Praattopic

Schakel het circuit even af voor wat sociaal onderhoud in de OT-hoek
Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Praattopic

Bericht door Hans » 19 jul 2012 14:18

Mee eens. Op de weerfora (waar we beiden ook rondhangen ) is de teneur hetzelfde. Iedereen lijkt toe te zijn aan wat droogte en warmte. De boeren, de recreatiesector in Nederland, de schilders, bestraters en wegwerkers - wie eigenlijk niet? Ook de onweerchasers beginnen het zat te worden. Hoewel er nu en dan wat onweer is, is dit niet bepaald de categorie onweersbuien waar we warm voor lopen. Een knalletje hier en daar, tsja. Budgetonweer. Zoethoudertje. Zoiets.

De laatste zes jaar op een rij?
2006: januskop. Mooi en in juli zelfs zeer mooi, tot augustus aanbrak. Toen was het over.
2007: somber en iets te nat. In april was het kruit al verschoten.
2008: anoniem, te nat zomertje waar kop noch kont aan zat. Eentje die zal verdwijnen in de herinneringen.
2009: de zomer zonder gezicht. Koel, opbouw, dan een dag grote hitte en dan onweer. Telkens opnieuw.
2010: slechte kopie van 2006. Eerst heet en droog, toen omslag naar permanent koud en nat.
2011: zeer slecht. Voorjaar was mooi, maar de hele zomer koud, nat en somber zonder onderbreking.
2012: nog erger, want nu ontbrak ook een goed voorjaar.

Conclusie? We zijn na 2006 terug bij de normaal voor de jaren 80 en 60: winters die er relatief gezien vaker dan normaal aardig mee door kunnen (ieder jaar gebeurt er tenminste iets op wintergebied de laatste jaren) en zomers die Kwalitatief Uitermate Teleurstellend zijn.

Voor de mastengekken: moeilijk fotografieweer. Dagen met een blauwe lucht, groene vegetatie en schoon zicht, zoals we het het liefste hebben op foto's, zijn er maar heel mondjesmaat.
Erger nog: het uiterlijk van de main site wordt getekend door slechte zomers! Kijk maar eens hoeveel foto's zijn gemaakt bij groene bomen, maar met een grijze lucht.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Praattopic

Bericht door Peter » 19 jul 2012 21:46

Inderdaad, ik volg de diverse weerfora al heel lang en post er ook af en toe en ondanks dat de meeste mensen snakken naar zon en warmte kan ik het niet begrijpen dat er nog altijd een aantal mensen zijn waarvan het maar niet nat en koel genoeg kan worden

Jouw zomeroverzicht klopt precies en ik ben ook van mening dat we na 2006 eigenlijk geen echt mooie zomer meer hebben gehad. Bij een mooie zomer hoort een wat langere periode met stabiel zomerweer en dat hebben we na 2006 in de zomermaanden niet meer gehad. Het feit dat er na 2006 geen hittegolf meer is geweest in De Bilt zegt genoeg. Alleen 2010 had een warme periode die net niet uitmonde in een hittegolf maar ook in dat jaar was het bij lange na niet zo stabiel als in 2006 of 2003, vandaar dat het volgens de officiële definitie net niet lukte.

De zomer van 2010 was overigens wel een zomer met meerdere gezichten. Juni 2010 was eindelijk weer eens een mooie zomermaand met aan het begin en het eind van de maand een aantal fraaie dagen met veel zon, kortom een prima zomermaand. In juli werd het warmer maar ging het al snel over in labiel zomerweer waarbij het in de tweede week van juli een aantal keren tot zwaar onweer kwam (waarbij o.a. de masten bij Vethuizen zijn omgewaaid). Na die week kregen we nog één mooie dag waarna er sluierbewolking op kwam zetten die een weersverandering inluidde die de rest van de zomer aan zou houden. Augustus 2010 kan ik met één woord samenvatten: Moesson. Ik kan me niet herinneren dat er hier in één maand zoveel water is gevallen dan toen. Aan het eind van die maand stonden bij mij in de wijk de straten blank en dat had ik nog niet eerder meegemaakt.

De zomer van 2011 was de regenperiode tussen een zonnig voor- en najaar in. Alleen begin juni hadden we een paar stabiele dagen met veel zon en daarna ging het mis en kwam er alleen aan het eind van de maand nog een kort zomertje met zeer warm en vochtig weer veroorzaakt door een Spaanse pluim. Juli en augustus daarna waren bagger en tijdens mijn twee weken vakantie in juli was ik het de eerste dag al zo zat dat ik voor de tweede week een stedentripje naar Lissabon heb geboekt. Daar heb ik dan toch nog een paar dagen zomer in mijn vakantie gehad

