Het algemene weertopic

Schakel het circuit even af voor wat sociaal onderhoud in de OT-hoek
Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Het algemene weertopic

Bericht door Tom » 03 jul 2016 22:08

Het is maar hoe je ertegen aan kijkt, ik heb wel genoten van de mooie onweerssituaties van de afgelopen weken. Nederland heeft nou eenmaal geen landklimaat. Een situatie met "stabiel" weer duurt niet lang en komt niet zo vaak voor. Bovendien zou het dan weer gepaard gaan met extreme hitte, dus ook niet echt iets om naar uit te zien wat mij betreft. Ok, 10cm hagel gun ik niemand, maar wat betreft onweer heb ik niet te klagen. Het is inderdaad wel vochtig weer, maar overdag foto's nemen is met de hoge zonnestand toch een hachelijke onderneming vind ik. Juni 1998 weet ik nog wel, op de 6e een van de meest zware onweersbuien ooit meegemaakt met in Elburg >5 cm hagel. Voor de rest was de zomer van 1998 erg matig.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Het algemene weertopic

Bericht door Hans » 03 jul 2016 22:41

Met een dubbele pet op, zo moet ik dan altijd weer tegen de zomer aankijken. Tom heeft ook in mijn optiek gelijk met de constateringen over het onweerseizoen. Het is niet altijd even chasable, maar een slecht onweerseizoen is het zeker niet. De bijzondere situatie van 23 juni zal nog lang blijven hangen. Net als Tom herinner ik me de berichten over de hagel in Elburg van 1998 ook nog, hoewel ik toen een jaar of negen, tien was. Dat is gelukkig wel oud genoeg om de noodweersituaties van dat jaar goed te herinneren. Het was een van de beste onweerseizoenen die ik me kan herinneren - pas in 2009 zou een betere volgen (uiteraard gekleurd door heel andere herinneringen omdat het keukenraam toen door een autoraam was vervangen).
Vanuit boerenperspectief is dit beslist geen best seizoen. Wij in het noorden komen er nog aardig goed mee weg: het is hier gewoon goed nat, maar niets extreems. Dat is in het zuiden wel anders. Het is hier inderdaad geen landklimaat en dat zal me tot de laatste dag van mijn bestaan deerlijk spijten, net als het gebrek aan bergen. Maar wat betreft het onweer- en regengeweld van vorige maand is de hoeveelheid en ruigheid haast continentaal van aard te noemen.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Het algemene weertopic

Bericht door Peter » 03 jul 2016 23:21

Mooi of niet mooi, voor mijn treinenfotografie is het al wekenlang waardeloos weer. Elke dag is het wel half- tot zwaarbewolkt en er is elke dag wel kans op regen of een bui. Natuurlijk verwacht ik geen maandenlang stabiel zonnig weer, we hebben inderdaad geen landklimaat, maar in een beetje zomer zitten er altijd wel een aantal mooie strak zonnige dagen tussen en die ontbreken momenteel volledig. Wat mij opvalt is dat het tegenwoordig in de zomermaanden (en dan reken ik juni, juli en augustus) er bijna geen Scandihogen meer zijn waardoor we droog en zonnig weer krijgen met oostenwinden.

De zomer van 2015 was ook wel erg wisselvallig, maar daar zaten tenminste nog mooie dagen in, ik hoef alleen maar te denken aan de maandwissel juni/juli. Goed, daarna werd het een beetje te heet maar we hadden tenminste een aantal top zomerse dagen.

Ik heb ook nog e.e.a. op mijn to-do list staan om op pad te gaan hier vlak over de grens maar het blijft al ruim anderhalve maand in de ijskast staan. Ik had ook nog een weekendje TGV's spotten in België en Frankrijk gepland staan maar die kan ik met de huidige prognoses zeker wel schrappen.

Wat onweer betreft hebben we hier in Almelo ook al e.e.a. gehad de laatste weken, al waren het nooit echt zware buien. Zelfs vandaag heb ik het nog wel een paar keer horen rommelen op afstand. Maar goed, op "baseball sized" hagel zit ik ook niet te wachten. Wat een ellende in het zuiden...

