Het algemene weertopic

Schakel het circuit even af voor wat sociaal onderhoud in de OT-hoek
Gebruikersavatar
Powerlion
150 kV
Berichten: 215
Lid geworden op: 20 okt 2012 11:49
Dichtstbijzijnde trafo: Lint

Re: Het algemene weertopic

Bericht door Powerlion » 07 aug 2015 17:32

Hans schreef::shock: De onweerchaser in mij loopt hier nog warmer voor dan een overbelaste vermogenstrafo.
Weet je ook waar deze plaat gemaakt is (en door wie)?
"chudinov_a on Instagram" van op Facebook pagina https://www.facebook.com/severeweatherEU

Genomen in Moscow op 22 juli

Gebruikersavatar
Paullus
220 kV
Berichten: 346
Lid geworden op: 30 jun 2012 19:45
Dichtstbijzijnde trafo: 150/10 kV Haarlem Waarderpolder

Re: Het algemene weertopic

Bericht door Paullus » 08 aug 2015 16:33

Dit is toch wel weer een zinderende zomer met dominant die ploert aan het firmament. O.K. het is medio juni wat zwak geweest, de befaamde Schaapsscheerderskoude en we hebben de zomerstorm gehad met een weekje regen er achteraan. Voor de rest is het nagenoeg constant warm, tot zeer warm en zelfs tropisch met de hele dag die zon aan de hemel.

Waar ik in 2013 de ventilator alleen maar in de hittegolf van eind juli heb nodig gehad en in 2004 helemaal niet naar het ding hoefde te grijpen, is het in 2015 maandenlang raak. De zomer van 2015 is dominant heter dan afgelopen jaren.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3410
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Het algemene weertopic

Bericht door Peter » 08 aug 2015 18:27

Het is alleen de "verkeerde" warmte, vochtige warmte uit het zuiden en die is nooit stabiel. Een mooie omschrijving van zomer 2015 is jojo-zomer. Ik mis ook deze zomer weer een periode met een standvastig hogedrukgebied ten noorden van ons met een droge oostenwind en mooie strakblauwe luchten. Dan is de warmte ook veel aangenamer.

Het zag er eerst naar uit dat het de komende week ook prachtig zomerweer zou worden maar dat is de laatste dagen al weer grotendeels teruggedraaid. Wat resteert is een week met vrij veel bewolking en een redelijke buienkans. Wat dat betreft blijft zomer 2015 stabiel wisselvallig.

Verder hebben we hier in het oosten wat betreft het onweer de afgelopen week tot 3x toe er naast gezeten. Aan het begin van de week hadden we 1 rommeltje in de ochtend, vrijdagochtend onweer op een nog grotere afstand en vannacht helemaal niks. De buien trekken weer als vanouds ten zuidoosten van ons langs Duitsland in. De leukste onweerssituatie van 2015 blijft 17 juli jl. met de buien op middelbaar niveau in de ochtend die prachtige CG's gaven en waarvan ik mooie opnamen heb kunnen maken

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3827
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Het algemene weertopic

Bericht door Hans » 08 aug 2015 21:18

Tsja, ik vind 'm wel lekker eigenlijk. Jojozomers bieden tenminste wel variatie: saai is het nooit.

Het enige smetje op het blazoen is het gebrek aan stevig onweer in eigen land: telkens eindigt het in Duitsland, Frankrijk of Italië met noodweer (en daar is inmiddels al menig hoogspanningsmast ondersteboven gegaan dit jaar, het begint op te vallen) en in Nederland wordt het telkens heel tam afgeblust met wat regen waar slechts zeer matig onweer op zit. Eén knaller op 03 juli, dat was het bij mij. 17 juli, waar Peter het over heeft, ging in Holsloot aan mijn neus voorbij. De chasability is vrij bedroevend: een opmerkelijk contrast met de vorige zomer die zich zoals deze gedroeg (2009). Naar mijn smaak valt dat wat tegen voor een zomer die grossiert in een zeer hoge jojocoëfficiënt, aldus iemand anders bij de VWK op het forum.

Nu die naam toch gevallen is... Dat is altijd het probleem van de vakantietijd: een aanzienlijk aantal mensen gaat dan op vakantie. De thuisblijvers hebben het dan wel drie keer zo druk met alle balletjes in de lucht houden omdat iedereen die een paar weken weggaat zijn taken tijdelijk doorschuift aan zij die thuisblijven. Inmiddels moet ik het moderatiewerk bij de VWK een poosje in mijn eentje doen, het weer met A3 is tijdelijk het weer met H3 en ook de onweerrubriek belandt twee maanden achtereen op de mat van ondergetekende. Op die manier blijft er wel eens weinig vakantiegevoel over. En daar zit je dan alsnog tijdens mooie avonden met die machine voor je neus.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3410
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Het algemene weertopic

Bericht door Peter » 09 aug 2015 09:00

Volgens mij trokken de buien van 17 juli jl. in de ochtend wel door richting Zuidoost-Drenthe. Wat me ook opvalt, als er in de oostelijke helft van het land onweersbuien ontstaan is dat vaak in de regio Arnhem/Nijmegen. Wellicht dat toch een klein beetje orografie een rol speelt. Dan ligt het voor de rest aan de stroming of wij in Twente er wat mee te maken krijgen of niet. Onweersbuien vanuit Frankrijk die over Zuid- en Midden-Limburg naar het noordoosten trekken gaan ons vaak ten zuidoosten voorbij waarbij het dan in plaatsen als Winterswijk en Enschede tot wat gerommel komt. Dit laatste zagen we de afgelopen week 3x.

