Praattopic

Schakel het circuit even af voor wat sociaal onderhoud in de OT-hoek
Mastbeeld van deze aangeslotene
Ot
Actief in het mainsite team
Load: 562
Ingelust: 11 dec 2011 21:59
Dichtstbijzijnde trafo: zwolle weteringkade

Re: Praattopic

Load Ingevoed door Ot » 30 jun 2016 07:05

Laat hem toch nog maar eventjes staan

Mastbeeld van deze aangeslotene
Ot
Actief in het mainsite team
Load: 562
Ingelust: 11 dec 2011 21:59
Dichtstbijzijnde trafo: zwolle weteringkade

Re: Praattopic

Load Ingevoed door Ot » 02 jul 2016 12:04

Aand its gone.
Jammer hoor, het ging net zo lekker met de rode duivels.
50 kV | DENK aan de kleintjes! STOP het UITRUIL BEGINSEL!!

Mastbeeld van deze aangeslotene
ElektroThriller
Nethistorienestor
Load: 2727
Ingelust: 12 mar 2012 12:29
Favoriete mastsoort: Donaumast vooral jaren 40
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Praattopic

Load Ingevoed door ElektroThriller » 02 jul 2016 13:28

Goede Masten, Slechte Masten (GMSM)
De soap Goede Tijden Slechte Tijden is inmiddels aan zijn seizoenseinde gekomen. In aflevering 5404 van donderdag 30 juni loopt een van de hoofdpersonen in zijn busje vast op een pad naast de A9. Wij zien op de achtergrond zowel de eindmast plus mast 2 van de 380/150kV-lijn Beverwijk/Velsen - Oostzaan/Hemwegcentrale, als diverse dubbelsprieten. De titel van deze bijdrage is dus volledig van toepassing!!
Trouwens: een dezer weken borrelde bij mij de term Wintrexit op. Kunnen we hiermee wat?
Schermafbeelding 2016-07-02 om 13.01.11.png
Aflevering 5404. Schermafdruk van een still op 18:28. Blikrichting naar het zuiden. Rechts de A9. In de verte het viaduct nabij station Beverwijk. Boven het portaal op de A9 zien we het topje van de 380kV-mast. In dit gebied hebben Michel en ik nog redelijk recent foto's gemaakt.
Schermafbeelding 2016-07-02 om 13.01.11.png (982.94 KiB) 852 keer bekeken
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Mastbeeld van deze aangeslotene
TomBorger
380 kV
Load: 1806
Ingelust: 24 dec 2012 16:46
Favoriete mastsoort: Dennenboommast
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Praattopic

Load Ingevoed door TomBorger » 02 jul 2016 21:06

Ja, de wintrackmasten zullen steeds meer in het landschapsbeeld verschijnen. Een realiteit die steeds duidelijker wordt. Alle landsdelen worden bediend. Dit jaar nog tussen Zoetermeer en Vijfhuizen alsook bij Doetinchem. Daarna in Groningen en in Zeeland en Brabant zo rond 2019. Dat is echt een hele forse lijnenbouwgolf zoals we die lang niet hebben gezien. Wen er dus maar aan .

Mastbeeld van deze aangeslotene
michel
380 kV
Load: 1217
Ingelust: 14 mar 2015 17:27
Favoriete mastsoort: 1e generatie 380kv donaumast
Dichtstbijzijnde trafo: Papendrecht

Re: Praattopic

Load Ingevoed door michel » 02 jul 2016 22:18

TomBorger voegde de load toe:Ja, de wintrackmasten zullen steeds meer in het landschapsbeeld verschijnen. Een realiteit die steeds duidelijker wordt. Alle landsdelen worden bediend. Dit jaar nog tussen Zoetermeer en Vijfhuizen alsook bij Doetinchem. Daarna in Groningen en in Zeeland en Brabant zo rond 2019. Dat is echt een hele forse lijnenbouwgolf zoals we die lang niet hebben gezien. Wen er dus maar aan .
Tja,ieder zijn voorkeur.Ik blijf zeggen dat ze alle eigenschappen missen wat juist zo leuk en spannend is aan een hoogspanningslijn.En dan met onder andere deze leuke gedachtes;Welke mooie hoekmast gaan we zien,welke mooie crossing volgt er 20km verderop.Waar kruist de lijn een andere verbinding en hoe ziet het eindpunt eruit.Bij wintracks heb ik die gedachte totaal niet.Ik ben zo vrij om te zeggen dat ik mij nooit zal vinden in de breinaalden.Ik heb zowat alle type wintracks die tot nu toe zijn gemaakt gezien en ben er eigenlijk al op uitgekeken.Waar ik mijn pijlen op richt is puur
vakwerk en ben benieuwd naar de nieuwe Vlakecrossing en het Braboproject..

