Praattopic

Schakel het circuit even af voor wat sociaal onderhoud in de OT-hoek
BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Praattopic

Bericht door BaDu » 18 feb 2015 10:31

elo schreef:
BaDu schreef:
Hans schreef: Ik zie het ja. Dat is interessant. En het heeft ook een paar verstrekkende gevolgen voor onze eigen netkaart.
Het zou concreet betekenen dat men in OSM dus geen enkel gebruik mag maken van dingen die we op de Google Earth netkaart hebben ingetekend. Bijvoorbeeld een gevonden grondkabeltracé. Een bijdrager aan OSM mag dus blijkbaar in geen geval naar de grondkabel kijken op onze netkaart, maar moet altijd dezelfde bron gebruiken die wij zelf ook hebben gebruikt voor het traceren van de kabel, zodat de stap via Google compleet wordt overgeslagen.
Dat ben ik niet helemaal met je eens Hans, Je mag geen gebruik maken van gegevens getraced van Google Maps, Fotos of streetview. Onze info komt daar niet vandaan, we hebben de verbindingen getraced van de Tennet en Elia netkaarten en ruimtelijkeplannen.nl. De masten komen uit een andere database dan Google. De centrales kan je ook op Bing vinden.
Ik geef toe hier en daar laveren we langs de voorwaarden van Google

Ik deel je mening dat we zsm moeten naar een Google onafhankelijke oplossing, nu om minimaal drie redenen:
- De restrictieve voorwaarden van Google bevallen me niet
- De mogelijke uitfasering van Google Earth
- De beperkingen van het kml formaat zoals nu gehanteerd.

Ik heb de laatste dagen zitten kijken naar Openlayers als oplossing. Hiermee zouden we een volledig webbased netkaart kunnen maken met naar keuze Google Maps/earth, Bing of OSM ondergronden. Openlayers biedt bijvoorbeeld meer weergave mogelijkheden zoals stippellijnen en andere lijntypen.
Ik zal daar de komende dagen verder naar kijken
Een online netkaart gebaseert op OpenLayers of dergelijk is waarschijnlijk de einige bruikbare oplossing voor de toekomst (zeker als Google Earth niet blijft bestaan). Maar er komt wel een heleboel werk erbij (tile server opzetten, huidige KML netkaart omzetten naar een data formaat bruikbaar voor de renderer van de tile server etc). Een tile server vereist mogelijk ook een zwaardere hostingpakket, maar dat weet ik niet. De voordeel is natuurlijk dat we niet langer worden beperkt door het KML formaat, masten kunnen tonen (misschien zelf als realistische icoontjes van de betreffende masttype) etc.
Ik zal me niet zo erg druk maken over Google, zelf als er een beetje is gekeken naar de luchtfoto's, mits er geen commerciel gebruik van de Netkaart wordt gemaakt (en ik zie dat de Netkaart onder een BY-NC-ND licentie is uitgebracht, waar NC = non-commercial).
Het mooie van openlayers is dat je gebruik maakt van de tileservers van OSM of Google of Bing (of andere) en daar je eigen kaart data dmv layers op projecteert. Een Tileserver (bijv geoserver) en ook een zwaarder hosting pakket is dan niet nodig.
De huidige KML is al ingevoerd naar een MySQL database, hieruit genereer ik op dit moment al een KML bestand voor gebruik in Google Earth. Dit alles is in beta-test (toegang gegevens kan je bij mij krijgen). Dit is een compleet werkende omgeving waarin je zelfs data van de kaart via een webpagina kan wijzigen of een hele of gedeeltelijke kaart weer in de databse kan inlezen. Alles is geschreven in PHP.

Het nadeel van openlayers is dat ik nu een ander frontend moet gaan maken in deels javascript (voor de weergave in openlayers) en deels PHP voor het serveren van de data uit de database.
Daarnaast moet er nog een interface komen voor het wijzigen van data in de database. Dit alles is een kwestie van een beetje doorbuffelen.
Dit alles kan wel gevolgen hebben voor de overgang naar een nieuwe technologie voor de netkaart (die voorzichtig geplanned was voor V5.0, of speek ik nu voor mijn beurt Hans? ).
Ik ben as-we-type bezig met de eerste probeerselen met een openlayers-kaart (gebaseerd op dit voorbeeld)
Zodra hiervan de eerste resultaten te melden zijn horen jullie het.
KML-generator generator

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3831
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Praattopic

