Het algemene weertopic

Schakel het circuit even af voor wat sociaal onderhoud in de OT-hoek
geomario
110 kV
Berichten: 142
Lid geworden op: 14 mei 2012 14:48
Dichtstbijzijnde trafo: Utrecht

Re: Het algemene weertopic

Bericht door geomario » 28 jul 2016 18:36

In de buurt van die boom lijkt me een goede plek om fulgurieten (door de bliksem gesmolten zand) te vinden.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3399
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Het algemene weertopic

Bericht door Peter » 28 jul 2016 18:55

Dat moet in elk geval een beste klap zijn geweest...

Wel jammer dat voor wat de zomer betreft weer terug bij af zijn De wind zit weer muurvast in de westhoek en het is ook weer overwegend bewolkt en daarbij voelt het nog altijd wat klam aan.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3820
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Het algemene weertopic

Bericht door Hans » 30 jul 2016 10:11

Peter schreef:Dat moet in elk geval een beste klap zijn geweest...
Dat viel dus (relatief) wel mee. Het geluid was tegelijk met de lichtflits en het klonk alsof er pal naast het huis een carbidbus afging - BOEMP. Geen salvo kanonnen of van die krachtige droge slagen waarvan je denkt 'wow, daar is iets goed geroosterd'. Wel waren er in de seconden daarna allerlei geluiden van spanningsloos rakende apparatuur die met hun piëzozoemers om hulp riepen, wegspringende kapjes van stopcontacten en glasgerinkel van ontploffende armaturen van de buitenlampen op de hoek van het huis. De vorige KPN Experiabox die we in huis hadden hangen klinkt nu als een pak hagelslag als je ermee schudt.
Volgens het detectienet van Kachelmann moet de klap zo rond 81 kA zijn geweest. Dat is weinig bijzonders, voor een bliksem is dat geen zware maar ook geen lichte ontlading.
geomario schreef:In de buurt van die boom lijkt me een goede plek om fulgurieten (door de bliksem gesmolten zand) te vinden.
Poging gedaan - uiteraard. Het is in principe de goede grondsoort, hoewel misschien iets te humusrijk. Maar bij deze inslag helaas niets gevonden. Waarschijnlijk heeft hij teveel het wortelstel van de boom gevolgd en is er eerder zand uitgespat dan dat er in de grond een mooi kanaal omlaag is ontstaan.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1553
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Het algemene weertopic

Bericht door Ruben » 03 aug 2016 01:51

Gisteren had Gelderland een paar onweersbuien, en ik heb er twee over mn hoofd gekregen toen ik mijn tour langs de lijnen Ulft-Dale-Winterswijk-Borculo reed.

Toen ik zo bij mast 14 was van Dale-Winterswijk (was rond 14:15), kwam de eerste fikse bui over. Tussen 16:55 & 17:05 kwam de tweede bui over die precies Winterswijk passeerde toen ik daar net klaar was met eten.

Al met al toch de hele rit kunnen rijden en zo'n 400+ foto's geschoten van de PGEM buismasten.

Cheers Ruben.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3399
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Het algemene weertopic

Bericht door Peter » 03 aug 2016 10:07

Ik heb het maandagmiddag 1x horen rommelen. Voor de rest is het nog altijd niks met de zomer. Het is weer alle dagen grauw, regenachtig en kleurloos weer Totaal zomeronwaardig. Er waren betere berekeningen voor komend weekend maar hogedruk komt niet noordelijk genoeg voor ons waardoor de wind uit het westen blijft waaien en we met nog altijd veel bewolking blijven zitten. Gevoelsmatig begint het nu wel een vrij sombere zomer te worden en daar helpen 2 mooie dagen in juli helaas niet bij omdat nog goed te maken.

Statistisch gezien is deze zomer ook opvallend. Wat betreft de temperatuur stonden we op plek 9, maar wat betreft de zon waren we al weggezakt naar plek 81 en dat zal met deze sombere dagen alleen nog maar verder kelderen. Het temperatuursgemiddelde komt ook voornamelijk door hoge minimumtemperaturen en dat wordt dan weer veroorzaakt door de vochtige lucht en de vele bewolking...

En alsof het niet erger kan lijkt zich in de tweede helft van de komende week een complete arctische uitbraak van koude lucht richting West-Europa te stromen. Leuk voor de weerliefhebbers maar niet voor mensen die verlangen naar een periode met wat standvastiger en zonniger weer. Het zou een vrij zeldzame setting zijn voor de tijd van het jaar maar als ik kijk naar de zomers van de laatste 10 jaar is een standvastig hogedrukgebied boven Scandinavië dat ons stabiel zomerweer brengt pas echt een zeldzame setting in het zomerseizoen...

