Praattopic

Schakel het circuit even af voor wat sociaal onderhoud in de OT-hoek
Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1557
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Praattopic

Bericht door Ruben » 22 mei 2014 20:15

Haha oeps foutje. Wel netjes dat ze er hekken omheen hebben gezet.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3828
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Praattopic

Bericht door Hans » 22 mei 2014 23:07

Only in China... We hebben het eerder met een huis gezien, maar een hoogspanningsmast was nog niet eerder vertoond.

Morgen moet ik in Groningen wezen. Afhankelijk van het weer doe ik op de terugweg een uitje langs Meeden of misschien zelfs Delfzijl. Nog verzoeken?
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3410
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Praattopic

Bericht door Peter » 22 mei 2014 23:18

Daar is in China wel iets goed mis gegaan Je zal maar over de snelweg rijden en ineens blijkt de hoogspanningsmast in de verte in het midden van de snelweg te staan

@Hans: een paar mammoetmasten zijn natuurlijk nooit verkeerd

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Praattopic

Bericht door ElektroThriller » 23 mei 2014 08:58

Hans schreef: Afhankelijk van het weer doe ik op de terugweg een uitje langs Meeden of misschien zelfs Delfzijl. Nog verzoeken?
Meeden: eindmast van de godzillalijn uit Eemshaven/Robbenplaat aan de noordzijde. Bij een boer/bewoner aan de Wethouder L Veemanweg vragen of je vanaf hun achtererf/weiland foto's mag maken.

Oudeschip. Bij de afrit Oudeschip van de N33 kruisen twee lijnen de weg. Linksaf en eronderdoor. Mooi uitzichtpunt op Eemshaven e.o.

We zijn overigens met het hemelvaartweekend in de buurt. En ik denk dat ik de camera meeneem.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
Jeroen
50 kV
Berichten: 53
Lid geworden op: 16 feb 2013 16:27
Dichtstbijzijnde trafo: Schiedam

Re: Praattopic

Bericht door Jeroen » 02 jun 2014 22:13

Goedenavond forumleden,

Ik moet met Duits een werkstuk maken wat te maken heeft met Transport én Duitsland.
Na een tijdje ging er bij mij een lampje branden en heb ik besloten om over het Duitse hoogspanningsnet ga houden.

Na veel googelen heb ik zeer weinig tot geen informatie kunnen vinden over de aantal stroom dat via de duizenden kilometers aan kabels wordt toegevoerd in Duitsland, waaronder ook de export naar bijvoorbeeld Nederland.
Hierbij wil ik vragen of jullie toevallig nog interessante informatie over het Duitse Hoogspanningsnet en de geschiedenis?

Alvast bedankt.
Hoogspanningsmast liefhebber

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3828
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Praattopic

Bericht door Hans » 05 jun 2014 15:07

Jeroen schreef:Na veel googelen heb ik zeer weinig tot geen informatie kunnen vinden over de aantal stroom dat via de duizenden kilometers aan kabels wordt toegevoerd in Duitsland, waaronder ook de export naar bijvoorbeeld Nederland.
Voor geschiedenis moet je denk ik eerder bij Tom, Peter of ET zijn. Maar voor heden-ten-dage-zaken hebben we nog wel het een en ander beschikbaar, hoewel het in dit geval via een derde partij is. Exportdata (met een mooi woord exchange) wordt inderdaad bijgehouden binnen het gesynchroniseerde net van ENTSO-E. Van land tot land, of van uur tot uur. Op de netkaart van ENTSO-E kan je zien hoe groot dat net is.

Deze data is publiek beschikbaar, maar je moet net even weten waar je zoeken moet. Via de website van ENTSO-E kan je het Dataportal bezoeken. Daar kan je de load en de loadflowdata opvragen volgens zelf in te stellen filteropties. Je kan bijvoorbeeld kiezen om de loadflow op interconnecties tussen Duitsland en Nederland in maart 2014 op te vragen. Wat je dan krijgt is naar keuze een XML of XLS-bestand waarin per uur de load is weggeschreven.
In dit soort bestanden kan je tevens haarfijn terugvinden uit welke bron de energie afkomstig is, want ENTSO-E heeft ook data waarin de aard en het type opwekker vermeld staan. Op die manier kan je voor elk moment in de tijd zien hoeveel energie een zeker land im- of exporteerde, uit welke bronnen dat gebeurde en je kan zelfs de netto productie en belasting per opwektype per land per uur opvragen. Gratis en voor niets.