Bericht door Hans » 18 feb 2015 11:12

BaDu schreef:Het nadeel van openlayers is dat ik nu een ander frontend moet gaan maken in deels javascript (voor de weergave in openlayers) en deels PHP voor het serveren van de data uit de database.
Daarnaast moet er nog een interface komen voor het wijzigen van data in de database. Dit alles is een kwestie van een beetje doorbuffelen.
Dit alles kan wel gevolgen hebben voor de overgang naar een nieuwe technologie voor de netkaart (die voorzichtig geplanned was voor V5.0, of speek ik nu voor mijn beurt Hans? ).
We moeten niet al te complex willen gaan. Teveel code betekent kwetsbaarheid voor updates van losse onderdeeltjes. Plus dat het beheer er heel moeilijk van wordt, om nog maar te zwijgen van de code die eronder hangt en waar je naar verwijst. Opeens ook java eronder... ergens klinkt dat eng.
Maar de edragen mening is dat we in elk geval naar een web-based omgaving toe willen om zo de noodzaak tot een desktopversie van Google Earth weg te nemen. Wat voor underlay eronder moet of kan is nog een open vraag. Voordeel van luchtfoto's is de context met het landschap, nadeel zou het probleem met zwaarder laden en met twee talen kunnen zijn.

Wat je zegt hoop ik ook, dat we vanaf versie 5.0 een overstap kunnen maken. Dat betekent dat ik op dit moment niet meer teveel ga investeren in nieuwe features en dat soort zaken op het bestaande platform. Gewoon up-to-date houden en wellicht dit voorjaar V4.5 onder spanning zetten (gewone update dus), maar verder op dit moment geen nieuwe entiteiten of netspanningen meer, mochten die zich voordoen. We kunnen dan beter de tijd investeren in ontwikkeling van een beter platform.
Zoals elders al genoemd, dit voorjaar maar eens wat SQL-kennis zien op te bouwen en dan moeten we ook maar een keer rond de tafel gaan zitten.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Praattopic

Bericht door BaDu » 18 feb 2015 18:49

We zouden de huidig beta MySQL/PHP based kaart die in Google Earth wordt weergegeven als eerste tussenstap kunnen gebruiken. Maar als we daar inderdaad ergens na maart pas aan toe komen zouden we kunnen kijken of we naar een echte webbased kaart zouden kunnen.
Overigens is het weergave gedeelte erg simpel: na wat experimenteren vandaag zou het met een klein PHP bestand, naar schatting een tot drie javascript bestandjes, een xml bestandje en een html bestandje moeten kunnen.
Je hebt dan een netkaart met alle kleuren en correct gestyled met een iets eenvoudiger tree navigatie als nu in GE netkaart.
Overigens is dat dan weer niet heel complex om uit te breiden.

edit:
Zoals gezegd ik ben er mee bezig en hoop een dezer dagen een eerste alpha versie (v0.1) online te zetten. DONE
De eerste openlayers demo van de Netkaart is te vinden op: deze plek.
Er is nog veel te doen (voor en achter de schermen):
- Iconen
- Stations grenzen
- Masten
- Belgie
- Luxemburg
- enz
- enz
Maar een eerste begin is er.
De bestandsgrootte van alle bestanden samen (6 stuks) is nu net geen 15kB.
KML-generator generator

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Praattopic

Bericht door ElektroThriller » 12 mar 2015 08:57

ET, we weten het nou allemaal wel

Vandaag is het exact drie jaar geleden dat ik begon met bijdragen aan dit forum. Terugkijkend heb ik redenen tot grote persoonlijke voldoening. Ik had mijn visuele en tekstuele bevindingen ook in docs en pdf's kunnen stoppen (denk daarbij aan Tom) maar heb ervoor gekozen een en ander met anderen op dit forum te delen.
Er zijn echter verzadigingsverschijnselen. Recente ervaringen met masten achter de IJssel leren dat beeldbanken tot op de dag van vandaag hun geheimen prijsgeven. Ik heb een soortgelijke zeer recente ervaring met masten in Kennemerland. Daarvan heb ik de laatste dagen wat op het forum geplaatst. (Er zijn eventueel nog zeker 10 andere items.) Gisteravond om 19:19 kreeg ik per mail een notificatie: BaDu had een reactie hierop geplaatst. Deze bleek echter te zijn verdwenen. Dat alles neemt niet weg dat ik persoonlijk heel tevreden ben met hoe het zat met de masten bij de Velsertunnel*. Vergelijk het met Rubens recente euforie over Overijsselse ex-geheimen.

Dit forum roept vaak het beeld op van ships passing each other in the wide ocean - uitzonderingen daargelaten. Er is weinig discussie. Nu is er kluitjesvoetbal rond bezoeken aan Tennet - iets dat m.i. trouwens thuis hoort in gewone PM's.

Ik weet niet hoe het verder gaat. Maar als ik minder bijdragen ga leveren ligt dat bepaald niet aan een writer's block.