Maar voor mijn treinen fotografeerhobby heb ik liever wat standvastiger weer. De afgelopen week was niet denderend wat dat betreft. Niet stabiel, geen onweer maar wel de (sluier)bewolking er van. Van dat net-niet zomerweer dus.

Het VWK-forum lees ik vaak ook even door, ben zelf geen lid. Vind het wel grappig dat daar ook iemand bij zit die alleen maar tevreden is met uiterst koel en nat weer. Zo zie je maar hoe smaken kunnen verschillen.

Deze zomer lijkt nu idd wel wat op 2009, dat was ook zo'n zomer waarin het niet stabiel wou worden, maar toen wel meer onweer boven de oostelijke helft van het land. Was eerst even bang dat we 2010 achterna zouden gaan. Warm en onstabiel in juli (in 2010 trouwens met spectaculair onweer in het oosten) en koel en nat in augustus.

Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1190
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Re: Het algemene weertopic

Bericht door Mark » 09 aug 2015 10:24

Hans schreef:Het enige smetje op het blazoen is het gebrek aan stevig onweer in eigen land...
Ja, met name in het westen is het bijzonder rustig dit jaar. Slechts een keer of 2-3 echt hard onweer gehad terwijl dat normaliter toch wat hoger ligt. Vorige week heb ik dan ook voor het eerst een bliksemfoto kunnen maken dit jaar, nogal bedroevend resultaat . Karren naar Duitsland bijvoorbeeld zou ik graag willen, maar zolang ik geen eigen auto heb zit dat er niet in.

Gebruikersavatar
Max
380 kV + 3D Pylon Modeler
Berichten: 568
Lid geworden op: 07 dec 2011 22:03
Dichtstbijzijnde trafo: Vlaardingen

Re: Het algemene weertopic

Bericht door Max » 13 aug 2015 23:53

In jaren niet zulk heftig noodweer meegemaakt als nu!
'your personal grid modeler'

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1185
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Het algemene weertopic

Bericht door Knarvel » 14 aug 2015 14:46

Max schreef:In jaren niet zulk heftig noodweer meegemaakt als nu!
Wanneer spreekt men eigenlijk van noodweer? het heeft hier gisteren stevig geregend, maar ik ervaar die nou niet echt als noodweer, dan moet er mijns inziens toch ook sprake van hinder en schade zijn... Dat in Rotterdam de A20 ff onder water stond geeft m.i. eerder aan dat het riool ter plaatse te klein gebouwd is, danwel ten dele verstopt en slecht onderhouden is.
In Haarlem zien we regelmatig nabij het KG-noord zeer grote plassebn op de weg na regenval, die lopen ook niet weg als de bui alweer over is, wat een slecht werkend riool laat vermoeden. Het is natuurlijk makkelijker (en ook goedkoper) van noodweer te spreken in plaats van daadwerkelijk effektief rioolonderhoud door te voeren.
Hans schreef:Het enige smetje op het blazoen is het gebrek aan stevig onweer in eigen land
Nou, dan werd je hier gisteren goed bediend als je hier geweest was... We hadden een enorme klap hier vlakbij, misschie was het wel een inslag in een van de nieuwe wintraks die er net staan. Enig idee of die inslagen ergens geregistreerd worden en de plek van inslag te achterhalen is?

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3410
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Het algemene weertopic

Bericht door Peter » 14 aug 2015 17:12

Aanvankelijk leken we in het oosten niets te krijgen maar aan het eind van de avond ontstonden er toch buien in de aanvoer richting boven Nordrhein-Westfalen die langzaam naar onze regio trokken. Rond 2.00 was er al flink wat weerlicht te zien, ook van de buien boven het westen van het land en rond 3.00 bereikten de eerste Duitse buien onze regio met een flits en een enkele donder. Daarna zakte het even in waarna er tussen 4.00 en 4.30 opnieuw een onweersbui overtrok. Geen zwaar werk maar voornamelijk intracloud ontladingen en maar een enkele inslaande bliksem. Het verschil was goed te horen. Ook deze bui hield er daarna mee op.

Verder was het vandaag alleen maar vies klef warm. Ik heb vanavond nog een bbq, ben benieuwd hoe het vanavond gaat met de buien. Ik zie in het zuiden van alles ontstaan, maar nog niet in onze aanvoerrichting...

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3827
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Het algemene weertopic

Bericht door Hans » 14 aug 2015 20:34

Knarvel schreef:
Hans schreef:Het enige smetje op het blazoen is het gebrek aan stevig onweer in eigen land
Nou, dan werd je hier gisteren goed bediend als je hier geweest was...
...maar dat was Hans niet. Hans zat netjes op zijn plek vlakbij VO-110.
Bliksemkaart 13aug15.jpg
Bliksemkaart 13aug15.jpg (97.55 KiB) 7894 keer bekeken
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Plaats reactie