Mastbeeld van deze aangeslotene
TomBorger
380 kV
Load: 1806
Ingelust: 24 dec 2012 16:46
Favoriete mastsoort: Dennenboommast
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Praattopic

Load Ingevoed door TomBorger » 02 jul 2016 23:10

Tot een tijdje terug dacht ik er ook zo over. Maar ik ben van mening veranderd. Het mag misschien raar lijken, maar ik kan uitleggen dat dat meevalt. Waar het om gaat is dat je vertrouwt bent met de aanblik van een vakwerkmast. Binnen de familie van vakwerkmasten heeft iedereen zijn voorkeuren dat weten we. Voor deel blijkt de voorkeur te relateren aan het gebied waar iemand is opgegroeid. Zo ben ik als Zwollenaar trots op de masten van het IJsselcentralegebied en meende ik lange tijd dat daar echt de mooiste masten stonden van Nederland.. Maar met dit forum ben ik erachter gekomen dat anderen kiezen voor andere mastontwerpen en eerlijk gezegd heb ik daardoor ook andere ontwerpen wel weten te gaan waarderen. Bijvoorbeeld de eerste generatie 380 kV-lijnen. Vroeger vond ik dat maar een wat mindere versie van de oostringmast. Tegenwoordig vind ik het toch wel een eigentijds ontwerp die in bijzondere lijnen voorkomt.

Nu verschijnt de buismast ten tonele met inderdaad een uitgekleed mastbeeld. En een onrustig lijnbeeld door de verschillende afstanden tussen de bipoles en de kleine lijnhoeken bij de steunmasten. Dan is er nog de te grote doorbuiging. Aan de andere kant zou je als mastenliefhebber wel kunnen waarderen hoe mooi de zeeg van kabels het lijnbeeld domineren met weinig "storende" invloed van de mast. Het is alsof de kabel onzichtbaar gedragen wordt de masten. Dat had ik me nog niet gerealiseerd voor de komst van deze "breinaalden". Kunststof isolatoren zijn geen gezicht op vakwerkmasten, op de wintracks vind ik ze wel passend. Vergeleken met de "platte" donaumasten waarbij de bliksemkabel aan dezelfde traverse zit als de traverse met bovenste fase is de wintrack meer een dennenboommast, wat weer eens wat anders is.

Tja, over smaak valt niet te twisten zegt men, maar ik ben van mening dat smaak wel aan verandering onderhevig is.

Mastbeeld van deze aangeslotene
michel
380 kV
Load: 1217
Ingelust: 14 mar 2015 17:27
Favoriete mastsoort: 1e generatie 380kv donaumast
Dichtstbijzijnde trafo: Papendrecht

Re: Praattopic

Load Ingevoed door michel » 02 jul 2016 23:49

TomBorger voegde de load toe:Tot een tijdje terug dacht ik er ook zo over. Maar ik ben van mening veranderd. Het mag misschien raar lijken, maar ik kan uitleggen dat dat meevalt. Waar het om gaat is dat je vertrouwt bent met de aanblik van een vakwerkmast. Binnen de familie van vakwerkmasten heeft iedereen zijn voorkeuren dat weten we. Voor deel blijkt de voorkeur te relateren aan het gebied waar iemand is opgegroeid. Zo ben ik als Zwollenaar trots op de masten van het IJsselcentralegebied en meende ik lange tijd dat daar echt de mooiste masten stonden van Nederland.. Maar met dit forum ben ik erachter gekomen dat anderen kiezen voor andere mastontwerpen en eerlijk gezegd heb ik daardoor ook andere ontwerpen wel weten te gaan waarderen. Bijvoorbeeld de eerste generatie 380 kV-lijnen. Vroeger vond ik dat maar een wat mindere versie van de oostringmast. Tegenwoordig vind ik het toch wel een eigentijds ontwerp die in bijzondere lijnen voorkomt.

Nu verschijnt de buismast ten tonele met inderdaad een uitgekleed mastbeeld. En een onrustig lijnbeeld door de verschillende afstanden tussen de bipoles en de kleine lijnhoeken bij de steunmasten. Dan is er nog de te grote doorbuiging. Aan de andere kant zou je als mastenliefhebber wel kunnen waarderen hoe mooi de zeeg van kabels het lijnbeeld domineren met weinig "storende" invloed van de mast. Het is alsof de kabel onzichtbaar gedragen wordt de masten. Dat had ik me nog niet gerealiseerd voor de komst van deze "breinaalden". Kunststof isolatoren zijn geen gezicht op vakwerkmasten, op de wintracks vind ik ze wel passend. Vergeleken met de "platte" donaumasten waarbij de bliksemkabel aan dezelfde traverse zit als de traverse met bovenste fase is de wintrack meer een dennenboommast, wat weer eens wat anders is.