Gebruikersavatar
Ot
Actief in het mainsite team
Berichten: 561
Lid geworden op: 11 dec 2011 21:59
Dichtstbijzijnde trafo: zwolle weteringkade

Re: Het algemene weertopic

Bericht door Ot » 14 jul 2016 15:04

ach zo is het altijd wel wat.
Wij gaan een midweek weg in eigen land en ik ga gewoon nog mee dus misschien kom ik nog wat hoogspanning tegen maar op mooi weer hoeven we niet te rekenen denk ik. Het weer van vandaag is eigenlijk best ook al wel mooi met dikke wolken en toch droog op de meeste plekken.

En zoveel onweer hoef ik niet hoor.
Ik zit niet meer onder de tafel maar sommige dingen veranderen nooit en aan onweer hou ik vast altijd een hekel. dit jaar is voor de omgeving van Zwolle veel rustiger dan vorig jaar en het jaar daarvoor en ik vind het wel best.
50 kV | DENK aan de kleintjes! STOP het UITRUIL BEGINSEL!!

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1184
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Het algemene weertopic

Bericht door Knarvel » 20 jul 2016 21:58

Leuke website met de actuele wind-flow. Grappig te zien als de wind kennelijk naar het midden van de atlantische oceaan wil, deze met een grote bocht daarheen gaat in plaats van de rechte weg van A naar B, die ik zou nemen.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Het algemene weertopic

Bericht door Hans » 21 jul 2016 17:41

Mooie bui gehad gisteren. Maar wel weer met (zo'n beetje) het jaarlijkse euvel hier op de boerderij: blikseminslag. Blijkbaar is Holsloot nogal een hotspot.

Deze keer was het weer in een boom in plaats van gewoon in de grond, en nu was een berk op het erf op nog geen twintig meter van het huis het doelwit. Puls door de telefoonkabel en alle ICT-apparatuur naar de vaantjes. Nu was die KPN Experiabox toch al een bedroevend stuk halfgeleider, dus daar zijn we niet zo rouwig om. Lastiger is het dat de kabel fysiek stuk is, zodat we nu tijdelijk alles op onze mobiele telefoons moeten doen - met databeperking.

Foto's van de inslagplek en/of updates aan de netkaart van mijn kant moeten maar even wachten totdat de landlijn het weer doet. Ik moet nu tijdelijk spaarzaam met mijn overgebleven MB's doen de rest van deze maand (of tot de kabel is gefixt).
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Het algemene weertopic

Bericht door Tom » 21 jul 2016 21:47

Dat is onfortuinlijk zeg. Wel indrukwekkend om een blikseminslag mee te maken van dichtbij, al is de keerzijde van de schade geen pretje natuurlijk.

Vandaag had ik het geluk om van uit de trein te mogen stappen en direct in een dikke plensbui te geraken die eigenlijk niet wezenlijk leek te bewegen. Toen heb ik lekker zonder jas helemaal natregenend in mijn t-shirtje naar huis gefietst. Regen bij 23° geeft toch een bijzonder gevoel dat ik als weerliefhebber wel kan waarderen.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Het algemene weertopic

Bericht door Peter » 21 jul 2016 22:20

We hebben in elk geval weer eens twee mooie zomerdagen met veel zon gehad, je zou bijna zeggen dat de zomer dit jaar op 19 en 20 juli viel Ik ben op beide dagen met de camera op pad geweest om treinen in Duitsland te fotograferen, heb nog wel een voorbeeld met hoogspanning op de achtergrond:
https://flic.kr/p/JmrRGy