Dit jaar is helemaal een vreemd jaar, het is eigenlijk op enkele tussenpozen na al het hele jaar erg wisselvallig en ook vaak aan de koele kant. Begin februari hadden we een mooie vorstperiode met heldere zonnige dagen. De tweede helft van maart was ook mooi met een flink aantal zonnige en warme dagen. Ik was toen al even bang dat we dezelfde toer op zouden gaan als 2011 en dat de zomer al z'n kruit al zou verschieten in april maar dit jaar was helemaal anders. April was een kwalitatief uitermate teleurstellende maand en dat kunnen we ook zeggen over de eerste helft van mei. Gelukkig kregen we dit jaar wel een bijzonder fraai Pinksterweekend met een prachtige Omegablokkade die voor strakblauwe luchten zorgde. Ik kon toen eindelijk voor mijn treinenhobby een serie foto's van TGV, Thalys en Eurostar in België en Frankrijk maken die ik eigenlijk al in de zomer van 2010 gepland had... Achteraf gezien was mijn timing perfect Na het Pinksterweekend trok het hogedrukgebied zich terug op de oceaan om uiteindelijk naar Groenland te trekken om voor de zoveelste keer de weg vrij te maken voor de uitstroom van koude Poollucht richting West-Europa. Dit jaar valt me de enorme hardnekkigheid van het Groenlandhoog op en zolang er een sterk Groenlandhoog op de weerkaart aanwezig is kunnen we hier warm en stabiel weer wel vergeten. Veel mensen vervloeken het Azorenhoog op de weerkaart maar het Azorenhoog kan tenminste voor uitlopers en filialen richting West-Europa zorgen. Een Groenlandhoog is veel beroerder.

Tot slot valt me nog wat op. Dacht ik dat de natte zomer van vorig jaar nog kwam door het warme voorjaar, nu denk ik steeds meer aan het afsmelten van het zeeijs op de Noordpool. Jaren met een record ijsafsmelt op de Noordpool waren 2007 en 2011 en toevallig waren dit ook jaren met slechte zomers in West-Europa. Dit jaar gaat de ijsafsmelt ook erg had en hebben we (tot nu toe) weer een waardeloze zomer. Dat kan geen toeval meer zijn.

Voor mijn treinen fotografeerhobby is stabiel weer met blauwe luchten erg belangrijk. Ik heb een hekel aan dagen met veel stapelwolken, aan/uit weer zoals we dat noemen. Het zal niet de eerste keer zijn dat er een leuke trein aankomt en de zon net achter een wolk verdwijnt... Met het fotograferen van hoogspanningsmasten kun je tenminste nog even wachten totdat de zon weer terug is. Ook daarom hou ik dus van stabiel zomerweer met strakblauwe luchten en stellen mij de zomers de laatste jaren erg teleur. Ondanks dat kan ik natuurlijk een knetterend onweer op z'n tijd wel waarderen

Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1190
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Re: Praattopic

Bericht door Mark » 24 jul 2012 11:53

Peter schreef:Voor mooie foto's zal het toch eerst beter weer moeten worden. Heb er met m'n treinenfotografie ook behoorlijk last van.
Dat is het nu gelukkig, net terug van een lekker fietstochtje naar het spanningsstation Simonshaven , foto's zullen spoedig te zien zijn uiteraard .

Gebruikersavatar
Paullus
220 kV
Berichten: 346
Lid geworden op: 30 jun 2012 19:45
Dichtstbijzijnde trafo: 150/10 kV Haarlem Waarderpolder

Re: Praattopic

Bericht door Paullus » 24 jul 2012 19:36

Ik gun iedereen natuurlijk een warme zomer. Zelf houd ik daar totaal niet van.

- Een en al gezweet op niets af waardoor normale buitenactiviteiten voor mij, zoals wandelen niet kunnen doorgaan.
- In de nachten het ene steekinsect na het andere. Je blijft grijpen naar de Afterbite om de steken te verdragen.
- Komt er onweer aan, is het helemaal niet meer te harden met hoge luchtvochtigheid en nachttemperaturen van 22 graden.

Geef mij maar het voor- en naseizoen. Gewoon lekker met een dun jasje aan zonder te zweten en in de nachten lekker slapen, zonder uit je bed gedreven te worden door extreme onverdraagzame hittes.

In Nederland is het nu eenmaal zo in de zomer: of 15 graden met storm en regen, of 30 graden met onverdraagzame hittes. Iets er tussen schijnt niet mogelijk te zijn.

