Afbraak van de schoorstenen Centrale Harculo

Schakel het circuit even af voor wat sociaal onderhoud in de OT-hoek
Gebruikersavatar
Ot
Actief in het mainsite team
Berichten: 561
Lid geworden op: 11 dec 2011 21:59
Dichtstbijzijnde trafo: zwolle weteringkade

Re: Afbraak van de schoorstenen Centrale Harculo

Bericht door Ot » 19 mar 2017 08:14

We stonden gisteren allemaal op een andere plek. Tom dus aan de overkant en Hans in dat VIP privé weiland, en Lars en ik bij de uitlaathaven. Nuja betere kijk vanuit meer hoeken krijg je niet, spreid uw win kansen.

Het was wel heel druk bij de uitlaathaven. Misschien stonden er wel duizend mensen te kijken! Ik schrok ook van hoe hard de ontploffing was, want het was geen doffe bons maar een PANG waar van je tot onderin je longen kon voelen hoe veel kracht er in een ontploffing zit. Eng eigenlijk dat dit al met nog maar zo weinig springstof was.

Ik vind het heel jammer, het raakte me om ze nog even te zien wankelen en toen te zien vallen. Maar Lars nog meer, die had tranen op zijn wangen en schaamde zich niet eens! Zo zie ik mijn broer nooit. Ja en dan ga je toch nadenken van zou Hans om datzelfde stiekem die plek zo alleen hebben genomen??
50 kV | DENK aan de kleintjes! STOP het UITRUIL BEGINSEL!!

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1554
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Afbraak van de schoorstenen Centrale Harculo

Bericht door Ruben » 19 mar 2017 14:04

Ik was ongeveer op het moment dat de schoorstenen plat gingen in Dusseldorf om een dag treinen te fotograferen. Ik had de zaterdag ervoor eigenlijk al afscheid genomen van de schoorstenen toen ik rondom de centrale foto's heb gemaakt.

Een link naar de betreffende foto's.
https://www.flickr.com/photos/148415708 ... 8000652363

Toen ik de eerste foto's zag bij een spoorvriend op zijn telefoon gingen ook door mij gemengde gevoelens ook al ben ik niet eens een Zwollenaar. Het zal woensdag raar opkijken zijn als ik de schoorstenen niet meer zie vanuit de trein als ik Olst en Wijhe uitrij. Het blijft dood en dood zonde dat nu de schoorstenen zijn verdwenen die snel gevolgd zullen worden door de zes eenheden en turbines die nu nog deel uitmaken van de skyline van Zwolle. Na 62 jaar bestaan te hebben gaat nu de laatste centrale van de IJsselmij tegen de vlakte.
DSC_3893_1.jpg
DSC_3893_1.jpg (675.59 KiB) 13272 keer bekeken
Cheers Ruben.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Afbraak van de schoorstenen Centrale Harculo

Bericht door Hans » 19 mar 2017 21:39

TomBorger schreef: Sta jij toevallig hier op de voorgrond mijn foto te vullen ?
Ja. Of nou ja, ik herken nog net mijn eigen jas niet (mogelijk stond ik net te laag op de oever uiterst rechts in beeld), maar daar pontificaal bij het scheepvaartbaken staat de collega met zijn enorme camera aan wie we die plek te danken hadden. Samen met nog een paar van zijn teamgenoten en het gezin van de landeigenaar.
Bij de tweede schoorsteen zag ik iets wat een flits leek, maar achteraf blijkt dat een drukgolf te zijn vanuit de imploderende pijp, die de lucht deed condenseren op het golffront, als bij een straaljager over de vleugeltip. De omstandigheden waren daar ook gunstig voor, zeer vochtige lucht. Behoorlijk spectaculair dus. Maar ook jammer uiteindelijk, zo voelt het ook. Veel mensen zeggen dat het een lelijk massief gebouw is, maar kijk eens naar de moderne centrales. Deze in Harculo had die karakteristieke betonnen gevelelementjes en de rode baksteen bij de gebouwen.
Die flits was mij ook opgevallen, maar ik dacht dat het gewoon stof was. Nu je het zegt, het kan best schokgolfcondensatie zijn geweest, er is genoeg luchtverzet om bij een luchtvochtigheid van bijna 100% zulke dingen eenvoudig mogelijk te maken met (relatief) kleine drukverschillen.
Moderne fossiele centrales kunnen ook best karakter hebben. Neurath BoA is m.i. best stijlvol gedaan, zo met de spiegelsymmetrie en de beide koeltorens. Maar het lijkt erop dat een centrale eerst net als een mens enige tijd mee moet draaien en een plek moet hebben in de wereld voordat het smoelwerk ook een soort identiteit krijgt. Dat maakt sloop alleen maar moeilijker.
Ot schreef:Zo zie ik mijn broer nooit. Ja en dan ga je toch nadenken van zou Hans om datzelfde stiekem die plek zo alleen hebben genomen??
Haha, nee, dat was niet de reden. Dat was simpelweg de unieke kans om daar op die plek te kunnen staan. Maar de landeigenaar bleef er ook niet onbewogen onder, dat was best nog ongemakkelijk om te zien.
Lars heeft je vast vaak zat verteld hoe vaak hij en ik daar bij de uitlaathaven uit hebben gehangen. Hij had absoluut niets met het gebouw en ook niet met de elektriciteitswereld, maar we hebben er wel mooie tijden beleefd. Afbraak van de centrale is ook definitief afscheid van die tijd nemen.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2672
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Afbraak van de schoorstenen Centrale Harculo