Woensdag bleef het ook de hele dag mooi en ik stond in Lingen op een viaduct op een trein te wachten waar ik al heel lang naar op zoek was en dat ging nog maar net goed aangezien er flink wat banken AC Castellanus van het zuidwesten aan kwamen die de zon begonnen te hinderen. Op de terugweg begon de lucht zelfs wat te dreigen en terug in Almelo kwam er al vrij snel onweer opzetten, al was de bui bij ons niet zo zwaar. Vandaag was de lucht bijzonder vochtig en in de middag ontstonden meer en fellere buien dan verwacht. Ik zat vanmiddag achter de pc, buiten scheen de zon en ineens dacht ik onweer te horen. Toen ik op Lightning Map keek kreeg ik al snel de bevestiging. Er waren in korte tijd fikse onweersbuien ontstaan waardoor er in onze regio veel straten blank kwamen te staan. In de buien zat enorm veel hoogteonweer waardoor het continu rommelde en af en toe kwam er een CG uit waarvan één vrij dichtbij met een harde knal. Bij m'n broer was de aardlek eruit gevlogen. Gelukkig was hier verder geen schade. Ik had uit voorzorg de pc al afgekoppeld.

Hans, dat is echt balen met die schade door de blikseminslag vooral omdat het ook de kabel betreft. Hopelijk duurt het niet al te lang en kun je snel weer op het net Ik vind onweer erg leuk maar een hele nabije blikseminslag hoeft van mij niet... Ik heb wel de indruk dat bij ons de 380kV verbinding Zwolle - Hengelo die op een halve kilometer staat al veel blikseminslagen af vangt, maar het biedt natuurlijk geen garantie.

Gebruikersavatar
Ot
Actief in het mainsite team
Berichten: 561
Lid geworden op: 11 dec 2011 21:59
Dichtstbijzijnde trafo: zwolle weteringkade

Re: Het algemene weertopic

Bericht door Ot » 25 jul 2016 22:05

nou wat ik van hem hoorde is dat ze bij hem tussen de hunebedden nu aan het graven zijn gegaan en dat er misschien wel 700 meter telefoon kabel totaal vervangen moet worden.

En of ik de hoogspannings mail zo lang even kan doen als er een bericht met een bijlage is. Euh..

Het is duidelijk, die heeft acute MB stress
50 kV | DENK aan de kleintjes! STOP het UITRUIL BEGINSEL!!

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Het algemene weertopic

Bericht door Hans » 26 jul 2016 21:24

Ot schreef:nou wat ik van hem hoorde is dat ze bij hem tussen de hunebedden nu aan het graven zijn gegaan en dat er misschien wel 700 meter telefoon kabel totaal vervangen moet worden.
Daar lijkt het wel op. Vandaag hebben ze alle lassen opgegraven en vervangen, want die waren allemaal geroosterd. Het is nog even afwachten wat er gaat gebeuren en of ze een provisorische oplossing met een tijdelijk 3- of 4G-router beschikbaar stellen voor zolang het probleem nog duurt. Ook de buren (een relatief begrip hier) zitten eh.. gebakken, zodat we zelf niet de enige klant zijn met schade. Misschien dat dat een en ander wat sneller maakt. Morgen horen we waarschijnlijk meer.
En of ik de hoogspannings mail zo lang even kan doen als er een bericht met een bijlage is. Euh..
Kom op Ot, dat kan je best. Er ligt vandaag een vraag over het hoe en waarom van markeringsballen en van welk materiaal die gemaakt zijn. Pak jij die gewoon eens op en als je over de spelling twijfelt, dan mik je 'm maar voor Lars zijn voeten.

Zoals beloofd, ondanks de datastress:
P7200197_boomen.jpg
P7200197_boomen.jpg (254.86 KiB) 10744 keer bekeken
inslagplek_f2.jpg
inslagplek_f2.jpg (214.13 KiB) 10744 keer bekeken
De bui op nadering (sorry voor het AmazingSky-logo, maar hij staat nu eenmaal met ons logo op mijn telefoon, dat scheelt me de computer opstarten) en de inslagplek (gecomprimeerd met de bijsnijfunctie van whatsapp, het is even behelpen ).
We zien dat de boom niet geheel ontploft is, maar er staat wel een ligtenbergcijfer in het gras, dat op de avond in kwestie naar broeiend hooi rook.
Inmiddels ziet de plek er een beetje anders uit omdat ze met de minigraver aan de gang zijn geweest.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Plaats reactie