Het algemene weertopic

Schakel het circuit even af voor wat sociaal onderhoud in de OT-hoek
Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3399
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Het algemene weertopic

Bericht door Peter » 26 dec 2017 22:17

Na 8 zonloze dagen heb ik hier in Almelo eindelijk weer een beetje zon gezien vandaag! Toch wel opvallend hoe somber het de laatste maanden is en in het bijzonder deze decembermaand. Nu is december toch al niet bepaald een zonmaand en dit jaar is er t.o.v. het langjarig gemiddelde wel heel weinig zon. De teller in Twente staat nu op 20,8 uur en de norm ligt op 46 uur. Met nog 5 dagen te gaan hebben we dus nog niet de helft van wat normaal is :!: Verder wordt dit dus de derde te sombere maand op rij en van de afgelopen 6 maanden waren er dan 5 te somber hier langs de oostgrens. Toch wel heel opvallend en ik kan het ook merken aan mezelf want ik ben gevoelig voor een te kort aan (dag)licht. Heb sinds eind oktober een nieuwe camera maar ik heb er in totaal nog geen 400 clicks opstaan en mooie zonfoto's heb ik er bijna nog niet mee kunnen maken...

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Het algemene weertopic

Bericht door BaDu » 26 dec 2017 22:29

Inderdaad erg weinig zon, de opbrengst van mn zonnepanelen is om te huilen nog geen 25kWh op de teller voor december (tegen 45,5 in december vorig jaar).
KML-generator generator

Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1188
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Re: Het algemene weertopic

Bericht door Mark » 26 dec 2017 22:30

Het is inderdaad wel erg droevig weer. Vandaag ook eindelijk eens wat langer de zon gezien (eind van de middag wel weer regen) en ook van gebruik gemaakt om wat te wandelen.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3399
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Het algemene weertopic

Bericht door Peter » 20 jan 2018 13:43

Inmiddels zijn we alweer bijna een maand verder en het is nog steeds droevig gesteld met de zonneschijn. Vandaag de zoveelste sombere zaterdag op rij en ik kan aan mezelf echt merken dat ik zonlicht mis. Tot nu toe is 2018 verder gegaan waar 2017 is geëindigd, met heel weinig zon. Verder valt het me op dat de westcirculatie al maanden erg sterk aanwezig is boven West-Europa. Zou het iets te maken kunnen hebben met de "La Niña" momenteel?

De afgelopen week was het natuurlijk wel spectaculair met de snel opkomende storm op donderdag, al waren er helaas doden te betreuren en daarnaast veel schade. Toen ik rond 7.45 in de auto naar m'n werk reed was er nog weinig aan de hand maar eenmaal op het werk ging het snel, en ook snel kwam de code rood en de NL-alert sms-jes. Verder kon ik afgelopen dinsdag de eerste onweersdag van 2018 noteren. Onderweg naar het werk zag ik in de verte een weerlicht en een half uur later was er in de omgeving van Wierden een flinke donderslag te horen. Overigens ook de enige.

Ik baal er alleen van dat ik met mijn nieuwe camera zo weinig kan. Normaal is het "traditie" dat als ik een nieuwe camera koop het eerst wekenlang rotweer is, alleen nu gaat het zelfs om maanden! Ik heb de 7D Mark II eind oktober gekocht en ik sta nog maar op 400 clicks... natuurlijk is de winter niet het meest ideale fotoseizoen maar deze winter is het wel heel erg triest.

Met de huidige vooruitzichten gaan we deze maand voor de vierde keer op rij de normale hoeveelheid zon in Twente niet halen. De normaal voor januari is 52,8 uur en we zitten nu op 24,3 en daar gaat vandaag niets bij komen... December was helemaal erg met 26,1 uur zon tegenover 46 normaal in december in Twente. Dat is ruim 43% minder dan normaal...