Bericht door Tom » 19 mar 2017 21:54

Ok, Hans, ik herken je lange postuur ook niet direct, maar daar was je dus wel. Een bijzondere plek dan, toch een meter of 150 dichterbij.

De twee schoorstenen moeten toch een verschillende constructie hebben gehad, ik heb de foto's van Ruben bekeken en de eerste die viel lijkt een soort van blokkenstructuur te hebben gehad, de tweede (vijfde) had dat niet. Mogelijk verklaart dat de scheur en het rechte breukvlak van de eerste schoorsteen.

Overigens op deze film van Engie, zie je mij bij 11 s even rechtsonder als meest rechts van een groepje van drie in beeld, daarna gedurende de rest van de tijd sta ik lekker in de weg midden op de voorgrond .
https://youtu.be/0xUO728tJ-k

Ot, dat wat je beschrijft van het gevoel dat zo'n ontploffing geeft heb ik ook gehad, het heeft toch iets gewelddadigs in zich. Zeker als je waardering kan hebben voor het gebouw, is dat geen fijn gevoel. Ondanks dat het resultaat hetzelfde is, vind ik de knabbelmethode zoals in de jaren negentig is gedaan, dan toch prettiger.

Nog drie plaatjes van afgelopen zaterdag.
DSCH5915-b1.jpg
Hier stonden ze er nog.
DSCH5915-b1.jpg (494.13 KiB) 13247 keer bekeken
Toen ik vertrok met de fiets naar de plek was het nog droog, maar kort daarna begon het te gieten. De regenjas was wel mee, maar lag nog in de auto
De regen zorgde wel voor troosteloze foto's.
DSCH5919-b1.jpg
Zeer grauw weer.
DSCH5919-b1.jpg (294.25 KiB) 13247 keer bekeken
DSCH5927-b1.jpg
Nog geen kwartier later werd het weer droog en was het veel helderder.
DSCH5927-b1.jpg (377.49 KiB) 13247 keer bekeken

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Afbraak van de schoorstenen Centrale Harculo

Bericht door BaDu » 20 mar 2017 10:46

Weer mooie foto's Tom, echte de juiste sfeer getroffen wat mij betreft.
Triest en grijs past wel een beetje bij het vallen van de schoorstenen en het afsluiten van een tijdperk
KML-generator generator

Peter_S
110 kV
Berichten: 120
Lid geworden op: 01 sep 2014 21:40

Re: Afbraak van de schoorstenen Centrale Harculo

Bericht door Peter_S » 20 mar 2017 23:35

Over het afsluiten van een tijdperk gesproken. Hoeveel oude centrales uit de jaren '50 en '60, zoals deze centrale in Harculo, bestaan er eigenlijk nog. Voor mij als Limburger was de inmiddels gesloopte Maascentrale natuurlijk het grote voorbeeld maar ook deze centrale alsmede die in Groningen en Hengelo kan ik mij nog goed herinneren.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Afbraak van de schoorstenen Centrale Harculo

Bericht door Hans » 14 apr 2017 13:11

We hadden het eerder een keer over schokgolfcondensatie bij het landen en inklappen van de laatste schoorsteen.
Nu kwam ik op youtroep een filmpje tegen van iemand die de tegenwoordigheid van geest had om het opblazen te filmen met een slow-motioncamera. :)

Ideaal spul om dit soort effecten mee vast te leggen, wat dan ook goed lukte. Op 0:48 is de schokgolfcondensatie haarscherp in beeld is gebracht. Tot mijn verbazing blijkt dat niet het enige moment te zijn geweest waarop zulke condensatie optrad. Het afgaan van de springstof bleek ook voldoende te zijn voor twee kleinere condensaties, net als het neerkomen en inklappen van de onderste helft van de eerste schoorsteen.
Vooral het afgaan van de springstof van schoorsteen twee geeft een zichtbaar schokfront die opbolt, tegen de gevel van de centrale klapt en daar nogal wat glasschade veroorzaakt terwijl hij opnieuw zichtbaar weerkaatst wordt.

Een filmpje dat de liefhebbers van de centrale door de ziel snijdt als springstof door een schoorsteen, maar dat voor weerkundigen en ook voor iedereen met interesse in natuurkunde interessant is om te bekijken. Of, om met het kind op 2:48 te spreken, 'Dat ging hard!'.


Link
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Plaats reactie