Deze service van ENTSO-E is bijzonder handig. Ik heb er hier op de studie in Wageningen vorig jaar nog gebruik van gemaakt voor een bepaald vak. Het enige vereiste is dat je enigszins Engels kan en een begrip hebt van wat load en loadflow eigenlijk zijn. Maar in dat laatste heeft ENTSO-E ook voorzien door middel van een glossary.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Ot
Actief in het mainsite team
Berichten: 561
Lid geworden op: 11 dec 2011 21:59
Dichtstbijzijnde trafo: zwolle weteringkade

Re: Praattopic

Bericht door Ot » 05 jun 2014 21:25

Tennet heeft zelf ook wel data over de load flow. we hebben er zelfs een link naarote staan op de mainsite.

er is op wikipedia nog wel wat te vinden over stokoude noord-zuidverbindingen in duitsland, die hadden al 220 kV uitgeprobeerd toen wij nog maar net 50 kV onder de knie hadden in nederland. Wie weet kan je daar wat over vertellen? Het meest interessant in duitsland is alleen denk ik wel de toekomst want als het ergens gaat gebeuren de komende 20 jaar dan is het wel in duitsland. Of de Energiewende gaat lukken of het word een grote ramp en Duitsland is de proeftuin.

je kan wat vertellen over wat er in de Stroomcursus op de mainsite staat, dat je stroom niet kan opslaan en dat je op hetzelfde moment moet opwekken wat er verbruikt wordt. En over dat internationale handel en buffering met pompmeren het net nu nog stabiel kan houden maar dat dat in de toekomst niet meer zal kunnen en dat we dus een mega probleem hebben als we niet gaan inspelen op snel reagerend productievermogen om de onvoorspelbare "renewables" mee te controleren?

ach er is zoveel te vertellen, je kan er hele websites mee vol schrijven.
50 kV | DENK aan de kleintjes! STOP het UITRUIL BEGINSEL!!

Gebruikersavatar
Jeroen
50 kV
Berichten: 53
Lid geworden op: 16 feb 2013 16:27
Dichtstbijzijnde trafo: Schiedam

Re: Praattopic

Bericht door Jeroen » 06 jun 2014 22:39

Bedankt voor jullie reactie .

Ja je moet inderdaad net weten waar je moet zoeken, ik zal morgen het eens even bekijken.
Ook over die Noord zuid verbinding in Duitsland ga ik even opzoeken.
Verder moet ik dus ook over de toekomst hebben, dat is lijkt me niet zo moeilijk aangezien Duitsland op dit moment voor op loopt met nieuwe duurzame energie.

Alvast bedankt!

Fijn weekend,
Hoogspanningsmast liefhebber

Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1190
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Re: Praattopic

Bericht door Mark » 12 jun 2014 19:00

Filmpje van Omroep Brabant over het stelen van bliksemgeleiders en de beveiliging daartegen.

http://www.omroepbrabant.nl/?video/8792 ... gaan+.aspx

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3828
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Praattopic

Bericht door Hans » 13 jun 2014 09:27

In tegenstelling tot twee jaar geleden zijn Oranje én de Rode Duivels dit jaar vertegenwoordigd op het WK.
Lastig voor Ot, want we konden de WK thema-banner van twee jaar geleden nu niet zomaar hergebruiken.

@Mark: camera's in de masten tegen koperdiefstal, patrouilles, militairen tussen de bieten... het is toch sneu dat dit allemaal nodig is. Camera's in de masten betekent nog meer verrommeling, hoewel het in dit geval een plaatselijk gebeuren lijkt te zijn. Deze hele oude masten dragen nog koper, dat komt bij modernere verbindingen vrijwel niet meer voor. Gelukkig dat modernere bliksemdraden van aluminium zijn.
Je moet trouwens wel ballen van eh.. koper hebben voordat je een bliksemdraad wil stelen uit een hoogspanningslijn die op dat moment in functie is. Hoe krijgen ze het überhaupt voor elkaar?
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Plaats reactie