Praattopic
- ElektroThriller
- Berichten: 3162
- Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
- Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart
Re: Praattopic
Project M & ET
Alweer een tijdje geleden kwamen Michel en ET tot de conclusie dat ze eens samen masten zouden gaan fotograferen. Gisteren is dat gerealiseerd. Er is voor Zwolle gekozen. In de MacDonads van Wipstrik is de definitieve keuze gemaakt:
1. Weteringkade. Dankzij map5.nl wist ik dat er naast de spoorbrug over de Wetering een fietsbrug is gebouwd. Dit in combinatie met de gerooide boomkwekerij bood totaal nieuwe vergezichten.
2. Sekdoorn, vanuit het oosten benaderd. Was voor mij nieuw. Vooral sommige ex-220kV-masten boeien mij.
3. Nog iets op Hessenweg. Gaandeweg kwamen we tot de conclusie dat het platgetreden paden betrof. Dus naar het gebied ten westen daarvan gegaan, dus de hoekmasten 18 (220 kV) en 73 (380+110 kV; de laatste combimast). Het staat allemaal op het terrein van een boer, waaraan we netjes toestemming hebben gevraagd. Achteraf bezien het hoogtepunt van de dag.
We zetten afzonderlijk onze bijdragen op het forum. Wanneer? Dat hangt af van de kwestie van de (opgeloste) congestie.
Alweer een tijdje geleden kwamen Michel en ET tot de conclusie dat ze eens samen masten zouden gaan fotograferen. Gisteren is dat gerealiseerd. Er is voor Zwolle gekozen. In de MacDonads van Wipstrik is de definitieve keuze gemaakt:
1. Weteringkade. Dankzij map5.nl wist ik dat er naast de spoorbrug over de Wetering een fietsbrug is gebouwd. Dit in combinatie met de gerooide boomkwekerij bood totaal nieuwe vergezichten.
2. Sekdoorn, vanuit het oosten benaderd. Was voor mij nieuw. Vooral sommige ex-220kV-masten boeien mij.
3. Nog iets op Hessenweg. Gaandeweg kwamen we tot de conclusie dat het platgetreden paden betrof. Dus naar het gebied ten westen daarvan gegaan, dus de hoekmasten 18 (220 kV) en 73 (380+110 kV; de laatste combimast). Het staat allemaal op het terrein van een boer, waaraan we netjes toestemming hebben gevraagd. Achteraf bezien het hoogtepunt van de dag.
We zetten afzonderlijk onze bijdragen op het forum. Wanneer? Dat hangt af van de kwestie van de (opgeloste) congestie.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013
- ElektroThriller
- Berichten: 3162
- Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
- Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart
Re: Praattopic
Allemaal de beste wensen voor 2016!
Waar het onze hobby/interesse betreft droom ik in 2016 van de Nikon D5300*, maar ga ik toch nog maar eens kijken wat ik uit mijn huidige PowerShot 270 kan halen. Gisteren (prima zonnig weer) heb ik van mast 61 alhier een aantal foto's genomen, waaronder eentje recht tegen de zon in.
Via de optie D-Lighting HS in het bewerkingsmenu van ViewNX 2 heb ik er nog iets van weten te maken.
* Niet meer de nieuwste in de D5x00-serie, want de D5500 is dat. Daardoor is er een prijsdalingstrend. Beter dan de D5200 wegens het ontbreken van het optisch laagdoorlaatfilter (OLPF). Edit. Ook het origineel erbij.
Waar het onze hobby/interesse betreft droom ik in 2016 van de Nikon D5300*, maar ga ik toch nog maar eens kijken wat ik uit mijn huidige PowerShot 270 kan halen. Gisteren (prima zonnig weer) heb ik van mast 61 alhier een aantal foto's genomen, waaronder eentje recht tegen de zon in.
Via de optie D-Lighting HS in het bewerkingsmenu van ViewNX 2 heb ik er nog iets van weten te maken.
* Niet meer de nieuwste in de D5x00-serie, want de D5500 is dat. Daardoor is er een prijsdalingstrend. Beter dan de D5200 wegens het ontbreken van het optisch laagdoorlaatfilter (OLPF). Edit. Ook het origineel erbij.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013
Re: Praattopic
Ook de beste wensen voor 2016!
Prima keuze ET, een lekker lichte DSLR is dat. Dat effect van het doorlaagfilter zou ik me niet teveel van voorstellen. Meer bepalend is de kwaliteit van de lens. Als ik jou was zou ik ook wat budget overhouden voor een goede standaard zoomlens en een telezoom.