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3399
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Het algemene weertopic

Bericht door Peter » 03 feb 2018 10:29

Januari zit er op en inmiddels staan we toch aan de vooravond van een winters speldeprikje met wat kou en meer zon... Ik ben benieuwd hoe het uit gaat pakken aangezien de modellen al weer aan het afzwakken zijn en dan uiteraard in het weekend weer wisselvallig en zacht :evil:

Net als december was januari ook niet al te best in Twente met maar 34,9 uur zon terwijl 52,8 uur het langjarig gemiddelde voor januari in Twente is. Dat is dus 33% minder dan normaal en december zat zelfs 43% onder de norm. Het geeft wel aan dat we met een extreem sombere winter bezig zijn, eigenlijk een extreem sombere periode want al vanaf juli vorig jaar worden de normale zonuren maandelijks vrijwel niet meer gehaald. Het afgelopen week heb ik een artikel over het weer gezien waarin al gezegd werd dat het al bijna een half jaar herfst is en dat klopt ook wel want al zeker vanaf september is het een komen en gaan van oceaanstoringen, buienstoringen etc. Hogedrukgebieden liggen al maanden niet of nauwelijks in de buurt en als ze er waren lagen ze op de verkeerde plek waardoor we alsnog in de vochtige lucht bleven zitten. Onderweg naar m'n werk in het donker en het natte weer leek het de afgelopen weken vaak meer op een scene uit "Blade Runner 2049" :s

Het kan mij maar niet snel genoeg voorjaar worden...

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2661
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Het algemene weertopic

Bericht door Tom » 03 feb 2018 20:46

Klopt, bijna geen hoge drukinvloed gehad, alleen in oktober een paar dagen wat ik me herinner. Je kan het ook wel zien aan de rivieren, die staan al een maand lang hoog, al dat water moet weer worden afgevoerd.

Gebruikersavatar
michel
380 kV
Berichten: 1385
Lid geworden op: 14 mar 2015 17:27
Dichtstbijzijnde trafo: Papendrecht

Re: Het algemene weertopic

Bericht door michel » 04 feb 2018 17:15

Ik sluit mijzelf geheel bij Peter en Tom aan.Nu ben ik niet echt iemand die alleen maar wolkenloze opnames wil scoren,maar het valt mij ook
op dat het weer bizar slecht is.En met name somber,hoge luchtvochtigheid die de teleopnames roet in het eten gooit.Zoals ik al eerder zei in Oktober hadden wij de laatste mooie dagen(max 2dagen).En eigenlijk vanaf juli hebben wij geen langere periode gehad met mooi weer.Half jaar herfst pffff... :jaleuk Peter jij heb 400 opnames,ik heb vanaf oktober rond de 1000 gemaakt.De meeste heb ik in Limburg gedaan.

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Het algemene weertopic

Bericht door BaDu » 04 feb 2018 17:40

Het waardeloze weer, letterlijk hier omdat mn zonnepanelen vrijwel geen waarde opleveren, heeft wel een klien voordeel op het netkaart front. Het karteren van hoogspanningslijnen heeft nog nooit zon vaart gelopen.
De afgelopen maanden zijn toegevoegd:
- Het volledige net van the UK & Scotland (>=275kV, en delen van 132kV))
- Het volledige net van Ireland (>=220kV)
- Het volledige net van Denemarken (>110kV, en al flinke delen van 66/50kV)
- Het volledige net van Noorwegen (>=300kV)
- Het volledige net van Oostenrijk (>=220kV)
- Het volledige net van Zwitserland (>=220kV)
- Het volledige net van Tjechië (>=220kV)
- Een groot gedeelte van Finland
- Een groot gedeelte van Zweden
- Een groot gedeelte van Italië
- Het volledige net van IJsland (>=220kV)
- Het volledige net van Faroer (>=63kV)
- Op dit moment wordt hard gewerkt aan Duitsland (het uittekenen van alle circuits, niet alleen de tracés)
Een geweldige prestatie van de netkaarttekenaars en mede mogelijk gemaakt door het graftakkeweer :graftakkeweer:
We zijn hiermee nu met afstand de beste, meest complete en uitgebreide netkaart van de de hele onlinewereld en dat mag ook wel eens gezegd worden.
KML-generator generator

Gebruikersavatar
michel
380 kV
Berichten: 1385
Lid geworden op: 14 mar 2015 17:27
Dichtstbijzijnde trafo: Papendrecht

Re: Het algemene weertopic

Bericht door michel » 05 feb 2018 00:36

:uunk: Dat mag zeer zeker gezegd worden,B.Ik vind dat dit echt meer dan een vermelding waard is... :leraar: iets met een etentje in de zeer nabije toekomst.

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1553
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Het algemene weertopic

Bericht door Ruben » 05 feb 2018 10:57

Ik voel weer een meeting aankomen. :DD

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Plaats reactie