FX-objectief op DX-camera

Schakel het circuit even af voor wat sociaal onderhoud in de OT-hoek
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

FX-objectief op DX-camera

Bericht door ElektroThriller » 17 jun 2018 11:11

Twee weken geleden kon ik tijdelijk werken met Michels Nikon-FX-zoomobjectief 24-85 mm, geplaatst op mijn DX-camera D3300. Zoals bekend zorgt de cropfactor ervoor dat de feitelijke minimale brandpuntsafstand niet 24 mm, maar ongeveer 36 mm is. De beeldhoek is daardoor kleiner en dus moet je je verder van het onderwerp (in dit geval een ET-mast) verwijderen om deze volledig in beeld te krijgen.
Ik zit met een dilemma. Het FX-objectief is inderdaad behoorlijk scherp, maar kost nieuw €500. Die 36 mm is 1mm langer dan de 35 mm van mijn vaste DX-objectief 36 mm/1.8, die ook behoorlijk goed is. Wat raden jullie aan?
Als voorbeeld een foto van een ET-mast, plus bijbehorende metagegevens. Allereerst de vaststelling dat de brandpuntsafstand in de metadata gewoon 24 mm is. Het FX-objectief weet niet dat ie op een DX-camera is geschroefd.
Deze ET-mast is natuurlijk lager dan 380kV-mast 61 hier in Almere (hoogtevariant +12 wegens kruising Hoge Vaart); toen moest ik met mijn vaste 36mm-objectief heel ver naar achteren lopen om de mast volledig in beeld te krijgen.
DSC_1783.JPG
3 juni 2018.
DSC_1783.JPG (2.36 MiB) 13730 keer bekeken
Schermafbeelding 2018-06-17 om 10.41.39.jpg
Schermafbeelding 2018-06-17 om 10.41.39.jpg (50.2 KiB) 13730 keer bekeken
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3399
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: FX-objectief op DX-camera

Bericht door Peter » 17 jun 2018 13:14

Om eerlijk te zijn heb ik zelf ook op mijn cropcamera fullframe objectieven en dat bevalt me prima. Aangezien objectieven aan de randen altijd van mindere kwaliteit zijn dan in het centrum ben je al een deel van die onscherpte kwijt. Bij objectieven voor cropcamera's (DX bij Nikon, EF-S bij Canon) zul je die randonscherpte waarschijnlijk toch wat sneller gaan zien + meer lichtafval aan de randen en deze objectiever zijn goedkoper gebouwd. Het bijkomende voordeel van een fullframe objectief is dat je die t.z.t. mee kan nemen bij het overstappen naar een fullframe camera.

Het is natuurlijk maar net wat je budget is maar fullframe objectieven werken uitstekend op camera's met een kleinere beeldsensor! Je moet alleen rekenen (x1,5 bij Nikon, x1,6 bij Canon). Overigens had mijn vorige camera cropfactor 1,3 maar dat formaat maakt Canon niet meer.

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2661
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: FX-objectief op DX-camera

Bericht door Tom » 17 jun 2018 19:35

De brandpuntsafstand van de 24-85 blijft 24 mm ook op de DX-camera. De exif-info is dus juist. de 35 mm f/1,8 die je hebt komt overeen met een 50 mm equivalent op fullframe (standaardlens).

Waarschijnlijk maakt het qua scherpte niet wezenlijk uit of je een FX-lens op je DX-camera zet. De 24-85 schijnt wel goed te zijn, maar geen hoogvlieger zoals veel standaard-zooms.

Voor mij is veel belangrijker dat je zoomrange enorm afneemt in het groothoekgebied. Je kortste brandpunt is dan het equivalent van 35 mm en dat is nou niet echt meer groothoek te noemen. Ik zou daarom veel liever met een 18-55 zoom op pad gaan, vanwege zijn bereik veel veelzijdiger.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3399
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: FX-objectief op DX-camera

Bericht door Peter » 17 jun 2018 21:03

Om dezelfde reden heb ik met de overstap van de 1D Mark III (1,3 crop) naar de 7D Mark II (1,6 crop) de EF 16-35 f4L IS gekocht om het verlies aan groothoek te compenseren. Dit is overigens voor Canoncamera's een ontzettend goed groothoekobjectief!

