regen en wind maar winters weer. Het was vanmorgen best koud toen ik op de fiets naar m'n werk reed. Wel viel het me op dat het zelfs vandaag nog met de zon wat tegen viel door de Franse sneeuwstoring die van het zuiden uit voor hoge bewolking zorgde. Deze bewolking schermde vanmiddag de zon toch behoorlijk af. Maar goed dat ik geen snipperdag had opgenomen. Je ziet wel vaker dat tijdens of na een slecht weer periode het met de zon in eerste instantie nog tegenvalt.

Morgen lijkt de mooiste dag te worden van dit flitswintertje, maar helaas heb ik morgen op m'n werk een afspraak waardoor vrij nemen er niet in zit. Jammer dat het mooie weer precies midden in de werkweek zit (zoals wel vaker) en het vanaf komend weekend weer gewoon overwegend zwaar bewolkt is :evil:

Als ik naar de weerkaart kijk hebben we momenteel dan ook geen sterk hogedrukgebied maar lijken we meer in een soort zadelgebied te zitten. Het Azorenhoog is nog steeds te dominant aanwezig op de oceaan waardoor het al weer snel mis gaat met depressies die richting Scandinavië trekken. Eigenlijk nog steeds kansloos dus.

Gebruikersavatar
michel
380 kV
Berichten: 1385
Lid geworden op: 14 mar 2015 17:27
Dichtstbijzijnde trafo: Papendrecht

Re: Het algemene weertopic

Bericht door michel » 18 feb 2018 11:37

:) Het weer is momenteel heel mooi en de vooruitzichten zijn zeer gunstig te noemen.Ruben en ik hebben uiteraard niet stil gestaan dus volgen er binnenkort mooie opnames van ons.

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1553
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Het algemene weertopic

Bericht door Ruben » 18 feb 2018 17:17

Het weer was de afgelopen week wel lekker. Veel zon zodat ik weer Nijmegen-Doetinchem ben langs gefietst. Een aantal van de foto's staan al op Flickr en in de netkaart.

Cheers Ruben.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
BasH
150 kV
Berichten: 198
Lid geworden op: 31 mei 2015 20:51
Dichtstbijzijnde trafo: Vijfhuizen

Re: Het algemene weertopic

Bericht door BasH » 31 jul 2018 20:20

Hier in Haarlemmermeer is vanochtend voor het eerst sinds afgelopen mei (?) weer een flinke bui gevallen. Voor de meteorologen onder ons: Wat heb ik hier gefotografeerd? Het zag er in elk geval behoorlijk onheilspellend uit. Sorry voor de kwaliteit, een telefooncamera heeft nou eenmaal een lage lichtgevoeligheid...
2018-07-31 09.37.11-1.jpg
2018-07-31 09.37.11-1.jpg (754.75 KiB) 13177 keer bekeken
Alvast bedankt,
Bas

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2491
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Het algemene weertopic

Bericht door Shrek » 31 jul 2018 20:37

Zoiets heet een rolwolk, die komt letterlijk binnengerold ;)

Gebruikersavatar
BasH
150 kV
Berichten: 198
Lid geworden op: 31 mei 2015 20:51
Dichtstbijzijnde trafo: Vijfhuizen

Re: Het algemene weertopic

Bericht door BasH » 01 aug 2018 19:36

Bedankt Shrek,

Ik dacht in eerste instantie ook aan een rolwolk, maar "mijn" wolk zag er toch anders uit dan de plaatjes op het Internet. En een rollende beweging is me niet opgevallen.

Met vriendelijke groeten,
Bas

JarnoS
380 kV
Berichten: 395
Lid geworden op: 02 feb 2017 19:32
Dichtstbijzijnde trafo: Emmen Weerdinge

Re: Het algemene weertopic

Bericht door JarnoS » 31 dec 2021 09:44

2021 zit er bijna op.
In afgelopen winter was er zo'n stof sneeuwstorm en af en toe ijzel.
In lente was er 'nawinters weer' met sneeuw in april en zelfs mei! Ook sneeuw met onweer.
En in mei kwam er net niet eens een zomerse dag gemeten in de Bilt.
In juni was eindelijk zomerse dagen en enkele tropische dagen.
En natuurlijk de storm waar de deltamasten ombliezen.
In juli was er overstroming in Limburg
Juli en augustus waren helaas koel.
In de astronomische zomer kende helemaal geen tropische dagen.
In september was een aantal dagen zelfs warmer dan augustus
Later in december waren de kerstdagen eindelijk weer koud geworden terwijl in zuiden weer wat zachter was.
En ook helaas ijzel.
En tenslotte de laatste dagen van 2021 weer warmterecords gemeten. Dus letterlijk is de warme luchtstroom 5 maanden te laat in Nederland

Edit: Netals 2011 koele zomer en zachte oud en nieuw.
Gevoel van de toekomstige jaartallen met de 1 eindiging en overgang naar 2 in de eurotijd: 2031, 2041, 2051, 2061, 2071 etc. voor de koele zomers en nieuwjaartallen 2032, 2042, 2052 etc. van jaarwisselingen zacht.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3399
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Het algemene weertopic

Bericht door Peter » 02 jan 2022 13:25

Om nog even terug te blikken op 2021, ik heb zelden zo'n slecht weerjaar meegemaakt. Normaal heb je meestal wel een mooi voorjaar of een mooie zomer maar in 2021 geen van beide! De graftakkenzomer van 2011 volgde tenminste nog op super mooi voorjaar. Voor mijn gevoel hebben we ook heel weinig zon gehad en op de dagen dat er wel zon was ontstonden vaak in no-time dikke stapelwolken door het vele vocht in de atmosfeer.

Januari was grauw maar dat is normaal voor een januarimaand. Februari was wel leuk met sneeuw en ook een zonnig sneeuwweekend! Maart had een paar mooie dagen aan het begin en het einde maar april en mei waren somber en koel en ik kan me niet heugen tot zo ver in mei nog kale bomen te zien. De zomer piekte dit jaar voor de langste dag in juni toen we even een paar weken mooi zomers weer hadden. Juli en augustus waren wederom waardeloos en ook het najaar had weinig echt zonnige dagen. Wat ook opvallend was dat vanaf de langste dag de lucht vrijwel continu erg vochtig was. De droogte hebben we in 2021 wel achter ons gelaten.

Hopelijk wordt 2022 een leuker jaar met meer mooi weer periodes zodat we weer lekker op pad kunnen met minder coronabelemmeringen. Januari 2022 begint in elk geval zoals we dat kennen van januari: grauw, donker en nat.

ds23man
380 kV
Berichten: 1775
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: Het algemene weertopic

Bericht door ds23man » 02 jan 2022 13:47

Vergeet niet de temperatuur piek rond 25 feb richting de 20 graden met een vorstdip rond 6 maart. Gevolg? Alle fruitbomen hier waren aan het uitlopen waarna alles daarna kapot vroor. Zelden zo weinig fruit gehad deze zomer.

Plaats reactie