Het algemene weertopic

Schakel het circuit even af voor wat sociaal onderhoud in de OT-hoek
Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3820
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Het algemene weertopic

Bericht door Hans » 23 mar 2013 22:47

ElektroThriller schreef:Ze kunnen nu een paar honderd extra ampères verstouwen, maar zaterdag, dus onnodig. Shit happens.
Maandag zitten we nog steeds in dezelfde eh.. kouwe kak en dan zullen we aardig wat capaciteit nodig gaan hebben. Met zoveel wind moet er harder gestookt worden dan bj kale vorst van min vijftien.

En alle donders, wat is het voor het gevoel koud buiten. Nog een geluk dat het weekend is, dan hoeven we tenminste niet heen en weerom werk, studie of school te forensen op de fiets. Met (bij gebrek aan een muts) twee ovenwanten op mijn oren, vastgeklemd met een postbode-elastiek. De hele winter al...

Op de terugweg van een landelijke bijeenkomst op het KNMI in De Bilt (weerkunde, VWK) heb ik zonet met het Renaultje de oude weg terug naar Wageningen genomen, dus over de heuvelruggen. Op de snelweg tegen deze wind in ploegen met een busje is me te duur. Maar die binnenwegen waren ook niet alles. Je mag zelden harder dan zestig en dan hoeft de motor zo weinig te doen dat hij zichzelf niet eens op temperatuur kon houden wanneer de kachel in de auto wat hoger stond. All the way van De Bilt naar Wageningen bleef de motortemperatuur rond halverwege schommelen. Kortom, waar de hoogspanningslijnen het beter doen in de kou, laten de auto's verstek gaan.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3399
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Het algemene weertopic

Bericht door Peter » 26 mar 2013 11:55

Achter glas ziet er er nu wel mooi uit met eindelijk zon, maar buiten is het nog steeds niet te doen. Ik word er moedeloos van. Die smerige koude wind verpest alles

Onvoorstelbaar hoe de kou maar blijft aanhouden. Ook in de pluimen en ensembles wordt de verzachting maar steeds naar achteren geschoven. Het zal mij benieuwen wat april dit jaar gaat brengen. Na twee weken mooi lenteweer in maart was april compleet waardeloos met veel te lage temperaturen voor de tijd van het jaar. Dat hadden we ook te danken aan hogedruk bij Groenland. Ook begin mei was het toen veel te koud voor de tijd van het jaar.

Laten we van de ene kant maar hopen dat we in de zomer ook weer eens oostenwinden krijgen met dan warme lucht maar het is Nederland dus ik zie het er ook nog wel van komen dat de luchtdrukverdeling dan omgekeerd is en we weer in een snoeiharde westcirculatie zitten. Als het luchtdrukpatroon dan toch zo geblokkeerd moet blijven, dan graag in de zomer eens op een voor ons gunstige plaats. Na 7 jaar wordt het wel weer eens tijd voor een topzomer met een juni zoals 2010, juli zoals 2006 en augustus zoals 2003

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Het algemene weertopic

Bericht door ElektroThriller » 26 mar 2013 13:05

In dit artikel op http://www.weer.nl

http://www.weer.nl/weer-in-het-nieuws/w ... nwind.html

wordt gewag gemaakt van een SSW = Sudden Stratosperic Warming, die in het geheel kennelijk een belangrijke rol speelt. Hans leert hiervoor door, dus daar vernemen wij ongetwijfeld meer van.

Het ging oorspronkelijk om een hoog rond de noordpool, met een oppervlakte van tussen de 5 en 10 miljoen vierkante kilometer. (Heel Europa is bijna 10 miljoen km2.) Verwacht dus niet dat dit zomaar over is. We zien wel weer over twee à drie weken. Wél gaan gaandeweg de scherpste kantjes ervan af. (Vanmiddag ga ik lekker in de luwte tuinieren, met een al retesterke zon, want het is al langer dag dan nacht.) En verder in de wind lopend/fietsend: mind your body extremities. Dus doe een extra onderbroek aan.

En oh ironie - ik ben ook bezig een hardnekkig warmteprobleem op te lossen. Een qua audiokwaliteit buitengewoon goeie versterker wordt veel te warm, waardoor het stroomverbruik veel te hoog wordt en de technische levensduur sterk daalt. Met de kap eraf (cabrioletmodus) is er geen vuiltje aan de lucht. Dus ik regel een verse metaalboor phi = 10 mm en maak op de juiste plaatsen acht gaten, waardoor ik het probleem grotendeels denk op te lossen.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3399
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Het algemene weertopic

Bericht door Peter » 31 mar 2013 21:21

Die SSW klinkt in elk geval heel aannemelijk. Ik ben benieuwd of Hans hier meer over kan vertellen.