Tja, over smaak valt niet te twisten zegt men, maar ik ben van mening dat smaak wel aan verandering onderhevig is.
Oke ik ben het met je eens dat een smaak wel soms een verandering mag hebben.Ik ben bijvoorbeeld in een donau-Walhalla opgegroeid.Ik ben een rasechte 1e generatie 380kv donaumast-liefhebber,en alles wat daarop is doorontwikkeld is gewoon geniaal.(zie bijv de Oostringers)Maar ook ETmasten(duh!!)tonmasten,deltamasten,dennebomen,mammoeten,Zwolle-Meeden-types en het tonbuismastenlijntje Albasserdam-Arkel vind ik ronduit gaaf.Die types hebben allemaal een eigen persoonlijkheid wat ik gewoon niet kan zien in de breinaalden.Ze missen het charme,het spannende en de term '2 paaltjes met rommelige draatjes ertussen'wordt niet alleen gezegd en gezien door mastliefhebbers.Wat ik juist het rommelige vind is dat juist nu de fasedraden teveel gaan opvallen,en je gaat juist aan die slingerbochten irriteren(nou ja ik dan) zodat het fotograferen ervan(zie Wateringen) gewoon niet goed uit de verf komt.De hoekpalen trekken krom(ook in Vijfhuizen,zij het iets minder),en zoals je al had gezien in Wateringen hoeft er maar een onderdeel te falen en het gehele spul valt naar beneden.
Ik vind het jammer dat Tennet deze palen overal plaatst,er zijn buismastontwerpen die zoveel meer karakter uitstralen.
Ik zal dan ook nooit deze vorm van hoogspanningslijnen mooi vinden,met of zonder een mooie zeeg.
Maar iedereen is vrij om deze palen mooi te vinden,en te fotograferen.Dat is nou het mooie van dit land.Vrijheid van meningsuiting.
Laatst gewijzigd door michel op 03 jul 2016 12:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Mastbeeld van deze aangeslotene
ElektroThriller
Nethistorienestor
Load: 2727
Ingelust: 12 mar 2012 12:29
Favoriete mastsoort: Donaumast vooral jaren 40
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Praattopic

Load Ingevoed door ElektroThriller » 03 jul 2016 11:42

Wat een soap al niet te weeg brengt.
Nog niet zo gek lang geleden werd er op de wijze van een reaguurder gereageerd op iemand die iets positiefs over Wintracks had te melden. Het kan verkeren, zei Bredero al. Ik vind het allemaal prima. Mening 2.0 zullen we maar zeggen. En ja, ik ben groot geworden te midden van de ET-masten, al in de jaren '50 en '60. Dat heeft inderdaad mijn interesse voor Eiffeltorenmasten bepaald. Maar ook andere vakwerkmasten heb ik leren waarderen. In mijn eigen achtertuin bijvoorbeeld de masten van Zeewolde - Spakenburg - Soest. Een leuk onderwerp voor als ik over een paar weken een E-bike bezit. Ook buismasten, bijvoorbeeld bij Harderwijk, kan ik wel waarderen.
Mast1949.jpeg
Detail van luchtfoto 24820 (copyright Aviodrome), gemaakt op 8 juli 1949. De mast stond er nog maar net. Dit is de westelijke kruisingsmast van de Zaan. Naast de mast het huis waar een van mijn schoonzusjes is geboren en getogen. Een kijkje met een loep op de foto leert dat er nog geen leidingen zijn afgehangen. Verder valt het op dat het viaduct van de Hoornselijn (en ook de spoorbrug over de Zaan) al op twee sporen is voorbereid.
Mast1949.jpeg (566.92 KiB) 789 keer bekeken
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

bas380
380 kV + bouwde ZL-MEE in 3D
Load: 819
Ingelust: 06 apr 2012 19:01
Favoriete mastsoort: Masten van het PEB en EGD

Re: Praattopic

Load Ingevoed door bas380 » 24 jul 2016 22:10

Zoals een bepaalde reclame die nu draait van een frisdrank ons moet geloven zou Zwolle-Meeden vlakbij Borsselle of Doel liggen.
Bijlagen
zwolleborselle.png
Screenshot
zwolleborselle.png (989.7 KiB) 727 keer bekeken
Thuis in zijn EGD gebied

Mastbeeld van deze aangeslotene
Ot
Actief in het mainsite team
Load: 562
Ingelust: 11 dec 2011 21:59
Dichtstbijzijnde trafo: zwolle weteringkade

Re: Praattopic

Load Ingevoed door Ot » 25 jul 2016 21:57

Waaat!?
50 kV | DENK aan de kleintjes! STOP het UITRUIL BEGINSEL!!

Plaats reactie

Wie is er onder spanning

Aangeslotenen op dit net: Geen aangeslotenen en 1 klantaansluiting