Prima keuze ET, een lekker lichte DSLR is dat. Dat effect van het doorlaagfilter zou ik me niet teveel van voorstellen. Meer bepalend is de kwaliteit van de lens. Als ik jou was zou ik ook wat budget overhouden voor een goede standaard zoomlens en een telezoom.
Re: Praattopic
De mensen weten de website te vinden .
https://twitter.com/djidee/status/683706669965119488
https://twitter.com/dzjr74/status/683707996187267072
https://twitter.com/djidee/status/683706669965119488
https://twitter.com/dzjr74/status/683707996187267072
Re: Praattopic
Er is inmiddels een apart topic in Algemene Discussie voor deze toch wel bijzondere gebeurtenis
KML-generator generator
Re: Praattopic
Op Twitter werd #stroomdippen (of de hashtag in z'n algemeen) al voorgedragen voor in de lijst met nieuwe woorden van 2016. Zo'n vaart zal het wel niet lopen, maar anderzijds is dit de tweede keer in een jaar tijd dat hoogspanning los van de gebruikelijke magneet- en zichtdiscussies negatief in het nieuws komt. Over een kwartier o.i.d. komt het mogelijk ook op Hart van Nederland. Ik zal eens in de gaten houden wat de load op de mainsite doet wanneer het inderdaad op dat programma zou komen.
En deze is even nodig voor een aprilgrap, maar hij moet op een onopvallende plek gehost worden zodat de netkaart hem slikt. Vandaar dat dit jaren oude bericht heel eventjes is gekaapt.
En deze is even nodig voor een aprilgrap, maar hij moet op een onopvallende plek gehost worden zodat de netkaart hem slikt. Vandaar dat dit jaren oude bericht heel eventjes is gekaapt.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd
Re: Praattopic
En zo zijn we vandaag aan een grote ramp ontsnapt.
Een buitengewoon vreemd (en naar) treinmomentje vandaag tussen Dalfsen en Ommen. Ik schrok me rot vanmorgen. Ook al ben ik al jaren klaar met scholier zijn, je blijft toch verbondenheid houden met het spoorlijntje waarop ik waarschijnlijk meer dan 150.000 kilometer heb afgelegd. Ik heb in mijn middelbare schooltijd op die spoorlijn naar school in Zwolle gereisd en herinner me nog goed hoe we iedere ochtend als haringen in een ton in de Mat 64 treinstellen stonden. Dat zal nu met Arriva weinig anders zijn, want er is geen alternatief voor de trein naar Zwolle, die we met vele honderden scholieren en forensen iedere ochtend weer ondernamen.
Wat had dit ontzettend veel slechter af kunnen lopen. Als dit de trein náár Zwolle was geweest, en een uur eerder, dan hadden hier wel honderd mensen verongelukt kunnen zijn, met een veelvoud aan gewonden.
Peter of Ruben, iemand van jullie een idee hoe hard die treinstellen van Arriva mogen? Die ouwe Mat 64's joegen zo hard als ie lopen wou (en soms totdat de ATB het genoeg geweest vond) en dat was 140 km/h, maar kunnen die veel lichtere, nieuwere treinen van Arriva dat ook?
Een buitengewoon vreemd (en naar) treinmomentje vandaag tussen Dalfsen en Ommen. Ik schrok me rot vanmorgen. Ook al ben ik al jaren klaar met scholier zijn, je blijft toch verbondenheid houden met het spoorlijntje waarop ik waarschijnlijk meer dan 150.000 kilometer heb afgelegd. Ik heb in mijn middelbare schooltijd op die spoorlijn naar school in Zwolle gereisd en herinner me nog goed hoe we iedere ochtend als haringen in een ton in de Mat 64 treinstellen stonden. Dat zal nu met Arriva weinig anders zijn, want er is geen alternatief voor de trein naar Zwolle, die we met vele honderden scholieren en forensen iedere ochtend weer ondernamen.
Wat had dit ontzettend veel slechter af kunnen lopen. Als dit de trein náár Zwolle was geweest, en een uur eerder, dan hadden hier wel honderd mensen verongelukt kunnen zijn, met een veelvoud aan gewonden.
Peter of Ruben, iemand van jullie een idee hoe hard die treinstellen van Arriva mogen? Die ouwe Mat 64's joegen zo hard als ie lopen wou (en soms totdat de ATB het genoeg geweest vond) en dat was 140 km/h, maar kunnen die veel lichtere, nieuwere treinen van Arriva dat ook?