* Nieuw - althans voor mij - is ook het feit dat in een hoekmast het ene circuit halfverankerd is en het andere circuit gewoon hangt. Zie bijvoorbeeld mast 37 in Zaandam (bijdrage gisteren geplaatst.)
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3831
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Praattopic

Bericht door Hans » 12 mar 2015 11:14

Nethistorie en ET, we noemen ze vaak in één adem. En terecht, want naast actuele zaken zoals SAA is het vooral de nethistorie waarmee je de aandacht trekt. En dat er zoveel historie zou bestaan over een aspect van de samenleving waar bijna niemand bij stilstaat, dat hadden we nooit kunnen vermoeden. Een platform zoals dit forum bood en biedt de mogelijkheid om het allemaal in een wat breder verband te beleven en dankzij de vele nethistorische bijdragen hebben de meeste leden die hier rondhangen hun kennis aanzienlijk kunnen uitbreiden. Er is altijd wel weer wat nieuws te leren.

Maar ook is er slechts een beperkt aantal verbindingen gebouwd, zodat nethistorie zijn grenzen zal kennen. Hoewel er ook een aantal grenzen zijn die nog overgestoken kunnen worden - letterlijk, want van de Belgische nethistorie is akelig weinig bekend.Feit is dat er vrij weinig actieve forumleden zijn. Dat is nu eenmaal zo - en zeg eens eerlijk, hadden we gerekend op een paar honderd mensen? Natuurlijk niet. Hoogspanning is en blijft een kleine interesse.
De visvijver is klein en iedere nichehobby komt gesloten over op buitenstaanders en nieuwkomers. Toegepast op dit forum zal een nieuwkomer een soort groepje mensen zien met veelal een 220- of 380 kV-status. Een groep mensen die elkaar schijnbaar al wel even kent en waarbij het moeilijk is om er zo even tussenin te komen. Dat is niet uniek hier, elke nichehobby heeft dit en het is gewoon een kenmerk van dit soort interesses.

Maar er is ook een andere reden dat het hier relatief rustig is. Het uiterlijk van het forum (met name de header) draagt niet bij aan een uitnodigende sfeer. Het is een grauw ding zonder foto's en met het uiterlijk van PHPBB is niets mis, maar anno nu is men wat meer lucht en ruimte gewend. Grotere letters, knoppen en kortere teksten. Ongeacht of je daarin mee gaat of niet, het is wel een feit dat de buitenkant van deze hangplek weinig uitnodigend is. (Dat geldt ook voor de mainsite, die op de voorpagina het uiterlijk heeft van een krant uit de jaren 90: vrij vol, kleine letters en grootschalig gezien de vermijding van warme kleuren. De template heet niet voor niets 'love the late nineties'. )

Alles overwegend denk ik dat het belangrijk is dat niemand zich gedwongen voelt om het vuur hoger op te moeten stoken dan waar het kleine publiek en wereldje van deze interesse ruimte voor biedt. De normaaltoestand is gekabbel met zo nu en dan een hoge golf. Zolang niemand maar denkt dat hij of zij persoonlijk faalt wanneer er een kortere of langere stilte valt binnen bepaalde onderwerpen is er niets aan de hand.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1190
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Re: Praattopic

Bericht door Mark » 12 mar 2015 12:20

Wat Hans zegt klopt. Elk forum heeft zo zijn periodes dat het wat drukker is en rustiger en zeker in een niche als deze is het toch wel machtig om te zien dat er zo'n 13000 berichten zijn geplaatst. Bovendien is er de afgelopen jaren enorm veel kennis uitgewisseld en dat is iets wat niet vergeten mag worden. Maar, een forum blijft een plek waar allemaal verschillende mensen bij elkaar komen met verschillende (sub)interesses. Het ene topic zal de mensen net wat meer aanspreken dan de andere en het ene zal net wat meer stof tot discussie geven dan de andere. Alleen, als een topic rustig blijft cq. weinig discussie wilt niet zeggen dat een topic geen relevante waarde heeft. Wat je vaak ziet is dat veel mensen nemen vaak gewoon de informatie in hun op nemen. Is in mijn ogen niks mis mee .