Gebruikersavatar
Ot
Actief in het mainsite team
Berichten: 561
Lid geworden op: 11 dec 2011 21:59
Dichtstbijzijnde trafo: zwolle weteringkade

Re: Het algemene weertopic

Bericht door Ot » 13 sep 2016 21:17

en zo werd het toch nog zomer dit jaar, het is echt weer alsof het er om gedaan word dit jaar. Precies de zeven weken zomervakantie waren slecht en pas daarna is de burn site in gebruik gegaan.

Nu ja, de school heeft een tropenrooster door gevoerd. Dus het is ook wel prima zo.
50 kV | DENK aan de kleintjes! STOP het UITRUIL BEGINSEL!!

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3399
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Het algemene weertopic

Bericht door Peter » 15 sep 2016 09:19

Het is echt onvoorstelbaar momenteel met deze septemberzomer. Tijdens de hoogzomer en toen de dagen lang waren wou het maar niet zomeren en nu we richting de herfst gaan krijgen we ineens een warme periode waarbij er verschillende temperatuurrecords zijn gesneuveld. Na half augustus is het weer flink opgeknapt met veel mooie zonnige dagen.

Toch blijft de zomer van 2016 bij mij als erg matig staan, puur omdat de mooie lange dagen vanaf eind mei t/m juli zo in het water zijn gevallen. Het is mooi dat het nu alsnog zomert maar het is jammer dat de dagen alweer een flink stuk korter zijn en de natuur alweer minder mooi is dan eind mei/begin juni.

De zomer van 2016 kort samengevat. Juni was te nat en te onstabiel met alleen aan het begin van de maand een paar vrij zonnige dagen. Juli viel ook heel erg tegen met alleen op 19 en 20 juli twee fraaie zomerdagen. De eerste helft van augustus was ook knudde maar na de 15e werd het in rap tempo beter met een langdurige periode met fraai zomerweer die tot in september doorliep. Alleen wel opvallend dat er vrijwel elke week een weekenddip was...

Maar goed, het einde van het fraaie weer is nu wel in zicht en dat kan ook eigenlijk niet anders half september. Temperaturen van boven de 30ºC zijn eigenlijk absurd voor half september...

voltron
380 kV
Berichten: 783
Lid geworden op: 25 apr 2012 13:28

Re: Het algemene weertopic

Bericht door voltron » 15 sep 2016 20:35

herfst ook weer goed begonnen met de mooie zonsondergangen

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3399
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Het algemene weertopic

Bericht door Peter » 16 jul 2017 20:00

Er is al een tijd niets meer gepost in dit topic, dus wil ik het eens hebben over de zomer van 2017 tot nu toe, zeker nu we over de helft zijn (meteorologisch gezien).

Juni 2017 was een redelijke zomermaand maar hier aan de oostgrens zeker geen topper wat betreft de zonuren, we kwamen net op de normaal uit. De oorzaak zat hem vooral in de zwakke uitlopers van het Azorenhoog die we telkens hadden. Het was wel droog maar niet echt zonnig omdat het op veel dagen behoorlijk dichtsmeerde met stapelbewolking. Alleen 1 en 21 juni waren echt stralende zonnige dagen. Na de zonnewende op 21 juni kwam de klad in het weer met aardig wat regen en juli is tot nu toe ook compleet waardeloos voor wat betreft standvastig zomerweer. Sinds de zonnewende is het hier vrijwel alleen nog maar half tot zwaar bewolkt. Hopelijk wordt het dinsdag een mooie zonnige dag want op woensdag wordt het alweer knetter onstabiel en lazert daarna de zomer wederom in. Ondanks alle warmte en eerdere droogte ben ik nog niet zo te spreken over de zomer van 2017 en de laatste runs van GSF zijn voor de laatste weken van juli ook weer compleet ruk met een rondtollend laag in onze omgeving :evil: Hopelijk wordt augustus nog wat, dat is de laatste 10 jaar helaas toch ook vaak een moessonmaand geweest, denk maar aan 2006, 2010 en volgens mij was augustus 2014 ook niet zo best. Vorig jaar knapte het weer half augustus ineens behoorlijk op, hopelijk heeft de zomer van 2017 toch nog een paar mooie dagen in petto want mijn fotoplannen voor deze zomer vallen wederom in het water...

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Het algemene weertopic

Bericht door BaDu » 18 jul 2017 09:54

Ik heb nog wel wat mooie dagen nodig om aan de geplande jaarproductie van mn zonnepanelen te komen, duimen dus.
KML-generator generator

Plaats reactie