Ik denk dat mijn L-serie objectieven scherper zijn dan de speciale EF-S objectieven voor cropcamera's. Sterker nog, ik heb niet eens EF-S objectieven speciaal voor Canon cropcamera's :DD Mijn 1D Mark III ondersteunde ze niet en ik had al een aantal objectieven uit de L-serie. Fullframe objectieven vind ik zelf veelzijdiger.

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: FX-objectief op DX-camera

Bericht door ElektroThriller » 19 jun 2018 09:14

Ongetwijfeld zal ik het verkeerd begrepen hebben, maar als je van FX naar DX gaat moet je de brandpuntsafstand vermenigvuldigen met de cropfactor. Ga je van DX naar FX, dan moet je de brandpuntsafstand delen door de cropfactor. De prime lens van 36 mm is dan op een FF-camera niet 50 mm maar ongeveer 24 mm.
In geval van twijfel beslist de waarheid, luidt het aforisme. Dus neem beide lenstypen en beide cameratypen en ga na bij welke afstand tot het onderwerp de mast in kwestie beeldvullend is. Dit gegeven hangt samen met de brandpuntsafstand van de lens.
Iets anders. De 24-85 werd als bundel geleverd bij de Nikon-FF-camera 610. Dus de kwaliteit van de optiek moet behoorlijk matchen met die van de camera. En het is uiteraard helemaal waar dat de optische kwaliteit van een objectief los van het vorige niet per se afhankelijk is van de kwestie FF- of cropcamera. Er is een zoomlens die waarschijnlijk nóg beter is dan de 24-85. En dat is de Nikon-zoomlens EF-S 16-85 mm f/3.5-5.6GD VR ED DX. Ik hoor daar heel enthousiaste geluiden over. Dat mag ook wel, want hij kost €650 (de 24-85 €400). Ik denk niet dat ik op FF overstap, dus dan zou deze aanschaf relevant zijn. Ik denk dat de verbetering ten opzichte van de starterslens AF-P 18-55 mm heel relevant is.

Graag jullie mening hierover.
Schermafbeelding 2018-06-19 om 09.17.03.jpg
Schermafbeelding 2018-06-19 om 09.17.03.jpg (117.15 KiB) 13647 keer bekeken
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2661
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: FX-objectief op DX-camera

Bericht door Tom » 19 jun 2018 14:43

De spraakverwarring gaat over dat je het hebt over een veranderende brandpuntsafstand. De brandpuntsafstand wijzigt niet, die is enkel afhankelijk van het objectief. een 24 mm blijft 24, een 35 mm blijft 35. Alleen de beeldhoek die je op de sensor krijgt verandert als je van DX naar FX gaat. Zet je een FX-lens op je DX-camera krijg je maar een kleiner deel van de beeldcirkel van het objectief op je sensor. Het lijkt dus alsof je meer een telelens krijgt, of bij een 24 mm sterke groothoek wordt het schijnbaar slechts een 36 mm lichte groothoek. In het groothoek bereik loop je dus tegen een lacune aan als je FX-lenzen op DX-camera's zet.

Edit: die 16-85 zou ik vanwege het bereik zeker preferen.

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: FX-objectief op DX-camera

Bericht door ElektroThriller » 27 jun 2018 10:18

Tom schreef:
19 jun 2018 14:43
(...)
Edit: die 16-85 zou ik vanwege het bereik zeker prefereren.
Is inmiddels binnen. Zodra de grauwsluiers weg zijn volgt bewijsmateriaal.
De discussie nog even samengevat:
1. Een objectief heeft een bepaalde brandpuntsafstand, ongeacht plaatsing op een DX- of FX-camera.
2. Hoe hoger/lager de brandpuntsafstand, des te lager/hoger de beeldhoek.
3. In een DX-camera geplaatst is de sensor kleiner dan in een FX-camera geplaatst. Daardoor is de beeldhoek kleiner, en dus de daarmee geassocieerde brandpuntsafstand groter. De verhouding tussen deze brandpuntsafstand en de feitelijke brandpuntsafstand staat bekend als de cropfactor (ca. 1,5).
Gistermiddag had ik tussen de kleinkinderen door wat laag Almeers fotofruit geplukt. Hierbij een voorbeeld (uitsluitend bestandsgrootte verkleind):
DSC_1882 kopie.JPG
26 juni 2018. Lage Vaart, in noordoostelijke richting. Aan de horizon een knik in de lijn, voorbij de wisselmast.
DSC_1882 kopie.JPG (2.66 MiB) 13431 keer bekeken
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Plaats reactie