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd
Re: Praattopic
Dit had inderdaad veel erger af kunnen lopen als de trein vol was, neemt niet weg dat het nog steeds heel erg voor de machinist en zijn familie is. Het is een geluk bij een ongeluk dat deze trein tegen de spitsrichting in reed.
Deze Arriva GTW treinstellen mogen net als het Mat'64 ook 140km/h en die lichte GTW's trekken nog sneller op dus ik begrijp wel dat die trein al aardig vaart had. Daarnaast lag de bewuste overweg net na een flauwe bocht lag waardoor de overweg volgens mij niet goed te zien was, anders had de machinist eerder een noodremming in kunnen zetten en de cabine uit kunnen vluchten.
Best wel bizar trouwens, precies op dit punt heb ik een paar jaar geleden een foto gemaakt van een vergelijkbaar stel:
https://flic.kr/p/f6YQHm
Deze Arriva GTW treinstellen mogen net als het Mat'64 ook 140km/h en die lichte GTW's trekken nog sneller op dus ik begrijp wel dat die trein al aardig vaart had. Daarnaast lag de bewuste overweg net na een flauwe bocht lag waardoor de overweg volgens mij niet goed te zien was, anders had de machinist eerder een noodremming in kunnen zetten en de cabine uit kunnen vluchten.
Best wel bizar trouwens, precies op dit punt heb ik een paar jaar geleden een foto gemaakt van een vergelijkbaar stel:
https://flic.kr/p/f6YQHm
Re: Praattopic
Bij mij kwam het ongeluk ook als een klap binnen, na de treinramp bij Bad Aibling voor twee weken terug nu ineens bij Dalfsen in eigen land. Het moet wel een flinke klap zijn geweest, want de cabine is weg.
Ik weet dat de maximumsnelheid tussen Dalfsen en Ommen 140 km/h is. En de GTW's die daar nu rijden hebben een max van 140. Dit treinstel heb ik wel eens in Zwolle op de foto gehad naast mijn favoriete materieel namelijk DM'90, Peter kent ze wel. Zelf zat ik vanmiddag met gemengde gevoelens in de trein namelijk omdat, ik ook elke dag van Zevenaar naar Arnhem v.v. met een GTW van Arriva of Breng moet reizen. Maar desondanks al die ongelukken in de afgelopen twee weken stap ik toch nog meer dan 5 dagen in de week in de trein om naar school of voor hobby op pad te gaan.
Als bijlage de betreffende trein in Zwolle op 1 november 2014. Cheers Ruben
Ik weet dat de maximumsnelheid tussen Dalfsen en Ommen 140 km/h is. En de GTW's die daar nu rijden hebben een max van 140. Dit treinstel heb ik wel eens in Zwolle op de foto gehad naast mijn favoriete materieel namelijk DM'90, Peter kent ze wel. Zelf zat ik vanmiddag met gemengde gevoelens in de trein namelijk omdat, ik ook elke dag van Zevenaar naar Arnhem v.v. met een GTW van Arriva of Breng moet reizen. Maar desondanks al die ongelukken in de afgelopen twee weken stap ik toch nog meer dan 5 dagen in de week in de trein om naar school of voor hobby op pad te gaan.
Als bijlage de betreffende trein in Zwolle op 1 november 2014. Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: Praattopic
Dank beiden, weer wat geleerd.
@Peter: dat is inderdaad exact dezelfde plek. Hoe heb je het voor elkaar gekregen.
Ondergetekende herkende de plek overigens voor het eerst door het type GSM-mast dat in beeld kwam. Zo eentje met vrij grof vakwerk en een cilindrisch bovendeel. Die stond er tien jaar geleden ook al, alleen toen nog wat minder volgehangen. (Zo zie je overigens maar weer, mastengekken... we laten ons niet voor één soort mast vangen. )
@Peter: dat is inderdaad exact dezelfde plek. Hoe heb je het voor elkaar gekregen.
Ondergetekende herkende de plek overigens voor het eerst door het type GSM-mast dat in beeld kwam. Zo eentje met vrij grof vakwerk en een cilindrisch bovendeel. Die stond er tien jaar geleden ook al, alleen toen nog wat minder volgehangen. (Zo zie je overigens maar weer, mastengekken... we laten ons niet voor één soort mast vangen. )
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd