Praattopic
Re: Praattopic
Met een paar tussendoorprojecten op stapel (spoorbrug voor een kennis, trafostationnetje voor dezelfde kennis) zal het nog een paar maanden duren voordat het werk aan het volgende model beginnen zal. Wat wel even kan is kort achterom kijken ter afsluiting van het net voltooide model.
Circuitbordjes, onderdelen voor de latchway, vlaghaakjes, bevestiging voor de bliksemdraden, en natuurlijk de inmiddels onvolprezen Lego-isolators die bij dit model van 1:15 veel beter op schaal zijn dan bij Zwolle-Meeden het geval was. Enfin, voordat zo'n mast netjes is aangekleed moet je een halve garderobe aanleggen. Maar eerst moet het vakwerk geschilderd worden.
Het langzaam laten uitharden van de eerste verflaag in een bleek augustuszonnetje vlakbij de warme zijgevel van het huis levert een plaatje op waar na een aantal jaren modelbouw niemand meer van opkijkt: noch op dit forum, noch op het erf. Hoogspanningsmastonderdelen naast de overalls en de kaplaarzen.
Uiteindelijk ben je na enig schilderwerk, het afspannen van de latchway en het opplakken van de sticker op het waarschuwingsbord dan eindelijk klaar. Deze foto's had ik aan Peter beloofd.
PGEM ton S+0 1:15 versus ZL-MEE combi S+6 1:30. En een baanderdeur met krom geleidewieltje.
De zoektocht naar het volgende type om na te bouwen is weer begonnen. Delta? IJsselmij-hamerkop? Iets met kattenoren? Of misschien zelfs wel de oeroude geklinknagelde PGEM-schaarmast, zeer moeilijk maar ook uiterst spannend? Ik weet het nog niet, maar daar komen we vast wel uit.
Circuitbordjes, onderdelen voor de latchway, vlaghaakjes, bevestiging voor de bliksemdraden, en natuurlijk de inmiddels onvolprezen Lego-isolators die bij dit model van 1:15 veel beter op schaal zijn dan bij Zwolle-Meeden het geval was. Enfin, voordat zo'n mast netjes is aangekleed moet je een halve garderobe aanleggen. Maar eerst moet het vakwerk geschilderd worden.
Het langzaam laten uitharden van de eerste verflaag in een bleek augustuszonnetje vlakbij de warme zijgevel van het huis levert een plaatje op waar na een aantal jaren modelbouw niemand meer van opkijkt: noch op dit forum, noch op het erf. Hoogspanningsmastonderdelen naast de overalls en de kaplaarzen.
Uiteindelijk ben je na enig schilderwerk, het afspannen van de latchway en het opplakken van de sticker op het waarschuwingsbord dan eindelijk klaar. Deze foto's had ik aan Peter beloofd.
PGEM ton S+0 1:15 versus ZL-MEE combi S+6 1:30. En een baanderdeur met krom geleidewieltje.
De zoektocht naar het volgende type om na te bouwen is weer begonnen. Delta? IJsselmij-hamerkop? Iets met kattenoren? Of misschien zelfs wel de oeroude geklinknagelde PGEM-schaarmast, zeer moeilijk maar ook uiterst spannend? Ik weet het nog niet, maar daar komen we vast wel uit.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd
Re: Praattopic
Erg gaaf, beide zijn erg fraaie modellen waar je trots op mag zijn. Zwolle - Meeden lijkt naast die PGEM mast wel een 150 kV Donaumast met 50 kV meelifters .
Re: Praattopic
Leuke foto's vooral die van het schaalmodel van Zl-Mee en de PGEM-tonmast naast elkaar. Grappig om te zien dat de tonmast groter is dan de Zl-Mee mast, terwijl de werkelijkheid natuurlijk anders is maar dat natuurlijk alles met de schaalverdeling te maken heeft. Je zou idd gaan denken dat de Zl-Mee mast voor 150kV is ontworpen met 50kV meelifters maar het blijft een knap staaltje modelbouw, mijn complimenten!
Re: Praattopic
Echt waar mooie modelbouw.
Nu nog de ET masten van buggenum-eindhoven.
Nu nog de ET masten van buggenum-eindhoven.
Re: Praattopic
Zo dan,Hans.Die masten zijn echt waanzinnig mooi.En alles met de hand en heel veel geduld,complimenten.
Re: Praattopic
Heel mooi! Ik vind vooral opvallend hoe de 380 kV-steunmast meer gedrongen is dan de in werkelijkheid veel kleinere 150 kV-mast.
Re: Praattopic
Iemand anders nog naar de vakbeurs elektrotechniek in de Jaarbeurs Utrecht geweest?
Vrij weinig hoogspanning helaas. Wel veel utiliteit, innovaties, ABB-mensen met een voorkeur voor DC (fascinerend gesprek gehad) en demonstraties met een dreun (eh, drone), een rondje rijden met een elektrische BMW en vooral heel veel gesprekken met bedrijven die in de middenspanning zitten. Heel wat van opgestoken. De demonstratie-trafohuisjes voor 10 kV (200, 400, 640 en 1000 kVA, geen foto's helaas) waren daarbij een van de hoogtepunten.
Verder waren er enkele fabrikanten van eindsluitingen waarbij een zeker Zwitsers bedrijf met een D ontbrak, en er waren ook componenten waar je lekker aan mocht zitten met je handjes om eens te voelen hoe groot en zwaar die dingen zijn. Boogjes, hydraulische tangen voor persmoffen, enorme busbars en meer zulks.
Niet alles ging goed. Sinds deze vakbeurs snap ik ook waarom die vent op de foto in het KCD die zo'n boogje vasthoudt zo'n spierbundel is: die componenten en machines wegen tientallen kilo's per stuk. Neem de hydraulische perstangen. Vol overmoed zou Hans er eens even eentje optillen met zijn dunne postpuberale bambi-poten. Je raadt het al, ik kon het apparaat niet tillen of bedienen met één arm - tot grote hilariteit van de mensen achter de stant...
Vrij weinig hoogspanning helaas. Wel veel utiliteit, innovaties, ABB-mensen met een voorkeur voor DC (fascinerend gesprek gehad) en demonstraties met een dreun (eh, drone), een rondje rijden met een elektrische BMW en vooral heel veel gesprekken met bedrijven die in de middenspanning zitten. Heel wat van opgestoken. De demonstratie-trafohuisjes voor 10 kV (200, 400, 640 en 1000 kVA, geen foto's helaas) waren daarbij een van de hoogtepunten.
Verder waren er enkele fabrikanten van eindsluitingen waarbij een zeker Zwitsers bedrijf met een D ontbrak, en er waren ook componenten waar je lekker aan mocht zitten met je handjes om eens te voelen hoe groot en zwaar die dingen zijn. Boogjes, hydraulische tangen voor persmoffen, enorme busbars en meer zulks.
Niet alles ging goed. Sinds deze vakbeurs snap ik ook waarom die vent op de foto in het KCD die zo'n boogje vasthoudt zo'n spierbundel is: die componenten en machines wegen tientallen kilo's per stuk. Neem de hydraulische perstangen. Vol overmoed zou Hans er eens even eentje optillen met zijn dunne postpuberale bambi-poten. Je raadt het al, ik kon het apparaat niet tillen of bedienen met één arm - tot grote hilariteit van de mensen achter de stant...
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd
Re: Praattopic
het is dat je het zelf zegt hans, iedereen doet hoogspanning op zijn eigen niveauinds deze vakbeurs snap ik ook waarom die vent op de foto in het KCD die zo'n boogje vasthoudt zo'n spierbundel is: die componenten en machines wegen tientallen kilo's per stuk. Neem de hydraulische perstangen. Vol overmoed zou Hans er eens even eentje optillen met zijn dunne postpuberale bambi-poten. Je raadt het al, ik kon het apparaat niet tillen of bedienen met één arm - tot grote hilariteit van de mensen achter de stant
50 kV | DENK aan de kleintjes! STOP het UITRUIL BEGINSEL!!
Re: Praattopic
Ot Lesley, ik heb een raadsel voor je.
Het is veertien, krap vijftig kilo, heeft een beugel, is blond en het is zo nu en dan ontzettend irritant.
Het is veertien, krap vijftig kilo, heeft een beugel, is blond en het is zo nu en dan ontzettend irritant.