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2496
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Praattopic

Bericht door Shrek » 12 mar 2015 12:53

Dat klopt. De Nederlandse nethistorie vind ik zeer interessant om te lezen. Maar ik ga er zelf niet op reageren, ik heb namelijk niets nuttig bij te brengen aan het onderwerp.

captain007
110 kV
Berichten: 135
Lid geworden op: 23 apr 2013 22:31
Dichtstbijzijnde trafo: Druten

Re: Praattopic

Bericht door captain007 » 12 mar 2015 16:17

Herken de reactie van ET wel, aangezien ik dat een tijdje ook op een ander forum heb gehad waar in bepaalde topics veel door mij werd geplaatst, maar nauwelijks gereageerd. Soms wil je bevestiging dat je goed bezig bent en dat is wat lastig te peilen als je nauwelijks reacties krijgt. Vaker dan je denkt is er een vaste schare aan gebruikers die stil meeleest, terwijl je dat niet direct in de gaten hebt. Ik zou zeggen ga zo door, want volgens mij is dat hier ook het geval. Inhoudelijk allemaal leuk om te lezen, maar inhoudelijk is er soms weinig aan toe te voegen door te weinig kennis of gewoon omdat er niet meer toe te voegen valt

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Praattopic

Bericht door BaDu » 12 mar 2015 18:45

ElektroThriller schreef:Gisteravond om 19:19 kreeg ik per mail een notificatie: BaDu had een reactie hierop geplaatst. Deze bleek echter te zijn verdwenen. Dat alles neemt niet weg dat ik persoonlijk heel tevreden ben met hoe het zat met de masten bij de Velsertunnel*.
Haha inderdaad dat was een foutje, waarvoor excuus. Ik dacht wat te kunnen toevoegen aan de discussie (en daarmee onbedoeld invulling gevend aan jouw signaal), maar kwam er achter dat je dat zelf al vermeld had (de luchtschachten van de Velsertunnel). Om de discussie niet dubbel te voeren heb ik het bericht weer verwijdert.
Voel je niet beledigd daardoor, het is volledig mijn fout.
ElektroThriller schreef:Dit forum roept vaak het beeld op van ships passing each other in the wide ocean - uitzonderingen daargelaten. Er is weinig discussie. Nu is er kluitjesvoetbal rond bezoeken aan Tennet - iets dat m.i. trouwens thuis hoort in gewone PM's.
Ikzelf voel dat veel minder zo, discussie voldoende, maar ik ben hier nog niet heel lang actief (bijna een jaar) en kan dus niet oordelen over verleden.
Overigens lees ik je bijdragen zeker en met meer dan gewone belangstelling. Het is alleen zo dat ik qua nethistorie niet veel (niets) heb toe te voegen aan de discussie. Daarin zijn jij, Ruben, TomBorger en anderen veel meer thuis. Overigens liggen mijn interesses meer op het gebied van de elektrotechnische kant van het netwerk, daar kan en zal ik zeker een bijdrage leveren aan discussies. Verder houdt ik mij actief bezig met de ontwikkeling van de database gebaseerde netkaart (Google Earth en Webbased varianten).
ElektroThriller schreef:Ik weet niet hoe het verder gaat. Maar als ik minder bijdragen ga leveren ligt dat bepaald niet aan een writer's block.
Ikzelf zou dat jammer vinden, jouw bijdragen zijn voor mij prachtig historisch leesvoer (zoals gezegd een echte bijdrage heb ik niet, maar ik volg het zeker wel).

Gezien de mogelijkheden die de in ontwikkeling zijnde, database gebaseerde, netkaart biedt, waaronder het weergeven van de nethistorie, waarbij je dus kan zien hoe het netwerk zich in de loop der tijd heeft ontwikkeld. Deze informatie zit nog niet in de databases en die zou ik er (voor mij persoonlijk sprekend) wel in willen gaan zien, hierbij is jouw hulp en ook die van anderen met een ongelooflijke hoeveelheid gecombineerde kennis op dit gebied onontbeerlijk.

Hopelijk zien we stukjes hier nog voor lange tijd verschijnen, wees gerust ik lees ze allemaal.
Laatst gewijzigd door BaDu op 14 mar 2015 15:30, 1 keer totaal gewijzigd.
KML-generator generator

Gebruikersavatar
Max
380 kV + 3D Pylon Modeler
Berichten: 568
Lid geworden op: 07 dec 2011 22:03
Dichtstbijzijnde trafo: Vlaardingen

Re: Praattopic

Bericht door Max » 14 mar 2015 09:13

Ik ervaarde ook een beetje hetzelfde.
Persoonlijk heb ik veel meer interesse in de creatieve kant (3dbouw fotografie).
Zo is mijn technische kennis betreft hoogspanningsverbindingen zeer gering.

Ook het feit dat ik een andere tijd rovende hobby heb zorgt ervoor dat ik weinig tijd voor HSN heb.
Veel lijnen in Nederland zijn al besproken ook ! Al ga ik in de lente nog wel 2 locaties opnieuw vast leggen.
'your personal grid modeler'

Plaats reactie