Vandaag was het in elk geval een bijzonder koude Pasen. De dag begon hier met mist en rijpaanslag, kortom het leek weer hartje winter. Met Pasen kan het in Nederland letterlijk vriezen of dooien mede omdat Pasen vroeg en laat kan vallen. Twee jaar geleden hadden we juist een bijzonder zomerse Pasen, sterker nog in 2011 was de Pasen de zomer

April gaat in elk geval ook weer bijzonder koud van start. Een omslag is niet voor 10 april te verwachten. Daarna wordt het mogelijk zachter met normale temperaturen voor de tijd van het jaar. Maar goed, eerst maar even afwachten want de verzachting wordt al de hele tijd steeds naar achteren doorgeschoven.

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Het algemene weertopic

Bericht door ElektroThriller » 03 apr 2013 14:57

Hans, waarom volg je je Grote Voorbeeld John Bernard niet op en ga je beleggen!? Ga alleen niet met open dak rijden!
Schermafbeelding 2013-04-03 om 15.10.30.png
Detail reclamespot Binck Bank.
Schermafbeelding 2013-04-03 om 15.10.30.png (515 KiB) 10476 keer bekeken
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3399
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Het algemene weertopic

Bericht door Peter » 03 apr 2013 15:55

Meteostudenten kunnen ook niets aan deze eindeloze winter doen en ik zal de laatste zijn die het je kwalijk neemt Hans

Overigens was het maandag en dinsdag wel heel mooi helder fotoweer. De stapelwolkvorming bleef gelukkig beperkt en vooral gisteren was de lucht diepblauw. Wel blijft die harde wind er steeds maar in waardoor het koud aan blijft voelen. Vanmorgen heb ik een klein stukje gefietst maar door de harde wind was het weer zeer onaangenaam buiten. Gisteren toen ik stond te fotograferen waaide het voor mijn gevoel minder hard als vandaag. Overigens ziet de natuur er voor m'n gevoel er nog precies hetzelfde uit als begin maart. Het enige verschil is dat het gras nu nog bruiner is geworden

Ik hoop echt dat de verzachting volgende week eindelijk doorgaat, dan neem ik de toenemende wisselvalligheid wel voor lief. De natuur kan wel wat water gebruiken. Als dan de temperatuur ook wat normaler wordt kan de natuur eindelijk beginnen met een inhaalslag

Gebruikersavatar
bas380
380 kV + bouwde ZL-MEE in 3D
Berichten: 833
Lid geworden op: 06 apr 2012 19:01

Re: Het algemene weertopic

Bericht door bas380 » 03 apr 2013 23:15

net op het RTLweer gehoord dat we ook volgende week nog steeds niet vanaf zijn van die (vreselijke) oostenwind.
geen wonder dat er meer volk naar het buitenland boeken dan vorige jaar, het houdt niet op.
Thuis in zijn EGD gebied

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3820
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Het algemene weertopic

Bericht door Hans » 03 apr 2013 23:46

(hmm, het forum geeft af en toe een SQL-error. Ligt bij de host in ieder geval, trekt vanzelf weer bij.)

@ET: John Bernard heb ik vorige week nog gesproken op Meteo Consult, op een bijeenkomst van het NVBM. Het enige wat die erover zei is dat het maken van dat spotje nog lucratiever was dan het beleggen zelf. Misschien dus toch maar eens een chasemobiel met een open dak scoren.

Naar het buitenland...
Misschien moeten we het uitje naar Geertruidenberg maar inruilen voor Conneforde, Eguzon of zelfs Pinar del Rey? Water stroomt wel, maar stroom watert niet en hoeveel millimeter we deze zomer op onze kop gaan krijgen is altijd maar weer een gok.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3820
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Het algemene weertopic

Bericht door Hans » 04 apr 2013 16:50

Afbeelding

(En dan krijg je dit dus toegestuurd, anoniem en wel. Eh.. vanaf vandaag tot de dag waarop de temperatuur voor het eerst weer boven het gemiddelde uitkomt ben ik in het openbaar eventjes geen meteorologiestudent meer. )

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2661
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Het algemene weertopic

Bericht door Tom » 04 apr 2013 20:29

Ja! Eguzon dat is een mooie plek, daar loop ik wel warm voor. De laatste keer dat ik er was had ik te kampen met wolkenvelden. Hele oude masten uit de jaren twintig staan er. Maar ook nieuwe reuzen uit de jaren negentig.

Plaats reactie