TV programma "Onzichtbaar Nederland" van de VPRO

Schakel het circuit even af voor wat sociaal onderhoud in de OT-hoek
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

TV programma "Onzichtbaar Nederland" van de VPRO

Bericht door Tom » 17 nov 2016 20:34

Vanavond is om 22:15 uur de eerste aflevering van de VPRO-serie onzichtbaar Nederland.
Als ik me goed herinner hebben we een jaar geleden daar met de VPRO contact over gehad, waarbij we mogelijk nog wat konden uitleggen in het programma. Het is bij het informeren via telefoon en gedenkboeken gebleven, helaas hebben ze voor zover ik weet ervoor gekozen geen interviews meer te doen . Over een week op 24 november is er een aflevering over energie. Vanavond over contact, waarbij onder andere wat oude beelden van spoorlijnen en bruggen in beeld zullen komen. Op zich ook interessant gezien de overlappende interesses hier op het forum .

http://www.vpro.nl/onzichtbaar-nederland.html

captain007
110 kV
Berichten: 135
Lid geworden op: 23 apr 2013 22:31
Dichtstbijzijnde trafo: Druten

Re: TV programma "Onzichtbaar Nederland" van de VPRO

Bericht door captain007 » 18 nov 2016 18:06

Vind het net zoals de voorganger Nederland van Boven een mooi programma. Ik ben dol op infrastructuur (wegen, spoorlijnen en hoogspanningslijnen) en zulke programma's laten dat allemaal in overvloede zien De recorder staat al weer voor de aflevering van volgende week ingesteld.

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: TV programma "Onzichtbaar Nederland" van de VPRO

Bericht door ElektroThriller » 25 nov 2016 09:13

Heb zojuist via Uitzending gemist Aflevering 2 gezien. Zeer indrukwekkend!! Met name vanaf circa minuut 23. Wat mij betreft is alsnog het oorspronkelijke idee gerealiseerd, zij het in een halve aflevering.
Schermafbeelding 2016-11-25 om 09.18.30.png
Stil uit de aflevering. Timelapse van de groei van het net. Dit is 1954. Inclusief 50 kV!!!
Schermafbeelding 2016-11-25 om 09.18.30.png (880.13 KiB) 7878 keer bekeken
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: TV programma "Onzichtbaar Nederland" van de VPRO

Bericht door BaDu » 25 nov 2016 09:48

ElektroThriller schreef:Heb zojuist via Uitzending gemist Aflevering 2 gezien. Zeer indrukwekkend!! Met name vanaf circa minuut 23. Wat mij betreft is alsnog het oorspronkelijke idee gerealiseerd, zij het in een halve aflevering.
Oei een spoiler
Ik moet nog even kijken, de timelapse beloofd veel en triggerde mij:

Mijn doel is om na de release van netkaart v6.0 (de lang verwachtte Webkaart, doel releasedatum is Januari (onder voorbehoud)) nu eindelijk eens werk te maken van de historische netkaart waarbij je dmv een slider het net in een bepaald jaar kan bekijken. Forumlid Peter heeft al van heel veel van de huidige lijnen en masten ingevuld wanneer deze in bedrijf zijn gegaan. Daarna is het een kwestie van intekenen van oude verbindingen en daarbij in bedrijf en sloop data.Daarbij zal jouw hulp en ook die van Tom en vele andere forumleden heel hard nodig zijn.

Daarna kunnen we zelf ook zon timelapse kaart laten zien Natuurlijk wel veel gedetailleerder en tot het oude draadje zoals het ons betaamd.
KML-generator generator

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: TV programma "Onzichtbaar Nederland" van de VPRO

Bericht door Peter » 25 nov 2016 14:57

Een historische netkaart zou wel heel erg gaaf zijn, al denk ik dat er nog veel werk moet worden verzet. Met het invullen van de diverse lijnen ben ik in Nederland nu klaar met het 380kV en 220kV net en de provincies Overijssel, Gelderland, Flevoland en Utrecht. Drenthe en Zuid-Holland volgen binnenkort. Het lijkt me leuk om t.z.t. de historische lijnen in Twente in te tekenen, wil ik ook wel doen vooral omdat ik nog bekend ben met de oude netsituatie rondom Almelo en Hengelo.

Plaats reactie