Afbraak van de schoorstenen Centrale Harculo

Schakel het circuit even af voor wat sociaal onderhoud in de OT-hoek
Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Afbraak van de schoorstenen Centrale Harculo

Bericht door Tom » 17 mar 2017 10:38

Zoals bekend wordt de centrale Harculo afgebroken op dit moment . Morgenochtend 18 maart om 10 uur 's ochtends worden de twee nog overgebleven schoorstenen van de centrale met explosieven neergehaald.

Ik ga zelf vanaf de Hattemse kant kijken, dan heb je een goed uitzicht van over de IJssel. Je moet daar wel te voet of met de fiets, want de weg zal worden gesloten voor auto's. Gaan er nog anderen kijken?

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1554
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Afbraak van de schoorstenen Centrale Harculo

Bericht door Ruben » 17 mar 2017 11:41

Hier nog een beeldvorming van de plek die Tom bedoeld.

Afbeelding

Cheers Ruben.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Afbraak van de schoorstenen Centrale Harculo

Bericht door Peter » 17 mar 2017 13:23

Erg jammer dat de schoorstenen en natuurlijk de centrale tegen de vlakte gaan Het was een landmark in de omgeving en zichtbaar tot op de Sallandse Heuvelrug. Gelukkig heb ik er enkele jaren geleden nog foto's van gemaakt, al heb ik niet zo'n mooie foto van de andere kant van de IJssel.

Ik ga zelf niet kijken maar morgen zullen er wel heel veel filmpjes van het springen op de diverse media verschijnen... Eigenlijk hadden ze twee zaterdagen moeten wachten met het opblazen van de schoorstenen

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Afbraak van de schoorstenen Centrale Harculo

Bericht door Tom » 17 mar 2017 14:58

Tja, misschien was het dan nog leuk als grap om ze te herbruiken als windmolenmast .

Nee, helaas, ondanks de moeite van nog een kleine groep liefhebbers zal de sloop waarschijnlijk gewoon doorgaan.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Afbraak van de schoorstenen Centrale Harculo

Bericht door Hans » 17 mar 2017 15:02

Ondergetekende is ook van plan het te aanschouwen.
Het is het einde van een stuk historie (en een favoriete zwemplaats voor spijbelaars). Daar wil ik toch even tijd voor maken. Net als jij ben ik overigens ook van plan om vanaf de Hattemse kant te gaan kijken. Ik moet van Wageningen naar Holsloot en dan komt me de westelijke oever beter uit. (Auto ergens bij het trafostation of de sportvelden parkeren, fiets achterin mikken). Verder zal het daar op de Hoenwaardseweg ook wel druk zijn, maar wellicht minder dan op de publieke plek bij de uitlaathaven.

Eerst was ik van plan om samen met Ot en Lars te gaan kijken. Maar Lars heeft de voorkeur gegeven aan de publieke plek bij de uitlaathaven, dus we houden het gescheiden.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Afbraak van de schoorstenen Centrale Harculo

Bericht door Tom » 17 mar 2017 21:38

Ok, hans, misschien zie ik je daar dan nog wel. De rode auto zal wel niet te missen. Nou neem een regenpak mee want het wordt echt heel slecht weer met regen en ook veel wind, waarschijnlijk is de timing net verkeerd dat het nog regent om 10 uur. Ik neem in ieder geval ook een fiets achterin mee.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Afbraak van de schoorstenen Centrale Harculo

Bericht door Hans » 17 mar 2017 22:00

Waarschijnlijk staat die rode auto bij nader aanzien toch aan de andere kant. Ik heb sinds een kwartier een last-minute wijziging naar een (jawel) derde plek.

Via een collega-stormchaser wiens broer weer bij een veehouder in het gehucht Harculo zelf werkt, hebben we het voor elkaar gekregen om ten zuiden van de centrale in de buurt van de oever van de inlaathaven te mogen staan op het land van de boer. Die plek is niet open voor regulier publiek, maar ook geen verboden plaats tijdens de plof. De boer kan het weten.

Zo'n kans krijg je soms maar één keer, vergeef me dat ik erop in ga.
We pakken wel een keer een kop koffie in Wageningen bij hopelijk beter weer.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Afbraak van de schoorstenen Centrale Harculo

Bericht door Tom » 17 mar 2017 22:12

Ok, de keuze kan ik me voorstellen. Bofkont.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Afbraak van de schoorstenen Centrale Harculo

Bericht door Hans » 18 mar 2017 22:01

De locatie halverwege het kanaal van de inlaathaven was een voorrecht waar ik erg dankbaar over ben. (Haast een beetje schuldig, ik had graag nog een paar anderen mee kunnen/willen nemen, maar ik was zelf al een soort aanhangsel dat bij de gratie van de vriendelijkheid van een kennis deze kans kreeg. Dan kan ik het niet maken om zelf ook weer te gaan door stapelen. )
Het was zo gruwelijk dichtbij dat ik me rot schrok van de klappen van tweemaal acht kilo explosieven, gevolgd door de dreunen toen de twee betonkolossen tegen de grond sloegen.

De meeste collega-stormchasers hebben veel betere apparatuur dan ik, zodat ik me de moeite heb bespaard om zelf foto's te maken. Collega Maickel Geurts maakte er vanaf die plek onder andere dit spectaculaire plaatje van, inmiddels op Facebook.

Zonder de schoorstenen werd het centralegebouw opeens ter plekke karakterloos.
Nu is er echt geen weg meer terug voor de sloop. Ik zal de aanblik missen, net zoals vele anderen.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Afbraak van de schoorstenen Centrale Harculo

Bericht door Tom » 18 mar 2017 23:05

Daar mag je blij mee zijn Hans, want door het slechte weer met regen werden de foto's van verderaf, zoals bij mij behoorlijk futloos. En dan stond ik toch best dichtbij dacht ik. Wat een rotweer was het, regen en wind bah antiweer.

Sta jij toevallig hier op de voorgrond mijn foto te vullen ?
DSCG1325-b1 kl.jpg
DSCG1325-b1 kl.jpg (203.06 KiB) 13759 keer bekeken
Ik heb met de andere camera nog een film gemaakt. Geluid hard zetten.
https://www.youtube.com/watch?v=dyRlkoh ... e=youtu.be

De knallen kwamen inderdaad als harde dreunen, echt als een plotse dreun. Geen wonder dat er veel ruiten van het centralegebouw sneuvelden tijdens de explosie. De schoorstenen leken nog even te blijven staan, maar vielen toch de goede kant uit onder een hoek van ongeveer 45° ten opzichte van het gebouw. De eerste schoorsteen brak kort voor de impact halverwege in twee delen. De top van de schoorsteen kwam ook los van het daaronder liggende deel. De impact op de grond was bijna zo hard als de ontploffing zelf. De camera beweegt zelfs, of was het de filmer.. Bij de tweede schoorsteen zag ik iets wat een flits leek, maar achteraf blijkt dat een drukgolf te zijn vanuit de imploderende pijp, die de lucht deed condenseren op het golffront, als bij een straaljager over de vleugeltip. De omstandigheden waren daar ook gunstig voor, zeer vochtige lucht. Behoorlijk spectaculair dus. Maar ook jammer uiteindelijk, zo voelt het ook. Veel mensen zeggen dat het een lelijk massief gebouw is, maar kijk eens naar de moderne centrales. Deze in Harculo had die karakteristieke betonnen gevelelementjes en de rode baksteen bij de gebouwen.

Plaats reactie