Gebruikersavatar
Max
380 kV + 3D Pylon Modeler
Berichten: 568
Lid geworden op: 07 dec 2011 22:03
Dichtstbijzijnde trafo: Vlaardingen

Re: Praattopic

Bericht door Max » 25 jul 2012 20:58

vandaag de verbinding 50kV verbinding klaaswaal/middelharnis weer eens bekeken. interessante verbinding. Zal er binnenkort een kleine spotreis van maken.
'your personal grid modeler'

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Praattopic

Bericht door Peter » 28 jul 2012 20:42

Na alle nattigheid hebben we de afgelopen week eindelijk weer eens zomerweer van betekenis gehad

Vooral maandag en dinsdag waren mooie dagen met een strakblauwe lucht al was er op dinsdag een vreemde lijn met sluierbewolking die helemaal van noord naar zuid langs de oostgrens lag. Woensdag had ik de indruk dat de lucht al een fractie vochtiger was. Ik was die dag bij Antwerpen en je zag daar duidelijk een bruine waas in de lucht, smog! Ook ontstonden er die dag een paar cumuluswolken die het zonnige weer overigens niet aangetast hebben. Donderdag werden er ook stapelwolken verwacht maar ik heb ze hier in het oosten niet gezien. De dag begon overigens toen wel met laaghangende bewolking maar daar brandde de zon al snel doorheen. Vrijdag werd het pas echt vochtig en benauwd weer met een stijgende onweerskans. Boven België en Duitsland ontstonden flinke onweerscomplexen maar uiteindelijk is het hier in Almelo niet tot onweer gekomen en dat viel me eigenlijk wel een beetje tegen. Een zomerse periode hoort afgesloten te worden met een knetterende onweersbui Ik heb vannacht welgeteld één keer weerlicht gezien!

Wel jammer dat het oude patroon met een trog boven de Britse eilanden en een hoog bij Groenland weer terug is. Gelukkig lijkt de depressie bij de Britse eilanden nu wel wat westelijker te komen zodat de temperatuur hier normaal voor de tijd van het jaar blijft maar het stabiele weer is helaas weer afgelopen. Deze kortstondige zomerperiode past overigens weer prima in het patroon van 2012: Kortstondig stabiel weer (begin februari, 2e helft maart, Pinksteren) en lange perioden van koel en wisselvallig weer. Hopelijk duurt het nu niet weer zo lang voordat het weer opknapt.

Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1190
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Re: Praattopic

Bericht door Mark » 29 jul 2012 00:05

1 weerlicht is al meer dan wat ik heb gezien Peter, namelijk niks, enkel flinke bak regen gisteren... .

Gebruikersavatar
bas380
380 kV + bouwde ZL-MEE in 3D
Berichten: 834
Lid geworden op: 06 apr 2012 19:01

Re: Praattopic

Bericht door bas380 » 29 jul 2012 22:14

ik heb sinds een aantal dagen een nieuw fototoestel.

zal binnenkort hier foto's opzetten van zwolle-meeden in zonsondergang en er komt een topic voor drentse masten.

en last but not least ga ik over een paar weken op vakantie naar zuid-duitsland bij de grens van oostenrijk en dus zal ik binnenkort een monsterfotoreportage gaan maken van onderweg hier naartoe so stay tuned
Thuis in zijn EGD gebied

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Praattopic

Bericht door Hans » 30 jul 2012 22:48

bas380 schreef:monsterfotoreportage
>slurp<

Hopelijk doet de nieuwe camera het een beetje leuk. We wachten af, ik ben benieuwd.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Praattopic

Bericht door Peter » 02 aug 2012 10:35

Ik ben ook benieuwd naar jouw monsterreportage, bas380

Om weer terug te komen op het weer, gisteren was weer zo'n typisch "eendagszomertje" zoals we dat in de laatste zomers vaker hebben gezien. De sluierbewolking van het warmtefront trok gisteren redelijk vlot weg waarna het vrijwel zonovergoten werd met slechts hier en daar een klein cumultje. Pas tegen de avond kwam er van het westen uit middelbare bewolking opzetten, maar ook na deze warmte periode is het hier vrijwel niet tot onweer gekomen. Ik ben er vannacht eerst wakker voor gebleven en heb het aan de westelijke horizon van noord naar zuid flink zien weerlichten maar ik heb hier nog niet één rommeltje gehoord. Onweer lijkt Twente vaak net te missen. Of het trekt via het westen van de provincie Overijssel over Salland en Zwolle naar het noorden of het trekt net ten oosten van de grens over Duitsland. Ook de vorige warmte periode is hier zonder noemenswaardig onweer afgesloten.

Wat betreft de zomer van 2012 is het nu in elk geval al wel een betere zomer dan die van vorig jaar, want toen ontbrak een zomerse periode van een paar dagen zelfs volledig. Het is alleen jammer dat we inmiddels weer zijn teruggevallen in het oude te koele, sombere en wisselvallige patroon wat jammer genoeg de laatste jaren de standaard lijkt te zijn geworden voor onze zomers. Ik hoop dat over niet al te lange tijd een ex-orkaan eens voor een wat gunstigere luchtdrukverdeling gaat zorgen in onze omgeving. Als we die wisselvalligheid maar kwijt raken.

Plaats reactie